Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det handlar ju inte om uteslutning utan först och främst ett ställningstagande.

Jag kan nog lova dig att förbundet självklart redan har ett ställningstagande som är emot oseriösa verksamheter ?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det handlar ju inte om uteslutning utan först och främst ett ställningstagande.

Hur ska du ha det, du länkade till ställningstagandet, eller vad du ansåg var ställningstagandet, och menade på att ledstjärnorna i sig innebar att förbundet tagit på sig att åtgärda fusket inombranschen och nu menar du att man inte tagit ställning, men inte gör något, hur ska du ha det?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jag tror du missuppfattar mig grovt, jag är inte på något vis emot att man arbetar för bättre vilkor men i mina ögon så ser inte det det minsta seriöst ut med folk som gömmer sig bakom en annonym epostadress.[/QUOTE]

e-postadressen är bara en kontaktväg. De som går vidare med ärendena till exempelvis AV har nog ett annat anseende där och deras information tas emot seriöst. Vad du anser om vad som skulle vara seriöst i det fallet har nog en mindre betydelse...
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Förmodligen kan det bli så i slutändan. Men förbundet samverkar bevisligen i en mängd nämnder där man diskuterar bland annat arbetstillfälen och praktikplatser. Bland annat har man just haft ett frukostmöte med ett antal politiker om just arbetstillfällen inom hästnäringen. Så förbundet är knappast neutralt i den här frågan. Man kan heller inte hävda att man inget vet. Frågan är vad man gör!

Vad Horseworker gjort är att de varit juste nog att ge Svenska Ridsportförbundet en chans att ta ansvar, agera och besluta innan man går vidare till AV...

Man har därmed även gett de oseriösa en chans att bättra sig innan man väljer att gå vidare till AV med ärendena vilket i sig kan leda till en polsutredning av arbetsmiljöbrott samt sanktionsavgifter på upp til en miljlön kronor för den enskildes verksamhet. Konstateras dessutom at det rör sig om arbetsmljöbrott så handlar det om allt från dagsböter till företagsbot och fängelse...

Det Horseworker gör just nu är att ge alla oseriösa inom hästnäring en jättevarning. De ge dem en möjlighet att skärpa sig, se över sitt arbesmiljöarbete och börja betala avtalsenliga löner.

Alla vet vilken historia det blev när Patrik Sjöberg trädde fram. Jag tror inte att Svenska Ridsportförbundet vil hamna i samma sits som Riksidrottsförbundet. Det vill säga att man visste om problemet men inte gjorde något aktivt åt saken.

Det är säkert jättebra att det finns ett Horseworker.. men det är svårt att ta något seriöst som blandar äpplen och päron hejvilt utan någon slags urskiljning på vad som är vad och vem som ansvarar för vad.

Det blir liksom hmm.... oseriös verksamhet!

Kanske dom bör ägna sig åt att utbilda och upplysa unga människor istället om deras rättigheter i arbetslivet, ställa krav på arbetsgivarna! Då kommer de oseriösa verksamheterna att dö ut på egen hand då dom inte får arbetskraft och inte kan driva sin verksamhet vidare.. Då menar jag inte i hemlighet som nu utan mer öppet!!

Jag tror att de som är oseriösa inte bryr sig speciellt nämnvärt om dom hamnar på en lista eller ej.. faktiskt! Varför skulle dom? Dom bryter ju redan en herrans massa lagar!
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Hur ska du ha det, du länkade till ställningstagandet, eller vad du ansåg var ställningstagandet, och menade på att ledstjärnorna i sig innebar att förbundet tagit på sig att åtgärda fusket inombranschen och nu menar du att man inte tagit ställning, men inte gör något, hur ska du ha det?

Jag kan inte svara för Horseworker men vet deras intentioner. Vad mitt svar avsåg var att förbundet ännu inte svarat på Horseworkers brev och vet ännu inte vilket ställningstagande Förbundet tar.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Förbundet brukar ha som policy att inte svara på anonyma brev.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det är säkert jättebra att det finns ett Horseworker.. men det är svårt att ta något seriöst som blandar äpplen och päron hejvilt utan någon slags urskiljning på vad som är vad och vem som ansvarar för vad.

Det blir liksom hmm.... oseriös verksamhet!

Kanske dom bör ägna sig åt att utbilda och upplysa unga människor istället om deras rättigheter i arbetslivet, ställa krav på arbetsgivarna! Då kommer de oseriösa verksamheterna att dö ut på egen hand då dom inte får arbetskraft och inte kan driva sin verksamhet vidare.. Då menar jag inte i hemlighet som nu utan mer öppet!!

Jag tror att de som är oseriösa inte bryr sig speciellt nämnvärt om dom hamnar på en lista eller ej.. faktiskt! Varför skulle dom? Dom bryter ju redan en herrans massa lagar!

Du har många rätt där. Och dt skulle vara bra om utvecklingen blev sådan. Och där inte minst har förbundet en viktig uppgift att fylla. Däri ligger ju ansvaret att fatta beslut och agera.

Problemet är ju att få idag vågar framträda öppet för att de utsatts för hot eller är rädda för att få problem med att få arbete. Det är ju tyvärr fortfarande så att man gärna slår ihjäl "whistleblower'n". Och det märks ju rätt mycket här inte minst. Man vill inte tala högt om oseriösa verksamheter eller dem som drabbas av dem.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Fast om man skiter i de oseriösa och fokuserar på att arbetstagarna lär sig att ställa krav på sina arbetsgivare om vit lön och bra arbetsvillkor så sanerar det sig självt.. som sagt de oseriösa skiter väl i vilket? Låt skatteverket ta hand om dom!
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Förbundet brukar ha som policy att inte svara på anonyma brev.

Nej, de flesta förbund brukar ha den "policyn" liksom politikerna inte gärna "kommenterar"...

Och det är väl därför som Horseworker offentligjort sitt brev till förbundet. För annars skulle väl förbundet tiga ihjäl det. Svarar man inte på innehållet i brevet så gör man ju ett ställningstagande som gynnar de oseriösa även i fortsättningen.

För det handlar ju inte om vem eller vilka som skrivt brevet utan betydelsen av vad som står i det. Att man inom hästnäringen och förbundet inte längre negligerar problemen utan försöker göra något verkligt åt dem så att fler kan få seriösa vita anställningar med arbetsvillkor som följer de svenska lagarna och regelverken.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Fast om man skiter i de oseriösa och fokuserar på att arbetstagarna lär sig att ställa krav på sina arbetsgivare om vit lön och bra arbetsvillkor så sanerar det sig självt.. som sagt de oseriösa skiter väl i vilket? Låt skatteverket ta hand om dom!

Men problemet är ju de ställen där arbetstagarna faktiskt stått på sig när de livit illa behandlade och sedan under hot körts från gården. Det är främst de här ställena som Horseworker vill komma åt. De som inte följer arbetsmiljölagen.

Har man intentioen att följa arbetsmiljölagen så har man säkert intentionen att betala vita löner med...
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Du har många rätt där. Och dt skulle vara bra om utvecklingen blev sådan. Och där inte minst har förbundet en viktig uppgift att fylla. Däri ligger ju ansvaret att fatta beslut och agera.

Problemet är ju att få idag vågar framträda öppet för att de utsatts för hot eller är rädda för att få problem med att få arbete. Det är ju tyvärr fortfarande så att man gärna slår ihjäl "whistleblower'n". Och det märks ju rätt mycket här inte minst. Man vill inte tala högt om oseriösa verksamheter eller dem som drabbas av dem.
Det är väl ingen som inte villa tala högt om oseriösa verksamheter!!

Det som sägs om och om igen i den här tråden och som du undviker att ta till dig är att du och ditt alterego Horseworker, Stalljobbare eller vem du nu väljer att vara idag inte framstår som seriösa när du/ni de facto inte existerar annat än som mer än lovligt flitiga debattörer och annonmakare på diverse sidor de senaste två veckorna.

Utöver det verkar du helt fått det om bakfoten att SvRF är ytterst ansvariga för de svartjobb och praktikplatser som finns ute i landet. Ytterst ansvarig för att jobba för kost logi och fickpengar är först och främst idioterna som skriver under eventuella anställningsavtal på de premisserna. Dessa idioter behöver utbildning!

Ansvariga för praktikplatser etc. borde vara HYN dvs hästnäringens yrkesnämnd. Ganska så elementärt för den som är någorlunda insatt i svensk hästsport.

Horseworkers united har ingen - iallafall indexerad - hemsida, ingen frontfigur annat än tre, fyra anonyma alteregon och en e-postadress. Enligt Alla bolag finns där heller ingen firma registrerad under detta namn.

Jag skulle nog kunna hålla på hela dagen med att lista orsaker till varför man inte ska ta i HWU (vars namn känns inte så lite inspirerat av Horse Junkies United) med tång men för att göra processen kort; kasta inte sten när du själv sitter i en glasbubbla!
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det är väl ingen som inte villa tala högt om oseriösa verksamheter!!

Det som sägs om och om igen i den här tråden och som du undviker att ta till dig är att du och ditt alterego Horseworker, Stalljobbare eller vem du nu väljer att vara idag inte framstår som seriösa när du/ni de facto inte existerar annat än som mer än lovligt flitiga debattörer och annonmakare på diverse sidor de senaste två veckorna.

Utöver det verkar du helt fått det om bakfoten att SvRF är ytterst ansvariga för de svartjobb och praktikplatser som finns ute i landet. Ytterst ansvarig för att jobba för kost logi och fickpengar är först och främst idioterna som skriver under eventuella anställningsavtal på de premisserna. Dessa idioter behöver utbildning!

Ansvariga för praktikplatser etc. borde vara HYN dvs hästnäringens yrkesnämnd. Ganska så elementärt för den som är någorlunda insatt i svensk hästsport.

Horseworkers united har ingen - iallafall indexerad - hemsida, ingen frontfigur annat än tre, fyra anonyma alteregon och en e-postadress. Enligt Alla bolag finns där heller ingen firma registrerad under detta namn.

Jag skulle nog kunna hålla på hela dagen med att lista orsaker till varför man inte ska ta i HWU (vars namn känns inte så lite inspirerat av Horse Junkies United) med tång men för att göra processen kort; kasta inte sten när du själv sitter i en glasbubbla!


Rörande HYN uppdagades det för något år sedan att knappt någon av de verksamheter som HYN då offentligt listade på sin sida på Internet bedrev något systematiskt arbetsmiljöarbete, saknade arbetsmiljöpolicy och inte heller dokumenterade tillbud och olycksfall.

Frågan ställdes då till kommunals representant i HYN hur de kunde sitta med i en nämnd som godkände verksamheter som inte följde arbetsmiljölagen. Kommunals representant slutade då kommunicera med frågeställaren. Strax efteråt så försvann även den lista som fanns över HYN godkända verksamheter som fanns på HYN's hemsida.

Frågan rörande de HYN godkända verksamheternas arbetsmiljöarbete har även ställts tidigare i en annan tråd i det här forumet. Men ingen kunde nämna någon HYN-godkänd verksamhet som följde arbetsmiljölagen fast de tog emot praktikanter och därför omfattades av den.

Desutom finns ett flertal HYN-verksamheter med på Horseworker's lista. Ett flertal praktikanter och hästskötare har behandlats illa på de här verksamheterna.


Horseworker har aldrig haft intentionen att lista sig, starta en hemsida eller kliva fram offentligt genom ett föreningsbildande eller dyikt. De sammanställer bara information som de sen vidarebefordrar när de ser att det finns tillräckligt allvarliga skäl att göra det.

Vad Horseworker främst gör är att de varnar den som söker arbete eller praktik på en viss verksamhet efter förfrågan från den som söker... ...och det är om verksamheten fins listad för något...

Allt Horseworker utför utförs idéellt utan någon personlig vinst. Snarare så baktalas man för att man ifrågasätter och sätter ljus på saker o ting.


Rustina, kanske kan du tala om varför knappt någon HYN-godkänd verksamhet följer arbetsmiljölagen? Och med tanke på vilka som sitter med i HYN är det rätt märkligt...
 
Senast ändrad:
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Lite KL.

Man får inte göra reklam på Bukes forum... Hur kan det då få finnas långa trådar om vad som finna att köpa i Ullared, senaste nytt från Hööks, Börjes nya katalog osv osv osv? Är moderatorerna sponsrade?

Den här frågan har jag undrat över hur många gånger som helst. När ska man få se ett vettigt svar?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Rörande HYN uppdagades det för något år sedan att knappt någon av de verksamheter som HYN då offentligt listade på sin sida på Internet bedrev något systematiskt arbetsmiljöarbete, saknade arbetsmiljöpolicy och inte heller dokumenterade tillbud och olycksfall.

Frågan ställdes då till kommunals representant i HYN hur de kunde sitta med i en nämnd som godkände verksamheter som inte följde arbetsmiljölagen. Kommunals representant slutade då kommunicera med frågeställaren. Strax efteråt så försvann även den lista som fanns över HYN godkända verksamheter som fanns på HYN's hemsida.

Frågan rörande de HYN godkända verksamheternas arbetsmiljöarbete har även ställts tidigare i en annan tråd i det här forumet. Men ingen kunde nämna någon HYN-godkänd verksamhet som följde arbetsmiljölagen fast de tog emot praktikanter och därför omfattades av den.

Desutom finns ett flertal HYN-verksamheter med på Horseworker's lista. Ett flertal praktikanter och hästskötare har behandlats illa på de här verksamheterna.


Horseworker har aldrig haft intentionen att lista sig, starta en hemsida eller kliva fram offentligt genom ett föreningsbildande eller dyikt. De sammanställer bara information som de sen vidarebefordrar när de ser att det finns tillräckligt allvarliga skäl att göra det.

Vad Horseworker främst gör är att de varnar den som söker arbete eller praktik på en viss verksamhet efter förfrågan från den som söker... ...och det är om verksamheten fins listad för något...

Allt Horseworker utför utförs idéellt utan någon personlig vinst. Snarare så baktalas man för att man ifrågasätter och sätter ljus på saker o ting.


Rustina, kanske kan du tala om varför knappt någon HYN-godkänd verksamhet följer arbetsmiljölagen? Och med tanke på vilka som sitter med i HYN är det rätt märkligt...
Du läser ju varken vad jag eller andra faktiskt skriver :meh:
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jag tror du missuppfattar mig grovt, jag är inte på något vis emot att man arbetar för bättre vilkor men i mina ögon så ser inte det det minsta seriöst ut med folk som gömmer sig bakom en annonym epostadress.

e-postadressen är bara en kontaktväg. De som går vidare med ärendena till exempelvis AV har nog ett annat anseende där och deras information tas emot seriöst. Vad du anser om vad som skulle vara seriöst i det fallet har nog en mindre betydelse...[/QUOTE]

jag kan för mitt liv inte se hur enbart en anonym epost address skulle kännas vare sig legitimt eller seriöst på ngt som helst sätt, än mindre i annonsform med uppmaning att folk kontaktar dem. Känns otroligt märkligt år 2014 att det öht inte går att hitta ngt annat än en epost address, inte ens en vanlig simpel hemsida som förklarar vad organisationen gör och vilka de är och vilken postadress de finns på - om man tex vill skicka snigelpost, som exempel.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Rustina,

HYN torde vara den nämnd som verkligen skulle kunna kontrollera praktikplatserna avseende arbetsmiljölagen (för praktikanter omfattas av den). Men man slutade med att godkänna praktikplatsrna och därmed den möjlighet att hålla en bra kontroll på de HYN-godkända verksamheterna.

Varför man fattade ett beslut som gjorde att den enda verkliga kontrollfunktonen avseende arbetsmiljöförhållandena på de här praktikplatserna försvann bör man fråga Anja Westberg, arbetstagarorganisationen på Kommunal. Det var även hon som slutade att kommunicera när hn fick frågan varför i princip ingen HYN gödkänd verksamhet förljde arbetsmiljölagen.

Att man på HYN tog bort "godkännandet" ter sig tämligen självklart. Man önskade inte ta på sig något ansvar i att man förmedlade praktikplaster som inte följde arbetsmiljölagen. Därav sannolikt även Anja Westberg's tystnad istället för öppenhet i frågan.

Och Rustina, du måste ju ändå hålla med om att HYN's förmedlande av den stora mänd praktikplatser som inte följde arbetsmiljölagen ter sig väldigt märklig. Med tanke på vilka som sitter med i HYN för övrigt så var det nog snarare en förmedling av "billig arbetskraft" till ett antal hästverksamheter.

Men tack och lov slopades praktikkravet vilket lett till att praktikanter som tidigare var mer eller mindre tvungna att arbeta gratis under arbetsvillkor som inte skulle accepteras i det normala arbetslivet numera slipper.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Rustina,

Att man på HYN tog bort "godkännandet" ter sig tämligen självklart. Man önskade inte ta på sig något ansvar i att man förmedlade praktikplaster som inte följde arbetsmiljölagen. Därav sannolikt även Anja Westberg's tystnad istället för öppenhet i frågan.

Och Rustina, du måste ju ändå hålla med om att HYN's förmedlande av den stora mänd praktikplatser som inte följde arbetsmiljölagen ter sig väldigt märklig. Med tanke på vilka som sitter med i HYN för övrigt så var det nog snarare en förmedling av "billig arbetskraft" till ett antal hästverksamheter.

Men tack och lov slopades praktikkravet vilket lett till att praktikanter som tidigare var mer eller mindre tvungna att arbeta gratis under arbetsvillkor som inte skulle accepteras i det normala arbetslivet numera slipper.

Jag tycker tvärtom, det känns helt självklart logiskt att HYN som sagt inte vill stå bakom eller uppmuntra till dåliga arbetsförhållanden som inte kan regleras eller kontrolleras av dem fullt ut. Ett bra ställningstagande från deras sida att därmed inte "godkänna" praktikplatser i en bransch som ser ut som den gör.

du borde som sagt vända dig till skolverket och CSN med din kritik, eftersom de godkänner nya utbildningar och ger studiestöd till samma bransch som etablerat ser ut som den gör med svartjobb och dåliga förhållanden, för skattebetalarnas pengar.

I övrigt håller jag med Fio: arbetstagarna är faktiskt de som föder branschen som den ser ut, till extremt stor del! Men det är klart, har man gått en utbildning enligt ovan som är sponsrad med studiemedel osv, och är nyexad så är det säkert lockande att ta det som erbjuds, jmf med att inte hitta ngt jobb alls. Bowman: du resonerar bakvänt utifrån det Fio skrev. Vaddå "vågade stå upp mot arbetsgivaren och blev illa behandlad utifrån det och utkickad?" De skulle inte ha tagit ett svartjobb utan anställningsförhållanden redovisade och ett anställningsavtal med vit lön och reglerade arbetstider till att börja med. Det är ju hela poängen i det Fio säger.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

e-postadressen är bara en kontaktväg. De som går vidare med ärendena till exempelvis AV har nog ett annat anseende där och deras information tas emot seriöst. Vad du anser om vad som skulle vara seriöst i det fallet har nog en mindre betydelse...

jag kan för mitt liv inte se hur enbart en anonym epost address skulle kännas vare sig legitimt eller seriöst på ngt som helst sätt, än mindre i annonsform med uppmaning att folk kontaktar dem. Känns otroligt märkligt år 2014 att det öht inte går att hitta ngt annat än en epost address, inte ens en vanlig simpel hemsida som förklarar vad organisationen gör och vilka de är och vilken postadress de finns på - om man tex vill skicka snigelpost, som exempel.

mackan...

Horseworker uppmanar knappast folk att kontakta dem så som du skriver.

Däremot så talar de om at de existerar och ger både hästskötare och praktikanter möjligheten att fråga om en viss verksamhet kan vara ok att arbeta eller praktisera på... ...och än viktigare ger de människor möjliheten att berätta om de blivit behandlade. Horseworker lyssnar... ...utan att börja med att ifrågasätta vilket är rät viktigt.. ...där andra försöker tysta ner rörande oacceptabla arbetsförhållanden...

Mackan, har du varit i kontakt med Horseworker? Det låter inte så i alla fall. Jag tror de människor som Horseworker faktiskt hört av sig till efter det att man mailat dem känner att någon lyssnat på dem och försöker skapa en förändring.

Att Horseworker bara har en mail-addres ter sig rätt enkelt då de som finns i gruppen eller nätverket bor över hela landet och ingen betalar för deras tid och intresse. En gemensam mail-adress för all första kontakt är rätt självklar då. När man sedan märker att förtroendet finns så leder det vidare till närmare kontakter.

Mackan, synd att du inte lägger ner lika mycket energi på att skapa en förändring rörande arbetsförhålandena inom hästnäringen som du lägger ner på att ifrågasätta dem som försöker skapa en förändring avseende just arbetsförhållandena? Det borde väl kännas mer meningsfyllt?
 
Senast ändrad:
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jag tycker tvärtom, det känns helt självklart logiskt att HYN som sagt inte vill stå bakom eller uppmuntra till dåliga arbetsförhållanden som inte kan regleras eller kontrolleras av dem fullt ut. Ett bra ställningstagande från deras sida att därmed inte "godkänna" praktikplatser i en bransch som ser ut som den gör.

du borde som sagt vända dig till skolverket och CSN med din kritik, eftersom de godkänner nya utbildningar och ger studiestöd till samma bransch som etablerat ser ut som den gör med svartjobb och dåliga förhållanden, för skattebetalarnas pengar.

I övrigt håller jag med Fio: arbetstagarna är faktiskt de som föder branschen som den ser ut, till extremt stor del! Men det är klart, har man gått en utbildning enligt ovan som är sponsrad med studiemedel osv, och är nyexad så är det säkert lockande att ta det som erbjuds, jmf med att inte hitta ngt jobb alls. Bowman: du resonerar bakvänt utifrån det Fio skrev. Vaddå "vågade stå upp mot arbetsgivaren och blev illa behandlad utifrån det och utkickad?" De skulle inte ha tagit ett svartjobb utan anställningsförhållanden redovisade och ett anställningsavtal med vit lön och reglerade arbetstider till att börja med. Det är ju hela poängen i det Fio säger.


Mackan...

Är det inte just det som är problemet? Ingen vill ta något ansvar längre och agera. Människor blir förtvivlade när förbund, nämnder med flera inte längre gör något. Inte tar ansvar eller agerar trots ledstjärnor eller policys. Man gömer sig bakom en fasad av tystnad.

Nej, det är ju självklart at HYN inte vile ta på sig ansvaret att en HYN-godkänd verksamhet inte följde arbetsmiljölagen och behandlade sina praktikanter illa. Det skulle ju ställa dem i en tung "ansvarsposition".

När det gäller skolorna så har två naturbruksgymnasium anmälts till både arbetsmiljöverket och skolverket för brister avseende just praktikanternas arbetsmiljö. Gymnasieskolorna gör helt enkelt heller inga kontroller avseenda arbetsmiljölagen på praktikplatsrna. De kollar inte ens upp om det finns någon tillbuds eller olycksfallsdokumentation på de verksamheterna som eleverna gör sin praktik på. Och elever har knappast några starka skyddsombud som värnar om deras arbetsmiljö på praktikplatsen.

AV håler på att utreda fallen. Skolverket gör inget i avvaktan på att AV skall komma fram till om gymnasieskolorna och deras rektorer skall dömmas för arbetsmiljöbrott eller få komma undan med en varning.

En rektor vägrade exempelvis att lämna ut styrdokumenten rörande skolans arbetsmiljöarbete trots att hon lyder under offentlighetsprincipen. De hela ledde till att saken JO-anmäldes samtidigt som politikerna i landstinget som drev gymnasiskolan uppmärksammades på rektorns agerande... ...vilket ledde till att hon efter en tid tvingades lämna ut de styrdokument med betydande brister som hon först vägrat lämna ut. Tyvärr så lades JO-anmälan ner eftersom styrdokumenten till sist lämnades ut. Men det säger en hel del om vilket ansvar en del rektor ta rörande arbetsmiljöarbetet. Tro inte att de kontrollerar arbetsmiljön på praktikplatserna avseende de krav som arbetsmiljölagen krävr. Det är först när en elev skadas eller omkommer på en praktikplats som en förändring sker.


Som ny arbetstagare med liten arbetslivserfarenhet är det rätt svårt att skydda sig från oseriösa verksamheter. Han/hon har fått kontakt med tränaren via en annons som inte säger mycket om arbetsvillkoren. Väl på gården så är det så mycket att göra att arbetstagaren sätts n i jobbet direkt. Pappersarbetet det tar man senare på kvällen. På kvällen är alla så "trötta" att man inte skriver på några avtal eller kontrakt då utan man säger att man tar det under morgondagen. Och så fortsätter det.

Efter en vecka så tröttnar den nya hästskötaren på att arbeta papperslöst och frågar återigen tränaren om avtalet. Oftast så brukar tränaren sticka till hästskötaren ett par hundralappar och säga att vi tar det senare. Hästskötaren vil ju inte vara "osmidig" och ifrågasätter inte. Sedan går det några dagar eller veckor till på det här viset...

När hästskötaren sedan börjar ställa krav blir han/hon anklagad för att sprida dålig energi, arbeta dåligt och blir omedelbart etc. Hästskötaren har nu dåligt med pengar och eftersom hon eller han bor på gården kanske heller inte någonstans att ta vägen direkt. Så antingen utnytjar tränaren hästskötaren ett tag till så länge det går eller så sparkas denne ut från gården med omedebar verkan. Hästskötaren kan inte säga något då "arbetsgivaren" hävdar att det bara rörde sig om att låta hstskötaren "provjobba" ett tag. Det var aldrig fråga om en anställning med avtal och lön från början.

Hästskötaren sparkas från stallet och arbetsgivaren sätter ut en ny platsannons där han söker hästskötare. Och ännu en ny, grön erfarenhetslös hästskötare hör av sig, får löfte om att börja jobba på verksamheten och "arbetsgivaren" kör samma procedur även denne gång...


Mackan, undrar du inte varför vissa tränare söker hästskötare eller praktikanter väldigt ofta?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp