det här med försäkringar..

C

coscos

kan någon förklara hur det går till och så? jag förstår inte riktigt. jag skal inte försäkra någon häst men jag undrar bara hur det går till...
 
Ridhästar har oftast alltäckande livförsäkring och en fullständig veterinärvårdsförsäkring.

Alltäckande livförsäkringen utbetalas om hästen dör eller är tvungen att avlivas p g a förslitningar eller skador. Om man har hästen försäkrad i t ex 30000 kr liv, betyder det att man får 30 000 kr om hästen dör eller avlivas (förutsatt att försäkringsbolaget godkänt utdömningen).

Veterinärvårdsförsäkringen täcker en del av kostnaden för veterinärvård vid skador och olycksfall (inte t ex kastrering, tandvård och liknande). Man har en självrisk och vissa bolag har dessutom bestämt att man betalar en viss procent av veterinärkostnaden själv (t ex 20 %). Man har ett tak på veterinärvården, t ex 30000 kr. Man får alltså bara ersättning upp till 30000 kr, kostar veterinären mer får man betala allt själv.

Trav- och galopphästar har andra försäkringar som t ex inte täcker liv- och veterinärvård vid förslitningsskador.
 
ahaa.. man om jag nu köper en häst för 40 000 så står det ibland i annonser att hästen är försäkrad till 40 000 och sälgs för 40 000.. så har man då köpt hästen och sen försäkrat den till samma summa som man köppt den för? då kossta ju hästen 80 000 jag fattar inte :smirk:
 
Hur får du det till att hästen kostar 80 000 kr? Hästen är försäkrad i 40 000 kr, om något händer får du ut 40 000 kr från försäkringsbolaget. Du kan ju köpa hästen för 40 000 kr och försäkra den för 10 000 kr - det är rätt dyrt att ha hästen försäkrad för 40 000 kr.

PREMIEN du betalar för att ha hästen försäkrad är en annan sak...
 
Man bör jämföra villkor och priser rätt noggrant. Det skiljer över 2000kr/år att försäkra min häst i de två största (Agria/Folksam). Det är MYCKET pengar.
 
Det riktigt trista är att den jämförelsen känner jag att jag borde göra VARJE år. Men dels är det för omständigt att ringa runt varje år, dels finns det ju en del meck med att byta om man har haft skador (vilket jag - peppar, peppar - inte haft på det här djuret).

Men visst är det otroligt hur mycket det kan skilja i premie?!
 
Japp, jag har inte valt efter premie men nu råkar det bolaget jag valt vara det billigaste. Känns ju bättre att betala 263kr/mån än 493kr/mån. Med de senare bolaget skulle jag inte ha råd att öka hennes livvärde så mkt, är försäkrad för 45.000kr nu och det motsvarar eg inte marknadsvärde men man kan bara höja 10.000 utan besiktning per år men jag tänkte vänta till kvalitets för då besiktigas de och det protokollet brukar var giltigt iom att det är böjprov.
 
"Trav- och galopphästar har andra försäkringar som t ex inte täcker liv- och veterinärvård vid förslitningsskador."

Min travare har en heltäckande veterinärvårdsförsäkring utan reservationer.
 
Om hästen gör åverkan på annans egendom tex bil, trädgård, mm så går det ej på häst försäkringen utan på ägarens hemförsökring.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
889
Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 286
Senast: Lyan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
885
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp