Det här är inte jag !Känner ni er ibland som någon helt annan än den ni är eller den folk tror att ni är? Finns det något du vill ändra på?

Qelina

Trådstartare
Jag har i flera år varit väldigt intresserad av transgender och har sett många dokumentärer om det. Jag har själv inga sådana tankar eller känslor men har andra saker jag inte trivs med som bara inte känns som jag. Till exempel kan jag börja med en sak, jag har aldrig känt mig hemma i mitt namn. Det är bara något som känns fel, kan inte sätt ord på vad mer än att jag inte känner mig hemma i det namnet. Går i tankar att byta namn och försöker hitta ett som känns precis som mig, det är svårt men det är ju liksom ingen stress.

Så, vad har ni för saker som inte riktigt känns som er? Vad skulle ni vilja ändra på för att känna er mer hemma i er själva? Eller är ni nöjda med allt?
 
Jag har i flera år varit väldigt intresserad av transgender och har sett många dokumentärer om det. Jag har själv inga sådana tankar eller känslor men har andra saker jag inte trivs med som bara inte känns som jag. Till exempel kan jag börja med en sak, jag har aldrig känt mig hemma i mitt namn. Det är bara något som känns fel, kan inte sätt ord på vad mer än att jag inte känner mig hemma i det namnet. Går i tankar att byta namn och försöker hitta ett som känns precis som mig, det är svårt men det är ju liksom ingen stress.

Så, vad har ni för saker som inte riktigt känns som er? Vad skulle ni vilja ändra på för att känna er mer hemma i er själva? Eller är ni nöjda med allt?

Jag känner att jag är jag. Sen finns det ju alltid saker jag vill bli bättre på och jag vill lära mig och utvecklas. Men jag känner inte att något inte är jag.
 
Jag känner att jag är jag. Med mina fel och brister. Bristerna ser jag som en möjlighet till utveckling.
Och namnet, finns det verkligen något att känna sig hemma i? Måste man vara på något speciellt sätt för att heta Anna, Åsa eller Märta?
Antingen så gillar man väl sitt namn eller så ogillar man det och tycker det är fult , och gillar man det inte alls så går det j som du säger att byta...
 
Folk tror ofta att jag är smartare och mer kunnig än jag egentligen är. Det är väl inte ett problem förrän folk börjat prata om problem med traktorer eller bilar med mig och förväntar sig att jag kan något om det..
Tror det handlar om att jag tyvärr är en mästare på att "killgissa"..
I övrigt känner jag att jag är samma person som jag utåt visar att jag är.
 
Jag känner mig inte heller hemma i mitt namn, jag avskyr det. Men jag är döpt efter min moster och min pappa, två personer som betytt oerhört mycket för mig. Min mamma säger att efter 50 år är det fortfarande det vackraste namn hon vet. Så jag kommer inte att byta det eftersom jag fått det av så mycket välvilja. Jag älskar att ha ett ovanligt namn men önskar att det skulle varit ett annat.
 
Jag är den jag är. Det är inget jag vill ändra på.

Mitt namn är ovanligt och jag har väl bara accepterat det. Jag gillar att ha ett ovanligt namn.

Ångest och depression är jag inte född med, men har det. Givetvis vill jag bli frisk från det, men oavsett om jag har det eller inte så är jag ändå samma person.

Min kropp är inte särskilt snygg. Jag är kort och tjock och har korta armar. Men jäklar vilken fysik jag har! Jag är typ aldrig sjuk. Förkylningar och influensor verkar inte vilja fastna på mig. Min kropp servar mig på allra bästa sätt efter de förutsättningar jag ger den.
 
Jag känner mig hemma i mig själv. Det enda som ibland förvånar mig är att jag inte alltid har den kapacitet som jag tror. Jag tror att jag klarar av att jobba långa dagar, träna varje dag och ta hand om hem och hund och mig själv. Men ofta fastnar jag på soffan med absolut ingen ork alls eller ångest som gror i magen. Jag börjar inse att jag är en ganska känslig person och jag behöver mer tid till återhämtning och egentid än vad jag tror. Jag tror också ofta att jag är smartare (läs: book smart) än vad jag är :angel: I tanken känns det som att jag skulle klara svåra studier med en klackspark men i realiteten fick jag plugga satans hårt för att ens ta mig igenom en kandidat i humaniora :angel: Med andra ord, en allmän övertro på mig själv :D Men det gör ingenting att jag inte är en prestationsjätte, jag gillar mig väldigt mycket ändå och mina främsta sidor är mer mjuka värden och något som för mig är värt mer i längden.
 
Jag känner mig hemma i mig själv. Det enda som ibland förvånar mig är att jag inte alltid har den kapacitet som jag tror. Jag tror att jag klarar av att jobba långa dagar, träna varje dag och ta hand om hem och hund och mig själv. Men ofta fastnar jag på soffan med absolut ingen ork alls eller ångest som gror i magen. Jag börjar inse att jag är en ganska känslig person och jag behöver mer tid till återhämtning och egentid än vad jag tror. Jag tror också ofta att jag är smartare (läs: book smart) än vad jag är :angel: I tanken känns det som att jag skulle klara svåra studier med en klackspark men i realiteten fick jag plugga satans hårt för att ens ta mig igenom en kandidat i humaniora :angel: Med andra ord, en allmän övertro på mig själv :D Men det gör ingenting att jag inte är en prestationsjätte, jag gillar mig väldigt mycket ändå och mina främsta sidor är mer mjuka värden och något som för mig är värt mer i längden.

Just det där med orken känner jag igen, att jag tror jag ska orka göra hur mycket som helst. Sen bidrar det säkert att många tror jag gör hur mycket som helst och alltid är superduktig och effektiv.
Det är inte sant, jag kan komma hem, dö på soffan och inte orka göra ett skit 😅
Då känner jag mig dessutom svag och dålig och tänker på folk med barn och vilka supermänniskor de måste vara!
 
Jag har i flera år varit väldigt intresserad av transgender och har sett många dokumentärer om det. Jag har själv inga sådana tankar eller känslor men har andra saker jag inte trivs med som bara inte känns som jag. Till exempel kan jag börja med en sak, jag har aldrig känt mig hemma i mitt namn. Det är bara något som känns fel, kan inte sätt ord på vad mer än att jag inte känner mig hemma i det namnet. Går i tankar att byta namn och försöker hitta ett som känns precis som mig, det är svårt men det är ju liksom ingen stress.

Så, vad har ni för saker som inte riktigt känns som er? Vad skulle ni vilja ändra på för att känna er mer hemma i er själva? Eller är ni nöjda med allt?

Jag tänker operera bort brösten inom några år i alla fall. Har även ett namnbyte på G.
 
Jag är missnöjd med det mesta, men på något vis känns det ändå som jag med psykiska besvär och fysiska åkommor. Har enorma komplex för mitt utseende på sätt som ibland är handikappande, men det är inte för att det känns främmande. Spontant så kommer jag på en sak som inte känns som jag, och det är att jag i och med min bromsmedicinering, som sänker immunförsvaret, ibland undviker personer som är sjuka. Det känns ganska hemskt.
 
Jag kan känna så i vissa miljöer. Men då mer som att den person som skulle ha funkat i de miljöerna, är en annan än jag.

I stort sett låter jag nu, med ålderns rätt, den känslan vägleda mig. Jag väljer arbetsplats, bostadsort, hobbies, fik, restauranger och aktiviteter utifrån att jag så långt möjligt ska slippa känna så.
 
Jag känner mig inte heller hemma i mitt namn. Har ett jättevanligt namn som jag inte tycker är fint eller passar min personlighet. Känns för "snällt" på nåt vis. I övrigt känner jag mig som jag, fastän jag skulle vilja vara annorlunda på vissa sätt.
 
Jag tror de flesta mer eller mindre ofta upplever en krock mellan sin egen självbild, andras bild av en och hur man själv visar sig vara. Vi är mer komplexa än att någon skulle kunna få hela bilden, och så länge det inte leder till stora problem får man leva med det.

Mitt namn har jag inte direkt någon relation till. Det är inte viktigt för mig, och det duger. Skulle jag någon gång stöta på ett namn som känns perfekt kanske jag skulle byta, men det känns som mycket meck för bara det symbolvärdet. Namn verkar vara viktigare för andra än vad jag upplever att det är för mig. Kan inte riktigt heller relatera till gender frågan i stort. Identifierar mig inte som "kvinna", men kan acceptera att andra gör det. Tror att jag hade haft mycket lättare om det inte ingick så många andra antaganden idag. Om (när?) neutrala pronomen slår igenom mer tror jag att jag skulle föredra det i de flesta situationer. Det skaver liksom lite varje gång nån "behöver" veta mitt kön för att boka en resa, beställa något på nätet osv.

(Har en bekant som hävdar att en accepterad, könsneutral titel som finns som val i de flesta officiella sammanhang är den största fördelen med att ha disputerat. Hon använder inte sin titel på visitkortet, men däremot i alla sammanhang där det prompt ska avkrävas ett "Miss eller Mrs?" :devil:)
 
Jag kan känna så i vissa miljöer. Men då mer som att den person som skulle ha funkat i de miljöerna, är en annan än jag.

I stort sett låter jag nu, med ålderns rätt, den känslan vägleda mig. Jag väljer arbetsplats, bostadsort, hobbies, fik, restauranger och aktiviteter utifrån att jag så långt möjligt ska slippa känna så.
Exakt så! Med ålderns rätt orkar jag inte anpassa mig utan vill helst bara i sådana miljöer där jag trivs!
 
Jag trivs inte heller i mitt namn och tycker inte det är jag. Men jag orkar inte med ett byte. Det är ju så många som känner mig vid mitt namn att det bara blir knasigt. Jag känner mig heller inte som min ålder. Det känns som folk har förväntningar på vad man ska ha gjort och vilka mål man har i min ålder och jag stämmer inte alls in på det. Och sen har jag min psykiska ohälsa, jag känner mig inte som en person som borde behöva fightas så mycket med den, men det är nog också en skev bild om vem som faktiskt lider av psykisk ohälsa som man blivit matad med från samhället.

Jag försöker som @Petruska hitta sammanhang där jag passar in istället för att anpassa mig för att passa in. Under hela min uppväxt har jag känt mig malplacerad och jag orkar inte det längre.
 
Jag har lärt mig att acceptera mig själv och mina brister.
Visst, jag är inte speciellt nöjd med mitt utseende, det är drygt att behöva bokstavera sitt efternamn varje gång man säger det, och i typ hälften av fallen även förnamnet och jag kunde nog vara lite snällare ibland i vissa situationer.
Med tanke på min kroniska huvudvärk och inte sällan återkommande migrän, samt min därtill endometrios, har jag istället fått ta sikte på mitt mående - hur mår jag idag? Vad orkar jag med nu? Hur ska jag ändå få x och y gjort, fast jag mår z idag? Är frågor jag hela tiden får återkomma till.
Jag har med andra ord inte tid och ork att tänka på att ingen jäkel verkar kunna stava mitt namn eller att jag inte sällan ser ut som Fågelskrämman från Oz. Jag anser mig ha andra, viktigare saker att fokusera på.
 
För mig är det inte bara namnet som känns fel, det låter kanske konstigt för er som inte bryr er alls om namnet men jag har aldrig känt mig som den personen. Jag har svårt att förklara varför det är så viktigt men det är ju något man hör varje dag i princip.

Men det är inte bara det, jag känner mig inte hemma i min kropp och har aldrig gjort det, den känns som ett fängelse och jag har sen jag var liten (ett barn) känt att jag liksom vill ta en kniv och bara skära bort bitar från den :crazy:

Som liten hatade jag mitt hår men som jag nu till stor del känner är min identitet och är stolt över även om det kräver mer än kort hår. jag har alltid varit hen med håret, känd för den och det som man ser först. Men som barn var det jobbigt, jag har tjockt, tjockt hår som när det är nyduschad är fullt med fina lockar med med kortare hår är det som ett stort krull och det vill jag inte ha nu heller eller som som barn då det var "katastrof" jag ville bara vara som alla andra. Nu är jag stolt över mitt hår och ledsen för att det tunnats ut så mycket så det bara är hälften kvar.

Jag har ingen särskild klädstil och trivs egentligen inte i några kläder.

Min röst är hemsk.

Jag har svårt att fatta hur mitt liv har blivit och känner mig inte hemma i det. Jag trodde som barn att när jag var 25 skulle vara utbildad veterinär, vara gift, ha barn och bo på en fin gård där jag tog hand om skadade och lämnade djur. Jag fattar ju att det är helt orealistiskt men det är så långt ifrån hur det är att det är skrattretande. Jag tror inte ens att jag ville ha dom sakerna utan det var bara så man skulle tänka och lärde sig i skolan och samhället.

Samhället i stort även om det vidgas för vad som är normalt bygger ändå mycket på par relationer, utbildning, jobb och barn. Jag har inget av det, vill nog egentligen inte heller ha en relation eller i så fall en särbo för jag vill leva mitt liv och har stort bebov av egentid, jag har inget intresse för barn, kanske ändrar mig men just nu och sen jag blev vuxen/tonåring har jag inte förstått meningen med det.

Och pga mitt mående kommer jag troligtvis aldrig kunna studera eller jobba och det är så sjukt många som frågar sånt i alla möjliga sammanhang, oftare än man kan tro. Och jag sörjer det här så hemskt hemskt mycket. ALLA förväntade sig att efter att jag gått ut gymnasiet med högsta betyg i alla ämnen (34 kurser)
skulle ha lätt för mig att vidare utbilda mig, Det dom inte såg var ju vilken kamp det var för att överleva trots att jag var borta från skolan mest av alla i gymnasiet. Så den bilden jag hade där universitet och utbildning och ett spännande jobb går liksom inte att uppnå, i princip varenda kontaktperson i skolan, rektorer och och övriga har sagt till mig att jag aldrig kommer klara skolan, ändå har jag setts som plugghästen. Ja jag har lärt att lära mig om jag är i en bättre period men som det är nu är jag nöjd om jag kan fokusera/koncentrera mig mer än några. Vet inte alls om jag skulle vilja gå på en klassåterträff om det blir aktuellt. Skäms men vet att jag inte ska göra, det jag vill utvidga bilden av hur fel en hel skolgångs lärare, ett helt liv setts som plugghästen man antingen kan mobba, se upp til.


Jag är inte alls bekväm i min kropp, var liten och tanig som barn och låg under barnmorskans viktkurva men när skolan började och pressen på mig ökade så gick jag upp i vikt, pendlade då mellan normal och överviktig och jag ser fortfarande mig själv som den överviktiga och stora personen, den största av alla i ett rum trots att jag varit underviktigt i princip halva mitt liv, men det känns inte som jag och nu när jag kämpat mig upp 10 kg fattar jag inte om jag är för smal, normal eller för stor.

Att ha anorexi är också helt sjukt, vet att när mina föräldrar ville prata med mig första gången om det hade dom med sig en bok och jag kastade den långt och hårt i väggen mittemot vilket är så lite jag som det bara går. Jag vägrade i många år att höra mitt namn i samband med anorexi.

Jag har alltid haft svårt i sociala sammanhang och fått kämpa stenhårt med det, det gör att jag kan ha svårt att vara spontan och läsa av situationer och då kommer liksom inte den riktiga jag fram för att jag missförstår, inte kan tolka, inte vet hur jag kan tolkas så skillnaden mellan det JAG är inne i mig kommer ut helt annorlunda och ibland hej yxskaft.

Att få autism diagnosen har hjälp enormt mycket (vill inte att tråden ska tas över av det här så håll er till dom andra trådarna. Ett helt helt liv har jag sen jag var fel fattat att något inte "stämmer", att något blev fel när jag föddes, att jag inte passar inte i det här samhället, att jag inte, att jag inte borde få leva. I ovh med AST-teamet har jag äntligen några i samma situation som på ett liknande vis delar erfarenheter och ibland inte alls, det är det som är det intressanta inom AST att se individ för alla ör vi individer.
 
Jag sörjer extremt att livet blir som det blivit. Som tonåring och barn dån jag inte den här framtiden framför mig, att troligtvis aldrig kommer kunna eller studera, att leva på existens minimun. Jag VILL ha sjukersättning för att slippa oroa mig, det liter nog att det. blir så men det kan ta 4 månader, vem väljer frivilligt om man inte förstår hur allt hänger ihop.

Jag kommer

få runt 6000/kånad
 
Senast ändrad:
Jag hade det lite kämpigt med identiteten i tonåren, för jag kände mig aldrig kvinnlig, men inte heller manlig utan mest som en ”det”. Med tiden har jag lärt mig att acceptera och t o m gilla att jag kan leka med olika uttryck. Jag har också tryckt tillbaka min sexualitet hela mitt liv och har först nu börjat leva som jag vill. Det är en befrielse.

Men jag tror inte att mina erfarenheter kan jämföras med den som inte känner sig hemma i sin boning så att säga. Jag har ju hela tiden varit jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 851
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp