häst som fryser fast

Sv: häst som fryser fast

Hon är en väldigt stark ranghög häst som är väldigt trygg i sig själv.
Hon testar alla gränser och man måste vara bestämd med henne.
Okej tack så mycket!
 
Sv: häst som fryser fast

absolut, det jag märkt, som rör mig mycket bland tonåringar både i stall och på sociala medier är att de med "svåra" hästar ses som duktigare och coolare än de som har en snäll häst som "går att rida". Jag menar inte att det absolut måste vara prestige i ts fall, men det är både vanligt och tråkigt att sådant tänk finns.

Som jag även skrev, det ska vara kul att rida. Har man en häst som hittar på grejer man inte själv reder ut, är det ju jättebra att ta hjälp för att bli av med vad problemet än är, så det blir kul att rida igen.
 
Sv: häst som fryser fast

Jag har ett antal sådan individer här. Den tankeförmågan är en förutsättning för att de ska vara trygga arbetshästar. Av nån anledning hänger det ihop, ska de kunna lösa problemet var man kliver i riset när kusken går tio - tolv meter bakom så måste de få välja själva, annars kör man fullständigt i stoll förr eller senare. Tokigt kan det bli ändå.

Vad händer om du en period gör helt tvärtom, ge order om det som hon vill hitta på?

Om hon stannar så är det hallt, och när hon då vill gå så är det framåt.

Sen när det funkar så är det hallt lite längre än hon vill, bara lite längre än hon vill du ska inte misslyckas med att få henna att stå still. Allteftersom ökar du tiden lite.

Folk skriver så argt när jag föreslår att lura hästar på detta viset, men jag kan inte förstå det skadliga i att testa denna vägen, det kan funka.

En sak som jag tycker är viktig och det har jag tjatat om många gånger är att:

Mer av det som inte fungerar fungerar bara ännu sämre.
Har inte hittat på det själv, men vet inte vart jag fått det ifrån.

Nog får vi tro att du löser detta!

Ptr

Så gjorde vi med vårtponnysto som bara lade i backen i början när vi precis köpt henne. "Ah du vill rygga, då ryggar vi" och vi ryggade och ryggade... För själv ryggade hon typ 5-6 steg och stannade sen, men då fortsatte vi och då var det inte lika kul.
Så den tanken kan nog vara användbar, när hon börjar stanna, gör halt fort som tusan. När hon den går framåt, gå bara några steg och sen halt, osv osv
 
Sv: häst som fryser fast

i vinter har det inte blivit mycket alls och när jag väl ridit har jag mest ridit runt på gården och i padocken och på ängen och en liten väg en kort bit.
Varför jag inte ridit mycket är pga is överallt häromkring hela vintern hitills.
Det är ju nu i vinter hon blivit så här extremt tjurig och det beror på att hon tycker det är tråkigt att rida på så tråkiga ställen men jag kommer inte ut på riktigt. Det är ju svårt att göra rifningen kul när hon ej går frammåt....
Men i vanliga fall rider jag ca 1, 1,5 h sex dagar i veckan
 
Sv: häst som fryser fast

Hår att krångla till ridningen med övningar även på liten yta. Skrivs ju en hel del om bra ledövningar, kan försvåras till lagom nivå med att lägga ut grejer att kliva runt, sen gör man samma övningar uppsuttet.

Sen kan du ge dig på att göra dessa kombinerat med ledning och tömkörning sen rent av med tömkörning.

Ta,blanda och ge tills ni hittar ert sätt att lösa det ni vill lösa, du och hästen. Det handlar lite om att få hästen att vilja lösa samma problem som du. Nog så knivigt och obegripligt då och då.

Sen när du lyckas, stanna upp och analysera och försök fundera på varför det lyckades, en nog så viktig pusselbit för att komma framåt.

Ptr
 
Sv: häst som fryser fast

Ok, anledningen till varför jag frågar är för att jag har själv haft ett sto som var väldigt grinig när hon inte blev riden tillräckligt mycket. Vissa hästar behöver ridas aktivt hela tiden för att de skall få sin "mentala bit" på plats då de behöver jobba med tankeverksamheten för att inte bli för tjuriga.

Hur är hon när du rider som mest och är fullt igång?
 
Sv: häst som fryser fast

Hej! Jag har inte läst alla svar så jag vet inte vad ni "kommit fram till" men tänkte iaf berätta lite om min häst som också stannade hela tiden i början för att testa. Hon är väldigt intelligent men uppfattas nog som trög/dum/hopplös av många andra. Men det är snarare så att hon vet hur hon förtjänar att bli behandlad och nöjer sig inte med annat. Är man dum är hon dum. Är man snäll är hon snäll. Får hon en ny ryttare på ryggen måste hon genast testa dennes tålamod, ledarskap och förnuftighet. Hon stannar helt enkelt och stenvägrar ta ett steg framåt. Tillbaka till stallet vill hon gärna gå men sticker inte iväg själv. Nej hon står tålmodigt och väntar. Oavsett hur bestämd ryttaren är och vad den än försöker med. Stänger av helt. När ryttaren sedan tröttnar och vänder hemåt trampar hon glatt på och tuggar och gäspar som att hon plötsligt lyssnar perfekt och samtycker. Typ " ja nu gjorde du ett bra val. Vad kul. Nu är vi sams igen" många tycker att hon är korkad och skänkeldöv men så är ju givetvis inte fallet, hon har bara kommit på hur hon ska slippa undan och trötta ut folk. Nu var det antagligen i te av den anledningen din häst stannade då det verkade som att h*n även gjorde det på hemvägen? Men jag skriver och berättar ändå.

Det som hjälpte mig att vinna hennes förtroende var väl först och främst att inte ställa för mycket krav på henne till en början, för det tröttade bara ut henne. Och för att hon ska sluta bli så motvillig till arbete så måste hon ju sluta tycka att det är tråkigt. Och istället för att arbeta emot henne så att hon stänger av vilket hon gör om man bara skänklar och skänklar så berömde jag det hon gjorde bra istället för att bestraffa (skänkla hårt) när hon inte lyssnade. Jag var mjuk men tydlig med vad jag ville, nuddade knappt till en början, en hastig liten skänkling i luften typ, det är viktigt att inte hålla kvar skänken efter utan låta hästen uppfatta att den nuddar och åker ifrån hastigt igen, istället för att sitta och gnata och trycka på hela tiden för det är då hon stänger av.) Lyssnade hon inte gjorde jag snäppet tydligare och hårdare men var väldigt noga med att hålla mig lugn inte bli upprörd på något vis för det känner hon på sig och då vet hon att hon har "övertaget". Att piska och skänklar allt vad jag har som du hade fått som råd, fick jag också som råd men det funkar inte så.. Inte för mig och min häst iaf. Utan en lätt skänkling, och var noga som sagt med att den ska vara snabb, nudda och ta bort hastigt, så att hon känner den och känner att du ger eftergift. Lyssnar hon inte, gör du lika igen, snäppet hårdare och tydligare, men fortfarande hastigt bort igen, sen fortsätter du att öka. Detta funkade jättebra på min häst, hon kände mer tydligt att trycket ökade istället för om jag hade suttit och ihålligt skänklat och skänklat. Hon började lyssna direkt. Och eftersom att jag började väldigt väldigt löst och försiktigt så var mina "hårdaste" hjälper ungefär jämförbara med andras lösa.. Något annat som kan funka är att backa. Låser hon sig och vägrar gå framåt så kan du backa henne dit du hade tänkt rida. Hon kommer tröttna efter ett tag och förstå att det inte är någon ide att testa. Men håll dig lugn även fast det är jobbigt. Ville bara skriva lite om mina erfarenheter, det kanske kan hjälpa någon iaf :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 352
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 350
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 956
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp