Bukefalos 28 år!

Det dödliga meningslösa våldet...

Är det realistiskt? Med redan överfulla fängelser och häkten och när 1 miljon svenskar har använt droger samt att synen i väst går mot en liberalisering. Dessutom kan man diskutera hur rimligt det är ur ett rättsperspektiv, straff skall spegla brottets allvarlighet, att frångå det för att bota en bristfällig kontroll av landet känns inte rimligt.

Den första åtgärden bör vara att ta kontroll över gränserna, det handlar inte bara om narkotika utan även om vapen, stöldgods, djur som smugglas in och annat negativt som blivit följden av en obefintlig gränskontroll.
Antal platser borde dessutom utökas om det ska bli hållbart i längden.
 
Minns jag fel, men har inte Malmö kommit en bit med sin insats av polis mot just skjutningar och dylikt gängproblem? Visst, visst, det smäller lite där titt som tätt, men skjutningarna har väl blivit färre om jag inte fattade det fel senast jag läste om det.
Ja det stämmer. De jobbade med Operation Rimfrost; där de beslagtog en mängd illegala vapen, sprängmedel, narkotika och kontanter och fick in en rad grovt kriminella bakom lås och bom. De tog även fram nya arbetsmetoder och verktyg och samverkan med andra myndigheter.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/juni/god-samverkan-och-bra-resultat-i-operation-rimfrost/

Sen har de jobbat med Sluta Skjut; efter en effektiv amerikansk modell. Polis, Skatteverk, Tullverk mfl har samarbetat för att komma åt de kriminella från alla håll samtidigt, vilket har gett resultat:

https://malmo.se/slutaskjut
 
Den första åtgärden bör vara att ta kontroll över gränserna, det handlar inte bara om narkotika utan även om vapen, stöldgods, djur som smugglas in och annat negativt som blivit följden av en obefintlig gränskontroll.
Gränskontrollerna återinfördes november 2015.
 
Gränskontrollerna återinfördes november 2015.
Jag tror att det som menades var att tullfiltret behöver bli mindre grovmaskigt. Det har ganska lite med gränskontrollerna som infördes 2015.

Jag killgissar lite att kustbevakningen behöver stärkas upp och tullverket behöver både mer personal och ett modernare regelverk att jobba efter om man vill försöka komma åt smuggling av både personer och illegalt gods.
Just nu VET tullen att det släpps in en hel massa dumheter och släpps ut en hel massa stöldgods, men man har varken personal att lösa det första eller lagstöd att stoppa det sista.
 
Skjutningarna är nästa enbart mellan kriminella grupper eller personer, att (om) antalet skjutningar går ned är inte samma som att kriminaliteten minskar. 2019, innan coronaviruset, var det dessutom nästan ett bombdåd i veckan tror jag i Malmö.

Jag tog också fram rapporten för projektet "Sluta skjut" och skillnaden i antalet skjutningar mellan före och efter var för liten för att de skulle kunna dra slutsatsen att projektet haft någon påverkan, 46 skjutningar per år (en skjutning i veckan i genomsnitt) innan mot 39 efter. Under perioden minskade skjutningar mest i Göteborg som inte var med i projektet.

Det är också ungefär den bild jag fått från poliser jag känner som arbetar i Malmö.
 
Jag tror att det som menades var att tullfiltret behöver bli mindre grovmaskigt. Det har ganska lite med gränskontrollerna som infördes 2015.

Jag killgissar lite att kustbevakningen behöver stärkas upp och tullverket behöver både mer personal och ett modernare regelverk att jobba efter om man vill försöka komma åt smuggling av både personer och illegalt gods.
Just nu VET tullen att det släpps in en hel massa dumheter och släpps ut en hel massa stöldgods, men man har varken personal att lösa det första eller lagstöd att stoppa det sista.
Sen tror jag att folk generellt skulle ha ganska låg acceptans för omfattande tullkontroller som påverkar deras egna resor.
Mentaliteten man vant sig vid är att det ska bara gå att ta sig över gränserna obehindrat, utan att det ska gå tid till kontroller, administration osv...
 
Ja det stämmer. De jobbade med Operation Rimfrost; där de beslagtog en mängd illegala vapen, sprängmedel, narkotika och kontanter och fick in en rad grovt kriminella bakom lås och bom. De tog även fram nya arbetsmetoder och verktyg och samverkan med andra myndigheter.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/juni/god-samverkan-och-bra-resultat-i-operation-rimfrost/

Sen har de jobbat med Sluta Skjut; efter en effektiv amerikansk modell. Polis, Skatteverk, Tullverk mfl har samarbetat för att komma åt de kriminella från alla håll samtidigt, vilket har gett resultat:

https://malmo.se/slutaskjut
Tack, ja jag tänkte väl att jag läst om detta.
 
På något sätt måste vi strypa den lukrativa drogmarknaden som, enligt polisen, är det som ligger bakom merparten av skjutningar, sprängattentat osv. Eftersom vi är en del av EU och därmed måste rätta oss efter rörliga friheten det innebär så tror jag att hur än tullen jobbar kommer det bara att förhindra en relativt liten del av smugglingen. Vi måste börja i andra änden det som Sverige kan påverka genom inhemsk lagstiftning, efterfrågan på droger.

Längre fängelsestraff även för de som använder droger personligen utan att langa. Mer resurser så polisen kan göra en rejäl insats för att minska efterfrågan. Ja, många gäng kommer att flytta över till annan brottslighet, men ett steg i taget.

Gör som polisen säger.
Jag håller inte med. Drogberoende/-problematik kommer inte sällan från läkemedel först ordinerade av läkare, och/eller från psykisk ohälsa. De är inte banditer som ska låsas in, de är offer som behöver vård. Att vi gör sån skillnad på alkoholberoende och drogberoende i samhället idag är tragiskt.

Hur många ungdomar som testar på det ena och det andra tror du förstår/är medvetna om den långa kedjan i produkten de använder sig av? Tycker du på riktigt vi ska spärra in en massa 20-åringar som testat droger, för att gängen som säljer det skapar problem i samhället? Ska vi då göra samma med minderåriga som dricker alkohol, vi spärrar in dem istället för att straffa de som langar?

Nej, för mig är det helt fel väg att gå. Om det på riktigt bara är gängen man vill åt med den metoden, så kan man ju lika gärna lösa det genom att legalisera alltihop och staten ansvarar för försäljningen precis som med alkoholen - det bör ju få samma effekt på möjligheten för gängen att sälja och tjäna pengar. För det är nog få av dem som nyttjar droger som vill beblanda sig med och stötta kriminella gäng.
 
Alltså, det finns så mycket som är så förvanskat och fel i det du skriver, men du har rätt i poängen - att människovärdet inte är speciellt högt i något land som drabbats av krig, vare sig det är inrikes eller annat. Och med det sagt, så är många, många av de som invandrar till europa överhuvudtaget uppvuxna i krig eller krigsliknande tillstånd och man har därmed inte samma värderingar om just människolivs värde - det kombinerat med en urusel uppslutning och integration, och gängbildningar och drogaffärer och PENGAR bäddar för ett högre mått av döligt våld.
Det är alltid en stor säkerhetsrisk att ta in folk från krigsländer eftersom risken är stor att man tar in krigare eller mördare på köpet. Dvs folk som varit i krig men hamnat i underläge och tvingats fly. Något man inte alls pratar om i Sverige.
Han som hade ihjäl polisen har bara bott i Sverige i några få år och har redan lyckats mörda minst en och knivskada en. Det var bara ren och skär tur att den första personen överlevde och bägge två blev alltså träffade i halsen, man siktar inte mot halsen om man inte har för avsikt att mörda.
 
Det är alltid en stor säkerhetsrisk att ta in folk från krigsländer eftersom risken är stor att man tar in krigare eller mördare på köpet. Dvs folk som varit i krig men hamnat i underläge och tvingats fly. Något man inte alls pratar om i Sverige.
Han som hade ihjäl polisen har bara bott i Sverige i några få år och har redan lyckats mörda minst en och knivskada en. Det var bara ren och skär tur att den första personen överlevde och bägge två blev alltså träffade i halsen, man siktar inte mot halsen om man inte har för avsikt att mörda.
Du glömmer/blundar för den brist på omhändertagande/hjälp, då mannens (pojkens) egen mamma upprepade gånger larmat svenska myndigheter om att hon behövde hjälp med pojken, att hon ville att han skule bli omhändertagen. Där har inte det svenska samhället ställt upp på rop på hjälp. Hade hans mamma blivit lyssnad på av OSS, vem vet, hade kanske denna polis aldrig blivit skjuten. Vi som samhälle och land måste ochså ta ansvar och där anser jag att vi är alldeles för veka och sjukt oengagerade. Dina argument handlar lite för mycket om främlingsfientlighet.
 
Du glömmer/blundar för den brist på omhändertagande/hjälp, då mannens (pojkens) egen mamma upprepade gånger larmat svenska myndigheter om att hon behövde hjälp med pojken, att hon ville att han skule bli omhändertagen. Där har inte det svenska samhället ställt upp på rop på hjälp. Hade hans mamma blivit lyssnad på av OSS, vem vet, hade kanske denna polis aldrig blivit skjuten. Vi som samhälle och land måste ochså ta ansvar och där anser jag att vi är alldeles för veka och sjukt oengagerade. Dina argument handlar lite för mycket om främlingsfientlighet.
Det är lite tröttsamt att man skuldbelägger alla andra utom gärningsmannen själv. Det är inte samhällets fel att idioter började mörda. Det har med uppfostran och personen u fråga att göra. Oavsett vilket skitliv du haft så blir inte alla mördare eller går mer i gäng.
 
@Renfis

I det här inlägget #125 berättar Tullverket om sin omorganisation i år för att effektivisera verksamheten, vad de gör med de extra resurserna de fått av Regeringen, de nya tulltjänstemännen, all ny teknisk utrustning (mobil röntgen, kameror som läser regnr på bilar automatiskt etc) de köpt in, hur de jobbar i samarbete med polisen och kustbevakningen och internationellt och med egna spanare och underättelser.

De fick i våras utökade möjligheter att lägga "postspärr" när de misstänker att försändelser innehåller narkotika, vapen, ammunition etc. Från augusti får de även utökade befogenheter att ingripa vid misstanke om brott, i samarbete med polisen. De gör ett fantastiskt jobb.
 
Skjutningarna är nästa enbart mellan kriminella grupper eller personer, att (om) antalet skjutningar går ned är inte samma som att kriminaliteten minskar. 2019, innan coronaviruset, var det dessutom nästan ett bombdåd i veckan tror jag i Malmö.

Jag tog också fram rapporten för projektet "Sluta skjut" och skillnaden i antalet skjutningar mellan före och efter var för liten för att de skulle kunna dra slutsatsen att projektet haft någon påverkan, 46 skjutningar per år (en skjutning i veckan i genomsnitt) innan mot 39 efter. Under perioden minskade skjutningar mest i Göteborg som inte var med i projektet.

Det är också ungefär den bild jag fått från poliser jag känner som arbetar i Malmö.
Sluta Skjut var inte tänkt som en quick-fix utan en del i ett långsiktigt arbete och behöver därför följas upp över en längre tid. Det är dock baserat på en amerikansk modell som har gett mycket goda resultat. Men att skjutningarna minskade med bortåt 70 % mellan 2017 och 2020, att antal lagförda ökade kraftigt, att antalet avhoppare från gängen ökade kraftigt är positivt oavsett.
 
Sluta Skjut var inte tänkt som en quick-fix utan en del i ett långsiktigt arbete och behöver därför följas upp över en längre tid. Det är dock baserat på en amerikansk modell som har gett mycket goda resultat. Men att skjutningarna minskade med bortåt 70 % mellan 2017 och 2020, att antal lagförda ökade kraftigt, att antalet avhoppare från gängen ökade kraftigt är positivt oavsett.
Ja, jag tror på den modellen. Jag var på ett föredrag i Malmö när en från USA var där på besök och han höll ett föredrag om det projektet i USA. Jag tyckte det lät mycket intressant och är glad över att ha fått möjligheten att lyssna och även ställa frågor till honom (som såklart inte är ensam utan en person i den grupp som tagit fram arbetssättet).
 
Det många glömmer är att Somalia är ett laglöst land som styrs av klaner. Det är inga fattiga stackare som ens kan ta sig ur landet. Jag såg en dokumentär om Somalias pirater, bara att göra dokumentären var näst intill omöjligt eftersom piraterna/klaner i dom olika regionerna att styr allt i landet. Det är naivt att tro att Sverige tar hit laglydiga stackare från Somalia. Dom som kommer hit är pirater som inte blinkar en sekund innan dom avrättar en annan människa. Det är vardagsmat i Somalia och jag vet ärligt talat inte om vi i Sverige är extremt korkade som på allvar tror så gott om dessa banditer.
Om kusterna i Somalia styrs så hårt av banditerna att det inte ens går att bada där för vanligt folk, hur tror dom att dessa flyktingar ska lyckas ta sig ur landet? Som sagt vi importerar kriminella som fortsätter på samma bana här. Det finns en anledning till att just somalier är dom som sämst anpassar sig till Sverige. Under 1% har jobb.

Det här är så jäkla klumpigt formulerat så jag vet knappt vad jag ska svara. Jag känner flera skötsamma familjer från Somalia där föräldrarna visserligen har svårt att komma in på arbetsmarknaden men barnen är välartade och klarar av både skola och jobb bra. Inga kriminella kopplingar alls.

Så fruktansvärt onyanserad bild du ger.
 
Ja, jag tror på den modellen. Jag var på ett föredrag i Malmö när en från USA var där på besök och han höll ett föredrag om det projektet i USA. Jag tyckte det lät mycket intressant och är glad över att ha fått möjligheten att lyssna och även ställa frågor till honom (som såklart inte är ensam utan en person i den grupp som tagit fram arbetssättet).
Mm. Morgan Johansson var i New York och diskuterade med de som jobbat länge mot gängkriminaliteten och den här metoden var något de rekommenderade - och nu har ju Malmö visat att det gick att implementera i Sverige också. Just att erbjuda en väg ut ur kriminaliteten med avhopparverksamhet OCH att göra livet besvärligt för de kriminella på alla sätt, samtidigt.
 
Sluta Skjut var inte tänkt som en quick-fix utan en del i ett långsiktigt arbete och behöver därför följas upp över en längre tid. Det är dock baserat på en amerikansk modell som har gett mycket goda resultat. Men att skjutningarna minskade med bortåt 70 % mellan 2017 och 2020, att antal lagförda ökade kraftigt, att antalet avhoppare från gängen ökade kraftigt är positivt oavsett.
2020 var ett speciellt år, om det är så att brottsligheten varaktigt kraftigt minskat i Malmö är det såklart positivt men det är inte de uppgifter jag har.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 440
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp