Bukefalos 28 år!

Det här med att rida under graviditet...

Sv: Det här med att rida under graviditet...

Har dessutom själva ridningsbiten reducerats till skritt p.g.a. foglossning el.dyl ser jag ännu mindre anledning.
Det tycker jag däremot inte är något problem, jag rider akademiskt och det mesta dressyrjobbet åtminstone på den nivå jag ligger på görs i skritt, så ingen större förändring där.

Visst kan man halka och slå sig ändå eller krocka etc. men jag måste gå för att ta mig till jobbet och måste ta bilen för att åka till möten men jag måste inte rida under senare delen av graviditeten.
Helt sant. Jag kör mycket bil i jobbet, runt 450 km/vecka, mycket på småvägar med mycket rådjur/älg, så egentligen kanske risken är större där. Men rida MÅSTE jag ju inte göra.

De kan dock vara bra att prata igenom med sin sambo/man hur de ställer sig till att man rider höggravid. För anser jag att även de måste få ett ord med i laget (precis som om man bestämmer sig för att fara ut och rida med sin bebis på ryggen).
Naturligtvis. Det är ju lika mycket hans barn. Men han har sagt att så länge jag tycker att det känns bra ska jag fortsätta. Men skulle han ändra sig skulle jag ju inte envisas med att fortsätta rida. Det är ju faktiskt inte hela världen att ställa av hästarna 2-3 månader nu under sommaren. Och tömköra och jobba från marken kan jag ju fortfarande göra.
 
Sv: Det här med att rida under graviditet...

Helt sant. Jag kör mycket bil i jobbet, runt 450 km/vecka, mycket på småvägar med mycket rådjur/älg, så egentligen kanske risken är större där. Men rida MÅSTE jag ju inte göra.

För mig är ridning mer än bara rida, det gör att jag mår bra och därför fortsatte jag rida länge i min graviditet men drog ner det efter att magen blev större.

Från marken kunde jag inte arbeta henne pga fogarna :(
 
Sv: Det här med att rida under graviditet...

Känner igen det du säger om koordinationen. Jag red mitt sista dressyrpass i början av maj (runt v. 23) och insåg att min koordination inte räckte till längre, jag hann helt enkelt inte med att rida honom på ett sätt som var schysst mot honom.

Sedan dess har det blivit betessläpp och då hagen ligger på en återvändsväg en dryg km från stallet har det inte blivit ridet på ett tag. Jag har tänkt att jag ska sadla vid hagen och rida ner till ridbanan en stund, men det tar emot att först rida TILL ridbanan och sen rida FRÅN ridbanan. Har också tänkt rida ut men det är samma sak där, först måste jag till stallet för att komma åt ridvägarna och jag är rädd att bli för trött innan jag hunnit komma hem igen så att säga.

Ett alternativ är att ta med transporten och lasta och köra honom till stallet, men det känns lite... ... överdrivet... :p

Han går med två andra hingstar och har det rätt bra (fast han är uttråkad, vill gärna med ut ur hagen om han får), det går ingen nöd på honom så jag tänker inte ha dåligt samvete. Däremot kanske det blir en liten tur någon dag när det inte är så förbaskat varm... Vi får se. :)

Däremot hoppas jag få hjälp med att avsluta inkörningen som är påbörjad och vi har kommit till själva vagnen nu. Det ser jag fram emot! Men jag behöver ha hjälp från 2-3 pers, dels för säkerheten och dels för att jag inte är så där vansinnigt snabb i vändningarna just nu (är i v. 28).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 827
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 291
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 737
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp