Bukefalos 28 år!

Det här med antalet givor per dag hur få det att funka?!?!

lovehorses

Trådstartare
Ja jag vet att det är bra för hästen att äta ofta så det behöver vi inte gå in på något mera...

Det jag fundera på är när man ger 5-6 fodergivor/dag hur lägger man givorna, både kraftfoder och grovfoder?
Jag har haft 4 givor oftast och tycker det är tillräckligt och bra utspritt över dagen.ca 06.30, 11.30, 16 och 21.
Har man kraftfoder givan som en giva i dessa 5-6 gångerna?
JAg tänker på mina hästar, åtminstånde den ena som äter ca 8-10 kg hö vintertid. Hur lägga ut det på många givor utan att det blir för "fjuttig" giva?

Detta är bara spånerier en onsdagkväll när vädret är så dåligt!:laugh:
 
En häst har inte bara behov av att äta ofta utan tuggbehovet behöver också bli tillfredsställt för att hästen ska vara nöjd. För små givor blir alltså inte heller bra. Hästar känner ingen mättnad så som vi gör utan det är efter ett antal tuggor de är nöjda. Hur lång tid den egna hästen behöver äta får man prova sig fram till.

Det är svårt med lättfödda, snabbätande hästar och att fördela givorna jämt över dygnet. För endel hästar fungerar småmaskiga hönät men det förutsätter att hästen äter lugnt och inte rycker. Det förutsätter också att man kan sätta nätet i en bra äthöjd och att hästen inte kan fastna i nätet.

Ev. kraftfoder ska alltid serveras efter grovfodret eller iallafall att hästen har ätit grovfoder i 15-20 minuter innan det ges och räknas inte som ett eget mål.

Man ska vara noga med att hästen aldrig står utan grovfoder mer än 4 timmar. Absolut inte mer än 6 timmar. Hästar har ingen gallblåsa utan gallan flödar hela tiden vilket kan ge magsår om hästen inte äter tillräckligt ofta. Kan man inte ge så mycket grovfoder som hästen behöver tugga så får man lösa det med sly. Det är självklart viktigt att grovfodret passar hästens behov så att hästen kan få äta så mycket som möjligt.
 
Ja det är ju det med tuggbehovet. Jag har nu när jag gett 4 ggr/dag gett 1 kg vissa tider men det har också varit torrt hösilage somblir mycket att tugga på. Personligen känner jag att 1 kg e lite lite i vissa fall om man inte ger halm som tillägg.
Vilket jag har svårt med för mina hästar ratar halmen totalt....:banghead: Har provat olika sorter och på olika sätt men icke. I höst funderar jag på att köpa ett sämre parti hö. Med sämre menar jag näringsmässigt inte kvalite. de äter de lite bättre...:grin:
Ger jag höet så skulle man kunna sprida ut fodergivorna mer och ge mer av de. Till hösten har jag skaffat 1:a skördens hösilage för en av hästarna är inte intresserad av att äta...:crazy:
 
Ja jag vet att det är bra för hästen att äta ofta så det behöver vi inte gå in på något mera...

Det jag fundera på är när man ger 5-6 fodergivor/dag hur lägger man givorna, både kraftfoder och grovfoder?
Jag har haft 4 givor oftast och tycker det är tillräckligt och bra utspritt över dagen.ca 06.30, 11.30, 16 och 21.
Har man kraftfoder givan som en giva i dessa 5-6 gångerna?
JAg tänker på mina hästar, åtminstånde den ena som äter ca 8-10 kg hö vintertid. Hur lägga ut det på många givor utan att det blir för "fjuttig" giva?

Detta är bara spånerier en onsdagkväll när vädret är så dåligt!:laugh:
Ge alltid grovfoder innan kraftfoder för tarmslemhinnans skull. Det blir futtiga givor om man har för kraftigt hö och hästen inte äter halm. Tänk på att fördela fodringarna jämt över dygnet nu är det ett långt uppehåll över natten. Du får sluta sova :idea: nä, det kanske inte fungerar så bra i längden.... Men du kanske kan lösa det med grind eller automat eller kanske den äckliga halmen är mindre äcklig då.
 
När jag hade häst installad för sisådär 11 år sen så hade vi 4 givor/dag.
Morgon: Kraftfoder och grovfoder
Lunch: Grovfoder (det var oftast bara 1-2 kg/häst)
EM/Insläpp: Kraftfoder och grovfoder
Kväll: Grovfoder
Min häst fick 8-10 kg grovfoder/dygn under vintern. Helt rimligt/normalt. Jag brukade ge 2kg, 1kg, 2 kg, 3kg. Ungefär. Ger man väldigt mycket kraftfoder kan man med fördel fördela det på så fler tillfällen, ger man lite kan man ge en gång om dagen eller som jag - inget alls. Kaftfoder ska inte ges i för stor mängd på en gång, men o andra sidan behöver de flesta hästar inget eller mycket lite kraftfoder.

I vintras hade jag hästen installad en kort period i samband med flytt. Han fick 4-6 kg grovfoder/dygn den perioden. Jag gav då 2 kg inne på kvällen, och resten fick han ute på morgonen i slowfeedingnät. Mao 2 fodringar/dygn. Sen hade han fri tillgång på halm i en låda i hagen och fick roa sig med att plocka med det han hittade under snön. Halmen rörde han inte under hela vintern, trots att han på tidigare stället stod vid halmen dygnet runt. Så det beror kanske på hur resten av flocken gör. Hur som helst, om man serverar halm så har hästen möjlighet att tugga och kommer att göra det om den behöver. Slowfeedingnät är också bra för att dra ut på ät-tiden. Dom lär sig snabbt att bli effektiva där med såklart, men det blir trots allt ett lugnare tempo och det dröjde inte länge förrän hästarna började lämna hö i näten och gå ut för att beta, för att sen komma tillbaka senare på dan - trots att de bara hade 3 kg var i näten att äta under 12 timmar i hagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 781
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 006
Senast: Boerperd
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 420
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp