Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bowman

Trådstartare
...som av någon anledning rensades bort. Stöder Bukefalos moderatorer de här oseriösa aktörerna inom hästnäringen genom att rensa bort information och frågeställningar som kan leda till att tränare och hästverksamheter som inte följer svenska lagar och regelverk rensas bort ur hästnäringen?

Höll på att skriva ett seriöst svar när tråden togs bort.

Det är väldigt svårt att ta dig på allvar när du själv så här långt vad jag sett av dina spår på nätet är totalt anonym och tycker att folk ska spilla ut sin galla om oseriösa arbetsgivare och gud vet vad till en anonym e-postbox!


Skjut budbärarna, negligera och radera informationen. Det är vuxen hantering av vad som är ett känt problem inom hästnäringen.

Jag har sett lite av vad "Horseworker" har fått fram röande ett antal tränare och hästverksamheter. Förutom att man behandlat hästskötare och praktikanter illa samt lurat dem på löner så handlar det om rätt allvarliga arbetsmiljöbrott där en galopptränare nu är anmäld till arbetsmiljöverket (något som vem som helst kan kontrollera). En hopptränare och en dressyrtränare står på tur att bli anmälda. Förbunden har ett ansvar i att rensa ut oseriösa aktörer som inte följer svenska lagar och regler. Och inte mindre om de inte följer de "ledstjärnorna" som förbunden själva har.

Rustina, vad är ditt intresse i den här frågan eftersom du skriver som du gör? Är du en av de aktörer som inte betalar ut löner och inte följer arbetsmiljölagen? Är rätt säker på att du vet om att de finns. Vågar du träda fram och stå för att de här oseriösa tränarna inte finns... ...och att det inte finns anledning att ta ansvaret och agera mot dem? Du gömmer dig bakom ett "nick" du med.

Det nu när "Horseworker" börjat agera efter att ha samlat ihop information under två, tre år som det börjar hända saker. Tidningen ridsport har skrivit om problemen inom hästnäringen. Men ingen har agerat mot de oseriösa tränarna förrän nu. Horseworker har lyssnat på dem dem som blivit illa behandlade och det är rätt många som blivit det. Det finns dokumenterade händelser, man har gjort besök på hästverksamheter, pratat med hästskötare och praktikanter. Det finns till och med inspelningar på mobiler som visar hur några av tränarna på elitnivå betett sig mot hästskötarna och praktikanterna. Något som säkert kan leda vidare till polisanmälan. Jag tror att man bör ta Horseworker på allvar.

Anledningen till att man på Horseworker inte träder fram och talar om vilka man är än så länge är att flera har blivit hotade av de här oseriösa tränarna. Men Horseworker har idag ett antal kontakter med journalister som intresserat sig för de här oseriösa tränarna och verksamheterna. Deras arbete med att samla information har redan fått saker att hända. Jag skulle inte vilja sitta som ansvarig på ett förbund där man visste mien inget gjorde.

Och att rensa bort sådana här trådar som man precis gjorde säger mer om på vilkas sida Bukefalos moderatorer står. Det kan antyda att man stöder oseriös tränarverksamhet av en eller annan anledning. Som moderator så borde man nog söka kontakt med Horseworker innan man raderar ut något i fortsättningen som kan få Bukefalos att stå i dålig dager.

/ Bowman
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Men det är väl snarare så att folk känner sig osäkra med att lämna ut sig till anonyma till en anonym email?
Givetvis finns det oseriösa tränare & övrigt inom hästvärlden & det är givetvis ett problem, men man ska ju också skydda de som blivit utsatta & är det då någon/något som är helt anonymt är det ju svårt att veta hur ens uppgifter hanteras & om det skickas vidare etc.
Tror inte det handlar om att folk är inblandade eller stödjer det, utan att så länge det är så anonymt så är det jättesvårt som utsatt av oseriös verksamhet att veta om man kan lita på det samt våga gå ut med massa information som lätt leder till att folk vet vem man är.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

En länk till tidningen Ridsports hemsida med kopia på mailet från "Horseworker" till Svenska Ridsportförbundet.

http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2014/1/Vill-skapa-fler-hastjobb/

Tidningen Ridsport är tydligen seriösare än Bukefalos då man där lät publicera kommentarer från Horseworker med kopia på mailet. Alla kommentarer på tidningen Ridsports hemsida modereras ju. Men så tar man också frågan med oseriösa tränar och hästverksamheter på ett större allvar på Ridsport än vad Bukefalos moderatorer gör.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Buke tillåter inte reklam och det inlägg som åtminstone jag anmärkte på var ren reklam för nätveket (okej förtäkt sådan, men med usel täckmantel - du?) och från en nyregistrerad medlem. Jag antar att det kan ha varit fler inlägg i den stilen eller så är det det samam vi syftar på men det jag tänker på var för några dagar sedan. Buke är till för medlemmarnas diskussioner, inte för marknadsföring oavsett vad man marknadsför.

Det är för övrigt väldigt tveksamt med ett nätverk som vill komma åt fusk inom en bransch och där man gör reklam genom att bryta regler på en annan plats ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Men det är väl snarare så att folk känner sig osäkra med att lämna ut sig till anonyma till en anonym email?
Givetvis finns det oseriösa tränare & övrigt inom hästvärlden & det är givetvis ett problem, men man ska ju också skydda de som blivit utsatta & är det då någon/något som är helt anonymt är det ju svårt att veta hur ens uppgifter hanteras & om det skickas vidare etc.
Tror inte det handlar om att folk är inblandade eller stödjer det, utan att så länge det är så anonymt så är det jättesvårt som utsatt av oseriös verksamhet att veta om man kan lita på det samt våga gå ut med massa information som lätt leder till att folk vet vem man är.

Kan inte annat än föreslå att du själv tar kontakt med Horseworker. Andra har tagit kontakt med dem och fått förtroende för dem och hur de hanterar det man berättat för dem. Annars så skulle de inte kunnat samla in så mycket material och information som de har på oseriösa tränare och hästverksamheter. Jag skulle inte heller tro att de skulle få journalisters förtroende om de inte var seriösa.

Horseworker "svart lista" är ju inte offentlig. Det enda de egentligen gör är att ge arbetssökande och praktiksökande stöd genom att säga om en viss tränare är bra eller inte bra att arbeta för vid en förfrågan. De ger på det viset hästskötare och praktikanter möjligheten att undvika de verksamheter som inte är seriösa.

De tränare och verksamheter som Horseworker nu har anmält eller tänker anmäla är de som man har så mycket information om att de som berättat inte längre behöver vara oroliga för att det de berättat skall kunna härledas tillbaka till dem eller komma dem till skada... ...eller så vågar de nu träda fram då de känner att de tillsamman nu är så många att vittnesmålen kan vara till betydande fördel för att få bort tränaren eller verksamheten från hästnäringen eller förändra dennes attityd rörande arbetsmiljölagen och ge hästskötare och praktikanter bättre arbetsförhållanden.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

En länk till tidningen Ridsports hemsida med kopia på mailet från "Horseworker" till Svenska Ridsportförbundet.

http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2014/1/Vill-skapa-fler-hastjobb/

Tidningen Ridsport är tydligen seriösare än Bukefalos då man där lät publicera kommentarer från Horseworker med kopia på mailet. Alla kommentarer på tidningen Ridsports hemsida modereras ju. Men så tar man också frågan med oseriösa tränar och hästverksamheter på ett större allvar på Ridsport än vad Bukefalos moderatorer gör.

Det var en lite udda mätare av seriositet, "Den som tillåter det jag önskar är seriös".

PS. Buke är ett renodlat diskussionsforum inte en tidning. De har olika mål och syfte.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Buke tillåter inte reklam och det inlägg som åtminstone jag anmärkte på var ren reklam för nätveket (okej förtäkt sådan, men med usel täckmantel - du?) och från en nyregistrerad medlem. Jag antar att det kan ha varit fler inlägg i den stilen eller så är det det samam vi syftar på men det jag tänker på var för några dagar sedan. Buke är till för medlemmarnas diskussioner, inte för marknadsföring oavsett vad man marknadsför.

Det är för övrigt väldigt tveksamt med ett nätverk som vill komma åt fusk inom en bransch och där man gör reklam genom att bryta regler på en annan plats ;)

Och vad gör Horseworker för fel? De tjänar inte några pengar på sitt arbete så man kan nappast tala om "reklam" i det syftet du antyder. Allt arbete de lägger ner är helt idéellt och jag vågar inte tänka på hur många tusen timmar de lagt ner. Och ja, jag har varit i kontakt med dem och de med mig. De flesta på Horseworker fnns här på Bukefalos även om de inte framträder. De har sett mig här och vad jag skrivit. Och jag har varit rådgivande gällande svensk arbetsmiljölagstiftning och dess förordningar. Jag har även varit behjälplig med kontakter till tidningar som hanterar arbetsmiljöfrågor samt arbetsmiljöverket. Därför känner jag till lite vilka de är och hur de arbeter. Och jag vågar träda fram och säga det. Med den risken att bli hotad av personer som inte vill synas...

Lobelia, tycker du syftet är så illa med deras arbete på att förbättra arbetsvillkoren i en branch som är så fruktanvärt dålig på att följa svensk arbetsmiljölagstiftning att du hellre lägger ner tid på negligera och förtala dem än att lägga ner tid på att få bort de aktörer inom hästnäringen som behandlar hästskötare och praktikanter illa?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

fast det är väl inga som helst konstigheter att det klassas som reklam och därmed inte platsar som lämplig tråd på bukefalos alls?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det var en lite udda mätare av seriositet, "Den som tillåter det jag önskar är seriös".

PS. Buke är ett renodlat diskussionsforum inte en tidning. De har olika mål och syfte.

Och Lobelia...

Hästjobbare är väl medlem eftersom han/hon kunde skriva en tråd här? Jag är också medlem och det se några år tillbaka nu. Och oavsett tiden vi varit medlemmar så har vi väl rätt att diskutera dåliga arbetsförhållanden här på Bukefalos i hästforum som behandlar juridik och ekonomi? Eller är det så att dåliga arbetsförhållanden och brott mot arbetsmiljölagen inte är något man vill tala om här av någon anledning?

Det är inte ok att hantera en häst illa. Det finns tusen trådar och inlägg om det här på Bukefalos. Men tydligt är att om en hästskötare som behandlats illa av en tränare så är det inget man talar om.

Och tas en sådan diskussionstråd upp på allvar och någon skriver om ett "nätverk" som försöker förändra och förbättra arbetsvillkoren inom en "sjuk näring" då svarar man med att radera tråden.

Syftet med brevet till Svenska Ridsportföbundet var vad jag förstått att man önskar att förbundet skall följa de ledstjärnor som de själva satt upp, ta ansvar och agera. Det är inte Horsworkers egna ord utan förbundets. De torde väl följa sina egna ledstjärnor?

Då brevet nu är offentligt så kan Svenska Ridsportförbundet knappast förneka det eller negligera det. Följer man inte sina egna ledstjärnor nu... ...och ansvariga på förbundet inte tar ansvar och agerar mot de tränare och verksamheter som inte följer exempelvis arbetsmiljölagen (som även sätter krav på den psykosociala miljön på en arbetsplats och förbjuder mobbing) så säger det en del om hur man arbetar på Svenska Ridsportförbundet...

Svenska Ridsportförbundet som verksamhet omfattas dessutom även de av arbetsmiljölagen och skall enlgt den ha en "arbetsmiljöpolicy". Har de inte en sådan som följer arbetsmiljölagens intentioner eller inte själva följer den så kan nästa steg bli att anmäla förbundet för arbetsmiljöbrott.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

fast det är väl inga som helst konstigheter att det klassas som reklam och därmed inte platsar som lämplig tråd på bukefalos alls?

Mackan...
Att offentligöra något och att göra reklam för något är två helt olika saker.

Att radera något som någon vill uppmärksamma eller offentliggöra kan leda till en JO-anmälan. Att riskera att fällas efter en sådan anmälan är en risk jag inte skulle vilja ta...
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det var en lite udda mätare av seriositet, "Den som tillåter det jag önskar är seriös".

PS. Buke är ett renodlat diskussionsforum inte en tidning. De har olika mål och syfte.

Om Buke är ett renodlat diskussionsforum så borde det väl vara öppet för att ta alla diskussioner? Även dem som berör ett "öppet brev" till Svenska Ridsportförbundet rörande oseriösa tränare och verksamheter inom en näring som inte följer svensk arbetslagstiftning och där främst unga kvinnor behandlas illa, utnyttjas och blir lurade?

Vad är ditt mål och syfte Lobelia? Vem vill du skydda?

Vad är Bukes mål? Att skydda de aktörer som jag precis nämnt samt att negligera och radera allt som kan förändra de här kvinnornas (för det är mest kvinnor som arbetar inom näringen) arbetsmiljö och arbetsvillkor till något bättre än vad som är fallet idag?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jag tror du misstar Bukefalos för någon form av offentligt organ. Det är en privat sida, där det är upp till ägaren (Gunnar) att avgöra vad som ska finnas och inte.

Den trådstart som försvann var inget annat än ett rätt taffligt försök att värva anhängare, knappast ett diskussionsunderlag - även om det gjorts ett genomskinligt försök att skapa ett genom att i början av den rena kopieringen av brandtalet slänga in en "Vad tycker ni"-frågeställning.

Av de få svar som kommit i själva ämnet i den här tråden kan det kanske dras slutsats att anonyma avsändare i grupp inte tilltalar många...
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

KL

Jag läste den ursprungliga tråden och tyckte den var rätt märklig. Att man blandar ihop tränar- och ryttarlicencer är väl en sak, men är det rimligt att begära att ridsportförbundet på något sätt ska granska arbetsmiljöarbetet hos licensierade ryttare/tränare, och vad har deras egen arbetsmiljöpoilcy med förhållandena i andra verksamheter att göra?

Om det gäller förhållanden inom förbundet eller anställda på ridskolor/klubbar som är anslutna till förbundet hade jag förstått frågeställninginen, men om ryttare/tränare NN har ett företag så är det väl inget som förbundet egentligen kan lägga sig i? Om de får info att någon tränare (ryttare) blir fälld för brott mot arbetsmiljölagen förmodar jag att de reagerar, tom om företaget inte har ett dugg med hästar att göra, men vad kan de egentligen förväntas göra innan?

Det här blir kanskle väldigt virrigt eftersom jag inte kommer ihåg riktigt hur det var formulerat, men på något sätt refererade man även till förbundets regler för gottuppförande. Jag blev inte riktigt klar om man bara avsåg att förbundet skulle agera om det var anställda sman uppförde sig illa mot, eller om man även tyckte att förbundet borde dra in licencen för poonyryttare som mobbade stall-eller skolkamrater.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Kom på att jag kanske bör tillägga att det förstås är jättebra om Horseworker agerar och anmäler brott, i synnerhet om man samtidigt stöttar utsatta stallarbetare som inte vågar egera på egen hand.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Och vad gör Horseworker för fel?

Det fel de gjorde i tråden jag såg var att försöka göra reklam på ett forum där reklam inte är tillåtet.

De tjänar inte några pengar på sitt arbete så man kan nappast tala om "reklam" i det syftet du antyder. Allt arbete de lägger ner är helt idéellt och jag vågar inte tänka på hur många tusen timmar de lagt ner.
Menar du att moderatorerna på Buke ska kontrollera den som gör reklam och utreda eventuellt vinst syfte eller brist på det innan de väljer att ta bort reklam? Och att det inte är okej att vilja ha ett reklamfritt forum?

Lobelia, tycker du syftet är så illa med deras arbete på att förbättra arbetsvillkoren i en branch som är så fruktanvärt dålig på att följa svensk arbetsmiljölagstiftning att du hellre lägger ner tid på negligera och förtala dem än att lägga ner tid på att få bort de aktörer inom hästnäringen som behandlar hästskötare och praktikanter illa?
Vilken nattmössa har du fått på dig? Du frågade varför en tråd togs bort, jag svarade och helt plötsligt så har jag en åsikt som jag inte på något vis antytt. Skärp dig lite och sluta fantisera ihop folks åsikter efter eget tycke och smak och helt utan någon som helst grund.
:banghead::mad::eek::rage:

Annars kan jag ju fråga, "Bowman- tycker du verkligen det är rätt att misshandla dina barn? Och varför har du så stort nöje i att piska dina hästar?" Den frågan är lika relevan tsom den ovan.
 
Senast ändrad:
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det var en lite udda mätare av seriositet, "Den som tillåter det jag önskar är seriös".

PS. Buke är ett renodlat diskussionsforum inte en tidning. De har olika mål och syfte.

Lobelia, man kan ju vända på steken med tanke på tråden som raderades av moderatorn (Lovisaleonora?) och tolka det så här...

"Den som skriver det jag önskar är seriös. Den som skriver det jag inte önskar raderar jag."

En sådan inställning gör ju att man undrar vilket mål och vilket syfte Buke har? Vem vill man skydda?

Lobelia, Mackan, Lovisalonra...
Det är märkligt att ni kvinnor (?) har en sådan inställning till åsikter och ett arbete som syftar till att förbättra just kvinnors arbetsvillkor inom en näring som ur arbetsmiljömässig och arbetsrättslig synpunkt ligger tjugo år efter arbetsmarknaden i övrigt idag...
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Men Buke är väl ändå ett vinstdrivande företag vars affärsidé bl.a. är att sälja reklamplats. Så vill du göra reklam för något så får du ju köpa reklamplats som alla andra. Så konstigt är väl inte det? Eller?

Moderatorerna har ju rätt att moderera och/eller ta bort de trådar som dom tycker inte passar här. Ägaren bestämmer reglerna. Svårare än så är det inte.

En tidning är ju ett helt annat forum med helt andra intressen.

Du blandar ihop Buke med någon samhällsstödjande och rättviseskipande inrättning. Och det är det ju inte.

Vill du göra reklam för något så köp reklamplats.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Lite KL.

Man får inte göra reklam på Bukes forum... Hur kan det då få finnas långa trådar om vad som finna att köpa i Ullared, senaste nytt från Hööks, Börjes nya katalog osv osv osv? Är moderatorerna sponsrade?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq#faq_new_faq_item_forumregler

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Varför tråden togs bort vet jag ej, då jag själv inte är moderator för aktuellt forum. Dock bör man ändå slå ett öga på de regler som gäller, för ökad förståelse om intet annat.

Det finns ju ingen orsak för ett forum att plötsligt ändra inriktning, bara för att någon ondgör sig över de regler som gäller. Regler finns överallt, vad som tillåt och inte tillåts hänger mest samman med vilken typ av forum man bedriver.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

HAHAHA, seriöst!

En "organisation" som det inte går att googla fram info om och vars företrädare enligt dig (troligen är det du själv som är horseworker..) inte vågar stå upp för sin sak och som hänvisar till en anonym e-postadress för kontakt bör likt de oseriösa arbetsgivarna verkligen kvävas i sin vagga!

Vågar detta nätverk (defintionen av ett nätverk brukar dessutom vara att man kan kontakta personer och individer och nätverka) inte stå upp för sig inledningsfasen kommer de knappast hjälpa de som de facto blivit utsatta för oseriösa arbetsgivare! Att säga att de funnits i flera år när de annonserat om sig själva på H-stnet som "nu finns ett nytt nätverk" känns även det udda.

Jag har inget med buke att göra annat än som glad skribent i ämnen som intresserar mig men jag förstår till fullo att inlägget togs bort det lös ju reklam om det. Sedan kan jag även precis som någon annan ställa mig frågan, vad f-n ridsportförbundet har ett göra med arbetsvillkoren för arbetstagarna.

Sist jag kollade var Ridsportförbundet inte ett fackförbund utan del av paraplyorganisationen RF och därmed inriktat på sport och utbildning inom denna.

Finurligt dock av dig att skapa en ny tråd att debattera ämnet för nu kan ju den här hemliga organisationen á la frimurarna diskuteras helt fritt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp