”Dolda fel försäkran”

polly p

Trådstartare
Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som föl. Någon som kan förklara varför det är viktigt?
Om inte uppfödaren valt att försäkra utan endast har vet vård vad riskerar man då?
Tycker man får lite olika svar av uppfödarna så ville bolla lite erfarenheter samt råd , om man ska vara försiktig med hus de som inte är försäkrade i liv sedan start.
Funkar ju inte med importer och såna finns ju många också.
 
I mitt fall var det det som gjorde att jag fick ut på livförsäkringen när unghästen jag köpte ett år tidigare blev utdömd och fick somna in.
Det var lösa benbitar som inte hade upptäckts i tid utan förstört båda haslederna. Eftersom att hästen var lågt livförsäkrad vid ett års ålder (när uppfödaren hade den) så skulle jag inte få ut mer än den summan. Detta eftersom lösa benbitar uppkommer vid den åldern. Men eftersom att hästen var röntgad innan försäljning men på ett sätt som gjorde att de lösa benbitarna inte syntes så blev det tillslut ett dolt fel och jag fick ut hela den summan jag hade livförsäkrat för.
Så i mitt fall var det väldigt bra att den var försäkrad sedan föl.
 
Kort sagt så har man ett väldigt säkert skydd om den varit obrutet försäkrad sedan den var föl. Då tar försäkringen ”allt” (utifrån villkoren såklart), man behöver inte oroa sig för tex medfödda defekter osv.
Jag hade varit tveksam på att köpa svenskfödd unghäst som inte varit livförsäkrad sedan föl. Då hade jag valt en annan unghäst där uppfödaren inte har snålat med den delen.
 
Jag tänker att en sådan försäkring är extra viktig när man köper en unghäst eftersom den inte är tränad eller utsatt för påfrestelser på samma sätt som en vuxen häst. Medfödda svagheter kanske inte visar sig förrän hästen börjar arbetas mer.
 
Svarar alla och tackar för input.
För jag tänker lika och har det som ett av mina kriterier men ville ändå lyfta det. Har gjort samma med dom jag fött upp.
En del jag ringt på som ej har sina i liv säger att det är för dyrt, dom har så många mm, mm men att typ ha den 10-20000 liv är värd mer än att bara ha vetvård för säkerheten oavsett.
Då fortsätter jag nog att selektera bort objekt som ej har detta!
 
Svarar alla och tackar för input.
För jag tänker lika och har det som ett av mina kriterier men ville ändå lyfta det. Har gjort samma med dom jag fött upp.
En del jag ringt på som ej har sina i liv säger att det är för dyrt, dom har så många mm, mm men att typ ha den 10-20000 liv är värd mer än att bara ha vetvård för säkerheten oavsett.
Då fortsätter jag nog att selektera bort objekt som ej har detta!
Det gör du rätt i.
Jag har en köpare på min unghäst och det känns skönt att han är röntgad för ev lösa benbitar och har ett försäkringsskydd sedan föl.

Även som säljare uppskattar man det.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 150
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 744
Senast: WildHorse
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 999
Senast: nullo-modo
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 528
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp