Det här med att "Be" sin häst om samarbete

gulan

Trådstartare
Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Jag läser en hel del trådar där det står-när jag ber henne göra si eller så... eller...- När hon/han ber om det (typ att bli kliad eller nått sånt.
Är att "be" sin häst att utföra ett arbete/önskad förflyttnig samma sak som att man kräver/vill, bara det att det låter som om man är lite mer hästmänniska och mer human i sin hästhållnig. (kunnigare)? Vad är skillnaden?
När man driver sin häst frammåt..ber man då? förut så drev man. När man vill att hästen ska flytta sig på gången, ber man eller begär man?
ja, ge mig några exempel på hur man ber och vad skillnaden ligger i att be och att....ja, vilja, eller begära eller rent av kräva av sin häst.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Tja.. som jag ser på det hela:
Om man BER sin häst att tex flytta sig när jag ska gå ut ur boxen så är det sen upp till hästen att välja om den vill flytta sig eller inte. Själv KRÄVER jag att hästen flyttar sig...

Fler infallsvinklar och synpunkter - någon? =)
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Det beror ju på situation. Ibland ber man och ibland måste man kräva.

Jag kräver tex att hästarna håller avstånd till mig, att de inte kliver över mig etc. Ibland kräver jag även att de ska flytta på sig. Hur hård jag är beror på deras rang i flocken.

Med min häst som ännu inte är helt tam så får jag be väldigt mycket för att inte skrämma bort honom.
"Får jag klia här på baken?"
"njea, det där var ju lite läskigt"
"nejdå, inte alls, *kliar lite till* där ser du!"
"ja, jo, det kanske inte var så farligt ändå"

(Hela tiden går han helt fri i lösdriften och har därför valet att springa därifrån om han skulle vilja det)

Ibland vill jag ha min vilja igenom, men jag kräver inte alltid att hästen ska lösa det på "mitt" sätt, utan den får komma på en lösning själv. Jag vet inte vad det klassificeras som? Jag ber den utföra något, bryr mig inte riktigt om hur den löser det, bara att den gör det.

Om jag ber honom komma fram till mig, då BER jag ju. Jag kan inte kräva att han ska komma fram, jag kan bara göra det trevligt för honom hos mig så att han vill komma fram.

Jag skulle tycka det vore ganska otrevligt om någon som skulle likna min kompis hela tiden domderade ut vad jag skulle göra, utan att fråga först.

En stor skillnad tycker jag är att när man KRÄVER så ska hästen göra det, utan protester eller ifrågasättande. När man BER så lyssnar man på vad hästen har att säga, om den kan göra det på annat sätt, har ont eller vad det än må vara.

Så, som sagt, det beror på situationen.
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Med min häst som ännu inte är helt tam så får jag be väldigt mycket för att inte skrämma bort honom.
"Får jag klia här på baken?"
"njea, det där var ju lite läskigt"
"nejdå, inte alls, *kliar lite till* där ser du!"
"ja, jo, det kanske inte var så
Här "ber" du alltså om att få klia honom på baken, och det är upp till honom att acceptera det?
Ibland vill jag ha min vilja igenom, men jag kräver inte alltid att hästen ska lösa det på "mitt" sätt, utan den får komma på en lösning själv. Jag vet inte vad det klassificeras som? Jag ber den utföra något, bryr mig inte riktigt om hur den löser det, bara att den gör det.
Det där låter vettigt, men vad kan det vara som du ber den utföra där den får välja själv...tex.
Om jag ber honom komma fram till mig, då BER jag ju. Jag kan inte kräva att han ska komma fram, jag kan bara göra det trevligt för honom hos mig så att han vill komma fram.
Fast i det här fallet så vill du att han ska komma fram till just dig, eller hur. I hagen kan du ju inte göra så mycket för han ska komma fram, han gör som han vill. Det är just typ sånna här inlägg och svar som jag undrar lite varför man har ändrat ord. "Jag vill"...låter krävande..."jag ber" låter snällare. För om din häst skulle ge blanka tusan i att komma fram till dig skulle du ju efter ett tag se till att du fick in/kontakt med honom ändå. Strunt samma va han vill.

En stor skillnad tycker jag är att när man KRÄVER så ska hästen göra det, utan protester eller ifrågasättande. När man BER så lyssnar man på vad hästen har att säga, om den kan göra det på annat sätt, har ont eller vad det än må vara.
Mmmm....
hälsningar gulan fd.gulla
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Jag använder ordet "ber" ibland. Och såhär ser JAG på det, men det är min högst personliga tolkning:

Situation 1: Hästen är rutinerad och är fullständigt införstådd med och förstår hjälperna för sidvärtsförflyttning. Jag vill att hästen ska flytta sig sidvärtes. Således säger jag till hästen att flytta sig sidvärtes. Vägrar hästen så kommer jag att övertyga den om att det är smartast genom att göra alla andra val 'otrevligare' (inte genom spö elelr våld, utan bara se till att de är otrevligare)

Situation två: Jag sitter på en grön, orutinerad häst som inte riktigt förstått det här med sidförande och framåtdrivande hjälper. Jag vill att hästen skall flytta sig åt sidan. Då ber jag hästen flytta sig åt sidan genom att ge snudd på övertydliga hjälper och så mycket jag kan underlätta valet att flytta åt sidan framför att fortsätta framåt t ex. Om hästen inte förstår och därför fortsätter framåt eller stannar eller något så är det no big deal och jag gör bokstavligen ingenting åt det. Utan vi gör ett nytt försök och jag ber hästen flytta åt sidan etc.

I båda fallen VILL jag att hästen ska flytta sig åt sidan, men i det första fallet är jag inte speciellt förlåtande om hästen gör något annat utan kommer kräva att den flyttar sig åt sidan. I det andra fallet så ber jag.

Samma sak med t ex galoppfattning. På en rutinerad häst kräver jag att fattningen blir precis där jag vill och när jag ger hjälpen. På en orutinerad häst säger jag mer att "Jag vill att du fattar galopp, gör det när du känner dig redo" , dvs om det tar ett par travsteg eller en halv långsida innan det blir galopp så GÖR det ingenting. Jag bad om galopp och förr eller senare så kommer hästen fatta galopp, men den kanske inte kan göra det precis när jag ville.

SItuation 3: En rutinerad häst som normalt inte har ett dugg problem med att flytta sidvärtes blir tillsagd att göra en sidvärtesförflyttning men talar tydligt om att just för dagen/just nu så vill/kan den inte det. Då försöker jag först en ghång till men insisiterar hästen på att "nej, vill/kan inte" så får jag ta en funderare på VARFÖR den gör så. är den trotsig eller har den ont? Med t ex min valack vet jag att det av någon anledning tar emot. Just för dagen har han ont. Då kan jag ta hänsyn till detta och ändra ursprungsordern till att "okej, men kan du flytta ett steg som är litegrann åt sidan då?" SÄger valacken "nej" då med så tycker jag att "okej, idag kan du inte, vi struntar i det". Blir det flera sådana tillfällen irad eller nära inpå åker vi till veterinären =)

Svårt att förklara men självklart i min hantering.

Sen är gränsen mellan att "be" och att "kräva" hårfin. Hur många gånger ska man be innan det räknas som ett krav? Om jag BER en häst ta ett steg mot mig, in i transporten, hur lång tid ska vi stå där och vänta innan min bön övergått i ett krav a la "du SKA ta ett steg mot mig in i transporten och jag tänker stå här tills du gör det, bara så att du vet".

Sen slarvanvänder jag uttrycket "be" också, genom att tycka "kan du vara snäll och flytta dig åt sidan" medan jag eg kräver det, för flyttar sig hästen inte åt sidan kommer jag att putta den åt sidan eller på annat sätt "tvinga" den att flytta sig.

Fast jämför man med hur ordet "be" används i liknande sammanhang i det mänskliga livet så. Hur mycket av en fråga och hur mycket av en befallning är det när chefen säger "Kan du vara snäll att kolla på den här rapporten i helgen?", eller när en mamma säger till sitt barn att "Kan du vara snäll och städa upp på ditt rum?". Båda är formulerade så att den strikta meningen egentligen är att den som uttalar det BER om någonting, men i realiteten är det förstadiet till tvång, det är bara det att man kan göra det "the easy way" eller "the hard way". Dvs du gör det vid första uppmaningen och allt är frid och fröjd, eller jag kommer på endera sättet tvinga dig att göra det. Det "valet" är eg inte ett val om man ska göra saken eller inte, utan om man ska göra det direkt och utan knot och alla är sams och snälla eller om man ska sätta sig på tvären och bli tvingad att göra det. Och så är det ju i de allra flesta fall med hästar med, de har eg inget val om de ska göra saken eller inte alls, utan bara om de ska göra det the easy way eller om de ska övertalas/övertygas att göra det.

Och som sagt, hur många gånger/hur länge kan man "be" om en sak innan det per automatik är en order? ;)
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Jag ber om att få klia honom på baken. Självklart är jag ju ganska envis, men om han absolut inte vill så accepterar jag det. Till slut (om ett par månader om det skulle vara så) vill jag ju kunna klia på baken (nu får jag ju det, men för att hålla sig till exemplet), så jag är ju ganska övertalande. Så, det beror ju på hur man väljer att se det. Det är ju lite som Alexandra säger. Det hästen kan är mer ett krav och det den inte kan har man lite mer överseende med.

Där hästen får välja lösning är tex när jag vill ha utrymmet hästen står på. Den ska flytta sig, men vart den går bryr jag mig inte om. Eller när man är ute och rider och "anger" en punkt dit man vill, om hästen sedan går på vänster eller höger sida om trädet som står mitt ivägen spelar inte så stor roll just då (andra tillfällen kanske det spelar roll och då får man ju "kräva" att den går på "rätt" sida). Eller om jag går i hagen lös med hästen och vill att den följer mig. Den behöver ju då inte gå i hasorna utan får väl pyssla lite med det den vill (beta eller vad som helst), bara den så småningom går dit jag går. Om du förstår? Det är ju från tillfälle till tillfälle, ibland så spelar inte lösningen så stor roll och ibland så måste hästen göra på ett visst sätt för att kanske klara sig utan skador.

Självklart VILL jag ju att han ska komma fram till mig, men jag kan ju aldrig tvinga honom till det (jag jobbar med honom helt lös). Om han inte vill komma fram får man ju börja fundera på VARFÖR, och inte bara SE TILL att han lyder. Där gäller det ju ofta att ändra på sig själv och inte att bara få sin vilja igenom. Om hästen någon dag inte vill komma fram/in (men gör det vanligtvis) så får man ju lyssna på hästen och inse att något inte är som det ska.

Det är ju också det där vad man lägger in för betydelser i olika ord. Ett ord betyder ju nästan aldrig detsamma för två personer.

Det kan ju mycket väl vara så som du säger, att det låter trevligare att skriva/säga "be" istället för "kräva", men det är nog bara en del av sanningen.
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

I de flesta fall "ber" jag min häst om att utföra något. Jag ser umgänget med hästen som ett samarbete, där det skall råda ett samförstånd mellan båda partner. Om jag ber hästen om något och han/ hon inte gör det som jag bett om, måste jag, som ryttare/hästhanterare, fundera varför det brister i kommunikationen: har jag varit otydlig (har hästen missförstått mig), har hästen ont, har jag krävt för mycket av hästen.

Enligt egen erfarenhet är den absoluta majoriteten av hästar villiga att samarbeta bara vi människor ger dem chansen. Om en häst inte gör det jag ber om, om den inte vill samarbeta, är det min uppgift att hitta orsaken till varför den inte gör det och sedan försöka hitta en lösning som gör att hästen villigt bilr min samarbetspartner.

Genom att kräva kommer man inte långt.
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Som jag ser det kan det vara olika faser i ens önskemål på hästen: Först ber man, sedan säger man till och såsmåningom kräver man.
Håller med psychogrrls beskrivning också. Man kan (bör) vara öppen för alternativa lösningar, eller öppen för hästens synpunkt eller önskemål i de olika faserna. Man kanske inte vill trappa upp sitt önskemål till krav nivån om hästen inte har lust, men det beror ju på vad det gäller.

Min häst är tam, väldigt tam. :smirk:
Jag ber henne komma i hagen eller ber henne möta mig i boxöppningen. Vill hon inte så ser jag det som ett problem, och funderar helst ut någon lösning på det innan jag säger till henne att komma (typ genom att gå ut och hämtar henne). Hon kanske nyss fått mat och vill äta upp den först, då får hon det, t ex. Min häst kommer normalt sett alltid till mötes, så jag kan ha den inställningen.

Jag ber henne flytta sig på gången eller lyfta en hov. Gör hon inte det av fri vilja då så säger jag till henne att jag faktiskt vill att hon flyttar sig / lyfter sin hov. Någon gång har just hovlyftet blivit en kravfråga, när hon var yngre. "Jo, nu lyfter du hoven, för jag säger det och du har inget val". Fast i ärlighetens namn var det ju då jag som lyfte hoven åt henne, men det spelar kanske ingen roll i sammanhanget?

Jag säger till henne att trava när jag rider / leder / longerar. Skulle kunna kalla det att be, men så öppen för alternativ är jag faktiskt inte då. Men jag säger till med positiv grundinställning, typ "kom så travar vi" och kan alltså trappa upp det ett par steg innan vi når krav stadiet. Visar hon motvilja så vill jag alltså ändå ha henne i trav (om hon inte är halt eller det verkar allvarligt på annat sätt), för sakens skull, men låter henne slippa sedan om hon är alltför seg. Jag vill belöna den goda viljan. Normalt sett vill hon jobba och är väldigt pigg, så jag kan ha den inställningen.

Jag säger till direkt om hon gör något otillåtet, då ber jag inte att hon slutar. Men man kan ju säga till på en massa olika starka sätt, och är förseelesen lindrig kan det bli ett bläng som tillsägelse.
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

BE, BEGÄRA, BEORDRA!

Så arbetar jag med mina hästar=) Jag vill ha känsliga o lyhörda hästar därför ger jag de alltid möjligheten att svara på så liten "hjälp" som möjligt.

Ett ex:
BE, När jag vill att hästen ska gå framåt så ber jag med mitt säte, en lätt hjälp som jag vill att hästen ska lära sig lystna till.
BEGÄRA, Om inte hästen lystnar på min första lätta hjälp så lägger jag till benen(eller möjligtvis tydligare säte om hästen inte är utbildad).
BEORDRA, Har inte hästen lystnat så lägger jag till spöet.

Kan erkänna att när jag sitter på våra hästar som jag vet kan men av någon anledning inte lystnar så blir det oftast BE-BEORDRA! Vilket är effektivast på utbildade hästar men enligt mig fel på outbildade.
:rofl: :rofl:
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Först ber jag henne, vänligt men bestämt. Skulle hon inte lyssna på mig KRÄVER jag att hon lyssnar på mig.

Men jag upplever att det måste vara en tvåvägskommunikation, om jag ber om något och hästen visar att det är något problem (gör ont, är rädd) då måste jag faktiskt modifiera min instruktion till något som vi bägge kan komma överens om är en rimlig nivå.
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Så gör jag också. Börjar med att artigt be.
Fungerar inte det säger jag till.

Som lovis så smart skrivit så gäller tvåvägskommunikation och att även människan måste vara uppmärksam på hästen.

Be - Begär - Beordra som någon innan skrivit är en bra förklaring som jag tidigare inte hört. Stämmer i allafall bra med flockens beteende i hagen, när man kollar på dem.
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Är det någon som har prövat att fråga?
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Visst kan jag fråga, men då är det mer i termerna som "vill du höger eller vänster?", inte när jag vet att vi faktiskt ska gå till vänster. Då ber jag istället att vi ska ta den vänstra stigen...
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Kräver jag att maran ska göra något sätter hon sig oftast på tvären.

Men om jag ber om något (skillnaden ligger i attityden i tanken för mig) så ställer hon nästan alltid upp.

Jag har svårt att förklara skillnaden mer än att för mig är det en känsla.
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Bägge mina ston är sådana! Ber jag ödmjukt att vi må göra en öppna längs långsidan (tex) så slår de nästan knut på sig för att vara till lags. Skulle jag däremot KRÄVA en rörelse och ett visst utförandesätt på den, så blir det alltid lite gnissel i maskineriet!

Jag tror precis som du att det har med den attityd man utstrålar mot hästen att göra. Så fort jag tänker 'hon ska minsann kunna det här, det ska bara fungera' så börjar jag rida som en kratta. (och det är jag säkert inte ensam om...) Alla hjälper blir större och stummare och min kroppskontroll och känsla blir sämre. Det är inte så mycket att det syns från marken, men hästarna känner det på en gång.

Lite ödmjukhet gentemot sina hästar kan man gott ha, och det behöver verkligen inte leda till sämre disciplin!
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

För mig handlar det aldrig om att *be på sina bara knän* "snääälla, du kaaaan väl svänga åt det håll jag önskar?" :crazy:

utan istället helt enkelt en lätt signal, som meddelar hästen att "det här vill jag". En samarbetsvillig häst gör det jag vill. Om hästen inte vill, så får jag se till att driva igenom min önskan på för situationen bästa sätt. För människans ord måste, av säkerhet såväl som praktiska själ, vara lag.
Däremot kan jag bjuda in hästarna att komma med förslag, eller ge dem uppgifter där de får fatta besluten själva.

T.ex. vid uteritt. Jag väljer skog, de får ibland välja stig. Om jag rider vilse, så ger jag hästen i uppdrag att hitta hem. Den får då fatta många beslut på vägen, tills vi kommer till ett ställe som jag känner igen och där jag kan ta över navigeringen.

Så, jag ber hästen om trav, och förväntar mig att den ska lyssna. Hästen kan därefter be om att få sakta av, men det är mitt beslut om vi gör det eller inte.
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Jag ber om det mesta. Eftersom hästar i grund och botten är så otroligt samarbetsvilliga varelser så gör de det mesta man ber ( :D) om utan att ifrågasätta.
Om jag går i en trång gång och det står en människa i vägen framför mig så skulle jag be den att flytta på sig, jag skulle inte bara knuffa undan personen i fråga, och klampa förbi. Ändå så är det rätt vanligt att vi behandlar våra hästar så. Vi struntar i att fråga "ursäkta kan du flytta på dig" och verkar anta att de skulle svara "NEJ". Hittills har jag nog aldrig träffat en häst som sagt "NEJ". De brukar svara "Javisst" eller ibland "Vad, menar du nu?" ;)

Och förresten, visst kan man be hästen att komma i hagen. Det kallas kroppsspråk. Om man har en avvisande kroppshållning så kommer inte hästen, har man en inbjudande så kanske den kommer (om den vill).

I en träningssituation tycker jag att skillnaden blir ännu större. Om jag t.ex. ber om lite mer ställning i nacken, så gör jag det genom att med en försiktig, försiktig hjälp fråga "kan du böja dig mer?", om hästen då svara "nej" eller "förstår inte" så tar jag mig tid att lista ut varför den inte kan/vill, eller börjar förklara vad jag menar. Jag tycker inte ens att jag måste förklara varför det i ett sådant läge är fel att kräva ställning... Eller?

Visst vill jag att hästen skall utföra det jag ber om, men jag kräver det sällan. Att t.ex. få gå förbi i gången kan ju hända att man behöver kräva om hästen inte flyttar på sig, men som sagt det har inte hänt hittills. Att få hästen att t.ex. ställa i nacken skulle jag aldrig kräva, eftersom jag antar att de hästar jag har att göra med är smarta, tänkande varelser som gör som de gör av en anledning.

Mvh/Marie
 
Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete

Jag ber - jag säger till - jag ser till.

Jag vill att hästen ska vilja göra det jag ber om, jag ska inte behöva säga till eller se till att det blir som jag vill. Men ibland måste vi göra vissa saker, och då säger jag till hästen att göra det. Hästen gör då oftast det, eftersom jag mestadelen av tiden bara ber den göra saker - så när jag säger till vet hästen att "okej, nu måste jag göra det här". Skulle då hästen, av nån anledning, sätta sig på tvären igen - då ser jag till att det blir gjort, med de metoder som då är nödvändiga (förutom rent våld och tvång).

Jag ser ingen anledning att kräva saker av hästen hela tiden, inte om man har en relation där hästen gladeligen samarbetar. Dessutom är jag för lat för att orka göra nåt annat än att just be - och genom att ha en bra relation med hästen behöver jag sällan göra mer, och hästen är nöjd eftersom den vet att jag aldrig "tar i" mer än vad jag måste.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 014
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 453
Senast: Minella
·
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 248
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Nu har jag så mycket funderingar i mitt huvud så jag tror snart att det sprängs. Måste ventilera mina känslor lite. Kanske finns det...
Svar
1
· Visningar
1 298
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Anlägga blomrabatt
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp