Bukefalos 28 år!

Det här med barn på bröllop. Hjälp mig fundera ut en lösning.

Rund

Trådstartare
Hej alla.
Det är så att vi funderar på att gifta oss jag och sambon om typ två år. Våra barn är då troligen 6 och snart 4 år.
Vi klurar lite på hur vi ska göra med våra och alla gästers barn. Vi vill ju självklart ha med alla i kyrkan, men sedan vet vi inte riktigt. Har varit på bröllop där barn varit med på hela festen, där barn bara varit med i kyrkan och där barn bara varit med under den första delen av middagen typ (då buffé).
Jag tänker att det är väl inte så kul för barn att vara med på en middag (vi har dock inte bestämt om vi ska ha sittande trerätters eller buffé typ, beror väl lite på bugdet mm) där det ev kommer hållas tal och rent allmänt kanske inte är helt barnvänligt (alkohol). Hade med vår äldsta på bröllop, men då var han bara snart tre månader.
Nu är det så att alla vi kan tänkas lämna barnen till kommer ju vara med på bröllopet. Sedan åker hela sambons släkt ca 20 mil för att komma hit och deras barn ska ju vara med i kyrkan, men hur gör man sedan?

Vad har ni för tankar? Hur löser man allt?
Hjälp 😅
 
På min systers bröllop var barnen med i kyrkan, sedan hade de organiserat ett speciellt rum med filmer och spel + mat som barnen gillade, en person de betalade för att vara barnvakt och några madrasser och filtar när de blev sömniga. Fungerade jättebra.
 
@Rund här har vi gjort så att barnen efter ceremoni, (där de tex även varit med som ”näbbar”, mingel och lite möjlighet att leka med övriga barn, hämtats av någon och sovit hemma hos dem. Nu är det som jag tolkar det inte ett alternativ för er och då tycker jag @MJLee s erfarna upplägg låter väldigt vettigt. Se till att betala barnvakten bra 😅
 
Vi löste det att inga barn förutom min systers var med på bröllopet men de var 8 år gamla
De skötte sig fint och middagen hade vi på ett ställe med minigolfbana utanför så de var där ute och spelade eller bara sprang omkring
 
Har ni tänkt utanför boxen när ni har funderat på vllka barnvakter som skulle kunna närvara på bröllopsakten och sen ta med barnen hem? T.ex. min mamma var med när min brors frus bror gifte sig och sen tog hon med sig både min brors barn och brudparets barn hem. Hon har ju ingen relation till brudparet så hon behövde inte vara med på festen.
 
Har ni tänkt utanför boxen när ni har funderat på vllka barnvakter som skulle kunna närvara på bröllopsakten och sen ta med barnen hem? T.ex. min mamma var med när min brors frus bror gifte sig och sen tog hon med sig både min brors barn och brudparets barn hem. Hon har ju ingen relation till brudparet så hon behövde inte vara med på festen.
Fick det förslaget från min kusin, att min sambos systrars svärföräldrar kanske kunde hjälpa till eller något, det går nog tyvärr inte heller. De bor långt uppe i norr och långt ner i söder. Men ska klura mer på det. Kanske hinner lära känna fler föräldrar till barnens kompisar tex innan det.
 
Min kompis betalade barnets förskollärare för barnvakt. Eller förskolläraren hade slutat på förskolan när hen blev tillfrågad. Personen var någon som barnet dragits till när hen fortfarande arbetade på förskolan.
Det har jag funderat på också. Det är en vikarie/resurs på barnens förskola som de alltid har gillat. Men jag vet ju inte om hon kan/vill om ett par år. Men det är ju också ett alternativ om någon kan tänka sig det.
 
@Rund på ett bröllop jag var med på så hade de med barnen i kyrkan och så fick de en egen liten buffé. Sen hade de ett rum med massa roliga saker för barnen och så hade annonserat efter två studenter som gick förskollärarprogrammet som barnvakt. Bodde i Göteborg och där finns ju det programmet så de hade satt upp en lapp på högskolan där. De två studenterna hittade på flera olika aktiviteter för barn i olika åldrar och kvällen blev rolig för alla.
 
På min systers bröllop var barnen med i kyrkan, sedan hade de organiserat ett speciellt rum med filmer och spel + mat som barnen gillade, en person de betalade för att vara barnvakt och några madrasser och filtar när de blev sömniga. Fungerade jättebra.
Det är lite åt det hållet vi funderar. Ett barnrum med film mm. Men jag vet inte om det funkar i längden. Sen måste vi hitta en lokal som passar och som då har extra utrymme för barn.
 
@Rund på ett bröllop jag var med på så hade de med barnen i kyrkan och så fick de en egen liten buffé. Sen hade de ett rum med massa roliga saker för barnen och så hade annonserat efter två studenter som gick förskollärarprogrammet som barnvakt. Bodde i Göteborg och där finns ju det programmet så de hade satt upp en lapp på högskolan där. De två studenterna hittade på flera olika aktiviteter för barn i olika åldrar och kvällen blev rolig för alla.
Låter ju som en bra idé med att kolla med studenter. Har den utbildningen på vårt universitet också vad jag vet. 👍🏻
 
Barnfritt var aldrig ett alternativ för oss, kändes viktigt att även de vänner som har barn säkert skulle kunna komma, och så hade vi ju en knatte själva. Vi gjorde en barnhörna i samma rum som festen/middagen, släpade dit massor av sonens leksaker, ritmaterial osv. Det funkade kanon och var mycket uppskattat. Många barn nattugglade kvar till sent och hade skoj, så även vårat, men det där beror ju på hur laidback föräldrarna är med att frångå rutiner och att det dricks lite alkohol kring barnen. Vi ordnade vårt bröllop själva och våra föräldrar/syskon hjälpte till med olika saker, det blev då naturligt att en fick huvudansvar för vår son som sin uppgift.
 
Barnfritt var aldrig ett alternativ för oss, kändes viktigt att även de vänner som har barn säkert skulle kunna komma, och så hade vi ju en knatte själva. Vi gjorde en barnhörna i samma rum som festen/middagen, släpade dit massor av sonens leksaker, ritmaterial osv. Det funkade kanon och var mycket uppskattat. Många barn nattugglade kvar till sent och hade skoj, så även vårat, men det där beror ju på hur laidback föräldrarna är med att frångå rutiner och att det dricks lite alkohol kring barnen. Vi ordnade vårt bröllop själva och våra föräldrar/syskon hjälpte till med olika saker, det blev då naturligt att en fick huvudansvar för vår son som sin uppgift.
Jo, vi vill ju att alla ska kunna komma. Bland vänner är det nog inget problem, det är mest våra barn och sambons syskonbarn som det blir svårt med.
Kände du själv att ni kunde slappna av hela dagen och inte bara vara föräldrar typ?
 
Vi var ganska säkra på att vi ville ha så barnfritt brölloo som möjligt, trots mycket barn i umgänget och att vår egen dotter var drygt 2 år. Det var med en knappt 1-åring som vi inte märkte av och min mans syskonbarn som då var 9 och 12 och ibte större alls. Vår dotter var hemma i vårt hus med min bästa väns dotter och det barnets farmor. Fungerade jättebra! Vår dotter kände inte den farmorn alls men var ju i bekant miljö och med en kompis. Kanske kan vara ett tips.
 
Jo, vi vill ju att alla ska kunna komma. Bland vänner är det nog inget problem, det är mest våra barn och sambons syskonbarn som det blir svårt med.
Kände du själv att ni kunde slappna av hela dagen och inte bara vara föräldrar typ?
Ja definitivt kunde vi släppa på föräldragrejen. Min mamma var glad över sin uppgift att se till honom och vi behövde inte bekymra oss. Värre var det med all annan logistik, där hade jag med facit i hand styrt upp på ett annat sätt för det blev ganska rörigt och lite gruffande bland familjemedlemmarna över vilka som hjälpte till mest typ... Men så var det ett riktigt lågbudgetbröllop också så då får man väl räkna med lite sånt.
 
När min bror gifte sig var barnen med. Yngsta är mycket förtjust i mig och satt i knäet på mig hela middagen och vi var även ut ett par vändor när det blev för mycket spring i benen. Jag var chaufför så jag var nykter och hade inget emot att vara semibarnvakt. Den äldre och även en bunt andra barn var engagerade i små saker under kvällen och föräldrarna (både brudparet och övriga föräldrar) både kunde slappna av och ha barnen med. Fanns en rithörna/lekhörna med.

Det kan ju finnas någon bland gästerna som kanske kan tänka sig vara lite kombinerad gäst och barnpassare? Jag hade helt ärligt mer behållning av knattens betraktelser över bröllop, äktenskap och livet än av bröllopstalen osv ;)

Det var sittande bord och trerätters btw.
 
Jag tänker att det är väl inte så kul för barn att vara med på en middag (vi har dock inte bestämt om vi ska ha sittande trerätters eller buffé typ, beror väl lite på bugdet mm) där det ev kommer hållas tal och rent allmänt kanske inte är helt barnvänligt (alkohol).
Jag tänker att det är en del av livet att vara med på grejer. Hur ska man veta hur man ska uppföra sig och hur ett bröllop går till om man aldrig får vara med? Och varför skulle barn inte uppskatta en middag? De äter väl hemma?

Jag är liksom lite emot att inte ta med barnen på sociala aktiviteter för det skapar unga människor som är osäkra eftersom de inte vet hur saker och ting fungerar. Sen kan man givetvis barnanpassa vissa saker, tex barnbord och kanske någon typ av lekrum. Jag hade blivit jätteledsen som 4-6-åring om jag inte hade fått vara med på mina föräldrars bröllop.

Och resten är upp till föräldrarna. Vill gästerna ha med sina barn får de välja själv. Men man ska ju vara beredd på att festen tar slut tidigare på kvällen om barn är med.
 
När min bror gifte sig var barnen med. Yngsta är mycket förtjust i mig och satt i knäet på mig hela middagen och vi var även ut ett par vändor när det blev för mycket spring i benen. Jag var chaufför så jag var nykter och hade inget emot att vara semibarnvakt. Den äldre och även en bunt andra barn var engagerade i små saker under kvällen och föräldrarna (både brudparet och övriga föräldrar) både kunde slappna av och ha barnen med. Fanns en rithörna/lekhörna med.

Det kan ju finnas någon bland gästerna som kanske kan tänka sig vara lite kombinerad gäst och barnpassare? Jag hade helt ärligt mer behållning av knattens betraktelser över bröllop, äktenskap och livet än av bröllopstalen osv ;)

Det var sittande bord och trerätters btw.
Kul att det funkade bra även vid sittande middag. Tror ju egentligen att mor och farföräldrar skulle kunna ha ansvar tillsammans, men det är 10 barn i varierande åldrar och energinivåer bara i den närmaste familjen.
 
Jag tänker att det är en del av livet att vara med på grejer. Hur ska man veta hur man ska uppföra sig och hur ett bröllop går till om man aldrig får vara med? Och varför skulle barn inte uppskatta en middag? De äter väl hemma?

Jag är liksom lite emot att inte ta med barnen på sociala aktiviteter för det skapar unga människor som är osäkra eftersom de inte vet hur saker och ting fungerar. Sen kan man givetvis barnanpassa vissa saker, tex barnbord och kanske någon typ av lekrum. Jag hade blivit jätteledsen som 4-6-åring om jag inte hade fått vara med på mina föräldrars bröllop.

Och resten är upp till föräldrarna. Vill gästerna ha med sina barn får de välja själv. Men man ska ju vara beredd på att festen tar slut tidigare på kvällen om barn är med.
Ja det är ju det. Vi har alltid med barnen på allt, just för att de ska lära sig att bete sig bland folk och folk ska kunna hantera att det inte är barnfritt i alla miljöer.
Men egentligen kanske frågan är om man som förälder klarar av att slappna av och inte bara vara förälder just den kvällen? Det är därför jag frågar om fler erfarenheter och spånar på idéer så vi kan klura ut nåt som blir bra för alla. 🙂
 
Kul att det funkade bra även vid sittande middag. Tror ju egentligen att mor och farföräldrar skulle kunna ha ansvar tillsammans, men det är 10 barn i varierande åldrar och energinivåer bara i den närmaste familjen.

Jag tror det var 18 - 20 barn totalt på brorsans bröllop. De märktes mindre än man kan tro men det var sommar och möjlighet rasta telingarna ute på stora grönytor
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 515
Senast: Blyger
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 852
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 210
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp