Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Men varför ens börja arbeta utan ett tydligt anställningskontrakt? HÄR finns ju ett stort problem där arbetstagarna måste ta sitt ansvar.. det går liksom inte att gnälla om si eller så om man själv inte drar sitt strå till stacken för att skapa sig en vettig arbetsmiljö!
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Är huvudet dumt, får kroppen lida.

Om och om och om igen informeras det överallt om att inte "provjobba", att inte börja jobba utan avtal och att man ska ha koll på sina rättigheter och skyldigheter.
Detta gäller en hel drös med branscher och inte bara hästnäringen.

Hur du kan tro att ett idrottsförbund ska kunna göra nåt åt det begriper jag inte. Speciellt inte när många av dessa påstådda fall inte ens är medlemmar eller har nåt att göra med själva förbundet.

Att du dessutom har mage att jämföra en utarbetad praktikant med det som hände Patrik är ofattbart!
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

mackan...

Horseworker uppmanar knappast folk att kontakta dem så som du skriver.

Däremot så talar de om at de existerar och ger både hästskötare och praktikanter möjligheten att fråga om en viss verksamhet kan vara ok att arbeta eller praktisera på... ...och än viktigare ger de människor möjliheten att berätta om de blivit behandlade. Horseworker lyssnar... ...utan att börja med att ifrågasätta vilket är rät viktigt.. ...där andra försöker tysta ner rörande oacceptabla arbetsförhållanden...

Mackan, har du varit i kontakt med Horseworker? Det låter inte så i alla fall. Jag tror de människor som Horseworker faktiskt hört av sig till efter det att man mailat dem känner att någon lyssnat på dem och försöker skapa en förändring.

Att Horseworker bara har en mail-addres ter sig rätt enkelt då de som finns i gruppen eller nätverket bor över hela landet och ingen betalar för deras tid och intresse. En gemensam mail-adress för all första kontakt är rätt självklar då. När man sedan märker att förtroendet finns så leder det vidare till närmare kontakter.

Mackan, synd att du inte lägger ner lika mycket energi på att skapa en förändring rörande arbetsförhålandena inom hästnäringen som du lägger ner på att ifrågasätta dem som försöker skapa en förändring avseende just arbetsförhållandena? Det borde väl kännas mer meningsfyllt?

Bowman....

det gör de väl visst det? de annonserar ju på hästnet (och tidigare annonserade du dem här). det finns fortfarande som sagt och påpekat ingen identidet eller öht referens för vad dessa är och vilka de är. bara en tom mail address. ganska märkligt och rätt så oseriöst, ursäkta ordalagen, men dem är fällda i aspekten jag och flera argumenterar, att man får nog inte så många inrapporter på det tillvägagångssättet.

i övrigt förstår jag inte ditt inlägg öht . jag tycker detta har ytterst lite med mig att göra över huvud taget faktiskt. Inklusive de försök du försökt att rikta dig till andra i tråden som ifrågasätter dig ang. detta. blir otroligt konstigt, särskilt om man förespråkar en verksamhet och försöker få den att framstå som seriös.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Men varför ens börja arbeta utan ett tydligt anställningskontrakt? HÄR finns ju ett stort problem där arbetstagarna måste ta sitt ansvar.. det går liksom inte att gnälla om si eller så om man själv inte drar sitt strå till stacken för att skapa sig en vettig arbetsmiljö!

Fio...

Grejen är att de här arbetsgivarna gör på det här sättet avsiktligt. Och ju mer känd och respekterad en viss tränare är desto svårare är det för en ung och oerfaren hästtjej att kräva ett undertecknat avtal från första stund. Hon vill ju ha jobet hs den här kända och respekterade tränaren. Hon har kanske kommit ner från Stockholm och tagit med sin häst för att jobba för den kända dressyrtränaren i Skåne. Hennes pappa har kört ner henne och henes häst till tränaen, stallet och hennes drömjobb. Hon skall bo på gården, har hästen ståendes i en bx p gården och hennes pappa har åkt. Inte ett drömläge för några avtalsförhandlingar direkt.

Och tränaen är smart. Han eller hon tar inte in någon från hemtrakten som ine behöver bo på gården eller inte har någon häs med sig. En sådan hästskötare är inte lika lätt att utnyttja eller lura. Hon vil ju undvika at två hästskötare som hon lurat träfar varandra och byter erfarenheter.

En tränare kan dra ut på sånt här i veckor, ibland månader innan hästskötaren går i väggen och förtvivlat ringer sina föräldrar om ber om att bli hämtad. Ord står mot ord och hon, hästskötaren kan glömma allt som handlar om lön. Drömmen hon hade visade sig bli en mardröm...

Tränaren tar in en polack som hjälper till med mockning ett tag tills hon har hittat en ny ung hästskötare som hon kan lura. Och har hästskötaren egen häst så är det ännu enklare att lura henne då hon lätt hamnar i "beroendesits" gentemot tränaren/arbetsgivaren. Polacken då? Ja, han blir naturligtvis sparkad från gården. Kanske med några tusenlappar i fickan för att hålla tyst...

De som blir mest utnyttjade är de tjejer som vill komma från tränaren med goda vitsord. Det hela blir en "emotionell våldtäckt" där hästskötaren ine kan göra så mycket. Hon vill ju inte gå ut och berätta om hur enkelt hon blev lurad? Och om hon gör det var skall hon få jobb sen? Det är inte många arbetsgivare inom hästnäringen som vil anställa någon som berättat om tidigare dåliga erfarenheter hos en viss tränare. Samma person skulle ju kunna berätta...


Jag håller med dig, fio...

Arbetstagarna måste ställa högre krav på sina arbetsgivare och inte vara så blåögda. Men ingen har berättat för dem om hur det går till eller hur lätt de blir utnytjade. Man berättar inte sånt här för dem på skolorna. Och de är sällan eller aldrig fackanslutna och får ingen hjälp därifrån heller. Drömmen om att ta md sig hästen till ett hästställe och jobba bliir inte ovanligt en mardröm.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

har du öht läst mitt inlägg?
jag undrar fortfarande varför du inte kontaktar skolverket som startar nya utbildningar och CSN som ger studiemedel till samma bransch som fungerar så oerhört dåligt, och som bekostas av skattepengar.

du resonerar bakvänt och börjar i fel ände. enligt ditt resonemang, blir det ngn förenings ansvar att ta tag i ett problem som sen femtielva steg innan förening/förbund ens finns med i sammanhanget, föds och frodas. Men visst - lätt att lämpa över det på ngn myndighet eller förening/förbund och säga att inget görs ;) frågar du mig ligger hur mycket ansvar som helst på den arbetstagare som accepterar ett jobb som inte är vitt, inte följer arbetslagar och inte har något anställningsskydd eller ens ett anställningsavtal. Känns rätt självklart, om inte så lär ju den smutsbransch du vänder dig till totalt självdö, om inga arbetstagare accepterade såna villkor, vilket alla faktiskt borde förstå, då det till syvende och sist är arbetstagaren som riskerar både sitt liv, hälsa, och säkerhet i exakt alla aspekter, från liv, hälsa och fram till allt annat fortsatt - rätt till försäkringsbelopp, pension, you name it.

provjobb är inte heller det ngt som arbetsgivare har laglig grund för i sig, utan avtal och utan ersättning.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Är huvudet dumt, får kroppen lida.

Om och om och om igen informeras det överallt om att inte "provjobba", att inte börja jobba utan avtal och att man ska ha koll på sina rättigheter och skyldigheter.
Detta gäller en hel drös med branscher och inte bara hästnäringen.

Hur du kan tro att ett idrottsförbund ska kunna göra nåt åt det begriper jag inte. Speciellt inte när många av dessa påstådda fall inte ens är medlemmar eller har nåt att göra med själva förbundet.

Att du dessutom har mage att jämföra en utarbetad praktikant med det som hände Patrik är ofattbart!

Det som hände Patrik är defintivt inte ovanligt inom galoppen, Trix. Och det skall rät mycket till för att våga träda fram som ung tjej efter att ha blivit utnyttjad. Hur många år tog det inte innan Patrik trädde fram?

Men alla aktiva och licensierade tränare är i allmänhet med i ett förbund och låter sina hästar tävla i de tävlingar som förbunden sanktinerar. Varför tror du travtränaren avstängdes i det exempel somnämndes av någon innan? Förbundet försökte där ta sitt ansvar...
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

I exemplet du använder dig av finns ju faktiskt en vuxen som inte tar sitt ansvar som förälder.
Om nu pappa måste köra ned tösen och hästen, kanske pappa skulle kolla att allt står rätt till innan han åker.

Det finns något som heter personligt ansvar.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

har du öht läst mitt inlägg?
jag undrar fortfarande varför du inte kontaktar skolverket som startar nya utbildningar och CSN som ger studiemedel till samma bransch som fungerar så oerhört dåligt, och som bekostas av skattepengar.

du resonerar bakvänt och börjar i fel ände. enligt ditt resonemang, blir det ngn förenings ansvar att ta tag i ett problem som sen femtielva steg innan förening/förbund ens finns med i sammanhanget, föds och frodas. Men visst - lätt att lämpa över det på ngn myndighet eller förening/förbund och säga att inget görs ;) frågar du mig ligger hur mycket ansvar som helst på den arbetstagare som accepterar ett jobb som inte är vitt, inte följer arbetslagar och inte har något anställningsskydd eller ens ett anställningsavtal. Känns rätt självklart, om inte så lär ju den smutsbransch du vänder dig till totalt självdö, om inga arbetstagare accepterade såna villkor, vilket alla faktiskt borde förstå, då det till syvende och sist är arbetstagaren som riskerar både sitt liv, hälsa, och säkerhet i exakt alla aspekter, från liv, hälsa och fram till allt annat fortsatt - rätt till försäkringsbelopp, pension, you name it.

provjobb är inte heller det ngt som arbetsgivare har laglig grund för i sig, utan avtal och utan ersättning.

Du läste inte det jag skrev om att man redan tagit kontakt med skolverket? Och det var inte igår. det är snart över två år sedan. Och det är inte första gången någon kontaktat skolverket rörande det här...

Du läste och förstod heller inte hur det går till att lura unga hästskötare?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jaha, så du menar alltså att det finns mängder med tjejer inom galoppen som har styvfäder till tränare?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

halvt KL

Dessutom är det ju faktiskt så (har varit en hel del radio program, artiklar och debatter i ämnet) att faktiskt så ÄR folk medvetna om att de inte borde jobba svart. Ändå gör de det. Däri finns det stora problemet, man låter sig styras av vad man helst önskar i fråga om sysselsättning i sig, och låter det bra så kör man och nappar på det, även om man vet att man inte borde jobba svart och det är ett risktagande osv osv.
Just därför fortsätter jag ifrågasätta varför en bransch som så etablerat har svartjobb som mer eller mindre standard till väldigt stor del tyvärr, fortsätter att supportas av studiemedel och skolverk osv. Blir oerhört märkligt i min värld, och ffa kan man väl då iallafall se till att de som går en sån utbildning verkligen får koll på vad som gäller inför yrkesvalet de gjort och hur branschen ser ut och med andra ord, få en enkel simpel utbildning i hur man bör tacka ja eller nej till arbete utifrån säkerhet och skydd som anställd. Nu vet jag inte huruvida det ingår eller ej i utbildningen, men det borde det göra. Det är verkligen inte rocket science vågar jag påstå , i sin grundform. som sagt - det är heller inte hela sanningen att anledningen att folk hamnar i såna situationer är att de är så totalt okunniga att de blåögt tackar ja utan en susning. utan som sagt tidigare - de vet faktiskt att det inte är tillrådigt att jobba på såna premisser, men de gör det ändå, för lockelsen att arbeta med drömmen tar över hand.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

I exemplet du använder dig av finns ju faktiskt en vuxen som inte tar sitt ansvar som förälder.
Om nu pappa måste köra ned tösen och hästen, kanske pappa skulle kolla att allt står rätt till innan han åker.

Det finns något som heter personligt ansvar.

Varför tror du föräldrarna blir förtvivlade? De tror ju inte att något sånt här skall hända just dem. De tror att tränaren är seriös och har goda avsikter. Och hon är ju känd och respekterad...

Det är bara et av många exempel på hur det går till Trix...
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Du läste inte det jag skrev om att man redan tagit kontakt med skolverket? Och det var inte igår. det är snart över två år sedan. Och det är inte första gången någon kontaktat skolverket rörande det här...

Du läste och förstod heller inte hur det går till att lura unga hästskötare?

jag har läst alldeles ypperligt och utifrån det så förstår jag fortfarande inte varför du vill vrida det till att det är ett förbund som bör ansvara i frågan. Det var väl rätt uppenbart hur jag tydligt skrev det eller hur?

faktumet att det bara är ynka 2 år sen ngn addresserade skolverket i frågan säger ju allt.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Varför tror du föräldrarna blir förtvivlade? De tror ju inte att något sånt här skall hända just dem. De tror att tränaren är seriös och har goda avsikter. Och hon är ju känd och respekterad...

Det är bara et av många exempel på hur det går till Trix...

Skulle dessa "förtvivlade" föräldrar själva börja på en arbetsplats där de inte fått anställningskontrakt?
Skulle inte tro det, så varför ser de inte sitt eget ansvar?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Skulle dessa "förtvivlade" föräldrar själva börja på en arbetsplats där de inte fått anställningskontrakt?
Skulle inte tro det, så varför ser de inte sitt eget ansvar?
Trix...

Det är just sådana fördummande kommentarer som du ger som gör att många backar för att träda fram och berätta om hur blåögda och dumma de känner sig över att ha blivit lurade och utnytjde. Och nog känner föräldrarna sitt ansvar. Därför gör det också att de är förtvivlade över att inte ha ifrågasatt mer.

Och hur många föräldrar ifrågasätter allt när deras snart tjugoåriga dotter som precis är klar med gymnasiumet och skall börja arbeta hos den kända elittränaren och dessutom får ta med sig hästen till gården.

Ta ett steg tillbaka Trix och försök vidga blicken. Det här är bara ett par exempel av många hur människor blivit lurade, utnytjade eller dåligt behandlade på hästverksamheter. Att bli lurad eller illa behandlad är inget brott men du fördummar och dömmer dem istället för dem som begått det verkliga brottet. Du gör det verkligen inte enklare för dem som har blivit illa behandlade eller utnyttjade at träda fram och berätta om sina erfarenheter. För istället för att lyssna och ens försöka förstå svarar du med misstro och ifrågasättande.

Varför ifrågasätter du inte varför så få hästverksamheter med anställda och/eller prakitkanter inte har någon olycksfalls eller tillbudsdokumentation? Eller varför de saknar en arbetsmiljöpolicy samt en dokumentation som beskriver hur de bedriver det systematiska arbetsmiljöarbetet?

Vad gör du för att förbättra arbetsvillkoren inom hästnäringen?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Varför ifrågasätter du inte varför så få hästverksamheter med anställda och/eller prakitkanter inte har någon olycksfalls eller tillbudsdokumentation? Eller varför de saknar en arbetsmiljöpolicy samt en dokumentation som beskriver hur de bedriver det systematiska arbetsmiljöarbetet?


Därför att.....

Det är just sådana fördummande kommentarer som du ger som gör att många backar för att träda fram och berätta om hur blåögda och dumma de känner sig över att ha blivit lurade och utnytjde. Och nog känner föräldrarna sitt ansvar. Därför gör det också att de är förtvivlade över att inte ha ifrågasatt mer.

Och hur många föräldrar ifrågasätter allt när deras snart tjugoåriga dotter som precis är klar med gymnasiumet och skall börja arbeta hos den kända elittränaren och dessutom får ta med sig hästen till gården.

Ta ett steg tillbaka Trix och försök vidga blicken. Det här är bara ett par exempel av många hur människor blivit lurade, utnytjade eller dåligt behandlade på hästverksamheter. Att bli lurad eller illa behandlad är inget brott men du fördummar och dömmer dem istället för dem som begått det verkliga brottet. Du gör det verkligen inte enklare för dem som har blivit illa behandlade eller utnyttjade at träda fram och berätta om sina erfarenheter. För istället för att lyssna och ens försöka förstå svarar du med misstro och ifrågasättande.


Du har ju svaren redan på dina egna frågor.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Du läste och förstod heller inte hur det går till att lura unga hästskötare?

Och mitt i det hela kommer Horseworker som en räddande ängel, helt anonyma med en mailadress.. som kanske leder till någon slags kontakt?


Helt ärligt ger det mig en smula fulagubbar-kallakårar även om intentionen möjligtvis är god känns hela idén väldigt suspekt gällande den biten.. jag menar uppmana naiva, blåögda, utsatta unga tjejer att ta kontakt på det sättet år 2014

:cautious:

Varför inte ett offentligt organ istället?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Att Horseworker bara har en mail-addres ter sig rätt enkelt då de som finns i gruppen eller nätverket bor över hela landet och ingen betalar för deras tid och intresse. En gemensam mail-adress för all första kontakt är rätt självklar då. När man sedan märker att förtroendet finns så leder det vidare till närmare kontakter.

Ja det är ju enkelt när man inte vill ta ansvar för det man gör.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Och mitt i det hela kommer Horseworker som en räddande ängel, helt anonyma med en mailadress.. som kanske leder till någon slags kontakt?


Helt ärligt ger det mig en smula fulagubbar-kallakårar även om intentionen möjligtvis är god känns hela idén väldigt suspekt gällande den biten.. jag menar uppmana naiva, blåögda, utsatta unga tjejer att ta kontakt på det sättet år 2014

:cautious:

Varför inte ett offentligt organ istället?

Offentligt organ? Visst, nämn något som bryr sig som de kan vända sig till? Och som har tid att titta på just deras problem.

Fulagubbarkårar? Det tycker jag var en rätt löjlig kommentar eftersom i Horseworker finns båda både män och kvinnor. Och de som sökt kontakt med dem inte bara utgörs av utnyttjade unga tjejer utan även killlar liksom föräldrar. Då får man alt vara lite seriös liksom när man går vidare med ärendena till AV med flera.

Och var har du fått det ifrån att någon uppmanar? Någon uppmaning rör det sig knappast om...
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Och mitt i det hela kommer Horseworker som en räddande ängel, helt anonyma med en mailadress.. som kanske leder till någon slags kontakt?


Helt ärligt ger det mig en smula fulagubbar-kallakårar även om intentionen möjligtvis är god känns hela idén väldigt suspekt gällande den biten.. jag menar uppmana naiva, blåögda, utsatta unga tjejer att ta kontakt på det sättet år 2014

:cautious:

Varför inte ett offentligt organ istället?

helt seriöst så finns ju inget att argumentera emot öht i sig, som redan samtliga konstaterat, eftersom reklamen för verksamheten och organisationen i sig faller på eget snöre redan från första början. som jag personligen redan skrivit otaliga gånger i denna tråden, så ypperligt konstigt och lär inte direkt leda till förtroende om man har ngt sunt förnuft i sig, att maila en anonym mailadress som öht inte finns etablerad i fråga om ngn presentation eller kontakt info öht . varför i hela friden skulle ngt sånt vara förtroende ingivande på minsta sätt?
 
Senast ändrad:
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

*kl*

Jag tycker grundämnet om ridsportförbundet i denna frågan är intressant. Dels vad de har för ansvar, vad ska de göra och vad har de för officiell syn på det hela. Tycker speciellt det är aktuellt inför mästerskap ex, när de skickar med (och finansierar?) hästskötarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp