Bukefalos 28 år!

Det här med 4 resp. 5-gångare?

Rea

Trådstartare
Jag är ju som bekant för en del av er numera stolt ägare till en islandshäst och i väntan på henne lusläser jag precis ALLT jag kan komma över gällande rasen.

Här på forumet har jag även fått svar på många av mina oändliga frågor och det är jag väldigt tacksam för, tack alla ni :bow: .

Min nuvarande fundering gäller det här med 4 o 5-gångare.
Är det så att en häst som är 4-gångare är det resten av sitt liv eller kan den tränas upp till att få en 5:te gångart?
Kan en 5-gångare då på samma sätt förlora sin pass under en ryttare som inte kan jobba hästen rätt? Nu menar jag att den kroppsligen inte kan prestera även om den tillfälligt hamnar under en skicklig ryttare med kunskap.

Vad menar man egentligen när man säger att "min häst har lite 5 gång"?

Att det kan tränas upp och bli stadig 5 gång av det eller vad?

/kristel, som BÄVAR inför det som komma skall
 
Sv: Det här med 4 resp. 5-gångare?

Det är inte bara så enkelt som att en häst ÄR fyr- eller femgångare, det beror inte minst på om man bryr sig om att plocka fram den femte gångarten. Det finns många fina "fyrgångare" som man inte vill komplicera/ försämra tölten för och därför väljer att inte leta rätt på några laterala anlag - om man nu skall förklara det på ett förenklat sätt. Sen så finns det 3,5 gångare där även tölten sviktar för starkare travanlag osv osv osv.

kristel skrev:
Är det så att en häst som är 4-gångare är det resten av sitt liv eller kan den tränas upp till att få en 5:te gångart?
Det är olika. Vissa ÄR fyrgångare och klockrena sådana, vissa har 4,5 gångarter och vissa är femgångare som behöver musklas/ ridas "framåt" innan de riktiga passanlagen kommer fram.

kristel skrev:
Kan en 5-gångare då på samma sätt förlora sin pass under en ryttare som inte kan jobba hästen rätt?
Jag skulle inte tro att det tar sig i det uttrycket, risken är snarare att en gångartshäst som inte rids rätt riskerar avarter som grisepass och en möjlig mängd andra taktfel ... Detta kan då gälla både fyr- och femgångare.

Med "lite" femgång tror jag man avser de laterala anlagen, att hästen visar pass-tendenser men inte mera än så.

Sen ser man många med lite anlag på avelsvisningarna, där man väljer att visa passen för att på det sättet höja den totala bedömningen då passen har näst högst viktningsfaktor efter tölten - OAVSETT om man vill ha en fyr- eller femgångare bedömd. En fyrgångare får alltså per automatik en mycket lägre total- samt ridbedömning.

Det är liksom inte svart eller vitt det här. Jag vet personligen om två helsyskon (högt bedömda hingstar) varav en är femgångare och en fyrgångare. Den sistnämnde har dock vissa laterala anlag, men inget som kommer att utvecklas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med 4 resp. 5-gångare?

Tjena!
Jag börjar att svara lite på dina frågor...Har själv en 4½ gångare skulle man kunna säga...har pass men inte tillräckligt bra för att plockas fram, och hästen har ej tillräklig vilja/kanske?, vissa hästar får mer vilja när de "får" börja att gå i pass och lära sig att "tända" till, men detta kommer ju också med styrka och bygga upp hästen.
Har inte hästen en pass värt att ta fram kan man mer skada än göra nytta, beroende på hur de andra gångarterna ser ut, som mín häst som har bra tölt (kort, upp till mellantempo - lite snabbare) bra trav, utmärkt galopp och skritt, finns det inte något skäl för mig att ändra honom till en femgångare för att ta fram en halvtaskig pass och kanske sabba 4 andra bra och utmärkta gångarter.
Vissa hästar kommer passen krypandes sent i livet och helt plötsligt finns där när hästen är mogen och stark, men passen skall man bara ta fram på hästen med vägledning för det kan skada mer än att hjälpa. De andra gångarterna skall finnas där innan man börjar med att ta fram passen.

Är det så att en häst som är 4-gångare är det resten av sitt liv eller kan den tränas upp till att få en 5:te gångart?
Kan en 5-gångare då på samma sätt förlora sin pass under en ryttare som inte kan jobba hästen rätt? Nu menar jag att den kroppsligen inte kan prestera även om den tillfälligt hamnar under en skicklig ryttare med kunskap.


visst kan den förlora passen likaväl som tölten, men har hästen STARKA passanlag så går det nog att ta fram den på de flesta hästar även fast den har blivit "lite förstörd" men det gäller som i de andra gångarterna att man bygger upp styrkan och fysiken igen.

Antingen är hästen 4 eller femgångare, det man brukar kalla fyr och en halgångare är oftast hästar som har pass men inte tillräckligt bra för att ta fram.

Och som sagt om man skall bedöma en häst sto eller hingst så är vill man höja ridbedömningen genom att "klämma fram" lite pass efter som det väger tyngst (tölt och pass) i en avelsbedömning, men skulle du sedan åka och tävla på denna häst så skulle bedömningen vara annorlunda. Men och andra sidan är det ju så att alla hästar måste ha passanlag för att kunna tölta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med 4 resp. 5-gångare?

Eh...jag äger en fyrgångare som alltid kommer att vara en fyrgångare med stark trav. Men jag har tränat honom att grisepassa i skritt för att få fram tölten (med hjälp av en mycket kompetent tränare!) just för att traven är så stark. Då får jag fram de laterala gångarterna o lättare hitta tölten.

Så har jag en unghäst som troligen är fyrgångare, framtiden får utvisa vad som finns mer. Mamman är femgångare med bra pass, dock ej tränad. Bra trav och tölt men springig galopp, svår att samla. Lätt för alla gångarter dock.

Min första häst köpte jag som fyrgångare och han sades vara fyrgångare. Efter två års träning flög vi (utan att det var meningen) fram i ren flygande pass! Det var otroligt! Skulle enbart stoppa upp galoppen då det var en del sorkhål i marken o drog i ena tygeln - där ser man. Mitt livs överraskning!

Möjligen kunde du kolla upp mor o far till din häst o se vad de har för gångarter så kan du få en förhandsvisning vad din häst kan erbjuda?(om frågan nu gäller din egen häst!!)
 
Sv: Det här med 4 resp. 5-gångare?

Balderum skrev:
Möjligen kunde du kolla upp mor o far till din häst o se vad de har för gångarter så kan du få en förhandsvisning vad din häst kan erbjuda?(om frågan nu gäller din egen häst!!)

Min egen har sina 5 gångarter väl på plats och det var ett måste för mig, förhoppningsvis blir det lättare för henne att ha lite "överseende" med de misstag som jag kommer att utsätta henne för under en viss "läroperiod". Jag har duktigt islandsfolk i min närhet så personligen är jag inte orolig över att hennes gång skulle bli sämre,
mina funderingar är rent allmäna eftersom jag tycker det är så spännande med hur olika hästarna kan vara och detta trots att dom är "samma" sas.
 
Sv: Det här med 4 resp. 5-gångare?

kristel skrev:
mina funderingar är rent allmäna eftersom jag tycker det är så spännande med hur olika hästarna kan vara och detta trots att dom är "samma" sas.

Jag kan tänka mej att som vanligt hänger det så mkt på ryttaren ;) men natuligtvis också på geneteiska förutsättningar.

Alltså en häst med fysiska förutsättningar för flygande pass, som tränas av rätt ryttare med rätt metoder kommer förmodligen att kunna prestera detta, om man också kan plocka fram den vilja som krävs av hästen, men även detta med vilja kan ju förstås ryttaren påverka genom sin ridning.

Samma häst som tränas fel kommer förmodligen aldrig att visa flygande pass, om inte anlagen är så starka och viljan så starrk hos hästen att den lägger sig i flygande pass av sig själv.

Sen finns det ju säkert en grupp av fyrgångare som inte ens med den bästa träning komer att ta flygande pass, jsut för att de saknar de fyskiska förutsättningarna.


Vad jag menar (nu kommer vilt teoretiska spekulationer)är att det vore intressant om alla islandshästar tränades av samma skickliga ryttare för att få fram flygandepass, så skulle man kunna avgöra hur många fyr resp femgångare som det finns. I dag kan jag tänka mej att det egentligen är svårt att säja hur det egenligen förhåller sej.

Men visst en häst med rena lättväxlade bra grundgångarter brukar väl oftast kallas för fyrgångare, och de som har lätt för att bli passaktiga kanske lutar mer åt femgånagere, men det finns ju också femgångare som har rena fina gångarter, och fyrgångare som har passtendenser.

Nä nu blev det rörigt :confused: :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 863
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 213
Senast: Nevermind
·
Hästvård * Warning, wall of text* Min häs fick en lateral hovbensfraktur höger fram den 14 april. Det har altså gått snart 4 månader. Han går i...
Svar
7
· Visningar
1 686
Senast: fio
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 233
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp