Det går inte att göra rätt

En sak som jag inte fattar är varför det är så jävla mycket skillnad hur JAG ska tänka motför hur allaandra är OM MIG.
Som några exempel att om jag säger att jag känner mig o synlig och o viktig och inte lyssnad på så är det alltid endel som säger mot att det inte är så. Utan att jag visst blir lyssnad på och att jag visst räknas. Men det känns ju inte så bara för att dom INTE lyssnar på hur JAG känner och varför.
Och en annan sak om jag tillexempel försöker förklara som att jag kände mig jävligt miss lyckad med polis förhöret i måndags för att många hade framförallt skrivit innan Det kommer gå bra. Och det gjorde inte det och att det kändes FÖRMIG som att alla menade att det var sååå själv klart att jag skulle klara det skit bra och så gjorde jag inte det alltså måste jag vara EXTREMT dålig då kändes det. Alltså att det kändes så PÅGRUND AV hur andra hade sagt.
Men nej det får jag inte känna då utan då var det bara att dom som skrev så menade nåt helt annat som jag inte fattade för att jag inte är nån tanke läsare. Så då blev det typ som att JAG kände fel som blev ledsen och att jag kände mig miss lyckad PÅGRUND av andra. Utan då ungefär tvingade andra mig att det var JAG som tyckte så bara av migsjälv som jag INTE gjorde. Men allt bara är MITT fel som ANDRA får på peka. JAG var inte tanke läsare JAG blev ledsen i o nödan JAG borde inte känna som jag gör. Och JAG får absolut INTE tänka nåt neggativt om mig.
Samma sak om hur man tänker om saker. Om jag tillexempel ska städa mitt rum säger vi och så orkar jag halva. Så kan jag tänka: Jag orkade inte städa hela rummet. Eller: Jag gjorde mitt bästa med att städa.
Och att det första är neggativt och detandra är possitivt. Så det första är inte ett snällt sätt att tänka utan då ska jag ungefär säga till migsjälv att tänka snällt och tänka som detandra.
Men JAG TYCKER inte att nåt av det är possitivt eller neggativt utan det bara är fakta. Så om jag tillexempel säger Jag orkade bara städa halva rummet. Så är inte det att jag tänker neggativt om migsjälv FÖRMIG. Men då bestämmer personalen hur JAG tänker att det är att tänka neggativt. Så DOM säger åt mig att JAG tänker fel. Och det är helt okej. Men om jag skulle råka säga nånting att det känns som att jag tänker fel då säger dom att jag tänker fel?? Alltså fattar NÅN dethär? För jag gör det INTE!
Jag är för trött så jag kan inte förklara bättre nu. Men dethär är en sak som jag blir SKIT frusterad av att allaandra får klaga som fan på mig och kritisera och allting och jag ska bara ta mot allt och an passa mig efter hur ANDRA säger att jag känner och tänker.
Och att andra tycker att dom kan bestämma vad JAG känner hur JAG rea gerar på saker vad JAG mår sämre av. ANDRA vet det bättre motför mig ENLIGT DOM men om jag säger att jag inte känner mig lyssnad på så har JAG fel?
SNÄLLA kan nån förklara dethär??? 😭
 

Okej. Jag tycker inte att själva JAG blir som sedd då ifall jag bara säger nåt på hittar för att det är som en mall hur man SKA säga. Utan förmig så är det nog tvärt om att jag skulle känna mig mera o viktig och o sedd ifall jag skulle fejka migsjälv bara för att man SKA det. För då skulle ju inte själva JAG räknas ändå utan bara nån fejk jag.
Att ha ett typ av lexikon för neurotypiska eller andra människor behöver ju inte betyda att du måste göra så, det är mer för att kunna förstå varför de/vi gör som de/vi gör. Mycket handlar ju om att hitta en metod för att förstå andra och en metod för att göra sig själv förstådd av andra. Om det är viktigt för en själv. De personer som är en närmast lär sig ju ändå hur man kommunicerar (förhoppningsvis).
 
Min man har vuxit upp med en mamma som var expert på att säga saker som: -Nu skulle det vara gott med lite kaffe.
Det betydde att hennes man skulle göra kaffe.
Så min man tror/trodde att om jag säger att jag är sugen på glass så ska han fixa glass till mig. Även om det innebär att åka till affären. Och jag har ju inte sagt något om vad han ska göra. Jag bara uttryckte att jag var glassugen.
Han letar hela tiden efter dolda budskap för att inte göra fel. Och jag ger inga dolda budskap så det blir märkligt ibland.
Ja såntdär är SÅÅ jobbigt! Och om nån säger såna saker så ska man bara fatta vad dom menar EGENTLIGEN.
 
Men varför frågar man då ifall man inte vill ha nåt svar på det? Om man ändå inte vill prata om hur man mår så är det väl bara att inte fråga?
Jag tänker lite på det som en trandans (fågeln) eller som hästar när de hälsar första gången, det är liksom något som ska gås igenom när man träffas, det är liksom människans variant av att nosa varandra i rumpan, vifta på svansen, blåsa varandra i näsan och veva med frambenen.
Att andra människor gör det här betyder inte att du måste göra det inte alls.
 
Att ha ett typ av lexikon för neurotypiska eller andra människor behöver ju inte betyda att du måste göra så, det är mer för att kunna förstå varför de/vi gör som de/vi gör. Mycket handlar ju om att hitta en metod för att förstå andra och en metod för att göra sig själv förstådd av andra. Om det är viktigt för en själv. De personer som är en närmast lär sig ju ändå hur man kommunicerar (förhoppningsvis).
Ja och det är hela detdär som jag bara INTE fattar varför det är normalt att krångla till allt.
 
Jag tänker lite på det som en trandans (fågeln) eller som hästar när de hälsar första gången, det är liksom något som ska gås igenom när man träffas, det är liksom människans variant av att nosa varandra i rumpan, vifta på svansen, blåsa varandra i näsan och veva med frambenen.
Att andra människor gör det här betyder inte att du måste göra det inte alls.
Ja men VARFÖR? Detdär som djur gör är ju att lära känna varandra men om man bara säger några fejk saker så lär man ju inte känna denandra ändå?
 
Men varför frågar man då ifall man inte vill ha nåt svar på det? Om man ändå inte vill prata om hur man mår så är det väl bara att inte fråga?
Bra fråga! Jag tror att det blivit en artighetsfras. Något man bara säger för att det hör till.

Jag såg en skämtteckning där två killar som kände varandra träffades. De sa hej till varandra. Sedan frågade den ena killen:
-Hur är det med pinglan?
Den andre svarade:
-Jorå för fan. Själv då?

Rubriken på teckningen var: Killar kan också prata känslor.

Jag tyckte den var så kul! Det är ungefär de här artighetsgrejerna går till.
 
Bra fråga! Jag tror att det blivit en artighetsfras. Något man bara säger för att det hör till.

Jag såg en skämtteckning där två killar som kände varandra träffades. De sa hej till varandra. Sedan frågade den ena killen:
-Hur är det med pinglan?
Den andre svarade:
-Jorå för fan. Själv då?

Rubriken på teckningen var: Killar kan också prata känslor.

Jag tyckte den var så kul! Det är ungefär de här artighetsgrejerna går till.
Ja och det är bara konstigt och krångligt tycker jag.
 
En till sak som jag måste få ut bara innan jag ska försöka sova.
Men att endel säger att man är stark för man över lever ungefär. Och det är också en såndär sak som jag INTE fattar varesig hur dom som säger så tänker eller vad dom menar.
För alltså det handlar ju inte om att vara STARK om man MÅSTE nånting. Jag lever inte för att jag är STARK utan helt ärligt så jag lever för att jag ALDRIG får vara själv utan nån personal är med mig exakt HELATIDEN. Det har ingenting och göra med att vara stark.
För jag har ju inget annat val. Jag KAN INTE göra nåtannat motför att bara vara och att tiden går FAST jag inte står ut.
Så det är också en sån sak som jag tycker att det är jätte frusterande att endel säger att jag är stark för att jag bara ÄR?
Men jag fattar om ni inte fattar för jag kan inte förklara såbra justnu.
Och detsista är om nånannan säger typ Du mår sämre av dethär. Fast jag INTE gör det av det som den på står? Men ändå så be stämmer den hur JAG känner och vad JAG mår dåligt av fast det är exakt tvärtom som den säger? VARFÖR gör vissa så? Som att jag inte vet vad JAG mår sämre av utan att dom kan av göra det. Så även ifall jag försöker förklara att jag mår sämre av detandra som dom bestämmer så är det ändå hur DEN tycker som av gör. Så den på står att den inte vill göra så jag mår sämre och dens såkallade lösning är EXAKT det som gör så jag mår MEST sämre. VARFÖR?
 
En till sak som jag måste få ut bara innan jag ska försöka sova.
Men att endel säger att man är stark för man över lever ungefär. Och det är också en såndär sak som jag INTE fattar varesig hur dom som säger så tänker eller vad dom menar.
För alltså det handlar ju inte om att vara STARK om man MÅSTE nånting. Jag lever inte för att jag är STARK utan helt ärligt så jag lever för att jag ALDRIG får vara själv utan nån personal är med mig exakt HELATIDEN. Det har ingenting och göra med att vara stark.
För jag har ju inget annat val. Jag KAN INTE göra nåtannat motför att bara vara och att tiden går FAST jag inte står ut.
Så det är också en sån sak som jag tycker att det är jätte frusterande att endel säger att jag är stark för att jag bara ÄR?
Men jag fattar om ni inte fattar för jag kan inte förklara såbra justnu.
Och detsista är om nånannan säger typ Du mår sämre av dethär. Fast jag INTE gör det av det som den på står? Men ändå så be stämmer den hur JAG känner och vad JAG mår dåligt av fast det är exakt tvärtom som den säger? VARFÖR gör vissa så? Som att jag inte vet vad JAG mår sämre av utan att dom kan av göra det. Så även ifall jag försöker förklara att jag mår sämre av detandra som dom bestämmer så är det ändå hur DEN tycker som av gör. Så den på står att den inte vill göra så jag mår sämre och dens såkallade lösning är EXAKT det som gör så jag mår MEST sämre. VARFÖR?
Jag vet inte varför människor säger att man är stark, de vill nog bara vara uppmuntrande. Varför det finns människor som bestämmer vad du mår bra av kan bero på flera olika saker, en del kanske faktiskt vet vad som brukar bli bra långsiktigt för personer som har det som du tex läkare, psykologer eller andra behandlare. Andra kanske har fått tillsagt sig hur det ska vara och vad du borde och inte borde. Ibland kan saker kännas bra i stunden men få en att må sämre på långsikt ibland kan det vara så att man behöver lära sig andra metoder. Men jag vet ju inte hur just din situation ser ut och jag är heller varken läkare eller psykolog.
Själv befinner jag mig i situationen där varken läkare eller psykolog eller andra behandlare kan säga vad eller hur jag ska göra utan "jag måste känna efter själv" (säger dom till mig när jag frågar). Det är också ganska frustrerande. Om jag nu hade lyckats "känna efter själv" så hade jag väll inte varit där och frågat dom. Men så är det ibland, vissa saker finns det helt enkelt inget svar på. Hoppas du får sova och återhämta dig :heart.
 
En till sak som jag måste få ut bara innan jag ska försöka sova.
Men att endel säger att man är stark för man över lever ungefär. Och det är också en såndär sak som jag INTE fattar varesig hur dom som säger så tänker eller vad dom menar.
För alltså det handlar ju inte om att vara STARK om man MÅSTE nånting. Jag lever inte för att jag är STARK utan helt ärligt så jag lever för att jag ALDRIG får vara själv utan nån personal är med mig exakt HELATIDEN. Det har ingenting och göra med att vara stark.
För jag har ju inget annat val. Jag KAN INTE göra nåtannat motför att bara vara och att tiden går FAST jag inte står ut.
Så det är också en sån sak som jag tycker att det är jätte frusterande att endel säger att jag är stark för att jag bara ÄR?
Men jag fattar om ni inte fattar för jag kan inte förklara såbra justnu.
Och detsista är om nånannan säger typ Du mår sämre av dethär. Fast jag INTE gör det av det som den på står? Men ändå så be stämmer den hur JAG känner och vad JAG mår dåligt av fast det är exakt tvärtom som den säger? VARFÖR gör vissa så? Som att jag inte vet vad JAG mår sämre av utan att dom kan av göra det. Så även ifall jag försöker förklara att jag mår sämre av detandra som dom bestämmer så är det ändå hur DEN tycker som av gör. Så den på står att den inte vill göra så jag mår sämre och dens såkallade lösning är EXAKT det som gör så jag mår MEST sämre. VARFÖR?
Nä, dendär kommentaren "du är så stark" tycker jag också blir konstig. En kan ha hamnat i en skitjobbig situation och bara ÄR där, som du säger, en har ju inget annat val än att vara där. Men som @monster1 skriver, de som säger det vill väl vara uppmuntrande.
 
Jag vet inte varför människor säger att man är stark, de vill nog bara vara uppmuntrande. Varför det finns människor som bestämmer vad du mår bra av kan bero på flera olika saker, en del kanske faktiskt vet vad som brukar bli bra långsiktigt för personer som har det som du tex läkare, psykologer eller andra behandlare. Andra kanske har fått tillsagt sig hur det ska vara och vad du borde och inte borde. Ibland kan saker kännas bra i stunden men få en att må sämre på långsikt ibland kan det vara så att man behöver lära sig andra metoder. Men jag vet ju inte hur just din situation ser ut och jag är heller varken läkare eller psykolog.
Själv befinner jag mig i situationen där varken läkare eller psykolog eller andra behandlare kan säga vad eller hur jag ska göra utan "jag måste känna efter själv" (säger dom till mig när jag frågar). Det är också ganska frustrerande. Om jag nu hade lyckats "känna efter själv" så hade jag väll inte varit där och frågat dom. Men så är det ibland, vissa saker finns det helt enkelt inget svar på. Hoppas du får sova och återhämta dig :heart.
Nej fast jag menar inte med läkare eller psykolog eller nånsån utan bara helt vanliga andra personer. Jag kan försöka förklara men jag kan inte skriva ett exempel som är påriktigt utan jag hittar på nåt annat bara för och förklara så förlåt om det blir konstigt!
Men tillexempel om jag skulle lägga pussel med en annan person. Och så skulle den säga: Jag kommer sluta lägga pussel med dig nu för du mår sämre av det.
Fast jag kanske inte mådde sämre av det utan det jag PÅRIKTIGT mådde sämre av var om den gick iväg och jag skulle försöka lägga pusslet själv. Och om jag sa det och den ändå bara: Nej du mår sämre av att jag lägger pussel med dig. Och sen gick den iväg.
Jag vet inte om nån fattar hur jag menar. Men alltså att den skulle bestämma över mig hur jag mådde för saker och inte lyssnade på mig hur det ÄR. Men den som la allt på MIG. För om den tillexempel skulle säga att DEN inte ville lägga pussel med mig eller den orkade inte eller vadsomhelst så skulle det ju bara vara så. Men att den som skyller det på MIG på hur DEN på står att jag mår av det fast det är exakt tvärtom.
Så jag skulle få dubbelt ångest då och det är SKIT frusterande för då är det ju o möjligt för mig att få nån att lyssna och fatta men ändå så skyller den det på mig liksom.
Men förlåt att dethär nog blev jätte rörigt.
 
Nä, dendär kommentaren "du är så stark" tycker jag också blir konstig. En kan ha hamnat i en skitjobbig situation och bara ÄR där, som du säger, en har ju inget annat val än att vara där. Men som @monster1 skriver, de som säger det vill väl vara uppmuntrande.
Nej exakt för om man inte KAN ändra på det så har man ju inget val. Så vad är det starka med det då?
Och ja det kanske är tänkt som att vara upp muntrande men jag fattar ändå inte hur. För det spelar ju ingen roll hur stark eller svag eller nånting som man är ifall man inte har nåt annat val.
 
Nej fast jag menar inte med läkare eller psykolog eller nånsån utan bara helt vanliga andra personer. Jag kan försöka förklara men jag kan inte skriva ett exempel som är påriktigt utan jag hittar på nåt annat bara för och förklara så förlåt om det blir konstigt!
Men tillexempel om jag skulle lägga pussel med en annan person. Och så skulle den säga: Jag kommer sluta lägga pussel med dig nu för du mår sämre av det.
Fast jag kanske inte mådde sämre av det utan det jag PÅRIKTIGT mådde sämre av var om den gick iväg och jag skulle försöka lägga pusslet själv. Och om jag sa det och den ändå bara: Nej du mår sämre av att jag lägger pussel med dig. Och sen gick den iväg.
Jag vet inte om nån fattar hur jag menar. Men alltså att den skulle bestämma över mig hur jag mådde för saker och inte lyssnade på mig hur det ÄR. Men den som la allt på MIG. För om den tillexempel skulle säga att DEN inte ville lägga pussel med mig eller den orkade inte eller vadsomhelst så skulle det ju bara vara så. Men att den som skyller det på MIG på hur DEN på står att jag mår av det fast det är exakt tvärtom.
Så jag skulle få dubbelt ångest då och det är SKIT frusterande för då är det ju o möjligt för mig att få nån att lyssna och fatta men ändå så skyller den det på mig liksom.
Men förlåt att dethär nog blev jätte rörigt.
Jag förstår och tycker det var ett bra exempel.
 
En till sak som jag måste få ut bara innan jag ska försöka sova.
Men att endel säger att man är stark för man över lever ungefär. Och det är också en såndär sak som jag INTE fattar varesig hur dom som säger så tänker eller vad dom menar.
För alltså det handlar ju inte om att vara STARK om man MÅSTE nånting. Jag lever inte för att jag är STARK utan helt ärligt så jag lever för att jag ALDRIG får vara själv utan nån personal är med mig exakt HELATIDEN. Det har ingenting och göra med att vara stark.
För jag har ju inget annat val. Jag KAN INTE göra nåtannat motför att bara vara och att tiden går FAST jag inte står ut.
Så det är också en sån sak som jag tycker att det är jätte frusterande att endel säger att jag är stark för att jag bara ÄR?
Men jag fattar om ni inte fattar för jag kan inte förklara såbra justnu.
Och detsista är om nånannan säger typ Du mår sämre av dethär. Fast jag INTE gör det av det som den på står? Men ändå så be stämmer den hur JAG känner och vad JAG mår dåligt av fast det är exakt tvärtom som den säger? VARFÖR gör vissa så? Som att jag inte vet vad JAG mår sämre av utan att dom kan av göra det. Så även ifall jag försöker förklara att jag mår sämre av detandra som dom bestämmer så är det ändå hur DEN tycker som av gör. Så den på står att den inte vill göra så jag mår sämre och dens såkallade lösning är EXAKT det som gör så jag mår MEST sämre. VARFÖR?
Vet du, nu ska jag skriva något jag tänkt många gånger men inte riktigt fått ord på/förstått vad jag tänkt; i mitt liv då jag jag upptäckt mest om hur livet faktiskt funkar är när jag haft det riktigt tufft på något vis. Och du har ju haft mycket som varit riktigt tufft. Och för mig verkar det som du upptäckt saker om hur livet är och funkar som inte alla fattar. Till exempel det här att det inte är STARKT att bara existera i en situation man inte själv valt och inte vill ha. Kanske för att de inte haft det så tufft, eller kanske för att de upptäckt andra grejer istället (eller bara varit fullt upptagna med att överleva). Men det kanske inte stämmer. Att säga att du kommit på saker om hur livet funkar som andra inte upptäcker på hela livet är kanske bara som jag ser för att jag känner igen några av dina tankar.

Det här med att en måste vara stark för att klara svåra saker, som att en har något val; det är en sak som jag nog trott förr eller i alla fall att det är som en ”saga” som folk tror på, som är del av någon sorts social överenskommelse. Men nu när jag varit i rätt svåra omständigheter med min hälsa så känner jag som du. Det är ingen bragd att klara något skittungt och att det är starkt att bara göra sitt bästa för att överleva i en skitdålig situation. Alla gör ju det. Försöker (men också ger upp). Att man skulle vara särskilt stark är så konstigt och typ glorifierar svåra saker och traumaresponser. Jag önskar att folk skulle SLIPPA vara starka, slippa klara tuffa saker och dessutom få någon sorts hjältestämpel på grund av att det är svårt. Att sitta på en piedestal (i någon annans tankevärld) gör bara att det blir ensammare och mer avstånd till de som känner sig ”inte starka sådär som du”. Jag kan känna ”nej jag är bara en vanlig människa med vanliga behov. Ingen supermänniska som är stark och inte behöver stöd och hjälp och sammanhang för att jag är så STARK och speciell.”

Det jag tror är anledningen till det här kallas för othering (typ ”andrande” på engelska). Om
Man tänker att det är ANDRA, tex sådana som är såååå starka, som hamnar i jobbiga situationer, kriser, trauman då går det också att tänka ”men det där kommer inte hända mig. Jag är trygg från det där för jag är inte stark som hon är och därför kan jag vara trygg att inte hamna i något lika tufft”.

Det är såklart ett bakfram sätt att tänka, men jag tror att många vill liksom hitta på avstånd mellan dåliga situationer och sig själva. Att då göra den som har det svårt till STARK och resilient (som betyder att alltid klara att resa sig igen typ) och modig fast den bara försöker existera, är ett sätt att skapa avstånd mellan sig själv och det jobbiga (”för sådär stark är minsann inte jag och därför kommer det aldrig bli sådär jobbigt för mig”) samtidigt som det går att känna det som att man stöttar och säger komplimanger. För i vårt samhälle har vi bestämt att stark är bra och svag är dåligt.
 
Ja och då måste man ändå vara tanke läsare. Alltså om jag svarar nej att jag inte är sur. Men jag måste förklara det och som bort förklara det som denandra tror att jag är sur för. Så då måste jag veta varför den tror att jag är sur fast jag inte är det så att jag kan komma på en annan förklaring till det. Istället för om den bara kunde lyssna på Nej.
Exakt!
Det blir ju helt omöligt att förklara (eller bortförklara) nåt som inte ÄR - hur ska man kunna göra det?
Jag håller helt med dig om att lyssna istället. Så mycket bättre ju
 
Och detsista är om nånannan säger typ Du mår sämre av dethär. Fast jag INTE gör det av det som den på står? Men ändå så be stämmer den hur JAG känner och vad JAG mår dåligt av fast det är exakt tvärtom som den säger? VARFÖR gör vissa så? Som att jag inte vet vad JAG mår sämre av utan att dom kan av göra det. Så även ifall jag försöker förklara att jag mår sämre av detandra som dom bestämmer så är det ändå hur DEN tycker som av gör. Så den på står att den inte vill göra så jag mår sämre och dens såkallade lösning är EXAKT det som gör så jag mår MEST sämre. VARFÖR?
Mitt korta svar på detta är för att den andra personen inte fattar ett skit. Jag tycker det är helt galet att någon talar om för dig vad du mår bra av eller inte. Det vet bara du.
 
Nej fast jag menar inte med läkare eller psykolog eller nånsån utan bara helt vanliga andra personer. Jag kan försöka förklara men jag kan inte skriva ett exempel som är påriktigt utan jag hittar på nåt annat bara för och förklara så förlåt om det blir konstigt!
Men tillexempel om jag skulle lägga pussel med en annan person. Och så skulle den säga: Jag kommer sluta lägga pussel med dig nu för du mår sämre av det.
Fast jag kanske inte mådde sämre av det utan det jag PÅRIKTIGT mådde sämre av var om den gick iväg och jag skulle försöka lägga pusslet själv. Och om jag sa det och den ändå bara: Nej du mår sämre av att jag lägger pussel med dig. Och sen gick den iväg.
Jag vet inte om nån fattar hur jag menar. Men alltså att den skulle bestämma över mig hur jag mådde för saker och inte lyssnade på mig hur det ÄR. Men den som la allt på MIG. För om den tillexempel skulle säga att DEN inte ville lägga pussel med mig eller den orkade inte eller vadsomhelst så skulle det ju bara vara så. Men att den som skyller det på MIG på hur DEN på står att jag mår av det fast det är exakt tvärtom.
Så jag skulle få dubbelt ångest då och det är SKIT frusterande för då är det ju o möjligt för mig att få nån att lyssna och fatta men ändå så skyller den det på mig liksom.
Men förlåt att dethär nog blev jätte rörigt.
Situationen du beskriver förstår jag inte heller. Möjligen kan det vara så att personen själv mår dåligt av pusselläggandet men då som du säger lägger det på dig (det brukar kallas projicering, ungefär som när en hästägare fryser och lägger på sin häst ett extra täcke). Det är inte ens säkert att personen förstår själv att den gör så. Det är faktiskt ganska vanligt att människor inte kan skilja på sina egna och andras känslor. Att man tror att de känslor man själv känner känner den andra personen också.
 
Mitt korta svar på detta är för att den andra personen inte fattar ett skit. Jag tycker det är helt galet att någon talar om för dig vad du mår bra av eller inte. Det vet bara du.
@EmmaFilippa jag håller helt med @cirkus om det här. Det är helt orimligt. Särskilt när det är någon som jobbar med folk som mår dåligt!

Det kom upp en bild i mitt flöde som fick mig att tänka på den här personen som bestämt att du har fel eller tänker fel eller bestämt hur du mår och varför eller allt konstigt det verkar:
80BF8F40-9946-4792-8B66-E1FA370798FF.jpeg
 
En till sak som jag måste få ut bara innan jag ska försöka sova.
Men att endel säger att man är stark för man över lever ungefär. Och det är också en såndär sak som jag INTE fattar varesig hur dom som säger så tänker eller vad dom menar.
För alltså det handlar ju inte om att vara STARK om man MÅSTE nånting. Jag lever inte för att jag är STARK utan helt ärligt så jag lever för att jag ALDRIG får vara själv utan nån personal är med mig exakt HELATIDEN. Det har ingenting och göra med att vara stark.
För jag har ju inget annat val. Jag KAN INTE göra nåtannat motför att bara vara och att tiden går FAST jag inte står ut.
Så det är också en sån sak som jag tycker att det är jätte frusterande att endel säger att jag är stark för att jag bara ÄR?
Men jag fattar om ni inte fattar för jag kan inte förklara såbra justnu.
Och detsista är om nånannan säger typ Du mår sämre av dethär. Fast jag INTE gör det av det som den på står? Men ändå så be stämmer den hur JAG känner och vad JAG mår dåligt av fast det är exakt tvärtom som den säger? VARFÖR gör vissa så? Som att jag inte vet vad JAG mår sämre av utan att dom kan av göra det. Så även ifall jag försöker förklara att jag mår sämre av detandra som dom bestämmer så är det ändå hur DEN tycker som av gör. Så den på står att den inte vill göra så jag mår sämre och dens såkallade lösning är EXAKT det som gör så jag mår MEST sämre. VARFÖR?
Det här med att vara stark håller jag med om. Mitt trauma gjorde mig inte stark, det skadade mig. Jag hade mycket hellre sluppit gå igenom de saker jag har tvingats gå igenom. Jag vill inte vara stark, jag vill vara mjuk och varm och känna mig säker. Men på grund av det jag har varit med om börjar jag liksom i uppförsbacke och får ett mycket större jobb för att bli den personen som jag vill bli. Och jag måste vara mer försiktig med mig själv, just för att jag är mer känslig än andra personer.

Men det är jobbigt för andra att tänka på att vissa har varit med om väldigt svåra saker, så de vill hitta något positivt med det. Att det fanns en poäng med det hemska, och att man kan få ut något av det. Så då är det lättare att tänka att "trauma gör en starkare" trots att det sällan är sant.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 257
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 438
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 539
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp