häst som fryser fast

Eliin98

Trådstartare
Hej börjar bli så sjukt less på det här!
Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa..
Hon har varit på gränsen till att ta över ledarskapet.
Nu är det mycket bättre för jag har tränat väldigt mycket Nh med henne och tagit hjälp av tränare osv.
Från marken går det Mesta bra men vi har mycket kvar endå som tex är hon står att longera även fast jag vet att hon kan osv.
Vi har kollat upp henne hos vetrinär och haft massrörer ute och hon har inte ont någonstans.
Vi kollade för säkerhet skull även fast vi har varit nästan säker hela tiden att det inte beror på smärta då hon är väldigt speciell och personlig och ranhög.
Hon har testat massa i ridningen också, tex dra iväg, försöka bocka av mig osv.
Från början när jag nyss köpt henne så drog hon mest iväg men sedan så började hon tjura och tjura.
Och nu ett och ett halv år senare är hon i en period som är värre än någonsin.
Jag tror det mycket beror på att såhär vintertid har vi inte mycket att rida på, vi har bara padocken och sen strosa runt lite på gården och ner lite på en lägda och sen har vi inge mer.
Just nu är hon helt omöjlig, väldigt ofta stannar hon och fryser fast vart tredjes steg typ, BOKSTAVLIGEN!
Hon ger sig aldrig..
Hon har hålltit på såhär mer eller mindre hela tiden men i somras när jag red ut så tjurade hon lite då och då men då tyckte hon det var roligare och jag fick henne att gå.,
Ibland kan hon tom tjura när hon bara har några meter kvar till stallet.
Det går inte att rida på riktigt när hon håller på såhär.
Vet inte hur många ggr hon stannar under en timmes ridning.,
Så sjukt irriterande..
Jag försöker göra så hon tycker det är kul och hålla henne sysselsatt men jag hinner inte ens börja fören hon stannar och tjurar!
Ofta är det när jag lägger till skänkeln eller kräver minsta lilla av henne hon hon tvärstannar..
Men även om jag inte gör nåt så stannar hon..
Ibland stannar hon när jag skänklar på för att trava tex och sen när jag får henne att gå så börjar hon trava direkt för hon visste att det var de jag ville..
När hon inte tjurar (emellan tvärstoppen) så går hon glatt och piggt med öronen frammåt och är egentligen väldigt känslig för hjälper och hon är en häst som egentligen är sammarbetsvillig.
Det är som av och på, antingen pigg och glad eller tvärstopp.
Vet inte vad jag ska göra.. Jag vet att det i grunden sitter i att hon inte ser mig som den självklara ledaren än men från marken är hon lydig i all hantering och jag flyttar lätt framdel och bakdel och flyttar sidled och gör massa annat med henne.
Hon tränger sig nästan aldrig på mig längre och väntar tills jag går ifrån maten osv osv.
Även om vi har mycket kvar att jobba med från marken.
Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill ju kunna rida henne.
När hon väl går är hon som sagt jättefin och känslig att rida.
Jag som tänkt att vi skulle komma ut på tävlingsbanorna i vinter.. Alltså jättelätta tölttävlingar osv.
Min tränare som också är hästens förra ägare säger att jag bara ska ge henne en chans att gå frammåt mjukt och sen driva så hårt som behövs, snärt med pisk så mycket som behövs för att hon ska gå. Sen när hon går ska jag bli helt passiv och berömma mycket.
Tränaren jobbar som privattränare och är jätteduktig med hästar och känner dessutom min häst.
Jag gör som hon säger men ofta så behöver jag skänkla ett bra tag och lägga till pisken ganska hårt ibland för att hon ska gå.. Och hon ger sig aldrig.. Även om jag lagt till pisken ganska hårt så hon går frammåt så stannar hon ibland bara några steg efter..
Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill ju att hon ska tycka ridningen är kul och jag vill inte behöva tvinga fram henne..
Har fått råd om att snurra runt henne eller flytta bakdel och framdel osv men inget funkar.
Jag sätter inga krav på henne nu förutom att hon ska gå frammåt.
Hon rids inte speciellt mycket heller och inte hårt alls. Mycket beror på att jag inte har motivation när hon gör som hon gör.
 
Sv: häst som fryser fast

Passar sadeln?
Är hon flockbunden?
Är du van vid islandshästar?
Är hennes hovar rätt skötta?
Vad får hon att äta?
Hur gammal är hon?
Vilken utbildning har hon fått?

Du låter väldigt ung, hjälper dina föräldrar dig? :)
 
Sv: häst som fryser fast

Ska kolla upp sadeln, men hon tjurar ju även Barbacka så tror inte det är det.
Hon är är väldigt trygg i sig själv och hon är inte flockbunden, hon kan stå själv överallt.
Ja jag är mer van islandshästar än andra hästraser.
Hennes hovar är jättefina och inge fel på dom alls, jätteduktig hovslagare.
Hon har uträknad foderstat, med ca 5,6 kg torrhö per dag, plus halm för att få mer tugg.
Hon fodras med smh nät och har tugg nästan jämt.
Hon får även lite krafft muskel för att täcka upp proteinbehovet och så får hon mineraler. Nyponpulver och ibland lite olja får hon också.
Hon är 9 år så inte speciellt gammal.
Hon är ganska utbildad, hon kan väl alla grunder och så.
Hennes förra ägare är ju som sagt jätteduktig.
Hon är dock inte tävlad men hon har kapacitet för lättare tävlingar med lite träning.
Hon är nog väldigt utvecklingsbar tror jag, hon kan bli väldigt fin med rätt träning kan jag tänka mig.
Jag är 15 år, mina föräldrar kan inte speciellt mycket om hästar men dom ser väl till att jag får den hjälp jag behöver av andra människor.
Jag måste säga att jag kan faktiskt ganska mycket eftersom jag haft så mycket problem med henne.
Jag har ju då fått hjälp både i verkligheten och på Internet osv.
Jag har läst jättemycket och lärt mig jättemycket om hur hästar funkar osv under tiden jag haft henne. Innan red jag på ridskola och hade medryttarhästar i kanske 4,5 år.
 
Sv: häst som fryser fast

Har hon fått något föl tidigare ?

Har haft en fjording med samma beteende och efter mycket om och men kom veterinärens FRU på vad som var felet med henne. ...

Hon hade kronisk foglossning och det gav henne sådana smärtor vid vissa rörelser att hon inte kunde röra sej igen förrän dom lagt sej. Det kunde ta allt från några minuter till 30-45 minuter som hon bara stod blickstilla.
Mellan anfallen var hon precis som vanligt att rida.

Hon gick igenom besiktningar utan några problem men vägrade att bli longerad.

Böjprov på rakt spår var ua men longering och böjprov på böjt spår resulterade i sådan smärta att hon inte kunde röra sej.
 
Sv: häst som fryser fast

Nej hon har inte haft föl.
Tror inte problemet sitter i någon form av smärta, hon testar allt möjligt.
Känner man henne så förstår man, annars är det nog svårt att förstå!
 
Sv: häst som fryser fast

Nej hon har inte haft föl.
Tror inte problemet sitter i någon form av smärta, hon testar allt möjligt.
Känner man henne så förstår man, annars är det nog svårt att förstå!

Men om det är så svårt att förstå utan att träffa hästen så ger det kanske inte så mycket att lägga ut denna frågan på nätet?

Eftersom beteendet har eskalerat under lång tid så är antingen hästen för svår för dig (sälj hästen till någon som klarar av den och köp en lättare häst) eller så har den ont. Min erfarenhet är att många svåra och "dumma" hästar har någon form av smärtproblematik.
 
Sv: häst som fryser fast

Vad händer om någon annan rider henne?
Har du kanske varit lite hård i handen och kanske gett henne dubbla signaler när det gäller framåtdrivande hjälper

Omedvetet suttit och bromsat med hand/säte samtidigt som du drivit framåt med skänkel?
 
Sv: häst som fryser fast

Jag tycker det låter som hästen är lite för svår för dig. Hur tänkte tränaren när hon/han sålde en så svår häst till en 15-åring?

Tycker du gör ditt bästa o försöker lösa problemet men det låter nog som om du skulle sälja hästen o köpa en annan. Det finns en häst för varje ryttare o en ryttare för varje häst så varför sitta o gnata när både häst o du kan få det bättre?
 
Sv: häst som fryser fast

Aldrig i livet att jag säljer henne, hon är svår men problem är tillför att lösas och hon är hästen jag vill ha, ingen annan.
Aldrig ge upp är ett motto jag går efter iallafall..
Allt går att lösa.
 
Sv: häst som fryser fast

nej,nej absolut inte.
Hon stannar hela tiden vad än jag gör..
även med andra men om dom visar på en gång vem som bestämmer så brukar hon inte hålla på lika mycket som med mig.
 
Sv: häst som fryser fast

Hon VAR inte svår, hon såldes som en totalt okomplicerad familjehäst.
Sammarbetsvillig och snäll i all hantering.
Dock så hade hon självklart även då mycket vilja och kaxig och tuff under ytan med eftersom hon hade klart för sig vem som bestämde så var hon lugn och snäll.
Sen köpte jag henne, hon testade mig mycket, jag fattade inte, hon tog mer eller mindre över i vissa situationer, blev aggresiv i hantering och allmänt bråkig.
DÄR kom problemet.
 
Sv: häst som fryser fast

Problemet är att hästar är ju väldigt smarta djur o har hon nu lyckats få lite övertag så är det ju inte så enkelt som att "problem är till för att lösas" för det kan ju bli både farligt och tråkigt för dig.

Jag gillar din fighting spirit men det är inte fel att ge upp o byta häst när man inte riktigt funkar ihop. Det är mer fel att gnata på o etablera felen ännu mer hos hästen o till sist tappa intresset själv. Sen menar jag inte att man ska ge upp i första taget men det har du ju inte gjort! Tvärtom. Men just med hästar så är det ju lite speciellt o så mycket kan bli så tokigt om man inte klarar ut det hela.

Vad vill du med din ridning? Lät ju som du ville tävla och det verkar inte finnas på kartan den närmsta tiden. Att ha roligt när man lägger så mycket tid och pengar på en sport är nog det minsta man kan kräva i gengäld och det låter inte som du har så vidare roligt med din häst.
 
Sv: häst som fryser fast

Hästen är för svår för dig. Du beskriver att den blivit en riktigt otrevlig häst sedan du tog över den, och jag tycker absolut att du ska överväga att hitta en människa som klarar av hästen - för hästens skull.

Du beskriver en olycklig häst som inte tycker det är roligt med människor. Så ska ingen häst behöva ha det. Varför inte be förra ägaren rida till hästen och se om det går att hitta en lämplig köpare?
 
Sv: häst som fryser fast

Då behöver du ta hjälp av en duktig tränare. Regelbunden hjälp.

Det är inget att skämmas för, det är bara att våga fråga om hjälp :). Att göra ingenting känns ju inte som ett alternativ?
 
Senast ändrad:
Sv: häst som fryser fast

Jag tycker att du är duktig som försöker lösa situationen, letar information och inte vill ge upp. Jag tycker även att du är modig som lägger ut ditt problem här på Buke. Jag har egentligen inget tips att ge dig men undrar om inte hästens förra ägare kanske kan komma ut och hjälpa dig? Hon eller han önskar säkert också att det ska fungera mellan dig och hästen. Hoppas att det ordnar sig för er.
 
Sv: häst som fryser fast

tack!!
faktiskt så brukar jag ta lektioner för förra ägaren, men nu har det inte blivit på ett tag,
Inte sen i höstas..
Men nu ska jag försöka ta en lektion i mellandagarna om det snöar så det går att rida, just nu blixthalt.
Ville bara veta om ni har något bra tips och erfarenheter.
 
Sv: häst som fryser fast

Känner igen problemet, hade precis samma problem med min när hon var ny hos mig. Hon var en riktig fuxmärr! Jag kunde inte ens få henne att röra på sig när jag skulle ha in henne från hagen...

Men, eftersom jag är mer envis än den värsta pissmärren i världen så vann jag till slut. Och det var med tålamod. Jag vet inte hur många timmar vi har stått i hagen och haft tråkigt, hur många timmar vi har stått i skogen för att hon varken ska framåt eller bakåt.

Jag väntade helt "enkelt" bara ut problemet, såg till att hon hade så himla tråkigt. Fick inte klia sig, bara stirra rakt fram tills hon faktiskt gav upp. Då blev det hinkvis med beröm. Du kan förstå hur töntig jag kände mig när min tioåriga häst får massor med beröm för att hon gick tre steg framåt på mitt kommando...

Hur är hon annars? Har hon respekt för dig, utom när du kräver saker? Går hon till attack? Eller blir hon bara obstinat och tjurig när det blir krav?
 
Sv: häst som fryser fast

Min förra häst gjorde något liknande en period, han blev besvärlig och "testade" snurrade runt och ville sticka, eller stannade och vägrade gå. Det visade sig att han hade ont i sina bakknän. Kanske är det en bra idé att kolla upp att hon inte har ont nånstans?
 
Sv: häst som fryser fast

Jag tänker inte sälja henne, punkt slut.
Slutdiskuterat

Det är rätta takter!

Uppfattar det som du fått tag på en tänkande individ, du lär dig mycket mer med en sådan än med en, förlåt uttrycket då det inte är illa ment, lite dummare individ som visserligen kanske är mer lättriden.

Kan mycket väl tänka mig att du aldrig kommer lika långt och framförallt inte lika fort i din utveckling av ridningen mätt tävlingsresultat. Men rent kunskapsmässigt förvånar det mig inte om du som du själv konstaterat bitvis har kört ifrån dina jämnåriga kamrater med lika (lite) erfarenhet.

Nu är detta inlägg givetvis färgat av att försöka ge en spark framåt, men det är inte helt hittepå, jag resonerar på detta viset.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 348
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 955
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp