Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

KL

Jag läste den ursprungliga tråden och tyckte den var rätt märklig. Att man blandar ihop tränar- och ryttarlicencer är väl en sak, men är det rimligt att begära att ridsportförbundet på något sätt ska granska arbetsmiljöarbetet hos licensierade ryttare/tränare, och vad har deras egen arbetsmiljöpoilcy med förhållandena i andra verksamheter att göra?

Om det gäller förhållanden inom förbundet eller anställda på ridskolor/klubbar som är anslutna till förbundet hade jag förstått frågeställninginen, men om ryttare/tränare NN har ett företag så är det väl inget som förbundet egentligen kan lägga sig i? Om de får info att någon tränare (ryttare) blir fälld för brott mot arbetsmiljölagen förmodar jag att de reagerar, tom om företaget inte har ett dugg med hästar att göra, men vad kan de egentligen förväntas göra innan?

Det här blir kanskle väldigt virrigt eftersom jag inte kommer ihåg riktigt hur det var formulerat, men på något sätt refererade man även till förbundets regler för gottuppförande. Jag blev inte riktigt klar om man bara avsåg att förbundet skulle agera om det var anställda sman uppförde sig illa mot, eller om man även tyckte att förbundet borde dra in licencen för poonyryttare som mobbade stall-eller skolkamrater.

Så här ligger det till...
Förbunden som sådana har verksamheter som omfattas av arbetsmiljölagen och det som den kräver. Det gäller alldeles särskilt trav och galoppförbunden men även Svenska Ridsportförbundet. Svenska Ridsportföbundet har dessutom sina egna ledstjärnor som de rimligen borde följa eller hur?

Förbunden licensierar tränare så väl som tävlande liksom proffesionella och amatörer. Utan licens så får man inte tävla eller utöva sin verksamhet (i alla fall inte till namnet).

En tränare eller tävlande som exempelvis sysslar med doping och det kommer fram utesluter förbunden. Den blir avstängd. En del på livstid beroende på graden av dopningsbrott.

En verksamhet som drivs av en tränare, tävlande och som inte följer arbetsmiljölagen och exempelvis använder sig av svart arbetskraft kan ses som någon som sysslar med ekonomisk doping. Han eller hon tar genvägar för att bedriva en framgångsrik verksamhet på samma sätt som den som använder sig av doping med hjälp av preparat. Och än värre är att i et här fallet så är det människor som blir drabbade. Alltså de som utnyttjas, blir dåligt behandlade och lurade på den lön de skall ha i de här verksamheterna. Förbunden har en lika stor om inte större etisk och moralisk plikt i att ta ifrån de här tränarna och verksmheterna deras licenser på grund av det här som doping med hjälp av preparat.

Licensen betyder helt enkelt mycket för att en tränare eller verksamhet skall kunna fortsätta med vad den gör. Utan licens finns ingen möjlighet att träna eller tävla.

Så grundfrågan som Horseworker ställer till Svenska Ridsportförbundet är hur de kan licensiera tränare, tävlande och verksamheter som inte följer dels deras egna ledstjärnor dels den arbetsmiljölag som gäller i Sverige.

Förbunden kan ses som ett företag som tar in underentreprenörer för att genomföra ett evenemang. Alla som har anställda i respektive led omfattas av arbetsmiljölagen. Och förbundet som sådan ses som huvudansvarig. Det här gäller inte minst Svensk Galopp som driver Svensk Galopp AB i vars verksamheter ett stort antal tränarägda bolags hästar tävlar.

Samma förhållande finns inom hoppningen och dressyren. Det finns ett antal tränare där som driver sina oseriösa verksamheter som bolag och tävlar med dem i Svenska Ridsportförbundets evenemang. De är licensierade av förbundet och förbundet tar inte sitt ansvar och agerar mot dem trots att de alltså bryter mot både ledstjärnorna och arbetsmiljölagen...
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Hur avgör man om någon är oseriös eller inte? Går man bara på arbetstagarnas ord? Det finns rätt många oseriösa arbetstagare i denna branschen oxå menar jag. Så dom som hamnar på "svarta listan" får dom oxå komma till tals innan dom blir svartlistade?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Lobelia, man kan ju vända på steken med tanke på tråden som raderades av moderatorn (Lovisaleonora?) och tolka det så här...

"Den som skriver det jag önskar är seriös. Den som skriver det jag inte önskar raderar jag."

En sådan inställning gör ju att man undrar vilket mål och vilket syfte Buke har? Vem vill man skydda?

Lobelia, Mackan, Lovisalonra...
Det är märkligt att ni kvinnor (?) har en sådan inställning till åsikter och ett arbete som syftar till att förbättra just kvinnors arbetsvillkor inom en näring som ur arbetsmiljömässig och arbetsrättslig synpunkt ligger tjugo år efter arbetsmarknaden i övrigt idag...

Menar du att det är rätt att bryta mot regler om syftet är tillräckligt gott.

Och nej Lovis arbetar ur synpunkten, detta är inte tillåtet på forumet så det tar jag bort.

Vad i hela fridens namn har vilket kön vi tillhör någon relevans i sammanhanget? Är nätverket enbart ute efter att arbeta för kvinnors rättigheter? Då har jag missuppfattat det.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Lite KL.

Man får inte göra reklam på Bukes forum... Hur kan det då få finnas långa trådar om vad som finna att köpa i Ullared, senaste nytt från Hööks, Börjes nya katalog osv osv osv? Är moderatorerna sponsrade?

Precis! Det kanske är helt ok ibland och ibland inte:confused
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Skillnaden mellan trav och galopp och ridsport är nog att man kan driva verksamhet som tränare utan licens inom ridsporten. Det finns inget krav på det på samma sätt. Därför är det väldigt svårt att blanda in Ridsportsförbundet i just detta. Många många många tränare/arbetsgivare tävlar inte heller eller är ens medlem i en klubb.

För att tävla löser man ju licens genom sin klubb, något som förbundet inte heller kan kontrollera.
Den enda licens som förbundet faktiskt kan kontrollera eller göra något av är ju tränarlicensen som enbart kan lösas av bokstavstränare samt domare och övriga avlönade funktionärer.

Men som sagt en försvinnande liten del av alla tränare/arbetsgivare i landet är bokstavstränare.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Lite KL.

Man får inte göra reklam på Bukes forum... Hur kan det då få finnas långa trådar om vad som finna att köpa i Ullared, senaste nytt från Hööks, Börjes nya katalog osv osv osv? Är moderatorerna sponsrade?

Menar du att den användare med 5.000 som skriver att de köper pryl XX Hööks gör det i syfte att göra reklam för hööks?

Eller att om Hööks mfl gör inlägg här i syfte att göra reklam för sin verksamhet så skulle de få ligga kvar?

Det är inte förbjudet att diskutera saker, förbudet gäller endast reklam.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Menar du att den användare med 5.000 som skriver att de köper pryl XX Hööks gör det i syfte att göra reklam för hööks?

Eller att om Hööks mfl gör inlägg här i syfte att göra reklam för sin verksamhet så skulle de få ligga kvar?

Det är inte förbjudet att diskutera saker, förbudet gäller endast reklam.

Ärligt nyfiken, vart går gränsen till att det räknas som reklam?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Dessutom... tävlingar regleras i TR (tävlingsreglementet) däri står inget om hur man driver sin verksamhet vilket innebär att förbundet kan enbart stänga av en ryttare från tävling om den bryter mot TR
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det fel de gjorde i tråden jag såg var att försöka göra reklam på ett forum där reklam inte är tillåtet.


Menar du att moderatorerna på Buke ska kontrollera den som gör reklam och utreda eventuellt vinst syfte eller brist på det innan de väljer att ta bort reklam? Och att det inte är okej att vilja ha ett reklamfritt forum?


Vilken nattmössa har du fått på dig? Du frågade varför en tråd togs bort, jag svarade och helt plötsligt så har jag en åsikt som jag inte på något vis antytt. Skärp dig lite och sluta fantisera ihop folks åsikter efter eget tycke och smak och helt utan någon som helst grund.
:banghead::mad::eek::rage:

Annars kan jag ju fråga, "Bowman- tycker du verkligen det är rätt att misshandla dina barn? Och varför har du så stort nöje i att piska dina hästar?" Den frågan är lika relevan tsom den ovan.

Man gör nog bäst i att verkligen kontrollera syfte och mål innan man raderar något som inte helt klart framstår som reklam. Det ställdes en fråga i den tråden som skapades av Stalljobbare och med den fanns bakgrunden till frågan. Jag anser att frågan som ställdes i den tråden var av både offentligt intresse och berättigad.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Menar du att den användare med 5.000 som skriver att de köper pryl XX Hööks gör det i syfte att göra reklam för hööks?

Eller att om Hööks mfl gör inlägg här i syfte att göra reklam för sin verksamhet så skulle de få ligga kvar?

Det är inte förbjudet att diskutera saker, förbudet gäller endast reklam.

Varför skulle de inte kunna göra det? Och alla har ju inte så många inlägg. En person (precis som med inlägget som diskuteras i denna tråden) kan ju starta en tråd angående en viss butik, vara, tjänst el dyl för att få reklam/uppmärksamhet och sedan få flera tusen läsningar och/eller svar. Du har ju inte en aning om vem som ligger bakom många av inläggen. Om jag själv skulle t ex börja sälja träns som är av märket XXX, så kan jag ju lätt starta en tråd typ såhär; "Jag tänkte köpa ett träns från XXX, dom är så himla snygga. Någon som vet var man kan få tag i dem?"
Och vips så är det 300 personer som googlar efter XXX och 40 personer fortsätter att kommentera inlägget osv. Kan knappt få en bättre och billigare reklamplats än Buke när det gäller hästgrejer.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Dessutom... tävlingar regleras i TR (tävlingsreglementet) däri står inget om hur man driver sin verksamhet vilket innebär att förbundet kan enbart stänga av en ryttare från tävling om den bryter mot TR

Vad Horseworker vill är främst att förbundet följer sina ledstjärnor, tar sitt ansvar och agerar mot de tränare som bryter mot ledstjärnorna och inte driver sina verksamheter seriöst.

Licensiering är bara en del av de verktyg om förbunden har. Det finns andra verktyg att använda. Det är inte ovanligt att man inom idrottvärlden utestänger aktiva tävlande och tränare som inte följt de lagar och regler som finns. Det finns något som heter "icke sportsmannamässigt uppträdande" till exempel. Enbart ett sådant uppträdande kan vara skäl nog att utestänga en tävlande eller en tränare från ett evenemang eller en sysselsättning som ett förbund styr över.

Men målsättningen och syftet Horseworker har är inte att utestänga tränare och tävlande... ...utan att förändra syn och arbetssätten hos de oseriösa. Och det dels genom att hjälpa arbetssökande och praktikanter från att hamna hos de här tränarna och verksamheterna men även genom att göra förbunden uppmärksamma på sitt ansvar gentemot de här tränarna och verksamheterna.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Ärligt nyfiken, vart går gränsen till att det räknas som reklam?

Det är som mycket annat i livet en bedömningsfråga. Just mellan ett inlägg som uppenbart är skriven för att göra reklam för en en ny butik, ett mindre nätverk och av en nyregistrerad användare och en tråd startat av en stammis på buke för att undra över om den rosa eller blåa Hööksvoljocken passar Brunte bäst så är det lätt.

Det finns betydligt svårare gränsdragningar.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Dessutom... tävlingar regleras i TR (tävlingsreglementet) däri står inget om hur man driver sin verksamhet vilket innebär att förbundet kan enbart stänga av en ryttare från tävling om den bryter mot TR

Länk till Svenska Ridsportförbundets ledstjärnor...

http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Ledstjarnor/

Vad jag ser så handlar det om hästen och människan... ...och att ledstjärnorna överrider tävlingsreglementet och att förbundet med dem tar på sig ett ansvar att agera...

Hur de sedan gör är en annan fråga. Om de nöjer sig med att dra in licenser eller avstänga oseriösa från att deltaga i och bevista evenenmang är upp till dem att besluta. Men framförallt handlar det ju om att handling. Och att handla på ett sådant verkansfullt sätt så att arbetsvillkoren för dem som arbetar inom hästnäringen verkligen förbättras.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det är som mycket annat i livet en bedömningsfråga. Just mellan ett inlägg som uppenbart är skriven för att göra reklam för en en ny butik, ett mindre nätverk och av en nyregistrerad användare och en tråd startat av en stammis på buke för att undra över om den rosa eller blåa Hööksvoljocken passar Brunte bäst så är det lätt.

Det finns betydligt svårare gränsdragningar.

Bedömningsfråga?

Man får ju ändå ta lite ansvar för vilka bedömningar man gör och titta på vad för nätverk det handlar om. Horseworkerär närmast en lös grupp av människor som tillsammans samlat ihop information utan något annat syfte än att förändra och förbättra arbetsmiljön för en stor grupp unga människor vars arbetsvillkor inte skulle accepteras annat än i vissa forna öststater. Det handlar knappast om reklam i något kommerciellt syfte. De har inte ens en hemsida...
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Läste vi samma länk? Vad jag kunde utläsa ur sidan var ledstjärnorna framtagna för ett pågående arbete att dessa ledstjärnor ska genomsyra arbetet i klubbarna. På sidan du länkar till finns det vad jag kunde utläsa inte ett ord om tävlingsreglemente eller om huruvida förbundet tar på sig ett ansvar att aggera mot dem som bryter mot dem eller inte. Du får gärna citera från sidan om jag lyckats missa dem.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Men dom flesta oseriösa har INGET med förbundet att göra alls! Varken med licenser eller annat. Menar du att Svenska ridsportförbundet ska gå in och ta krafttag enbart för att det handlar om en häst man rider på?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Bedömningsfråga?

Man får ju ändå ta lite ansvar för vilka bedömningar man gör och titta på vad för nätverk det handlar om. Horseworkerär närmast en lös grupp av människor som tillsammans samlat ihop information utan något annat syfte än att förändra och förbättra arbetsmiljön för en stor grupp unga människor vars arbetsvillkor inte skulle accepteras annat än i vissa forna öststater. Det handlar knappast om reklam i något kommerciellt syfte. De har inte ens en hemsida...

Det är en bedömningsfråga om ett inlägg betraktas som reklam.

Eftersom reklam är förbjudet så spelar det mindre roll vem som gör reklam, bedöms ett inlägg som reklam så tas det bort oavsett syftet med reklamen. Vill nätverket ha reklam och slippa betala så vänder de sig lämpligen till Gunnar för att be om gratis utrymme. I så fall kan han ta ställning till om han är villig att sponsra en någon/något eller inte.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Mackan...
Att offentligöra något och att göra reklam för något är två helt olika saker.

Att radera något som någon vill uppmärksamma eller offentliggöra kan leda till en JO-anmälan. Att riskera att fällas efter en sådan anmälan är en risk jag inte skulle vilja ta...

Men herregud....
så du anser på fullt allvar att Bukefalos skall bestå av upplysande trådar med länkar och namn på organisationer som man vill belysa som privatperson (ellre som du - utifrån ditt yrkesområde/intresse)?

och sen låter det dessutom som du nu hotar med ngt gällande bukefalos?

Jag tycker du idiotförklarar folk som läser här som tycker att du behöver ta på dig rollen att upplysa dem. Alternativt kalla folk nämda vid namn för att vara ointresserade/oengagerade/dåligt pålästa och allt vad du nu hävt ur dig.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Så här ligger det till...
Förbunden som sådana har verksamheter som omfattas av arbetsmiljölagen och det som den kräver. Det gäller alldeles särskilt trav och galoppförbunden men även Svenska Ridsportförbundet. Svenska Ridsportföbundet har dessutom sina egna ledstjärnor som de rimligen borde följa eller hur?

Förbunden licensierar tränare så väl som tävlande liksom proffesionella och amatörer. Utan licens så får man inte tävla eller utöva sin verksamhet (i alla fall inte till namnet).

En tränare eller tävlande som exempelvis sysslar med doping och det kommer fram utesluter förbunden. Den blir avstängd. En del på livstid beroende på graden av dopningsbrott.

En verksamhet som drivs av en tränare, tävlande och som inte följer arbetsmiljölagen och exempelvis använder sig av svart arbetskraft kan ses som någon som sysslar med ekonomisk doping. Han eller hon tar genvägar för att bedriva en framgångsrik verksamhet på samma sätt som den som använder sig av doping med hjälp av preparat. Och än värre är att i et här fallet så är det människor som blir drabbade. Alltså de som utnyttjas, blir dåligt behandlade och lurade på den lön de skall ha i de här verksamheterna. Förbunden har en lika stor om inte större etisk och moralisk plikt i att ta ifrån de här tränarna och verksmheterna deras licenser på grund av det här som doping med hjälp av preparat.

Licensen betyder helt enkelt mycket för att en tränare eller verksamhet skall kunna fortsätta med vad den gör. Utan licens finns ingen möjlighet att träna eller tävla.

Så grundfrågan som Horseworker ställer till Svenska Ridsportförbundet är hur de kan licensiera tränare, tävlande och verksamheter som inte följer dels deras egna ledstjärnor dels den arbetsmiljölag som gäller i Sverige.

Förbunden kan ses som ett företag som tar in underentreprenörer för att genomföra ett evenemang. Alla som har anställda i respektive led omfattas av arbetsmiljölagen. Och förbundet som sådan ses som huvudansvarig. Det här gäller inte minst Svensk Galopp som driver Svensk Galopp AB i vars verksamheter ett stort antal tränarägda bolags hästar tävlar.

Samma förhållande finns inom hoppningen och dressyren. Det finns ett antal tränare där som driver sina oseriösa verksamheter som bolag och tävlar med dem i Svenska Ridsportförbundets evenemang. De är licensierade av förbundet och förbundet tar inte sitt ansvar och agerar mot dem trots att de alltså bryter mot både ledstjärnorna och arbetsmiljölagen...

Pja: du kan ju börja med att fråga skolverket och CSN om varför de startar hästrelaterade utbildningar på löpande band och betalar ut studiebidrag när branschen ser ut som den gör med alla svartjobb som flödar på just den marknaden.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jag tror det är mer komplicerat än så att lösa problematiken i hästbranchen.
Det är en bransh fylld av prestige, jakt på pengar och den är otroligt smutsig på sina håll. Och då inte bara åt ena hållet. Det finns otroligt många ogynnsamma och oärliga människor bland även de anställda och stallfolk som sprider skitsnack.
Det är rätt många som är för okunniga som har mycket starka åsikter.

Att ha ett anonymt nätverk som informerar folk om sina lustor låter lite suspekt i mina öron. Det känns som det kan bli stor risk att man sprider en del falskt skitsnack.

Jag tror också att om man vill komma till rätta med utnyttjande av gratis eller svart arbetskraft måste hästägarna vara villigare att betala än många är idag.
Är man nischad eller heter Minna Telde tex så kan man ta bra betalt. Är man hippolog, ridlärare, c-tränare eller driver försäljningsstall etc får man det inte fett. Folk vill ha mycket för lite pengar och gärna på kort tid.

Sen välkomnar jag så klart att man försöker komma till rätta med all skit! Men jag tror det är svårare än att ha hemliga listor som anonyma hanterar och sprider.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp