Det här med abortvirus vaccination

Shaggy

Trådstartare
Om Novan fortfarande är dräktig så undrar jag hur jag ska tänka vad gäller vaccination mot abortvirus. Hästen står inhyrd och det finns ett antal både hästar och hästägare på gården. Mina 2 damer står i två uteboxar skiljda från de andra men samma person hanterar alla djuren. Till vintern kommer mina troligen gå i egen hage eventuellt med en annan häst. Sista tiden av dräktigheten kommer de kanske gå på bete med 2 andra hästar. Fölningen ligger inte förens i början på juli.
Novan ska jag helt klart vaccinera. Att göra på anant sätt känns korkakt med tanke på riskerna. Frågan är hur jag gör med 2 åringen? Alliaria blir 3 till våren och ska ridas in. Jag vet inte om jag kommer att åka något med henne men möjligheten/risken finns ju. Sen är ju frågan hur vaccinet skyddar N i fallet att någon annan drar hem skiten och A inte är vaccinerad. Skyddas N bättre om även A är vaccinerad?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Zevzan
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 879
Senast: bollen__
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 143
Senast: Twihard
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 153
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp