häst som fryser fast

Sv: häst som fryser fast

Jag har ett antal sådan individer här. Den tankeförmågan är en förutsättning för att de ska vara trygga arbetshästar. Av nån anledning hänger det ihop, ska de kunna lösa problemet var man kliver i riset när kusken går tio - tolv meter bakom så måste de få välja själva, annars kör man fullständigt i stoll förr eller senare. Tokigt kan det bli ändå.

Vad händer om du en period gör helt tvärtom, ge order om det som hon vill hitta på?

Om hon stannar så är det hallt, och när hon då vill gå så är det framåt.

Sen när det funkar så är det hallt lite längre än hon vill, bara lite längre än hon vill du ska inte misslyckas med att få henna att stå still. Allteftersom ökar du tiden lite.

Folk skriver så argt när jag föreslår att lura hästar på detta viset, men jag kan inte förstå det skadliga i att testa denna vägen, det kan funka.

En sak som jag tycker är viktig och det har jag tjatat om många gånger är att:

Mer av det som inte fungerar fungerar bara ännu sämre.
Har inte hittat på det själv, men vet inte vart jag fått det ifrån.

Nog får vi tro att du löser detta!

Ptr
 
Sv: häst som fryser fast

Om du börjar rida för tränaren igen så kan hon säkert hjälpa dig att känna när hästen är på väg att stanna så du kan ge henne en extra stark hjälp framåt just vid den sekunden hon börjar tveka! Oftast är det där man vinner! Det är för sent när hästen redan har stannat!
Förstår du vad jag menar?? Du ska känna genom kroppen att nu håller hästen på att stanna!
Detta behöver man hjälp med om man inte är tillräckligt van...
Gäller alla discipliner!
Det behöver ju inte vara en tränare utan bara någon som är tillräckligt duktig som kan se det, och vara med dig några ridpass.
Sen när du lärt dig känna detta så är det ju bara att vara konsekvent...
Hur är hon att tömköra, longera mm?? Jobba mycket från marken med ledarskapsövningar!
Lycka till!
 
Sv: häst som fryser fast

Var samma sak som jag ville åt men att gå andra vägen, att både känna och handla kan bli mycket på en gång.

Man får välja den ena eller den andra vägen, gärna så okonsekvent som möjligt.

Känner man att det är på gång men inte tror sig kunna lyckas driva går det att med välja stoppvarianten.

Båda vägarna är bra, båda leder till målet. Den ena kräver lite mer feeling men är kanhända lite effektivare.

Jag stannar hellre med mina hästar, det är viktigare med hallt än något annat i arbetskörningen så de vet att de kan stanna. Händer att de har själ med. Jag ska vara väldigt säker på om jag ska driva på, eller så är det för att undvika fara, mitt på trafikerad väg är inte lyckat.

Tömköra är ett bra sätt att både se och känna vad som händer, titta inte bara på rörelser utan även på huvud- och öron-rörelser - Försöker hästen säga något till sin ryttare eller kusk.

Håller med Clubman, lycka till!
 
Sv: häst som fryser fast

tack så mycket!
Det ska nog ordna sig, jag ska ta hjälp av tränaren så fort det blir bättre underlag här.
Jag vet att hon är väldigt smart och har mycket personlighet och vilja, men det är det jag älskar med henne, när man väl får det till något bra :)
 
Sv: häst som fryser fast

Var rädd om den viljan, den är guld värd! Och din vilja med för den delen?

Ptr
 
Sv: häst som fryser fast

Jag har ett sto som var precis så där ! Hon kunde bara helt plötsligt frysa fast och slänga sig upp och stegra ! För att lösa det var man tvungen att vara ledaren från marken till att börja med ! Du skrev att du hade en padock, löslongera henne, ha henne lös och jobba mycket med att hon ska följa dig. Dagen då hon kan följa dig i skritt och trav och så småningen om galopp DÅ har hon accepterat sig som sin flockledare. När du väl kommer upp med detta på ryggen kommer du att ha lättare att "vinna" över henne. När du känner att hon är på väg att stanna, lägg en snabb liten volt och sedan skänkla på. Gör även så att när du fått fram henne en bit så kan du stanna, klappa och berömma massor och sedan hoppa av och gå en liten bit med henne. :)
 
Sv: häst som fryser fast

det finns inget prestigefyllt med att ha en för svår häst. ta hjälp av hon du köpte hästen av, ridning ska ju vara kul både för dig och hästen! :)
 
Sv: häst som fryser fast

Du säger att du tränar eller tränade NH? Varför inte lägga in NH övningar när hon surar? Sitt av och få hennes ben att arbeta! :)
 
Sv: häst som fryser fast

Jag har också använt mig av den teknik du beskriver med att stoppa mer än hästen vill.

En del individer har folk redan jagat på utan resultat.

Min tränare har också kört den metoden. De fick hem en häst som vunnit gångartsbedömningarna några år som ung. Den rör sig otroligt. Men den ville inte. Den hade gjort sig ett namn som omöjlig bland alla tränare. Ingen ville ha den.
Man testade även här att jaga på den. Men det gav inte fullgott resultat.
Då red man den saktare än den ville. Och det under månader. När den började bjuda fortsatte man söla någon månad till.
Till slut blev den bra i det mesta. Den har gått YR SM-final i dressyr nu. Från att vägra gå i alla gångarter.
En av våra största namn har haft den i träning. Han hade sett i startlistorna att den skulle vara med. Men trott att det måste vara annan häst. Efter framridningen där den gått mkt bra kom han fram och sa att "det var en jäääävla bedrift att gå DEN hästen gå de klasserna". Då red den unga tjej som köpt den.
Alltså inte en man som med styrka och våld kunde slå fram, trycka fram etc.

Så jag tycker du gör helt rätt i att påtala att det finns fler vägar att gå.
Man får testa..
 
Sv: häst som fryser fast

Jo att vända viljan så att den jobbar för en kan måhända ta tid. Men så mycket roligare när det fungerar!

Att få en häst som vill komma undan genom att gå undan eller ännu värre rusa, det kan bli direkt farligt!

Bättre så att de lär sig att stanna och stå still och att det accepteras. Man kan även göra lite "nummer" av att checka av om nåt är fel, som en rutin. När rutinen är klar så får man vänta tills man får lov att gå, att man trilskats då innan, de har de ofta glömt.
 
Sv: häst som fryser fast

Hej Elin , Kämpa på bara , min unghäst är hur säker som helst att hantera , skulle aldrig göra nåt dumt mot mig , men ...i ridningen kan han bara stanna , går inte att få fram honom, jag vill att han ska tycka att det är kul att ridas , så jag förespråkar inte piska o sporrar, jag gör så att vi står o väntar , han får stå där tills han ger sig.och det går fortare o fortare att han ger upp.;)
Fast man blir ju vansinningt irriterad , jag vill att vi är sams efter ridturen . har inte så mycket tips att ge dig , men kämpa på .
 
Sv: häst som fryser fast

Ibland tror jag det är irritationen i sig som är den onda roten!

Hästen stannar initialt för att nåt är fel, särskilt om man tränat in det. Så länge man är irriterad för att hästen inte går så är det nåt som är fel, och då ska man ju stå still.

Här kan det bli mycket galet om det vill sig illa, och ett sätt det kan bli galet på är att om man driver hästen igenom detta så tappar den tilliten och försöker rent av springa från det irriterande, som sitter på ryggen. Det behöver inte bli så men är onödigt att prova då det tar rätt länge att lappa ihop ett sånt äventyr. Jag har provat och det ställer till en massa förtret!

Ptr
 
Sv: häst som fryser fast

Det bästa är om man kan hålla sig borta från allt vad statustänk heter. Hästhantering är ingen tävling - det är en livsstil. En livsstil med många problem och ännu fler glädjeämnen.

Nog kommer detta att funka för dem, tror ni inte!

Ptr
 
Sv: häst som fryser fast

Ibland tror jag det är irritationen i sig som är den onda roten!

Hästen stannar initialt för att nåt är fel, särskilt om man tränat in det. Så länge man är irriterad för att hästen inte går så är det nåt som är fel, och då ska man ju stå still.

Här kan det bli mycket galet om det vill sig illa, och ett sätt det kan bli galet på är att om man driver hästen igenom detta så tappar den tilliten och försöker rent av springa från det irriterande, som sitter på ryggen. Det behöver inte bli så men är onödigt att prova då det tar rätt länge att lappa ihop ett sånt äventyr. Jag har provat och det ställer till en massa förtret!

Ptr
Men hur sjutton gör man, jag försöker att hålla mig lugn , inte bli irriterad(men det känns förstås så ändå )skänkla på , spöa , osv fungerar inte, jag sitter numera och väntar ut honom ... har nån några bra tips.
 
Sv: häst som fryser fast

Vi rider mest i skogen och hästen jag rider får emellanåt för sig att "slå rot". Nu har jag inte väntat i timmar, men väl i ca en kvart. Det känns outhärdligt när skymningen är på väg så jag har på ägarens anmodan hoppat av och lett hästen. Då går han så fint! Har vi sällskap följer han med sin kompis som tack och lov trampar på.

Jag följer tråden med spänning, det är väldigt tråkigt när den härliga ridturen plötsligt bara stannar.
 
Sv: häst som fryser fast

VEM har påverkat hästen som var okomplicerad till att bli till denna sorgliga...????

Alla passar inte varandra. Inget konstigt med det.
Så ser det ut genom hela livet med olika personligheter.

Skaffa en häst som du trivs med o som trivs med dig.

Det ska vara roligt att vara med o rida sin bästa vän. Den ska tycka detsamma.

Ston måste man vara vän med. då gör de allt för en!
 
Sv: häst som fryser fast

Det är det som är det knepiga, hur gör vi för att ställa om i tanken på oss själva?
En sak är nog säker - ingen av oss är lika och därför finns ingen lösning som funkar för alla. Dessutom är alla situationer unika, även om de ibland liknar varandra vilket gör att nån viss taktik kan bli ganska meningslös den med.

Det enda jag kan bidra med är hur jag försöker lära mig att hantera detta, det är min lösning som jag använder på mig själv, eller försöker i alla fall.

Bara några exempel.
Att vända på situationen, vill de springa undan i hagen, gör det till en grej! Spring nu fåntrattar så leran skvätter, seså spring av er myrorna i benen. De stannar oftast rätt fort, om inte annat så får jag tag i en häst och hoppar upp och sätter igång att valla på de andra. Är de på motvalshumör så nog fasen stannar de, och då är de så duktiga så.

Likaså detta med att stanna, minsta lilla tveksamhet så ska de stanna, det är det jag prioriterar mest i min hantering av hästarna. Så stannar de mitt i skogen eller längs vägen, visst, vad är det nu vad ser du?, sitter det nåt i hoven. Många gånger har det faktiskt varit nåt. Bootsens spänne gått upp eller att lasset har börjat släppa, de är förbluffande kloka. Ibland kan jag inte hitta nåt, då har jag ibland "skapat" fel, justera sadeljord eller nåt. Mycket har då handlat om att styra min tanke till nåt annat än att hästfan stannat. Även om det kan innebära att jag söker ett praktiskt fel som inte finns samt åtgärdar det. Men även där upptäcker jag förbluffad ibland att det inte alls var onödigt.

Men sen har jag även omedelbart gett upp och lämnat vagn och lass längs vägen samt gått hem och sovit på saken samt dragit hem vagnen en annan dag eller med annan dragare. Jag valde då att inte ta konflikten alls.

Bara några idéer till hur det går att tänka.
Ptr
 
Sv: häst som fryser fast

Vi passar för varandra, vi trivs med varandra.
Hon tog över ledarskapet mer eller mindre.
Hon har lärt mig mer än någon annan och nu är vi på rätt spår.
Vi är vänner, riktigt bra vänner men vi har sjukt mycket kvar att jobba med.
Du har varken träffat mig eller hästen så du vet ju inte om bi passar med varann eller inte.
Hon fick aldrig chansen att ta över hos förra ägaren därav var hon okomplicerad, nu vet jag hur jag ska hantera henne och hon är ju samma häst som hon var förut inuti och även utanpå ofta men inte alltid men det är ju det vi jobbar på.

Jag tänker inte sälja henne och inte ge upp, hon funkar ju inge bättre med någon annan heller, det är ledarskapet vi måste jobba på
 
Sv: häst som fryser fast

Men är det så att hon har tagit över ledarskapet för att hon är en väldigt stark, ranghög individ som vill vara ledare även med hagkompisarna, eller har hon tagit över ledarskapet för att hon inte har något annat alternativ? Hon kanske kände sig otrygg med ditt ledarskap, inte litade på dig, inte litade på att du kunde se farorna och hantera dom åt henne? Jag känner ju inte dig och din häst men jag tänkte dela med mig av hur jag gjort med min:

Min häst är en väldigt mjuk individ, som var väldigt rädd och osäker och han var inte alls trygg med mig i början. Kom bara fram i hagen om jag hade med mig en rejäl mutmorot, stark flyktinstinkt som jag fick smaka på första ridturen (aj). Blev rädd för i princip allt, från läskiga brevlådor till att en människa gjorde en plötslig rörelse. Hans metod är att springa bort från det farliga. Men att vara otrygg och osäker kan lika gärna leda till att hästen fryser fast, är du intresserad av sånt kan du ju kolla upp det här med Horsenalities.
Jag har jobbat mycket med han ska våga ta egna initiativ och få känna sig stark, snygg och duktig, att berömma han ordentligt när han gör rätt (inte ständigt tillrättavisa), för att han ska växa som individ och känna att jag är en trevlig flockledare. Målet var att han skulle få ett bättre självförtroende och ett bättre förtroende för att jag fixar, han ska inte behöva bli rädd när jag är med. Tydliga gränser men mjuka tillrättavisningar, han kan hoppa till av att jag tittar argt på han, så det gäller för mig att ha kontroll på mitt kroppsspråk och mina känslor när vi ska kommunicera. Vi har miljötränat massor, bruksridningsbanor för hand, gå fram till flapprande plast, upptäcka nya platser etc. Om jag har ridit så har jag hoppat av såfort han har flippat, för min säkerhet och för att han ska känna sig tryggare. Det har gått så bra att han nu kommer springande till grinden, inte alls är lika rädd för saker längre, jag kan rida utan att han flippar utan han kanske tar ett litet skutt och sen fnyser lite, men inte mer... och han har dessutom tagit över befälet i hagen! Han som var så ranglåg :P... även om han bossar på ett väldigt mjukt sätt, men han är den som flyttar på hagkompisen istället för tvärtom, så jag är väldigt nöjd :D!

Och sen ett konkret tips, generellt angående problemlösning:
Fråga dig själv 5 ggr varför, och sen 1 hur. Försök komma på svaren, och sen provar du att åtgärda dom. Inte säkert att det var rätt svar, men det enda sättet att få reda på om det funkar är att prova. Det gäller också att hitta rätt följdfrågor...

Exempel ang mig och första veckan, nu blev det bara 4 varför:
Varför stack min häst när jag satt upp? För att han blev rädd när sadeln snurrade runt. (nästa fråga här är inte varför snurrade sadeln, det handlar bara om sadelns problem och inte hästens)
Varför blev han rädd? För att något oväntat hände och han kände sig osäker.
Varför känner han sig osäker? För att han inte litar på mig.
Varför litar han inte på mig? För att jag precis träffat honom och jag har ännu inte visat han att jag kan ta hand om situationerna, att jag kan skydda flocken och att han inte behöver oroa sig.
---> Hur visar jag han att jag kan ta hand om flocken (flocken är alltså han och jag)?
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 348
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 955
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp