Bukefalos 28 år!

Det där med lån?

S

Spider84

Någon som har bra koll på lån?

Jag bara sitter och funderar för mig själv...och tankarna går självklart kring en gård...

Men hur funkar det med lån egentligen. Hur stort lån kan man ta om man vill betala tillbaka på det ungefär som en hyra.

Hänger ni med på hur jag menar? Jag skulle kunna tänka mig att ta ett lån fram över i år om det inte överstiger en summa per månad som är mer än en hyra...

Vad man nu ska lägga taket på 5-6000kr? :confused:

Och om man nu ska låna, vart ska man vända sig? Flera ställen för att se om man kan få lån och i så fall på vilka villkor eller är det något/ett par ställen som är bättre?

Och vad ligger egentligen normal ränta på?

Alla tips ni kan ge mig är jag mycket tacksam för. Just det här området har jag ju ingen erfarenhet i alls.
 
Nu ligger ju räntorna till hus på en låg nivå. Behöver du bara bottenlån kan du få en ränta på 3,80%. Sedan beror det ju på om du amorterar på lånet eller ej.

Jag tycker att du ska kolla upp med flera banker och gärna skaffa ett sk lånelöfte. Då kan du vara med och bjuda på en gång utan att behöva kontakta banken först.

Bankerna vill gärna att du 10% själv, dessutom ska man ha pengar till besiktning, lagfart och pantbrev.

På de flesta banker och fastighetsmäklares hemsidor finns det bra information om vad som gäller.
 
Vet inte så mycket om lån, men vi har lån på vårt hus och har nyss bytt bank pga förmånligare ränta. Räntan är ju nu för övrigt ganska låg.

Man får väl inte göra reklam här, men vill ändå nämna att IKANO banken har en av de bästa räntorna just nu. De är dessutom mycket trevliga och serviceinriktade. Gå in på deras hemsida så kan du göra egna uträkningar på månadskostnad osv.

Lycka till!
 
Om man funderar på att belåna en gård kan det vara bra och veta om den är taxerad som villa eller som jordbruksfastighet. Man belånar dessa på olika sätt.
Om man vill ha en fast månadskostnad är det lämpligt att ta ett bundet lån och då blir ränta inte 3,9 % utan högre.
Kontakta din bank och be dem hjälpa dig göra en kalkyl.
Jag vet inte var du bor och vad fastighetspriserna ligger där men en månadskostnad på 5000 kr verkar väldigt lågt i mina öron.
Lycka till
//tovan
 
Eller varför inte spana in JAk banken...där räntan är densamma oavsett ränteläget ute i världen :-)...

www.jak.se

Dessutom får du ju tillbaka en massa pengar när lånet är betalt...villket du inte får hos andra banker.
 
Köper man inte ett alltför dyrt hus och man får bra lån så kanske man klarar att betala det (räntor/amorteringar) för samma summa som hyran.
Det man får tänka på är allt annat som man inte har utgifter för i lägenheten! :smirk:
Elräkningen blir drastiskt mycket högre (vi har visserligen direktel och betalar onödigt mycket...runt 2000 i månaden på vintern), sen har du husförsäkring, underhåll på huset, massor av saker som kan gå sönder och inte längre nån hyresvärd som bekostar det... :p

Lånen på vår gård blev inte dyrare än hyran på lägenheten, men inklusive alla andra kostnader så betalar vi ca 2-3000 mer i månaden nu. Men det ska nog fungera bra sen, om bara sambon får pluggat klart nån gång så att vi har två löner att leva på... ;)
 
Jo det är sant, men som jag fattade det är bankerna rätt noga med att räkna på sånt för att se att man verkligen klarar av det...just nu är jag inte fast anställd än så det är ju inte aktuellt än...synd säger jag bara med tanke på räntorna, men så snart jag får fast anställning ska jag börja rota runt hos bankerna och se vad de säger.

Är det fler som har tips på vad man ska tänka på m.m. så får ni gärna skriva det till mig så jag har lite kött på bena.

För övrigt knyttet vet du inte att man ska få tag på ett hur som har egen brunn och är uppvärmd med panna? *så lagom lätt* :crazy:
 
Ehum...jovisst! :rofl:
Egen brunn har vi iofs...men det där med elen är ju ett elände. Vi har en gammal kakelugn och har köpt en kamin också nu. Får bara "någon" (sambon) tummen ur och installerar den också så ska det nog bli varmt och skönt lite billigare... ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är 30+ med råge men har ändå noll erfarenhet av detta med huslån, och mina bankkontakter initierade av mig själv kan jag räkna på...
2
Svar
20
· Visningar
1 513
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 493
Senast: Trott
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 124
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 802
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp