Bukefalos 28 år!

Det här med att vädra sängkläder mm

Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Jag är på pappret även allergisk mot hundar men det känner jag aldrig av.
Tycker inte hundar är ohygieniska alls. Att ha en brabançon och stänga ut den från sovrummet vore snudd på djurplågeri.
Ture sover på min kudde intrasslad i mitt hår hela natten :love:
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

I min bok om livet, är det inte allergihygieniskt på minsta sätt att dela säng med hund. Knappt hygien om du frågar mig, jag tycker det gränsar till rent snuskigt. Men jag förstår att det är fel forum att föra den linjen på i en diskussion , så I rest my case. :)
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Fast underbart är det nog mest kvalstren i din säng som har det. Och underbart är inte relevant i hygientermer. :)
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Nu har jag inga problem med kvalster i min säng så tydligen har jag och dogsen det bättre än dem.

Philo> så är Ture oxå, teflonpläs, det var ett bra ord! Ruben däremot har ingen teflonpäls och det kan följa med lite sand efter en dag på stranden. Men han sover vid fötterna så det gör absolut ingenting.
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Fast underbart är det nog mest kvalstren i din säng som har det. Och underbart är inte relevant i hygientermer. :)

Lite OT här

Nu sover inte våra hundar i sängen på natten men dem kan nog ligga där lite var dag bara för att mysa och jag är i övrig helt säker på att vårt hem är en ren bakteriehärd av alla de slag. inte bara för att vi är allmänt dålig på att städa utan för att vi är två människor med extrem många hobbys vilket innebär att driver av kläder (jakt kläder, fiskekläder, ridkläder, skoterkläder, motionskläder osv osv) ligger lite var stans och alla grejer som ska användas till fisket tillverkas egenhändigt + att jag räknas som någon slags konstnär så tavlor,fotografier, målargrejer mm gör att hela huset ser ut som en stor verkstad och mitt i detta finns alltså också två hundar som fäller mer päls än vad jag någonsin trodde var möjligt trotts detta (och då påstås sambon vara allergisk mot hundar) är vi sällan eller aldrig sjuk, någon liten förkylning på sin höjd men inte så att vi måste vara sjukskriven.

Iochförsig är vi väldigt mycke ute men vi lever ju ändå i skiten inne utan att bli sjuk så få kan jag inte låta bli att tänka (mot bättre vetande) att bakteriehärden inte kan vara så farlig?

/Sara som just köpt diskhandskar för att prova rädda ugnen från att rymma med egna ben av bakterieskäck
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Iochförsig är vi väldigt mycke ute men vi lever ju ändå i skiten inne utan att bli sjuk så få kan jag inte låta bli att tänka (mot bättre vetande) att bakteriehärden inte kan vara så farlig?

Fast nu är inte kvalster och bakterier samma sak riktigt. Ett för ögat kliniskt renstädat hem kan ha miljarders miljarders bakterier och ett stökigt hem kan vara bakteriefritt. Vi själva är nedlusade av bakterier, faktiskt är det så att vi har fler icke-mänskliga celler på och i oss än mänskliga. :)
Kvalster däremot, det är små spindeldjur som äter hudflagor från människa och hund och som bajsar efter tillgång och bajset är det vi är allergiska emot.

En hund, som gärna äter ruttna självdöda as, som gärna rullar sig i gudvetvad, som fungerar som en magnet för allt som trivs i pälsigt snår, med tassar som kan bära tonvis med grus, och med bidén för nedre hygiens så att säga - i sin egen mun - i min säng? Nooo! :eek: Det vore som att sova på en dyngstack! Yikes!

(disclaimer - jag har såväl katter som hund i mitt hem - dock INTE i min säng!)
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Fast barn som lever nära djur, är väl mer sällan allergiska mot djur än barn som inte fått den förmånen. Dessutom är det ju tryggt och mysigt med levande gosedjur i sängen, perfekt när man ska lära sig att sova ensam.

När jag hade hund ville jag inte ha den i sängen pga sand, men det är mer en trivselfråga än en hygienfråga, som jag ser det.
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Fast barn som lever nära djur, är väl mer sällan allergiska mot djur än barn som inte fått den förmånen. Dessutom är det ju tryggt och mysigt med levande gosedjur i sängen, perfekt när man ska lära sig att sova ensam.

När jag hade hund ville jag inte ha den i sängen pga sand, men det är mer en trivselfråga än en hygienfråga, som jag ser det.

Absolut, hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete är även en medicinsk sanning. Men därvid till att sova med ett husdjur i sängen 6-8-10-12 timmar - det är inte hälsosamt för någon.
Fetstilat - jag ser en motsägelse där. :) Jag håller inte med i den tanken. :)
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

kl

Som allergier brukar jag faktiskt undvika att vädra, då det ändå finns pollen i luften en stor del av året. Sen ser jag faktiskt ingen point. Jag byter lakan en gång i veckan, och dammsuger då madrassen. Täcken och dynor tvättar jag lite nu som då. Mycket bättre än att vädra, och rent på riktigt.

Bäddar gör jag trots allergin. Bara för att det är fint.

Hunden sover i sin fåtölj, för jag tycker att det blir lite väl hundigt annars.
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Men därvid till att sova med ett husdjur i sängen 6-8-10-12 timmar - det är inte hälsosamt för någon.
På vilket sätt är det inte hälsosamt för någon då? Om man inte är allergisk då. Ohälsosamt är i min mening rökning, svullande av onyttigheter, snusning etc...
Men att sova i en säng men en vovve gör nog inte så mycket onytta för ens hälsa. Kanske tom tvärtom för ens psykiska hälsa om man gottar ner sig med en liten älskling och man känner sig trygg. :)

Om man ska vara rädd for allt som kan upplevas som ohälsosamt, ja då blir nog livet svårt tror jag. Ibland kanske fördelarna väger tyngre än nackdelarna också.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 747
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
Hemmet Hej Alla Jag har en garderob man kan gå in i som kommer så småningom att innehålla skor, kläder, sängkläder och lite annat smått och...
Svar
6
· Visningar
697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp