Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det är rätt trist faktiskt IOM att de utbildningarna håller rätt låg kvalitet.
Så många av de som gått dem får iaf antingen utbilda sig vidare genom andra tränare och jobba hund eller byta bana. Om man inte vill/klarar jobba på ridskola. Men även där finns ju en del utbildade som ska slåss om platserna.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Ja, det kan nog förekomma att tränare och tävlingsryttare bryter mot både det ena och det andra, men i det här fallet handlar det väl inte om personer som är fällda för något utan snarare om sådana som möjligen kommer att bli anmälda?

En känd ridsportperson fälldes nyss för rattfylleri, det är ju ett brott som verkligen utsätter människor för fara. Bör hans licens dras in? Det finns säkert tävlingsryttare/tränare som dömts för misshandel, sexbrott, häleri, djurplågeri, skattebrott mm, vilka brott är det som är oförenliga med att behålla tränarlicens resp ryttarlicens?

Ryttarlicens = pengar betalda
Tränarlicens = utbildning genomförd och licenspengar inbetalda. Jag har letat lite halvhjärtat, men jag hittar faktiskt inget om att "god vandel" eller liknade krävs. Å andra sidan kanske det urvalet görs när man natas till utbildning.

Ridlärare på ridskolor har också utbildning, men de tas inte upp i skrivelsen, trots att de förmodligen är de "tränare" som förbundet skulla kunna komma åt enklast med en mer strikt hållning. Nu tror jag inte det är en speciellt hög andel som har tränarlicens, men gissningsvis finns det i alla fall rätt många ryttarlicenser hos ridinstruktörerna.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

En bekant till mig dömdes för sexbrott mot barn , han blev naturligtvis av med alla sina licenser inom förbundet. Även sin licens i travet.. han tränar ändå travhästar på hemmaplan åt andra.. kanske borde STC gå in och stoppa det.. eller så har dom helt enkelt inte med det att göra!
 
Senast ändrad:
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Läste vi samma länk? Vad jag kunde utläsa ur sidan var ledstjärnorna framtagna för ett pågående arbete att dessa ledstjärnor ska genomsyra arbetet i klubbarna. På sidan du länkar till finns det vad jag kunde utläsa inte ett ord om tävlingsreglemente eller om huruvida förbundet tar på sig ett ansvar att aggera mot dem som bryter mot dem eller inte. Du får gärna citera från sidan om jag lyckats missa dem.


Citerar ridsportens ledstjärnor...

"För att alla ska kunna trivas och känna sig trygga inom ridsporten, både hästar och människor, har ridsporten samlats kring några ledstjärnor. Ledstjärnor i alla våra verksamheter som får lyskraft genom just dig.

Ledstjärnorna är inget projekt utan ett långsiktigt arbete som vi hoppas ska genomsyra varje del i din ridsportvardag och vara ett naturligt steg att i fortsättingen skapa en idrott med hög etik och moral. Vi har tagit fram två olika slags ledstjärnor; de som har med hästen att göra och de som gäller samspelet mellan dig och dina medmänniskor."

Citerar vidare...

"Målgruppen är framförallt förtroendevalda ideella ledare och yrkesverksamma. Men får gärna användas av alla målgrupper inom ridsporten."

Precis som du säger står där inget om något tävlingsreglemente och det har jag aldrig skrivit heller. Ridsportens ledstjärnor är ett etiskt och moraliskt ställningstagande som överrider tävlingsreglementet och målgruppen är som där står både förtroendevalda och yrkesverksamma.

Man får ju hoppas att de förtroendevalda med flera som är verksamma inom Svenska Ridsportförbundet lever efter sina ledstjärnor och tar ansvar för att agera mot de yrkesverksamma som idag inte utgör några fördömmen för svensk ridsport. Vad är annars ledstjärnorna värda?
Eller hur tänker du, Lobelia?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

En bekant till mig dömdes för sexbrott mot barn , han blev naturligtvis av med alla sina licenser inom förbundet. Även sin licens i travet.. han tränar ändå travhästar på hemmaplan åt andra.. kanske borde STC gå in och stoppa det.. eller så har dom helt enkelt inte med det att göra!

Det är här som moralen och etiken kommer in och förbunden måste visa att de följer sina ledstjärnor.

Frågorna man ställer spontant är om förbundet vet om att han tränar hästar om han nu saknar licens och kanske är avstängd på livstid?
För om de visste det så kunde de utreda saken och kanske komma fram till att de hästar han tränar skall utestängas från tävlingsverksamheten?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Ja, det kan nog förekomma att tränare och tävlingsryttare bryter mot både det ena och det andra, men i det här fallet handlar det väl inte om personer som är fällda för något utan snarare om sådana som möjligen kommer att bli anmälda?

En känd ridsportperson fälldes nyss för rattfylleri, det är ju ett brott som verkligen utsätter människor för fara. Bör hans licens dras in? Det finns säkert tävlingsryttare/tränare som dömts för misshandel, sexbrott, häleri, djurplågeri, skattebrott mm, vilka brott är det som är oförenliga med att behålla tränarlicens resp ryttarlicens?

Ryttarlicens = pengar betalda
Tränarlicens = utbildning genomförd och licenspengar inbetalda. Jag har letat lite halvhjärtat, men jag hittar faktiskt inget om att "god vandel" eller liknade krävs. Å andra sidan kanske det urvalet görs när man natas till utbildning.

Ridlärare på ridskolor har också utbildning, men de tas inte upp i skrivelsen, trots att de förmodligen är de "tränare" som förbundet skulla kunna komma åt enklast med en mer strikt hållning. Nu tror jag inte det är en speciellt hög andel som har tränarlicens, men gissningsvis finns det i alla fall rätt många ryttarlicenser hos ridinstruktörerna.

Horseworkers brev till förbundet är ju bara en liten del i det stora hela. Men man inriktar sig på verksamheter och verksamhetsansvariga som har anställda och/eller praktikanter och som omfattas av arbetsmiljölagen. Huruvida någon skulle ha förlorat körkortet tror jag saknar både betydelse och intresse såvida inte någon tränare med uppsåt försökt köra över en arbetstagare...

Så i förlängningen så handlar det inte bara om tränare även om det inte nämns i brevet. Ridskolor finns med i "svarta listan" med. Mycket handlar om sådant som är lätt att konstatera. Saker som att man saknar en arbetsmiljöpolicy, inte bedriver något systemaiskt arbetsmiljöarbete, inte genomför skyddsronder (ronderande, sittande och psykosociala) eller dokumenterar tilbud och olycksfall. Eller exempelvis inte anmält olyckor till arbetsmiljöverket.

De Horseworker går vidare till förbunden och till AV med är de allvarligaste fallen. I de enklare fallen hjälper det oftast med en varning till den verksamhetsansarige. Ett info om att han eller hon måste förändra verksamhet och synsätt så den följer arbetsmiljölagen med vad det innebär. Och varnas arbetstagare och praktikanter från att arbeta/praktisera på ett visst ställe så blir det snart svårt för den som driver en oseriös verksamhet. För utan arbetskraft blir det svårt att klara verksamheten.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det är här som moralen och etiken kommer in och förbunden måste visa att de följer sina ledstjärnor.

Frågorna man ställer spontant är om förbundet vet om att han tränar hästar om han nu saknar licens och kanske är avstängd på livstid?
För om de visste det så kunde de utreda saken och kanske komma fram till att de hästar han tränar skall utestängas från tävlingsverksamheten?

Så du menar att det är Svenska ridsportsförbundet som ska lägga sig i att han tränar travhästar? Eller STC? Hur ska dom kontrollera vem som gör vad på hemmaplan...

Jag tex har oxå tränat travhästar och har inte ett dugg med travsporten att göra överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Citerar ridsportens ledstjärnor...

"För att alla ska kunna trivas och känna sig trygga inom ridsporten, både hästar och människor, har ridsporten samlats kring några ledstjärnor. Ledstjärnor i alla våra verksamheter som får lyskraft genom just dig.

Ledstjärnorna är inget projekt utan ett långsiktigt arbete som vi hoppas ska genomsyra varje del i din ridsportvardag och vara ett naturligt steg att i fortsättingen skapa en idrott med hög etik och moral. Vi har tagit fram två olika slags ledstjärnor; de som har med hästen att göra och de som gäller samspelet mellan dig och dina medmänniskor."

Citerar vidare...

"Målgruppen är framförallt förtroendevalda ideella ledare och yrkesverksamma. Men får gärna användas av alla målgrupper inom ridsporten."

Precis som du säger står där inget om något tävlingsreglemente och det har jag aldrig skrivit heller. Ridsportens ledstjärnor är ett etiskt och moraliskt ställningstagande som överrider tävlingsreglementet och målgruppen är som där står både förtroendevalda och yrkesverksamma.

Man får ju hoppas att de förtroendevalda med flera som är verksamma inom Svenska Ridsportförbundet lever efter sina ledstjärnor och tar ansvar för att agera mot de yrkesverksamma som idag inte utgör några fördömmen för svensk ridsport. Vad är annars ledstjärnorna värda?
Eller hur tänker du, Lobelia?

Ridsportens ledstjärnor är ett etiskt och moraliskt ställningstagande som överrider tävlingsreglementet och målgruppen är som där står både förtroendevalda och yrkesverksamma.

Detta sista stycket gör du din egen tolkning.. det står ingenting om att detta överrider tävlingsreglementet i förbundets ledstjärnor och vet du varför?

Jo för att tävlingsverksamheten är en helt separat del inom förbundet... ledstjärnorna riktar sig mot föreningslivet dvs ridklubbar, ridskoleverksamhet.

Det har alltså ingenting med den enskildes verksamhet att göra överhuvudtaget. Eller tävlingsverksamheten där går TR in och reglerar!
 
Senast ändrad:
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Precis som du säger står där inget om något tävlingsreglemente och det har jag aldrig skrivit heller. Ridsportens ledstjärnor är ett etiskt och moraliskt ställningstagande som överrider tävlingsreglementet och målgruppen är som där står både förtroendevalda och yrkesverksamma.

Man får ju hoppas att de förtroendevalda med flera som är verksamma inom Svenska Ridsportförbundet lever efter sina ledstjärnor och tar ansvar för att agera mot de yrkesverksamma som idag inte utgör några fördömmen för svensk ridsport. Vad är annars ledstjärnorna värda?
Eller hur tänker du, Lobelia?

Jag tänker mest på att du blandar fakta med egna åsikter men får det att se ut som det är ridsprotförbundets åsikter.

----------------------------------
Jag ser det som en övermäktig uppgift för ridsportförbundet att lyckas komma åt arbetsmiljöbrott och svartjobb. Det är lämpligare att en branschorganisation eller myndigheterna angriper problemet.

Mystiska annonyma nätverk som dessutom inte verkar så värst nogranna med att följa regler själv (här på buke exempelvis) har jag inte så mycket övers för. Vem kontrollerar den annonyma kontrollanten och att deras uppgifter är korrekta när man inte ens vem som står bakom det? Ja det kan behövas och jag intiativet är säkert vällovligt, men att angripa serösa problem på mindre serösa vägar är inte alltid rätta vägen.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Hur avgör man om någon är oseriös eller inte? Går man bara på arbetstagarnas ord? Det finns rätt många oseriösa arbetstagare i denna branschen oxå menar jag. Så dom som hamnar på "svarta listan" får dom oxå komma till tals innan dom blir svartlistade?

Det går rätt fort att hitta gemensamma nämnare för någon som är oseriös. Det är ju inte bara så att Horseworker går på enbart en arbetstagares ord. En del tränare och/eller verksamheter har fått många att höra av sig då de bivit illa behandlade. Det rör sig om informationer med början några år tillbaka i tiden. Man ser rätt lätt de gemensamma nämnarna.

Man följer och sparar ner platsannonser här på Bukefalos liksom på Hästnet till exempel. Läser vad som lovas i dem och listar dem som förekomer ofta och som av någon anledning har en stor "personalomsättning". I en del fall har några inom Horseworker hoppat in och jobbat någon dag eller någon vecka för de tränare som anonserat och som finns med på "listan". Man har då kunnat se hur verksamheten fungerar och hur man blivit bemött och behandlad. Om man fått något avtal eller kontrakt. Antar att det är vid de här tillfällena som men kunnat filma/spela in oseriösa tränare.

Man har även tittat på saker som arbetsmiljöarbetet. Om det funnits något sådant. Om olyckor som inträffat anmälts till arbetsmiljöverket t.ex. Men framför allt har man frågat de som blivit illa behandlade om hur de fått kontakt med tränaren/verksamheten. Via annons eller på annat sätt? Fick de något avtal eller kontrakt? Hur länge de arbetat för tranaren och hur mycket. Man frågar hur många hästar som finns i verksamheten och hur många hästskötare och praktikanter där finns. Man frågar även om saker som boende, arbetsmiljö och arbetskäder etc.

Det är inte så enkelt att någon bara kan maila och säga att man blev lurad på lön. Det kan vara en början på något men det räcker inte för att man skall gå vidare med det. Det krävs en hel del mera för att man skall gå så långt som till en anmälan till AV. Men det sorgliga är att det är många som man har mycket ledsam information om idag och som förmodligen inte vill synas i en utredning

Horseworker's arbete har ju pågått i tysthet i några år så de har ju haft gott om tid att samla information fram tills dess de nu trätt fram och börjat hälpa och agera...
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Detta sista stycket gör du din egen tolkning.. det står ingenting om att detta överrider tävlingsreglementet i förbundets ledstjärnor och vet du varför?

Jo för att tävlingsverksamheten är en helt separat del inom förbundet... ledstjärnorna riktar sig mot föreningslivet dvs ridklubbar, ridskoleverksamhet.

Det har alltså ingenting med den enskildes verksamhet att göra överhuvudtaget. Eller tävlingsverksamheten där går TR in och reglerar!

Men du...

De var inte jag som nände något om tävlingsreglentet första gången. Men ledstjärnorna säger något om hur man kan ta ansvar och agera mot dem som inte följer dem. Och det gäller alla verksamheter...

Tävlingsverksamheten är inte en separat del av något förbund. Förbunden utgör den grund för att en tävlingsverksamhet kan pågå och det är oftast syftet med ett förbund oavset inriktning.

Vi lär snart se om Ridsportförbundet följer sina egna ledstjärnor. Men om du inte förstått det så sätter arbetsmiljölagen ett krav på att en verksamhet skall ha en arbetsmiljöpolicy som säger ungefär samma sak som ledstjärnorna. Och arbetsmiljölagen överrider definitivt vilket tävlingseglemente som helst!
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jag tänker mest på att du blandar fakta med egna åsikter men får det att se ut som det är ridsprotförbundets åsikter.

----------------------------------
Jag ser det som en övermäktig uppgift för ridsportförbundet att lyckas komma åt arbetsmiljöbrott och svartjobb. Det är lämpligare att en branschorganisation eller myndigheterna angriper problemet.

Mystiska annonyma nätverk som dessutom inte verkar så värst nogranna med att följa regler själv (här på buke exempelvis) har jag inte så mycket övers för. Vem kontrollerar den annonyma kontrollanten och att deras uppgifter är korrekta när man inte ens vem som står bakom det? Ja det kan behövas och jag intiativet är säkert vällovligt, men att angripa serösa problem på mindre serösa vägar är inte alltid rätta vägen.


Det kan kanske tyckas att det är en övermäktig uppgift förbunden har men de har skyldigheten att göra det liksom vem som helst som har och driver en verksamhet. Det är mycket enklare att än utreda doping. Den som har kunskapen kan göra det rätt fort.

Kan svara dig att den som gör anmälan gör det inte utan grund. Det finns tillräckliga skäl i anmälan för att exempelvis AV skall göra en egen utredning. Vad anmälaren gör är bara att ställa en mängd information till förfogande för AV. Det är sedan upp till AV att bedömma och utreda ärendet. Men eftersom det fins mäniskor inom Horseworker som har erfarenheter av att arbeta som skyddsombud, skyddsngenjörer eller arbetsmiljöinspektörer så lär inte den information som man ger AV vara grundlös. De finns tillräckligt där som AV med lätthet kan kontrollera. Och anmälan görs inte i Horseworker's namn utan det kan mycket väl vara så att någon anknuten till Horsworker gör det och som har den kunskap och erfarenhet som krävs att bedömma om det är något man kan gå vidae med eller inte.

Lobelia, du har helt undervärderat kunskapen hos de som finns inom eller är anknutna till "Horseworker"...
 
Senast ändrad:
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Vilket gör att det blir en fråga för arbetsmiljöverket isåfall och inte Ridsportsförbundet !!
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Detta sista stycket gör du din egen tolkning.. det står ingenting om att detta överrider tävlingsreglementet i förbundets ledstjärnor och vet du varför?

Jo för att tävlingsverksamheten är en helt separat del inom förbundet... ledstjärnorna riktar sig mot föreningslivet dvs ridklubbar, ridskoleverksamhet.

Det har alltså ingenting med den enskildes verksamhet att göra överhuvudtaget. Eller tävlingsverksamheten där går TR in och reglerar!

Fio...

Ja, det sista stycket är min tolkning av vad ledstjärnorna betyder. Står det något annat? Jag tror att styckesindelningen, kursiveringen mm är rätt tydlig.

Men helt klart nämner man yrkeserksamma i anslutning till den verksamhet som Svenska Ridsportörbundet bedriver. Det betyder faktiskt att bedriver den enskilde en verksamhet som berör Svenska Ridsportförbundet så har de full möjlighet att ta ansvar och agera. Det betyder att de kan utesluta den enskilde att delta i evenemang som är sanktionerade av förbundet om denne inte följt ledstjärnorna.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

:banghead:


Du verkar inte förstå att hurmångasomhelst inte ens är medlemmar i förbundet .. HUR ska förbundet kunna utesluta någon yrkesverksam som inte ens är medlem??
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Vet ni vad? Bowman jobbar svart på en ridskola.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Vilket gör att det blir en fråga för arbetsmiljöverket isåfall och inte Ridsportsförbundet !!

Förmodligen kan det bli så i slutändan. Men förbundet samverkar bevisligen i en mängd nämnder där man diskuterar bland annat arbetstillfälen och praktikplatser. Bland annat har man just haft ett frukostmöte med ett antal politiker om just arbetstillfällen inom hästnäringen. Så förbundet är knappast neutralt i den här frågan. Man kan heller inte hävda att man inget vet. Frågan är vad man gör!

Vad Horseworker gjort är att de varit juste nog att ge Svenska Ridsportförbundet en chans att ta ansvar, agera och besluta innan man går vidare till AV...

Man har därmed även gett de oseriösa en chans att bättra sig innan man väljer att gå vidare till AV med ärendena vilket i sig kan leda till en polsutredning av arbetsmiljöbrott samt sanktionsavgifter på upp til en miljlön kronor för den enskildes verksamhet. Konstateras dessutom at det rör sig om arbetsmljöbrott så handlar det om allt från dagsböter till företagsbot och fängelse...

Det Horseworker gör just nu är att ge alla oseriösa inom hästnäring en jättevarning. De ge dem en möjlighet att skärpa sig, se över sitt arbesmiljöarbete och börja betala avtalsenliga löner.

Alla vet vilken historia det blev när Patrik Sjöberg trädde fram. Jag tror inte att Svenska Ridsportförbundet vil hamna i samma sits som Riksidrottsförbundet. Det vill säga att man visste om problemet men inte gjorde något aktivt åt saken.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det kan kanske tyckas att det är en övermäktig uppgift förbunden har men de har skyldigheten att göra det liksom vem som helst som har och driver en verksamhet.
Vem har tilldelat ridsportförbundet skyldigheten att utreda svartjobb och brott mot arbetsmiljölagen, många gånger mot personer som inte ens är medlemmar? Vilka befogenheter har ridsportförbundet att ens utreda och åtgärda frågorna?

Det är mycket enklare att än utreda doping. Den som har kunskapen kan göra det rätt fort.
Finns det någon officiell skala här? Eller är det din egen personlig uppfattning?

Kan svara dig att den som gör anmälan gör det inte utan grund.
Seriöst?

Det finns säkert både mycket goda grunder och inga grunder alls.

Det finns tillräckliga skäl i anmälan för att exempelvis AV skall göra en egen utredning. Vad anmälaren gör är bara att ställa en mängd information till förfogande för AV. Det är sedan upp till AV att bedömma och utreda ärendet. Men eftersom det fins mäniskor inom Horseworker som har erfarenheter av att arbeta som skyddsombud, skyddsngenjörer eller arbetsmiljöinspektörer så lär inte den information som man ger AV vara grundlös. De finns tillräckligt där som AV med lätthet kan kontrollera. Och anmälan görs inte i Horseworker's namn utan det kan mycket väl vara så att någon anknuten till Horsworker gör det och som har den kunskap och erfarenhet som krävs att bedömma om det är något man kan gå vidae med eller inte.
Med tanke på att allt som är offentligt och kontrollerbart är en E-postadress så finns det ingen chans i världen att veta och utvärdera. Och att anmälan inte görs i horseworkers namn gör inte dt hela direkt trovärdigt, tvärrt om.

Lobelia, du har helt undervärderat kunskapen hos de som finns inom eller är anknutna till "Horseworker"...
Jag har inte värderat den över huvudtaget, det enda jag känner till med säkerhet är att de har en epostadress. Det finsn inget att utvärdera vilket är problemet.

---
Jag tror du missuppfattar mig grovt, jag är inte på något vis emot att man arbetar för bättre vilkor men i mina ögon så ser inte det det minsta seriöst ut med folk som gömmer sig bakom en annonym epostadress.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

:banghead:


Du verkar inte förstå att hurmångasomhelst inte ens är medlemmar i förbundet .. HUR ska förbundet kunna utesluta någon yrkesverksam som inte ens är medlem??

Det handlar ju inte om uteslutning utan först och främst ett ställningstagande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp