Bukefalos 28 år!

Det här med depression

Mirre

Trådstartare
Ursäkta den felstavade rubriken, skriver på mob. Kanske moderator kan ändra?

Blir mer och mer säker på att det är det jag har och inser väl att jag borde ta tag i det. Men vad gör jag nudå? Och hur tar man det där steget att faktiskt "outa" sig själv så, det blir ju som en gynundersökning på psyket eller nåt :p

Men man kan ju inte gå och må skit hur länge som helst heller.
Drog mig i evigheter för att ringa vc för knäet, så det här känns ju som en smärre omöjlighet.
 
Ring din vc och boka tid, berätta att besöket gäller att du inte mår så bra psykiskt. Så får du hjälp om det så gäller medicin, vidarebefodras till psykolog, eller om det är så att du t o m behöver sjukskrivas. Bättre att göra det nu så du griper tag i problemt innan det eskalerar för fort :)
 
Ursäkta den felstavade rubriken, skriver på mob. Kanske moderator kan ändra?

Blir mer och mer säker på att det är det jag har och inser väl att jag borde ta tag i det. Men vad gör jag nudå? Och hur tar man det där steget att faktiskt "outa" sig själv så, det blir ju som en gynundersökning på psyket eller nåt :p

Men man kan ju inte gå och må skit hur länge som helst heller.
Drog mig i evigheter för att ringa vc för knäet, så det här känns ju som en smärre omöjlighet.

Om du jobbar, så brukar det gå att få hjälp via företagshälsovården.
 
Ring din vc och boka tid, berätta att besöket gäller att du inte mår så bra psykiskt. Så får du hjälp om det så gäller medicin, vidarebefodras till psykolog, eller om det är så att du t o m behöver sjukskrivas. Bättre att göra det nu så du griper tag i problemt innan det eskalerar för fort :)
Ok, får ta tag i det och göra det, nu har vc här stängt för semester i 6v men får ringa till den i grannsamhället sas. Samma kommun så det borde ju gå.

@lizan :):bow:

@Blueberry nej jag är arbetslös
 
Första besöken, framför allt första tidsbokningen, var sjukt jobbiga! Man kände sej så gnällig och fånig, och utlämnad.
Men efter ett tag känns det bättre och lättare. Och vips! Inte lika deprimerad längre!
 
Första besöken, framför allt första tidsbokningen, var sjukt jobbiga! Man kände sej så gnällig och fånig, och utlämnad.
Men efter ett tag känns det bättre och lättare. Och vips! Inte lika deprimerad längre!

Bara för att ge TS lite fler synpunkter så vill jag säga emot, för mig var det inte alls så.
Visst var det svårt att väl få första samtalet avklarat, men när jag hade ringt det kändes det så himla bra och skönt att jag klarat att be om hjälp! Så både första telefonsamtalet, och första besöket/besöken, gick som en dans eftersom jag då hade fått massa ny energi bara av att veta att det var på gång!
 
Första samtalet är jättesvårt, avskyr att prata om mig själv så.
Man tror bara att de ska säga att man inbillar sig, överdriver eller bara är lat typ.

Jag ska egentligen sitta på AME nu och söka jobb hela dan, men tar mig inte iväg.
Åkte dit igår men var inte kvar speciellt länge, när jag kom hem var jag så trött att nästan somnade vid köksbordet.
 
Ringde förut men nu ringer inte vc tillbaka.
Suck!

Fick du nån tid när de skulle ringa tillbaka?
Ibland verkar deras tidsplan hålla lite dåligt, typ om de får flera långa samtal före eller så. Hos min förra vc tog det ibland uppåt 30-40 minuter extra innan de ringde.

Annars får du prova igen imorgon eller i eftermiddag :) Starkt att du ringde!
 
Fick du nån tid när de skulle ringa tillbaka?
Ibland verkar deras tidsplan hålla lite dåligt, typ om de får flera långa samtal före eller så. Hos min förra vc tog det ibland uppåt 30-40 minuter extra innan de ringde.

Annars får du prova igen imorgon eller i eftermiddag :) Starkt att du ringde!
De skulle ringa 10.20, inte ringt än men får ringa upp igen senare.
 
Undrar jag med. Bra gjort av dig att ta steget för att få hjälp och må bättre, tyvärr är depression väldigt vanligt och ändå fortfarande så pass skambelagt. Hemskt! Tänk så många människor som mår dåligt trots att det finns hjälp att få.

Jag tycker denna film från WHO är fin och bra att dela:
 
Det gäller bara att få tag i en vettig läkare med. :grin: Den jag träffade sist gav mycket övrigt att önska.

Ja, verkligen. Skulle lagt till att förutom skambelagt, så råder det fortfarande mycket okunskap kring psykisk ohälsa och depression ses inte alltid som "en riktigt sjukdom". Men jag tror och hoppas det blir allt bättre och bättre på dessa punkter :)
 
Den läkare jag träffade tyckte att jag skulle säga upp mig från jobbet och flytta, som om det skulle lösa de problem som jag har just nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 248
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 141
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
7 604
Kropp & Själ Fick idag bekräftat via blodprov att jag har pcos. Min gynekolog vill att jag börjar med p-piller men det går inte ihop med medicinen...
2
Svar
21
· Visningar
3 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp