Depression och PCOS - var kan man få hjälp?

Jag är inte så insatt alls i olika mediciner etc. Men, en kvinna jag träffade dagligen innan, hade stora problem med sin menscykel, i kombination med ganska svår ADHD. När hon till slut fick medicin för ADHD (som gjorde henne hyper och oorganiserad) gick fortfarande hormonproblemen obehandlade och gav depressioner, feber 2 veckor/månad och orsakade överkänslighet där hon hade väldigt nära till gråt.
Eftersom vår relation var arbetsrelaterad har jag inte länge någon kontakt med henne, men strax innan mitt jobbyte fick hon någon form av hormonmedicinering som stabiliserade henne otroligt mycket. Framförallt slapp hon feber i samband med mens.
Det var till slut hennes psykolog som ordnade någon slags medicinering som jag förstod det, för gyn var inte så intresserade.
 
När man läser på i fass gällande Evra (p-plåster) står följande:

Den totala risken för en blodpropp i benet eller lungorna med EVRA är liten.

  • Av 10 000 kvinnor som inte använder ett kombinerat hormonellt preventivmedel och inte är gravida utvecklar cirka 2 en blodpropp under ett år.

  • Av 10 000 kvinnor som använder ett kombinerat hormonellt preventivmedel som innehåller levonorgestrel eller noretisteron eller norgestimat utvecklar cirka 5-7 en blodpropp under ett år.

  • Av 10 000 kvinnor som använder ett kombinerat hormonellt preventivmedel som innehåller etonorgestrel eller norelgestromin som EVRA, utvecklar cirka 6-12 en blodpropp under ett år.

  • Risken för en blodpropp varierar beroende på din personliga medicinska historia (se ”Faktorer som kan öka risken för en blodpropp” nedan).
Det är tyvärr ingen nyhet att tredje och fjärde generationens p-piller har en ökad risk för blodpropp jämfört med andra generationen, se aftonbladet och DagensMedicin. P-ring och p-plåster har den högsta risken för blodpropp.

Det är inte heller samma verksamma ämne. Det är olika typer av östrogener och gestagener i de olika generationerna av p-piller samt p-plåster/p-ring.

Det finns olika krämer och plåster med hormoner för att behandla hormonella obalanser av diverse karaktär, som inte är preventionsmedel. Finns ren östrogen också. Vilka som kan vara aktuella för just er får ni diskutera med en duktig gynekolog. Fördelen med transdermala produkter är att man får en jämn hormonnivå hela tiden. Med piller går det upp och ner hela tiden. Enligt överläkare i gynekologi är plåster/kräm mer skonsamt och naturligt.

På vilket sätt skulle p-plåster dubbla blodproppsrisken jmf med piller innehållande samma verksamma ämnen med samma upptag i kroppen? Låter väldigt konstigt! Är du säker på att de jämförde produkter som gav exakt samma hormonupptag?
 

Liknande trådar

F
Kropp & Själ Någon på forumet med erfarenhet? 1-2 veckor i månaden har jag ett rent helvete. Jag har tidigare tänkt att det är kopplat med min...
2
Svar
36
· Visningar
3 047
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Ni (vi) med PCOS, hur håller ni hormonerna i balans? P-piller brukar ju nämnas som en bra lösning. Jag har hela mitt liv fått höra från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 963
Senast: Badger
·
Relationer Jag har på riktigt väldigt svårt att övertala mig själv att det inte är mig det är fel på när allt fortsätter gå åt skogen. Nu vet jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 371
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 924
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp