Det eviga kriget mot vattnet

Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag drack nog vatten när jag var liten tror jag. Men sedan tonåren kan jag minnas att det tagit emot att hälla i mig. Har tänkt lite att.. "men om jag inte är törstig så kanske jag inte behöver dricka?" Likväl som att jag äter när jag är hungrig, inte innan. Men tydligen kommer min törst långt efter att jag egentligen behövt vätska.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Någon som är likadan? Jag har hört rykten om att ju mer man dricker under längre tid så får man tillslut förmågan att känna törst. Någon som vet?

Hur mycket dricker ni varje dag?
Vissa dagar är jag jättetörstig och kan aldrig få nog, men för det mesta dricker jag ett par-tre koppar kaffe och en-två glas juice eller mjölk om dagen. Jag dricker bara när jag är törstig och aldrig bara för att.

(Ett tag var det ju lite trendigt att springa runt med vattenflaska och dricka stup i kvarten, det tyckte jag var lite fånigt.)

Vatten dricker jag inte om jag inte håller på att gå under av törst (eller om jag behöver Treo, men då använder jag alltid smaksatt Treo). Skulle aldrig heller tvinga mig själv till att dricka vatten bara för att.

Byt ut vattnet mot något gott, t.ex. juice. Finns även vätskeersättning i brustablett som gör vattnet lite uthärdligare.
 
Senast ändrad:
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Svarar alla

TDock ÄLSKAR jag varma drycker men har fått för mig att det inte går eftersom typ te är uttorkande. Kanske skulle det funka att dricka större mängder grönt/rött te, varmt vatten med ingefära, kanske nåt annat spännande man kan komma på? Varmt vatten med hallon (?) ptja vad vet jag. Jag måste nog experimentera lite. För även om jag kan hålla disciplinen att dricka vatten några veckor så.. tror jag aldrig det kommer hålla hela livet. Kanske bättre då att hitta alternativ som funkar för mig?

svart te, ja, i stora mängder är inte alltid så bra. dock innehåller det mycket antioxidanter.

varva med grönt te, vatten med ingefära, varmt vatten med citron. kanske bara varmt (eller inte kallt) vatten? lite honung? det jag skulle vara aktsam om är att kolla att teerna eller det du väljer att blanda med inte innehåller allehanda aromer eller dylikt. bäst är väl det som bara är "plantor".
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag dricker flera liter vatten varje dag - MEN jag dricker å andra sidan inget annat än vatten. (utom någon dl havremjölk i frukostsmoothien)

Har en vattenflaska på 7 dl som jag har på jobbet, fyller på den varje morgon och efter lunch + dricker vatten till alla mål mat.
Jag har lärt mig att älska vatten, men jag dricker också för att hålla hälsan. Mina njurar vill att jag ska dricka mycket vatten för att må bra och fungera. Plus att huvudvärken vid vätskebrist är så himla trist.

Hälsa och välmående är viktigare än att det ska smaka gott eller vara roligt.
Varsågod att drick liksom.
Du har nog lite att lära om... Det kan vara FARLIGT att dricka för mycket vatten. Flera liter om dagen är INTE hälsosamt!
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11357
(kan du hitta en mer trovärdig källa än läkartidningen?)

tillägg: hyponatremi som nämns i artikeln betyder "för låg koncentration av natrium", dvs det vi vanliga dödliga kallar för typ "urlakning av salter"...
Nyfiken fråga, drack ni aldrig vatten som små eller har det kommit senare?

Kanske en flytt så att vattnet i kranen inte smakar som där man växte upp?
Jag har aldrig tyckt om att dricka vatten. Har flyttat flera gånger och det gör ingen skillnad.
Svarar alla

Tack för era svar! Skönt att höra att jag inte är den enda som känner såhär. DRICK VATTEN så blir du snygg, välmående, smart, pigg och allt vad man blir står det på varenda löpsedel. Det gör ju att man känner lite press. Jag håller nog med tjenixen lite, man kanske inte ska tvinga i sig för mycket. Ett glas om dagen eller två kan jag säkert vänja mig vid, men inte mer än så. Dock ÄLSKAR jag varma drycker men har fått för mig att det inte går eftersom typ te är uttorkande. Kanske skulle det funka att dricka större mängder grönt/rött te, varmt vatten med ingefära, kanske nåt annat spännande man kan komma på? Varmt vatten med hallon (?) ptja vad vet jag. Jag måste nog experimentera lite. För även om jag kan hålla disciplinen att dricka vatten några veckor så.. tror jag aldrig det kommer hålla hela livet. Kanske bättre då att hitta alternativ som funkar för mig?
Jag är övertygad om att det är bättre att du bälgar i dig en liter te om dagen än att du inte dricker alls!
Te är definitivt inte uttorkande, möjligen milt vattendrivande. Fast det krävs högre koncentration än det du häller i dig för att det ska ha någon större effekt.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/te-och-kaffe-inte-vatskedrivande
 
Senast ändrad:
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Aha om du inte riktigt vet så gissar jag på att de serverade ngt annat att dricka till maten än vatten, eller var det ingenting?

Jag fick vatten till maten när jag var liten och serverar det till alla, barn och gäster (om det inte är ngt speciellt). Men jag förstår att det kan bli problem, har vänner som inte fick vatten eller bott ngn annanstans och verkar ha problem med vatten.

Tror inte det är farligt eller uttorkande med the, tror det är en myt, speciellt för grönt the. Men jag tror också man kan bli lite hård i magen av mycket svart the.
 
Senast ändrad:
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Aha, så du drack inte alls? intressant, jag drack inte heller så mycket tidigare, men mest vatten (även om jag dragit ned på saft sedan dess till nästan aldrig från ibland och ökat på mjölk från praktiskt taget aldrig till då och då.). Sedan jag börjat dricka lite mer har jag faktiskt börjat svettas osv, det är intressant. Jag äter lite salt ibland om jag skulle få ont i huvudet. Jag dricker mest när jag är törstig eller vet att jag borde vara det (tränat och svettats mycket).
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag hade det här problemet när jag var yngre, min läkare sa då att man kan helt enkelt dricka något annat. T.ex. juice eller saft, basen är vatten.
Te, kaffe, läsk osv är iofs vätskedrivande MEN om man inte överkonsumerar är inte det några bekymmer heller, basen är ju trots allt vatten där med ;) Problem solved, jag har inte "dricka" problem idag och det är mer naturligt för mig att dricka nu än när jag var mindre när föräldrarna präntade in att vatten, det måste man dricka för att må bra. Nu dricker jag sällan vatten, förutom när jag tränar och då blandar jag ut det med aminosyror ändå :)
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag vet att det är farligt att dricka för mycket vatten, men några sju liter får jag inte i mig.
Hälften eller lite mer än hälften är däremot ganska rimligt att jag får i mig (totalt, inklusive vatten från maten jag äter).
För mycket av vad som helst är sällan hälsosamt.

Jag behöver dricka så mycket vatten. (Källa: Centralsjukhuset i Karlstad, som jag bedömer som relativt trovärdig.)
Det behöver inte betyda att jag vill dricka mycket vatten, men att jag har vant mig vid att göra det.

På tal om artikeln:
Jag tränar en hel del, och jag är noga med att få i mig både salt och mineraler just eftersom jag vet att många gör helt fel när de bara dricker vatten under/inför lopp/träning.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Såhär i efterhand undrar jag hur jag inte blev allvarligt uttorkad. Så nån vätska fick jag väl i mig.

Nu då jag tränat på att dricka blir det en rutin. Jag blir fortfarande inte törstig, men jag kan tänka "nu tror jag att jag borde dricka".
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag vet att det är farligt att dricka för mycket vatten, men några sju liter får jag inte i mig.
Hälften eller lite mer än hälften är däremot ganska rimligt att jag får i mig (totalt, inklusive vatten från maten jag äter).
För mycket av vad som helst är sällan hälsosamt.

Jag behöver dricka så mycket vatten. (Källa: Centralsjukhuset i Karlstad, som jag bedömer som relativt trovärdig.)
Det behöver inte betyda att jag vill dricka mycket vatten, men att jag har vant mig vid att göra det.

På tal om artikeln:
Jag tränar en hel del, och jag är noga med att få i mig både salt och mineraler just eftersom jag vet att många gör helt fel när de bara dricker vatten under/inför lopp/träning.
Fast då är det ordinationer specifikt för DIG och du har också koll på att du måste få i dig salt.
Så som du uttryckte dig såg det ut som att du menade generellt. Och generellt är det inte bra att bälga i sig litervis med vatten, det finns ingen anledning att göra det heller.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag är också dålig på att dricka ordentligt. Jag försöker komma ihåg att gå och smådricka ofta. Men det blir si och så med det..

Jag tycker vatten är gott så det är inte mitt problem. Handlar mer om vanan och att jag inte känner mig så himla törstig liksom.
Dricker oftast bara till måltiderna men försöker få i mig iallafall några glas utspridda över dagen också.
Vintertid är det oftast inga problem så länge jag inte anstränger mig mycket. Värre är det på sommaren och typ när man är utomlands. Jag får tvinga i mig.
1 liter per 10 grader utöver måltiderna är väl rekommendationen?
 
Senast ändrad:
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Men det jag ville fokusera på var att det går att lära sig dricka vatten för att man behöver det (och ja, alla behöver få i sig vatten i någon form på daglig basis) oavsett vad man tycker om det.

Jag tänka mig att det finns en hel del varianter livsviktig medicin som smakar abrakadabra, men som man ändå sväljer mer eller mindre regelbundet (beroende på sjukdom/tillstånd) för att man behöver det för att må bra. Inte för att det är roligt eller gott eller vad man helst hade valt.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Vårt basala vätskebehov inklusive vätskan i födan ligger på ca 3% av kroppsvikten vilket ju blir litervis för de flesta!
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

men det inkluderar den vätska man får i sig via maten också och det är nog mer än man tror (t.ex 2-2,5 dl/portion ris osv)

(sen minns jag inte hur mycket metaboliskt vatten människan producerar - jag var inte särskilt aktiv på den föreläsningen...)
 
Senast ändrad:
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Men det jag ville fokusera på var att det går att lära sig dricka vatten för att man behöver det (och ja, alla behöver få i sig vatten i någon form på daglig basis) oavsett vad man tycker om det.
vatten i någon form, ja
Det betyder att det inte måste vara rent vatten, utan det kan vara smaksatt på allehanda vis. Vatten är det ändå.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Här i huset är en portion ca 0,5 dl ris o 1 dl vatten!
3 % är nog utan metaboliskt vatten 4 inklusive.
Men 3 % är utan svettning od.
PL
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Ja?



Det är ju det jag menar.
Jag skrev inte direkt att "alla måste enbart dricka ljummet kranvatten för det har kungen sagt".
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag älskar vatten! Helst vanligt kranvatten. Det vattnet vi har är supergott och det blir iskallt. Så jag dricker nog kanske 1-2 liter om dagen. Jag dricker alltid vatten till maten och om jag måste välja på något att dricka så är val nr 1 *trumvirvel* vatten! :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag tror inte att min hund dricker för mycket, jag har inte hunnit mäta ännu men efter en snabb Googling så verkar det rimligt att han...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ och då syftar jag inte på alkohol, för det har jag knappt ens smakat i mina dagar. (Två gånger har jag tagit en klunk cider. :laugh:)...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Araminta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp