Bukefalos 28 år!

Det här med barn på bröllop. Hjälp mig fundera ut en lösning.

Hej alla.
Det är så att vi funderar på att gifta oss jag och sambon om typ två år. Våra barn är då troligen 6 och snart 4 år.
Vi klurar lite på hur vi ska göra med våra och alla gästers barn. Vi vill ju självklart ha med alla i kyrkan, men sedan vet vi inte riktigt. Har varit på bröllop där barn varit med på hela festen, där barn bara varit med i kyrkan och där barn bara varit med under den första delen av middagen typ (då buffé).
Jag tänker att det är väl inte så kul för barn att vara med på en middag (vi har dock inte bestämt om vi ska ha sittande trerätters eller buffé typ, beror väl lite på bugdet mm) där det ev kommer hållas tal och rent allmänt kanske inte är helt barnvänligt (alkohol). Hade med vår äldsta på bröllop, men då var han bara snart tre månader.
Nu är det så att alla vi kan tänkas lämna barnen till kommer ju vara med på bröllopet. Sedan åker hela sambons släkt ca 20 mil för att komma hit och deras barn ska ju vara med i kyrkan, men hur gör man sedan?

Vad har ni för tankar? Hur löser man allt?
Hjälp 😅

När vi gifte oss var dottern nästan 2 år, hon var med hela tiden men min mamma tog med henne hem till oss på kvällen/natten och passade henne tills vi kom hem igen. Med var även makens systers barn, och makens ens kusins barn. I övrigt hade vi barnfritt förutom småbarn som ammades/behövde vara nära förälder. Mest för att vi hade utrymmes brist och hellre ville bjuda vänner på festen än släktens alla ungar. ;) Under middagens satt dottern med sina tre kusiner och kusinbarnet vid ett eget bord, men rörde sig fritt också. Vi hade även tillgång till ett litet rum där hon kunde titta på film och leka lite. Framåt kvällen somnade hon i sin vagn och sov sedan under hela festen. Systers barn och kusinbarn var med tills deras föräldrar ville hem. ;) Att det bara var ett kusinbarn som var välkommet muttrades det lite om men han spelade trumpet för oss i kyrkan så det kändes rätt rimligt. ;) Hans syskon räknades som vuxna och var med på festen.

Det märkligaste bröllopet jag har varit på var vi bjudna utan barn, inga problem eftersom det var bekanta som gifte sig så mamma var barnvakt. Väl på festen var vi tre par som var bjudna utan barn men hamnade längst ut på barnbordet och trots att jag inte hade med mig barn så fick jag ägna middagen åt att skära kött och hjälpa barn att hämta mer mat. Utan att ha blivit tillfrågad som barnvakt. Mycket märkligt bröllop överlag ärligt talat. ;)
 
Hej alla.
Det är så att vi funderar på att gifta oss jag och sambon om typ två år. Våra barn är då troligen 6 och snart 4 år.
Vi klurar lite på hur vi ska göra med våra och alla gästers barn. Vi vill ju självklart ha med alla i kyrkan, men sedan vet vi inte riktigt. Har varit på bröllop där barn varit med på hela festen, där barn bara varit med i kyrkan och där barn bara varit med under den första delen av middagen typ (då buffé).
Jag tänker att det är väl inte så kul för barn att vara med på en middag (vi har dock inte bestämt om vi ska ha sittande trerätters eller buffé typ, beror väl lite på bugdet mm) där det ev kommer hållas tal och rent allmänt kanske inte är helt barnvänligt (alkohol). Hade med vår äldsta på bröllop, men då var han bara snart tre månader.
Nu är det så att alla vi kan tänkas lämna barnen till kommer ju vara med på bröllopet. Sedan åker hela sambons släkt ca 20 mil för att komma hit och deras barn ska ju vara med i kyrkan, men hur gör man sedan?

Vad har ni för tankar? Hur löser man allt?
Hjälp 😅
Vi hade barn som var släktingar med 3 stycken, alla killar. Dvs de var bjudna som gäster i egen rätt, inte som ett okänt bihang. De var med på hela middagen 12 åringarna verkade ha sjukt kul, 7 åringen dog nästan av uttråkning, kanske om vi hade haft en till hade det varit kul. (var säkert några bebisar med också, de är ju självklara och märks inte på det sättet). De var inget störningsmoment alls och det var roligt att ha småbröder och kusiner man tycker om med när man gifter sig, dans var kul tyckte de. (De är iofs väldigt väluppfostrade än idag.)

Inga barn utom då bebisar var med som något slags bihang.

Var på många bröllop, doktorsmiddagar och likn som liten, hade alltid väldigt roligt. Som yngre 7-12 hade man kusiner med. Som lite äldre var det kul att prata med vuxna.
 
När jag varit på bröllop har mor och farföräldrar haft huvudansvaret för brudparets barn. Har funkat fint.
Ofta har man ordnat med barnhörna och eller aktivitet som hoppborg.
 
Och resten är upp till föräldrarna. Vill gästerna ha med sina barn får de välja själv. Men man ska ju vara beredd på att festen tar slut tidigare på kvällen om barn är med.

Vi gifter oss i sommar och resonerar precis såhär. Vi tror att de föräldrar som vet med sig att barnen inte kommer att tycka att det är kul (eller att de själva inte kommer att kunna slappna av) ordnar med barnvakt, men barn är välkomna. Det finns ett par extremt intensiva fyraåringar, till exempel, som jag misstänker att föräldrarna kommer att placera hos barnvakt, för allas skull ;) Men min fästman har en dotter som är 12 när vi gifter oss, jag har ett kusinbarn på 11 och så är det några till i typ den åldern (8-12) och vi hoppas väl att de kan ha nöje av varandra. Så är det några riktigt små barn som förstås får vara med.

Vigseln är på eftermiddagen och det blir inget fylleslag, så jag hoppas att det kommer att funka bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 181
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 790
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 068
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp