Bukefalos 28 år!

Det dödliga meningslösa våldet...

Vad har du för belägg på att det inte är socioekonomisk utsatthet som är en faktor?

En faktor till vad? Hela inlägget du citerar är menat att klargöra skillnaden mellan faktorer till brottslighet och faktorer till vissa gruppers överrepresentation i brottslighet. Jag har definitivt inte påstått att socioekonomisk utsatt inte är en faktor i något av fallen.
 

Fler minderåriga mördar i gängkrigen​

Nya siffror visar att allt fler unga förövare mellan 15 och 17 år åtalas och döms för mord och mordförsök. En stor del återfaller i våldsbrott efter avtjänat straff, enligt en tidigare studie.
Trots allt prat om att stoppa nyrekryteringen fortsätter unga killar att söka sig till kriminella gäng och begå grova brott. De säljer narkotika, misshandlar, beväpnar sig – och dödar.
Siffror som TT tagit fram visar att antalet åtal mot 15–17-åringar för mord, mordförsök och medhjälp till mord har ökat stort de senaste åren – från 10 åtal 2015 till 29 i fjol, enligt Åklagarmyndigheten.
Ett dystert rekord slogs 2019, då 39 mordrelaterade åtal riktades mot minderåriga.
Undersökningen visar även att 8 av 10 som dömts till sluten ungdomsvård återfaller i kriminalitet.

Från Aftonbladet.

Hur får man bort droger från gatorna? Känns som att det är drogerna som får gängen att växa och attrahera yngre utsatta förmågor. Det blir en verklighetsflykt med missbruk och även en inkomst för dom som lockar. Och en missbrukare är väl så gott som omöjlig att få ur knarket så då är dom dömda till ett helt liv med knark och gäng.
 
Från Aftonbladet.

Hur får man bort droger från gatorna? Känns som att det är drogerna som får gängen att växa och attrahera yngre utsatta förmågor. Det blir en verklighetsflykt med missbruk och även en inkomst för dom som lockar. Och en missbrukare är väl så gott som omöjlig att få ur knarket så då är dom dömda till ett helt liv med knark och gäng.
Man sätter in stöd och hjälp när barnen är små, istället för efter att de blivit kriminella. Idag är dock sådant inte särskilt prioriterat arbete i kommunerna, vad det verkar som. Antagligen för att det inte ger några röster.
 
Man sätter in stöd och hjälp när barnen är små, istället för efter att de blivit kriminella. Idag är dock sådant inte särskilt prioriterat arbete i kommunerna, vad det verkar som. Antagligen för att det inte ger några röster.
Det ser lite olika ut i olika kommuner. Tanken är dock att alla kommuner ska ta sitt brottsförebyggande ansvar framöver genom lagstiftning. Kom en utredning för några veckor sedan:



Det här tycker jag är ett bra initiativ:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/120-ungdomar-sommarjobbar-i-vivalla-obo-det-ar-rekordmanga
 
Från Aftonbladet.

Hur får man bort droger från gatorna? Känns som att det är drogerna som får gängen att växa och attrahera yngre utsatta förmågor. Det blir en verklighetsflykt med missbruk och även en inkomst för dom som lockar. Och en missbrukare är väl så gott som omöjlig att få ur knarket så då är dom dömda till ett helt liv med knark och gäng.

Ett sätt är att få människor att sluta med droger, det är inte internförsäljning i gängen som lockar med stora intäkter. Verkar ganska svårt.

Ett annat är att legalisera drogerna så att det inte finns en massa pengar att tjäna. Det är extremt effektivt för att ta bort största inkomstkällan. Men det skulle krävas mod, insikt, kunskap och reflektion av politiker att se någon annan lösning än hårdare straff och repression. Just nu verkar inte samhällsklimatet i en sådan konstruktiv riktning så på detta område tror jag vi kommer att se det gå värre innan det blir bättre.
 
Hur får man bort droger från gatorna?
Det behöver attackeras från alla håll samtidigt. Tullen stoppar droger som är på väg in i landet (eller som berättas i klippet jag lagt in tidigare i tråden; släpper in lastbilen, följer efter tills de lämnar över lasten och spränger hela nätverket), polisen gör husrannsakan och beslagtar både droger och annat, polisen avlyssnar och stoppar försäljning, sen jobbas det mot penningtvätt på olika sätt med inkomsterna ifrån droghandeln etc. Plus då allt förebyggande arbete som kan göras ute i kommuner för att visa bättre vägar att gå. Trevligt vore det ju även om välbeställda människor kunde sluta handla dessa droger.


Det här är en intressant intervju på temat om gängkriminalitet:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1714989
 
Trevligt vore det ju även om välbeställda människor kunde sluta handla dessa droger.


Det här är en intressant intervju på temat om gängkriminalitet:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1714989

Trevligt = nödvändigt? Och nu pratar jag inte om drogberoende tonåringar som fått narkotikapreparat utskrivna av läkare utan om merparten som är vuxna som egentligen inte har något beroende utan att det är en del av det sociala umgänget. Och som har inkomsterna att betala för droger. Ta bort den delen av marknaden så har man kommit långt.

Men det är nog för känsligt politiskt att skärpa lagstiftningen vad gäller den gruppen.
 
Det ser lite olika ut i olika kommuner. Tanken är dock att alla kommuner ska ta sitt brottsförebyggande ansvar framöver genom lagstiftning. Kom en utredning för några veckor sedan:



Det här tycker jag är ett bra initiativ:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/120-ungdomar-sommarjobbar-i-vivalla-obo-det-ar-rekordmanga
Tror inte det brottsförebyggande är egentligen det viktigaste utan en helhet. Utbildningssidan larmar omedelbart om de känner att barnet är på fel väg (sånt syns ju oftast redan på dagis/förskola, soc har kunskap, mod och arbetssätt att hjälpa familjerna och därefter kommer brottsförebyggande arbete. När det kommer till polisen är det försent. Därför blir jag så trött på att vi ska ha fler poliser, klart vi ska, men ska vi komma någonstans så måste tidiga insatser sättas in från alla håll...och det vinner man heller inga val på...
 
Tror inte det brottsförebyggande är egentligen det viktigaste utan en helhet. Utbildningssidan larmar omedelbart om de känner att barnet är på fel väg (sånt syns ju oftast redan på dagis/förskola, soc har kunskap, mod och arbetssätt att hjälpa familjerna och därefter kommer brottsförebyggande arbete. När det kommer till polisen är det försent. Därför blir jag så trött på att vi ska ha fler poliser, klart vi ska, men ska vi komma någonstans så måste tidiga insatser sättas in från alla håll...och det vinner man heller inga val på...
Jag håller fullt med dig att vi måste göra kraffttag i andra ändar - men också. För det första anser jag att det är baske mig inte skolans ansvar att uppfostra barnen, det ska till att få med sig värderingar hemifrån redan. Det är föräldrar som ska ge sina barn värderingar om rätt och fel i livet, sen ska skolan fylla på med kunskap.

Jag känner tyvärr alldeles för många föräldrar som sliter hund med sina barn hemma som inte får ett endaste dugg hjälp av skolan. Att skolan 'larmar omdelbart' är direkt fel. Att det däremot är kaos i många skolor med barn som inte kan hanteras av frustrerade lärare av olika kvalitet - DET är ett problem som sen syns i samhället och därför behöver vi fler poliser. Också.
 
Trevligt = nödvändigt? Och nu pratar jag inte om drogberoende tonåringar som fått narkotikapreparat utskrivna av läkare utan om merparten som är vuxna som egentligen inte har något beroende utan att det är en del av det sociala umgänget. Och som har inkomsterna att betala för droger. Ta bort den delen av marknaden så har man kommit långt.

Men det är nog för känsligt politiskt att skärpa lagstiftningen vad gäller den gruppen.
Eget ansvar från välutbildade människor som är väl insatta i samhällsutvecklingen är ju inte fel; i att inte göda de kriminella gängen med sina drogköp.
 
Eget ansvar från välutbildade människor som är väl insatta i samhällsutvecklingen är ju inte fel; i att inte göda de kriminella gängen med sina drogköp.
Saken är väl den, att det här skiktet av droganvändare, så kallade kostymkolor, handlar kanske inte sina grejer av folk på gatan, alla kriminella gäng har olika skikt i sina hierarkier och skulle tro att kostym handlar av kostym sas. Tror många kostymkolor inte ser det som att de göder de som skjuter på gatan även om de naturligtvis fattar att även dessa människor har ett samband. Men det är inte uppenbart eller viktigt för droganvändare oavsett de bär kostym eller hoodie.
 
Ett annat är att legalisera drogerna
Menar du alla droger då? Eller bara vissa?

Tänker på hur mycket problem alkohol ställer till det för många människor, så jag vill inte bo i ett samhälle där andra droger släpps fria.

Jag vill att tull och polis och övriga myndigheter ska få större resurser att få bort skiten från gatorna istället. Att det inte ens ska få komma in i landet.
 
Menar du alla droger då? Eller bara vissa?

Tänker på hur mycket problem alkohol ställer till det för många människor, så jag vill inte bo i ett samhälle där andra droger släpps fria.

Jag vill att tull och polis och övriga myndigheter ska få större resurser att få bort skiten från gatorna istället. Att det inte ens ska få komma in i landet.
Fast folk tar ju droger ändå, fast det är olagligt. Skulle man legalisera så skulle det vara lättare att få hjälp och lättare att kontrollera vilka som säljer och tillverkar drogerna.

Jag har dock inte tillräcklig kunskap om att diskutera detta egentligen dock. 😅
 
F
Jag håller fullt med dig att vi måste göra kraffttag i andra ändar - men också. För det första anser jag att det är baske mig inte skolans ansvar att uppfostra barnen, det ska till att få med sig värderingar hemifrån redan. Det är föräldrar som ska ge sina barn värderingar om rätt och fel i livet, sen ska skolan fylla på med kunskap.

Jag känner tyvärr alldeles för många föräldrar som sliter hund med sina barn hemma som inte får ett endaste dugg hjälp av skolan. Att skolan 'larmar omdelbart' är direkt fel. Att det däremot är kaos i många skolor med barn som inte kan hanteras av frustrerade lärare av olika kvalitet - DET är ett problem som sen syns i samhället och därför behöver vi fler poliser. Också.
Jag har inte nämnt att skolan ska uppfostra barn, skolan är ofta första instans som kan signalera om något är fel om inte föräldrarna bett om hjälp innan (eller om soc redan gjort åtgärder innan förskoleålder).
 
Katarina Wennstam har i vanlig ordning skrivit en massa klokheter och det här inlägget på Instagram häromdagen fick mig att tänka på denna tråden - framförallt punkt 4 och framåt:

"Några tankar på temat två tankar i huvudet samtidigt.
Vi måste kunna tala om utanförskap utan att peka finger på de som lämnas utanför.
Vi måste kunna tala om trångboddhet, utan att plocka billiga poänger som antyder att vissa grupper får skylla sig själva när de blir sjuka och dör i covid.
Vi måste kunna tala om hedersstrukturer, utan att glömma att de flesta som söker sig till Sverige faktiskt vill slippa just dessa patriarkala normer.
Vi måste kunna säga att vi aldrig accepterar gängkriminalitet och skjutningar, utan att sprida myter om att vissa grupper i samhället skulle vara predestinerade att begå brott.
Vi måste kunna stå stadiga och säga att svensk lag gäller, oavsett vad, utan att glömma att den stora merparten av svenskar med invandrarbakgrund aldrig bryter mot lagen.
Vi måste bekämpa gängen utan att glömma att grogrunden inte handlar om hudfärg utan om livssituation.
Vi måste också se att vissa kriminella är så farliga att de inte ska röra sig fritt på våra gator, utan att det gör oss till kallhamrade cyniker.
Vi måste ha ett samhälle som bygger på en blandning av krav och stöd, på förväntningar likaväl som förutsättningar.
Vi måste kunna ta de här diskussionerna utan att kalla varandra rasister eller idioter, och utan att låta ett parti med rötterna i nazism och rasism sätta agendan.
Jag förväntar mig att landets övriga politiker tar debatten på den nivå som allvaret kräver: vuxet, påläst, utan skygglappar - men med mycket medmänsklighet."
 
Fast folk tar ju droger ändå, fast det är olagligt. Skulle man legalisera så skulle det vara lättare att få hjälp och lättare att kontrollera vilka som säljer och tillverkar drogerna.

Jag har dock inte tillräcklig kunskap om att diskutera detta egentligen dock. 😅

Fast det där skulle jag vilja se bevis för att det funkar i så fall.

Det är ju som de vuxna som köper ut alkohol till sina barn och tror dom ska bli mer ansvarsfulla med att dricka. Det stämmer ju inte att det ger den effekten.

Jag är inte ens särskilt förtjust i att alkohol är såpass vedertaget, med tanke på all skit som kommer med det. Även om jag inser att det lär vara omöjligt att kontrollera det mer än det görs.

Sen håller jag med om att det ska vara lättare att få hjälp med missbruk, oavsett vilken substans. Men där är ju det i sin tur vården som skulle behöva mer resurser.
 
Fast det där skulle jag vilja se bevis för att det funkar i så fall.
Du söker ett enkelt svar på en oerhört komplicerad fråga och - historia. Usas war on drugs som bland annat barack obama är en del av, har sett en betydlig minskning av smuggling, försäljning och bruk och kriminalitet iom legalisering av lättare' droger som mariujana. Men war on drugs är en oerhört lång och komplicerad historia - det finns inga enkla svar bara vissa enklare slutsatser i något som är oerhört stort, omfattande och pågående.
 
Du söker ett enkelt svar på en oerhört komplicerad fråga och - historia. Usas war on drugs som bland annat barack obama är en del av, har sett en betydlig minskning av smuggling, försäljning och bruk och kriminalitet iom legalisering av lättare' droger som mariujana. Men war on drugs är en oerhört lång och komplicerad historia - det finns inga enkla svar bara vissa enklare slutsatser i något som är oerhört stort, omfattande och pågående.

Näe, det tycker jag inte att jag gör.
Jag har bara väldigt svårt att se hur en ökning av droger i samhället skulle kunna förbättra nånting..
Absolut, kanske tar bort marknaden för kriminella till viss del. Men hur många fler kommer testa? Hur många fler kommer i sin tur köra bil påverkade eller på annat sätt utsätta andra i sin närvaro, exempelvis barn och unga, för exponering
Vi ser ju hur mycket problem alkohol stället till redan idag.
 
Fast det där skulle jag vilja se bevis för att det funkar i så fall.

Det är ju som de vuxna som köper ut alkohol till sina barn och tror dom ska bli mer ansvarsfulla med att dricka. Det stämmer ju inte att det ger den effekten.

Jag är inte ens särskilt förtjust i att alkohol är såpass vedertaget, med tanke på all skit som kommer med det. Även om jag inser att det lär vara omöjligt att kontrollera det mer än det görs.

Sen håller jag med om att det ska vara lättare att få hjälp med missbruk, oavsett vilken substans. Men där är ju det i sin tur vården som skulle behöva mer resurser.
Portugal är ett exempel som ofta ges, det har varit lyckat i många år, men dödligheten har gått upp lite igen (kan lika gärna ha att göra med nedskärningar också).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp