Det här med gluten

Jag har pratat med flera med dignosticerad Celeaki. De har blivit bättre i magen, mindre svullna och lederna har blivit bättre. Det var ju någon i tråden här som skrev det också.

Jo, visst kan man ha de symptom du räknade upp. Men det är oftast betydligt mer diffust än så.. Och med tanke på att en diagnos är ett blodprov bort så känns det lite märkligt att hellre självdiagnosticera sig genom att jämföra symptom med bekanta. Jag utgår från att din läkare misstänker celiaki, annars skulle hen väl knappast ta upp det här med gluten..? Och i det läget så hade åtminstone jag velat testa mig. Men det är ju bara jag.. :)
 
Jo, visst kan man ha de symptom du räknade upp. Men det är oftast betydligt mer diffust än så.. Och med tanke på att en diagnos är ett blodprov bort så känns det lite märkligt att hellre självdiagnosticera sig genom att jämföra symptom med bekanta. Jag utgår från att din läkare misstänker celiaki, annars skulle hen väl knappast ta upp det här med gluten..? Och i det läget så hade åtminstone jag velat testa mig. Men det är ju bara jag.. :)
jag hade också bett om blodprov
 
Jag vill höra vad ni säger om detta.

Jag träffade min läkare häromdagen som ville att jag slutar med gluten. För några år sedan tog jag ett uppehåll från gluten men märkte ingen som helst skillnad. Jag höll upp i närmare 6 månader.

Läkare kan ibland bli på gränsen till fanatiska i sin tro. Det jag vill med inlägget är att höra mig för vad ni tror, vet och upplever.

Jag är alltså inte glutenintolerant. Nej, jag har inte testat mig men känner ingen skillnad på leder, svullenhet eller mage. Inte heller har jag IBS och har aldrig haft. Regelbunden mage med besök på toan minst en gång per dag för att bajsa. Ingen skillnad efter glutenförbud.

Det enda, som jag ser det, är att det skulle påverka sköldkörteln positivt då jag har haschimotos. Kost kan ju påverka sådant.
Nu ville min läkare påstå att alla ska sluta äta gluten och att det inte alltid märks i kroppen och det märker man bara när man dött för tidigt av att man då ätit gluten hela sitt liv.

Det var dessutom så att det var 100% sluta, eller jag kan lika gärna låta bli.

Är det så att kroppen känner skillnad men inte jag? Är det verkligen farligt med gluten om man inte märker skillnad? Fler frågor kommer garanterat efter att ni svarat.....om ni orkar.

En näringsterspeft jag var hos sa att det kan ta upp till ett år för kroppen/tarmen att läka. Särskilt om man har utsatt kroppen för det man inte tål under en längre tid (vilket de flesta troligtvis gjort)

Det kanske är olika på hur man utreder glutenintolerans beroende på vart man bor? Min syster har problem med magen och har varit hos läkare och dom sagt att man nästan aldrig gör en utredning för glutenintolerans utan man börjar med att testa att äta glutenfri kost. Blir det bra är det bara att fortsätta, blir det inte bra får man testa något annat typ. Lite märkligt kan jag tycka...
 
Fast i det här fallet var det nog läkarens foliehattuttalande som de flesta av oss reagerade på. Att hon sa att TS borde köra glutenfritt för att det kanske inte märks i kroppen förrän man dör att man inte borde ätit gluten.

Om dietister avråder tycker jag inte att det är konstigt. De bör väl också hålla sig till vetenskap och beprövad erfarenhet, inte bara säga till alla som frågar "gör vad du vill, det spelar ingen roll". När de uttalar sig är det ju rimligen deras expertis som efterfrågas.
Jo men jag har faktiskt aldrig hört nån dietist vara kategoriskt emot det ena eller det andra såsom flera andra här. Men det kanske beror på vem man möter och vilken kunskap man själv har. När jag berättade om min mjölkfritt diet för min dietist blev kommentaren vad spännande!
 
En näringsterspeft jag var hos sa att det kan ta upp till ett år för kroppen/tarmen att läka. Särskilt om man har utsatt kroppen för det man inte tål under en längre tid (vilket de flesta troligtvis gjort)

Det kanske är olika på hur man utreder glutenintolerans beroende på vart man bor? Min syster har problem med magen och har varit hos läkare och dom sagt att man nästan aldrig gör en utredning för glutenintolerans utan man börjar med att testa att äta glutenfri kost. Blir det bra är det bara att fortsätta, blir det inte bra får man testa något annat typ. Lite märkligt kan jag tycka...
Men det är väl smart och inte så märkligt, det viktiga är ju att utreda att magbesvären inte är farliga. Därefter är det nog att prova sig fram som gäller. Vården är ju kraftigt underfinansierad så man får nog vara tacksam för att de ändå utreder känns det som....
 
Det roligaste är att de flesta hakat upp sig på huruvida testet är gjort eller inte istället för att svara på frågorna som ursrungsinlägget handlade om, så jag kan få kött på benen när jag ska argumentera mot dieten eller för ett test.
 
Blodprovet visade ingen intolerans mot gluten, men kroppen visar tydligt att glutenfritt är bättre. Värken i fingrarna försvinner och magen blir gladare utan, eller med starkt begränsad mängd, gluten i maten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 683
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 437
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 167
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp