Det där med försäkringar!

Fille

Trådstartare
Finns hundra trådar om försäkringar, har dock inte riktigt funnit vad jag funderar över... Mitt sto är dräktigt, försäkrad i Agria. Fölet/fostret har jag också valt att försäkra i agria, helst vill jag ha annat bolag tex Folksam men blev lite för feg, inbillar mig att bolagen ska fajtas om det händer något... Tex om stoet blir skadat pga fölet, att agria skulle få för sig att vägra betala eftersom jag har en folksamförsäkring. Är det någon som varit med om detta och kan ge tips och råd? Har både hund och hemförsäkring i Folksam så blir ju rabatter, stoet kommer troligen säljas sen så "behöver" inte mängdrabatt hos agria... Kan man försäkra i folksam fastän att fosterförsäkringen redan är betald hos agria? Vill gärna att fölet ska födas in i försäkringen eftersom man får så mycket mera fördelar då!
 
Du kan ta hur många försäkringar du vill men jag skulle gissa att det blir försäkringsbedrägeri om du skulle försöka få ersättning ifrån flera ställen för samma skada/utdömning. Men om din tanke är att ta bort agriaförsäkringen när fölet väl är fött och ha hästen försäkrad i Folksam istället så är det säkert inga problem. Ring och prata med Folksam och förklara hur du tänker så hjälper de dig säkert så att fölet blir försäkrat ifrån början hos dem istället :)
 
Jag får prova ringa, ibland kommer ju dock funderingarna på fel tidpunkter;)
Dock tycker jag att agrias fosterförsäkring verkar bättre än folksams men i framtiden är ju agria bara dyra och inte så bra när det väl händer saker...
 
Jag hade stoet försäkrad i Agria hela dräktigheten, så fort fölet föddes försäkrade jag honom i If. Nemas problemas.
 
Jag hade stoet försäkrad i Agria hela dräktigheten, så fort fölet föddes försäkrade jag honom i If. Nemas problemas.

Jo men får du med alla dolda fel och sånt om fölet inte är "infött" i bolaget man väljer? Så är det i alla fall på agria, att om man har fosterförsäkringen så täcker den tex navelbrock och sånt som fölis har fötts med! Men försäkrar man i agria efter att fölet födits så gäller inte försäkringen för ex navelbrock..
 
Jo men får du med alla dolda fel och sånt om fölet inte är "infött" i bolaget man väljer? Så är det i alla fall på agria, att om man har fosterförsäkringen så täcker den tex navelbrock och sånt som fölis har fötts med! Men försäkrar man i agria efter att fölet födits så gäller inte försäkringen för ex navelbrock..
Ring och kolla. Det är 3 år sen för min del, så jag minns inte. Men jag har för mig att försäkringen för stoet täckte fölet en viss period. Så fölet borde ha varit dubbel försäkrat en tid.
 
Ring och kolla. Det är 3 år sen för min del, så jag minns inte. Men jag har för mig att försäkringen för stoet täckte fölet en viss period. Så fölet borde ha varit dubbel försäkrat en tid.

Exakt,fölet är försäkrat genom stoets försäkring ett tag,kan dock inte minnas hur länge,men det bör väll vara minst 30 dagar?

Mitt förra sto fick ett föl,tjuvbetäckt,så vi visste inte ens om att hon var dräktig,låg ett föl i boxen på morgonen. :eek:

Fölet var ganska dåligt så blev måååånga timmars veterinärvård,under några dagar,och stoets försäkring tog allt. Tyvär så klarade sig inte fölis. :cry:
 
Exakt,fölet är försäkrat genom stoets försäkring ett tag,kan dock inte minnas hur länge,men det bör väll vara minst 30 dagar?

Mitt förra sto fick ett föl,tjuvbetäckt,så vi visste inte ens om att hon var dräktig,låg ett föl i boxen på morgonen. :eek:

Fölet var ganska dåligt så blev måååånga timmars veterinärvård,under några dagar,och stoets försäkring tog allt. Tyvär så klarade sig inte fölis. :cry:

Kan inte svara för alla bolag, men där jag jobbar har fölet motsvarande stoets veterinärvård första 30 dygnen, förutsatt att det är en A1a stoet har förstås.
 
Kan inte svara för alla bolag, men där jag jobbar har fölet motsvarande stoets veterinärvård första 30 dygnen, förutsatt att det är en A1a stoet har förstås.

Det är samma hos agria, men dolda fel hos agria får man bara om man har en fosterförsäkring, dessutom är veterinärpremien högre om man har en fosterförsäkring än om man tar stoets försäkring. Hos agria finns måmga fördelar med att ha fölet fosterförsäkrad men vill ju helst inte ha agria utan folksam men vill inte riskera att missa dolda fel..
 
Kom bara ihåg att läsa på ordentligt vad just "dolda fel" innebär när det gäller försäkring. Om man säljer så måste t ex köparen behålla samma försäkring för att det ska gälla och om man inte säljer har det inte så stor betydelse om den finns eller ej. Försäkringen tar ju det som är fel på hästen även om man får leta efter det så att säja.

Det finns inte heller så många sätt att rent juridiskt tvinga köparen att behålla försäkringen och om det finns dolda fel kan man inte avtala bort det vid försäljning.
 
Kom bara ihåg att läsa på ordentligt vad just "dolda fel" innebär när det gäller försäkring. Om man säljer så måste t ex köparen behålla samma försäkring för att det ska gälla och om man inte säljer har det inte så stor betydelse om den finns eller ej. Försäkringen tar ju det som är fel på hästen även om man får leta efter det så att säja.

Det finns inte heller så många sätt att rent juridiskt tvinga köparen att behålla försäkringen och om det finns dolda fel kan man inte avtala bort det vid försäljning.

Enligt min agria kontakt så skulle dolda fel även vara bra för mig som äger fölet?!
 
Enligt min agria kontakt så skulle dolda fel även vara bra för mig som äger fölet?!

Jo det är klart att det är. Du har ju då en garanti på att du iallafall får ut en viss summa om det skulle finnas ett dolt fel. Finns det ingen försäkring och uppfödaren inte har några pengar så lär du inte få någon ersättning heller.
 
Jo det är klart att det är. Du har ju då en garanti på att du iallafall får ut en viss summa om det skulle finnas ett dolt fel. Finns det ingen försäkring och uppfödaren inte har några pengar så lär du inte få någon ersättning heller.

Men det är ju jag som är uppfödaren och har fostret försäkrat i agria?! Men skulle gärna vilja ha folksam, men vill att fölet ska födas in i försäkringen!
 
Men det är ju jag som är uppfödaren och har fostret försäkrat i agria?! Men skulle gärna vilja ha folksam, men vill att fölet ska födas in i försäkringen!

:o Tänkte lite baklänges. Ber om ursäkt! Jag hade i ditt läge försäkrat fölet i Folksam också. Det kan vara värt att betala dubbel premie ett tag för att fölet verkligen ska födas in i den försäkringen som man vill ha. Ring och förklara för Folksam så har de säkert en smidig lösning.
 
Ursäkten godtagen;) premien till agria är ju redan betald, engångsbelopp. Får testa ringa folksam och se vad dom säger. Skulle jag få för mig att sälja fölet nån gång inbillar jag mig att det är mera "attraktivt" om fölis har vilken försäkring som helst utom agria, även om agria bättrat på sig lite senaste året!
 
Enligt min agria kontakt så skulle dolda fel även vara bra för mig som äger fölet?!
Dolda fel är en juridisk term för en vara som har ett fel som man inte hittar om man inte letar efter den så att säga. Det vill säga att vid en normal undersökning av en vara kan du inte hitta ett dolt fel.
Exempel på dolt fel kan vara när det gäller häst att hästen har en försvagning på en blodåder, ett brock som man då märker förrän det brister. Det behövs kanske en obduktion för att man ska se det. Det är ett dolt fel. Skulle då ditt föl drabbas av det så är ju inget tvivel om att en försäkring av A1 typ tar dödsfallet. Troligen tar även försäkringen det på inköpt häst om den dör.
Utan där du har glädje av en dolda fel försäkring är när du som säljare får en reklamation på en såld vara (häst) för något som funnits där innan köpet och som har påverkan på användbarheten av den, men som då inte eller svårligen kunnat upptäckas vid besiktning. Men då är ju kravet att köparen måste ha kvar försäkringen som hästen hade när den såldes.
 
Jag försäkrade mitt föl i Sveland när hon föddes. Stoet var försäkrad i Agria. Fölet som idag är 3 år är försäkrad med dolda fel mm. Kanske är annat inom Folksam .
 

Liknande trådar

Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 930
Senast: Lyan
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 736
Senast: kryddelydd
·
Övr. Hund Ska ringa försäkringsbolaget på måndag så fort det öppnar, men undrar om någon vet, för det kan ju ändå hända något på ett dygn om man...
2
Svar
20
· Visningar
5 158
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Är kanske bara jakthundsägare som drabbas, men jag känner ändå att informationen bör spridas. Idag är det så att Agria erbjuder...
Svar
15
· Visningar
2 236
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp