Det eviga kriget mot vattnet

Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag dricker minst 3 liter om dagen, men då är jag också nästan konstant törstig. Får panik om jag ska ut på ärende och inte har vattenflaska med mig.

Äter mediciner som gör mig torr i munnen och gör att jag svettas mycket, det bidrar säkert. Sen gillar jag vatten också, det är det enda som släcker törst för mig. Avskyr läsk och juice och dricker bara vatten till maten. Inte för att jag vill vara nyttig och hurtig, utan för att jag gillar det mest :)
 
Senast ändrad:
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Knapp

Jag har alltid varit dålig på att dricka just vatten. Dricker inte heller så mycket vätska per dag, 1 kopp kaffe till frukost, 1-2 glas mjölk till middagen och ibland kanske 1 glas saft på kvällen. Om det inte är mycket varmt och jag svettas mycket, för då blir det mer saft/juice och ibland något glas vatten om jag känner för det.

Och det där med att man måste dricka si och så mycket vatten per dag tror jag inte så mycket på. Jag tror det är individuellt och att kroppen kommer att säga till när man behöver fylla på vätska, alltså att man blir törstig. Att dricka bara för att man borde och inte för att man är törstig låter ju helt upp och ner tycker jag.

Lyssna på era kroppar istället!:)
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Knapp

Jag har alltid varit dålig på att dricka just vatten. Dricker inte heller så mycket vätska per dag, 1 kopp kaffe till frukost, 1-2 glas mjölk till middagen och ibland kanske 1 glas saft på kvällen. Om det inte är mycket varmt och jag svettas mycket, för då blir det mer saft/juice och ibland något glas vatten om jag känner för det.

Och det där med att man måste dricka si och så mycket vatten per dag tror jag inte så mycket på. Jag tror det är individuellt och att kroppen kommer att säga till när man behöver fylla på vätska, alltså att man blir törstig. Att dricka bara för att man borde och inte för att man är törstig låter ju helt upp och ner tycker jag.

Lyssna på era kroppar istället!:)

Nja, inte riktigt helt upp och ner tycker jag. :) Jag läste nånstans för några år sedan att när man väl känner törst så är man redan "rejält" uttorkad, så man ska ju inte hinna känna törst och inte hinna bli uttorkad eftersom det sliter på kroppen. Detta läste jag men minns alltså inte var så jag kan inte styrka det med någon trovärdig och sanningsenlig källa tyvärr.

Jag har varit slarvig med drickandet och är fortfarande det för det mesta även om jag är bättre nu än för ett år sedan. Om jag slarvar med drickandet får jag ont i huvudet väldigt fort, en sådan huvudvärk som bara blir värre och värre och får mig sängliggande i några timmar och med hög dos värktabletter när det är som värst. Det vill jag inte och insåg förra sommaren att om jag dricker mer så slipper jag få så ont i huvudet. Och givetvis sker det alltid när jag inte är hemma och inte har vatten eller värktabletter till hands. När jag väl får huvudvärken så hjälper inte vatten utan bara värktabletter och sömn i ett tyst och mörkt rum, utan att röra en fena för det gör ju ont att ens röra på fingrarna lite grann.

Så... jag är en av dem som har vattenflaska i väskan när jag vet att jag ska i väg, t.ex. till skolan eller på annat vis vara borta flera timmar. Om jag inte dricker, speciellt när det är varmt och väldigt ljust ute, så kan det ju förstöra det jag gör för det finns inte en chans att jag fixar att stå ut. Och att vara mitt ute i skogen med huvudvärk och veta att jag inte kan komma hem till sängen NU GENAST är bara för gräsligt. Det testade jag på när jag var i väg på praktiken en hel dag, slarvade och när jag skulle hem hade jag en sådan skallevärk att jag var yr och inte såg klart framför mig, när jag åkte rulltrappa ner till tågspåren så kände jag hur jag var på väg att svimma för hela världen rörde sig. Jag blundade och höll i räckena och längtade hem. En tågresa på 30 minuter och sedan en bilresa på 15 minuter efter det gjorde ju inte att jag mådde bättre precis (inte heller ett gnissligt tåg, tjattriga människor på tåget, bilar överallt, tutande bilar, tjattriga barn och en mamma som tvungen skulle prata ideligen fick mig att skrika rakt ut 5 minuter innan jag var hemma)

Jag jobbar halvtid och där jag är är det gräsligt varmt alltid och dålig ventilation så jag svettas och blir torr i munnen och ser till att varje pass dricka en halv liter vatten, om jag inte gör det så blir jag först så törstig att jag är lite groggy och sedan får huvudvärk. Jag ligger nog sammanlagt på ca 1 liter vätska om dagen + det lilla jag ev får i mig via maten.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

KL

Kom på en grej jag fick lära mig som liten, och det var att aldrig släcka törst med något annat än vatten. Är man efter vattenglaset fortfarande sugen på juice eller läsk så får man dricka det då. Det behöver ju inte vara ett gigantiskt glas vatten, men bara man får in den vanan. Ett par klunkar kan räcka innan varje dryck.

Vad gäller uttorkning så gäller väl fortfarande regeln om färgen på urinet? Ju gulare/mörkare, desto värre.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Om du ställer in en kanna med lock i kylen och skivar ner lite gurka då? Eller apelsin, citron, melon, jordgubbar eller vad du nu gillar?
En egen kolsyremaskin är guld värd! Det är ett hett tips. :)
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag hinkar nog i mig nån liter kaffe om dan men vatten,,, jo bara om jag är tillräckligt törstig och då duger precis vilket vatten som helst, jag har tom. delat vattenkopp med en kossa :o och Östersjöns bräckta vatten är bland det godaste jag vet i vattenväg. :d

Enligt "expertisen" så bör jag ha betydande invärtes skador och tom. vara döende så lite som jag dricker. :o
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Nya rön säger att man visst kan lyssna på kroppen och dricka när man är törstig. Djuren gör ju det dessutom, de lär sig inte dricka tillräckligt mycket. Men som vanligt finns olika åsikter.

Samma sak med träning. Vissa dricket hela tiden även vid korta pass. Jag har sällan med vatten på pass under 15 km numera och det funkar. Undantag om det är varmt. I Kenya springs det ju långpass i hårt tempo utan dricka
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Nja, inte riktigt helt upp och ner tycker jag. :) Jag läste nånstans för några år sedan att när man väl känner törst så är man redan "rejält" uttorkad, så man ska ju inte hinna känna törst och inte hinna bli uttorkad eftersom det sliter på kroppen. Detta läste jag men minns alltså inte var så jag kan inte styrka det med någon trovärdig och sanningsenlig källa tyvärr.
Jag länkar en gång till: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11357
inledningen där lyder som följer:¨
Drick när du är törstig – det räcker vid normalt leverne och måttlig motion. Inga data talar för att stora mängder vätska i någon situation är positivt för kroppen, utan snarare kan förorsaka livshotande tillstånd, och även död.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Knapplån

Nu har jag inte läst alla inlägg jättenoga, men vad jag har sett hittills så är det ingen som har refererat till det hederliga "kiss-testet"? Det är det enda som har rekomenderats av dom läkare jag har pratat med (rätt många då jag har haft problem med mina urinvägar).

Urinet ska vara ljust gult. Är det närmare genomskinligt - du dricker för mycket. Mörkare gult - du dricker för lite. Det ska inte heller lukta urin när du kissar.

Hur mycket vatten vi behöver är otroligt individuellt. Redan från början och sen spelar faktorer som aktivitetsnivå, vilken mat vi äter, hur mycket sömn vi får, om kroppen bär på någon infektion och så vidare in. Bäst att gå på den information urinet delar med sig av.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Nja, inte riktigt helt upp och ner tycker jag. :) Jag läste nånstans för några år sedan att när man väl känner törst så är man redan "rejält" uttorkad, så man ska ju inte hinna känna törst och inte hinna bli uttorkad eftersom det sliter på kroppen. Detta läste jag men minns alltså inte var så jag kan inte styrka det med någon trovärdig och sanningsenlig källa tyvärr.

Fast det kan jag omöjligt tro på. Det verkar ju urbota dumt om människokroppen skulle vara sådan att den inte känner törst förrän den redan är rejält uttorkad. Rejält uttorkad är ju ett ganska allvarligt tillstånd dessutom. Att dricka innan man är törstig är ju som att äta innan man blir hungrig, bara för att man ska liksom. Inte logiskt någonstans och jag tror inte kroppen fungerar så.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

För min del så dricker jag otroliga mängder vatten (eller ja, jag tycker det iaf) under vardagarna, på jobbet. Jag har en 50cl flaska som jag nog fyller 4 ggr per dag.
Jag har ett rätt fysiskt jobb så det har blivit lite så att man tar en dryckespaus när det blir lite väl tungt... Och dom ggr vi sitter på möte så dricker jag för att hålla mig vaken , sitta still = vila/sömn.

Hörde nånstans att ens pink ska vara väldigt ljust, typ som en citron, och under vardagarna är det så, helgerna dricker jag bara vid måltider, dvs typ två glas vatten per dag och det är ju på tok för lite eg...

Du kan inte försöka få det till en vana att dricka när du gör si eller så?!
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Oj att det finns så många som inte blir törstiga och inte gillar vatten!
Det hade jag ingen aning om! Lär mig! Jag dricker nog för mycket , törstig jämt.
Har inga mineralbrister men måste tvinga i mig lite salt ibland då den nivån blir låg ibland och då får jag ont i huvudet. Vanligtvis vid varmt väder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag tror inte att min hund dricker för mycket, jag har inte hunnit mäta ännu men efter en snabb Googling så verkar det rimligt att han...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 108
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ och då syftar jag inte på alkohol, för det har jag knappt ens smakat i mina dagar. (Två gånger har jag tagit en klunk cider. :laugh:)...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Araminta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp