Ihopbakslån

Här finns ett feltänk tror jag med räntan.
Ex 1 månadsränta 1,2%
50.000×1,2%=600:-
Ex 2 årsränta 1,2%
50.000×1,2%×(30/360)=50:-
Du måste alltså veta vilken ränta det handlar om för att kunna jämföra.
Ovanstående månadsränta motsvarar 14% årsränta. Inte så förmånligt alltså.
Ah tack. Hur får jag ut att det motsvarar 14% årsränta? 🙈
 
Pratat med min pappa, för att fråga om han kan stå som medsökande om jag söker ett lån för att lösa det hela till en betalningsmottagare istället för 3. Han tyckte det var bättre att han löste den stora krediten om jag lovade att klippa kortet, och utan något krav på återbetalningstid osv till honom 🥺 ♥️ så nu har jag betalat av hela den skulden på 48k samt klippt kortet. Det tar emot att visa sig svag inför familjen men ibland är det väl det bästa egentligen.
 
Pratat med min pappa, för att fråga om han kan stå som medsökande om jag söker ett lån för att lösa det hela till en betalningsmottagare istället för 3. Han tyckte det var bättre att han löste den stora krediten om jag lovade att klippa kortet, och utan något krav på återbetalningstid osv till honom 🥺 ♥️ så nu har jag betalat av hela den skulden på 48k samt klippt kortet. Det tar emot att visa sig svag inför familjen men ibland är det väl det bästa egentligen.
Det är väl helt okej att man hjälper varandra inom familjen :) ?
 
Pratat med min pappa, för att fråga om han kan stå som medsökande om jag söker ett lån för att lösa det hela till en betalningsmottagare istället för 3. Han tyckte det var bättre att han löste den stora krediten om jag lovade att klippa kortet, och utan något krav på återbetalningstid osv till honom 🥺 ♥️ så nu har jag betalat av hela den skulden på 48k samt klippt kortet. Det tar emot att visa sig svag inför familjen men ibland är det väl det bästa egentligen.
Vilken bra lösning! Föräldrar är så bra att ha :love:
 
Pratat med min pappa, för att fråga om han kan stå som medsökande om jag söker ett lån för att lösa det hela till en betalningsmottagare istället för 3. Han tyckte det var bättre att han löste den stora krediten om jag lovade att klippa kortet, och utan något krav på återbetalningstid osv till honom 🥺 ♥️ så nu har jag betalat av hela den skulden på 48k samt klippt kortet. Det tar emot att visa sig svag inför familjen men ibland är det väl det bästa egentligen.
Hejja pappa och dig!
Nu får du bara göra ditt yttersta för att inte hamna där igen :)
Har du kollat så du inte har några tjänster du kan avsluta eller skaffa billigare mobil abonnemang?
 
Pratat med min pappa, för att fråga om han kan stå som medsökande om jag söker ett lån för att lösa det hela till en betalningsmottagare istället för 3. Han tyckte det var bättre att han löste den stora krediten om jag lovade att klippa kortet, och utan något krav på återbetalningstid osv till honom 🥺 ♥️ så nu har jag betalat av hela den skulden på 48k samt klippt kortet. Det tar emot att visa sig svag inför familjen men ibland är det väl det bästa egentligen.
Så fint av honom ♥️
Och starkt av dig att be om hjälp och att klippa korten :bow:
 
Det är väl helt okej att man hjälper varandra inom familjen :) ?
Ja, men fan det är svårt att be om hjälp 🙈

Vilken bra lösning! Föräldrar är så bra att ha :love:
Ja, det kan man lugnt säga att det är! Är tacksam för att jag har dom föräldrar jag har!

Hejja pappa och dig!
Nu får du bara göra ditt yttersta för att inte hamna där igen :)
Har du kollat så du inte har några tjänster du kan avsluta eller skaffa billigare mobil abonnemang?
Tack!
Ja exakt, det gäller ju att hålla sig undan vilket ibland är lättare sagt än gjort. Har sedan tidigare (något år tillbaka) slutat följa vissa sidor/företag på fb och insta för att inte lockas att köpa tyger och mönster vilket är min svaghet, men jag ska nog ta ett ryck och sluta följa nya konton igen.
Testade förra månaden att sänka mobilen från 15 GB till 4, det gick inte mer än knappt 2 veckor innan trafiken var slut 😂 så nu har jag ökat till 8 GB och ska se om det fungerar bättre (175 kr mån istället för 225), gymkortet avslutat förra mån, jag skulle kunna ta bort Spotify (99 kr), HBO (89 kr) och storytel (179 kr) men det är tjänster jag använder hela tiden + att det är så små summor tycker jag :o däremot att skärpa till mig med typ godis till mig och leksaker åt hunden kan jag def göra 🙈

Så fint av honom ♥️
Och starkt av dig att be om hjälp och att klippa korten :bow:
Ja verkligen ❤️ så tacksam!
Fick dessutom meddelande från SKV att återbäringen är på väg in (14 k), så med dom pengarna kan jag betala av lilla kreditskulden och klippa det kortet med. Sen får helt enkelt dom pengarna som blir kvar ligga som buffert istället för kreditkorten när jag behöver handla mat osv.
 
och utan något krav på återbetalningstid osv till honom 🥺 ♥️ så nu har jag betalat av hela den skulden på 48k samt klippt kortet. Det tar emot att visa sig svag inför familjen men ibland är det väl det bästa egentlige

Vi har alltid hjalpt var avkomma med liknande och insisterar att att de ska komma till oss om de ar i knipa. For det ar precis det man har familjen till. Vi hotar ocksa med att de kanske far atergalda tjansten nar vi blir riktigt gamla och "feeble". :p
 
Ja, men fan det är svårt att be om hjälp 🙈


Ja, det kan man lugnt säga att det är! Är tacksam för att jag har dom föräldrar jag har!


Tack!
Ja exakt, det gäller ju att hålla sig undan vilket ibland är lättare sagt än gjort. Har sedan tidigare (något år tillbaka) slutat följa vissa sidor/företag på fb och insta för att inte lockas att köpa tyger och mönster vilket är min svaghet, men jag ska nog ta ett ryck och sluta följa nya konton igen.
Testade förra månaden att sänka mobilen från 15 GB till 4, det gick inte mer än knappt 2 veckor innan trafiken var slut 😂 så nu har jag ökat till 8 GB och ska se om det fungerar bättre (175 kr mån istället för 225), gymkortet avslutat förra mån, jag skulle kunna ta bort Spotify (99 kr), HBO (89 kr) och storytel (179 kr) men det är tjänster jag använder hela tiden + att det är så små summor tycker jag :o däremot att skärpa till mig med typ godis till mig och leksaker åt hunden kan jag def göra 🙈


Ja verkligen ❤️ så tacksam!
Fick dessutom meddelande från SKV att återbäringen är på väg in (14 k), så med dom pengarna kan jag betala av lilla kreditskulden och klippa det kortet med. Sen får helt enkelt dom pengarna som blir kvar ligga som buffert istället för kreditkorten när jag behöver handla mat osv.
Jag rekommenderar Economista-gruppen på Facebook.
 
Tack!
Ja exakt, det gäller ju att hålla sig undan vilket ibland är lättare sagt än gjort. Har sedan tidigare (något år tillbaka) slutat följa vissa sidor/företag på fb och insta för att inte lockas att köpa tyger och mönster vilket är min svaghet, men jag ska nog ta ett ryck och sluta följa nya konton igen.
Testade förra månaden att sänka mobilen från 15 GB till 4, det gick inte mer än knappt 2 veckor innan trafiken var slut 😂 så nu har jag ökat till 8 GB och ska se om det fungerar bättre (175 kr mån istället för 225), gymkortet avslutat förra mån, jag skulle kunna ta bort Spotify (99 kr), HBO (89 kr) och storytel (179 kr) men det är tjänster jag använder hela tiden + att det är så små summor tycker jag :o däremot att skärpa till mig med typ godis till mig och leksaker åt hunden kan jag def göra 🙈
Det är små summor. Men tillsammans blir det 4300kr om året. Behöver du tjänsterna eller 4300kr mer i plånboken?
Det behöver ju inte vara för evigt om du säger upp dem, men tills du fått Ordning på ekonomin kan det kanske vara skönt?
 
Jag skulle kunna ta bort Spotify (99 kr), HBO (89 kr) och storytel (179 kr) men det är tjänster jag använder hela tiden + att det är så små summor tycker jag :o däremot att skärpa till mig med typ godis till mig och leksaker åt hunden kan jag def göra 🙈
Alltså, någonstans måste man ju leva, men jag tycker att gratisversionen av Spotify fungerar bra. För mig blir det en besparing på 1200:-/året, och då helt plötsligt snackar vi ju en hotellnatt med middag för de pengarna. Eller en dag på Liseberg alternativt en redig utekväll, osv.

Lägger man till Storytel där så blir det ca 2150:-/året. Så utan Spotify och Storytel har man ju en flygbiljett någonstans. Eller en weekend osv.

För mig är det viktigare med upplevelser än att kunna lyssna reklamfritt på Spotify. Det enda jag kan sakna på Spotify är att välja låtar hur som helst själv, men jag accepterar det för att spara de pengarna.

Samtidigt måste man ju leva. Att lida av ekonomisk anorexi är ju inte hellre hälsosamt där man inte spenderar pengar på någonting alls. Det är ett tragiskt liv. Vi lever här och nu och vet inte ens om vi lever imorgon, och vi måste ju leva våra liv, inte bara överleva. Men det är få av oss som sitter i den ekonomiska sitsen att vi kan göra precis vad vi vill hela tiden, så vi måste ju alla prioritera.
 
Per månad. Och det är sjukt bra. Så just den krediten känner jag ingen stress över direkt, utan det är väl mer att kunna få bort att ha flera olika ställen att betala till, med flera olika räntor, uppläggningsavgifter och adm. Avgifter jag vill ifrån. Och kunna spärra åtminstone det dyrare kreditkortet.
Edit: blev bara att tänka på detta då det kreditkortet nu ville ha in minst 1700 kr i betalning, jag som hade tänkt betala in typ 500 kr som "vanligt". Detta resulterade i att jag nu har 900 kr kvar att leva för = ännu en månad där jag behöver utnyttja kreditkort för mat.

I den här situationen tänker jag att du har möjlighet att ändra ditt tänk så att du kommer bort från din känsla att du måste låna pengar så fort det kniper.
Hur kan du lösa situationen på annat sätt ?

Att laga mat för små pengar, har du kollat in "portionen under tian" ? Hon lagar billig, näringsrik mat som kostar runt tio kr per portion.
Du har 900 kr kvar, hur behöver du fördela dem för att klara dig ? Har du något du kan sälja för att få ihop lite mer så du inte behöver ta lån för att klara månaden ?
Även små försäljningar spelar roll i det här läget, hittar du tio grejer som du säljer för trettio kr styck ( = 300 kr ) så har du tillräcklig mycket pengar till middag för resten av månaden om du använder dig av undertians veckoplanering

https://undertian.com/veckoplaneringar/


Så kan du sälja något ?
Kan du tänka dig en annan mat under en period ?
Här hade du kunnat pausa abonnemangen så hade du direkt haft flera hundra mer att handla mat för.

Helt enkelt, hur ska du få in matpengar (utan lån) ? :)
 
Senast ändrad:
I den här situationen tänker jag att du har möjlighet att ändra ditt tänk så att du kommer bort från din känsla att du måste låna pengar så fort det kniper.
Hur kan du lösa situationen på annat sätt ?

Att laga mat för små pengar, har du kollat in "portionen under tian" ? Hon lagar billig, näringsrik mat som kostar runt tio kr per portion.
Du har 900 kr kvar, hur behöver du fördela dem för att klara dig ? Har du något du kan sälja för att få ihop lite mer så du inte behöver ta lån för att klara månaden ?
Även små försäljningar spelar roll i det här läget, hittar du tio grejer som du säljer för trettio kr styck ( = 300 kr ) så har du tillräcklig mycket pengar till middag för resten av månaden om du använder dig av undertians veckoplanering

https://undertian.com/veckoplaneringar/


Så kan du sälja något ?
Kan du tänka dig en annan mat under en period ?
Här hade du kunnat pausa abonnemangen så hade du direkt haft flera hundra mer att handla mat för.

Helt enkelt, hur ska du få in matpengar (utan lån) ? :)
Sorry ostrukturerat inlägg , är så mosig i skallen idag 😅🙈
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 575
Senast: Kraxa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp