Det här med gluten

Efwa

Trådstartare
Jag vill höra vad ni säger om detta.

Jag träffade min läkare häromdagen som ville att jag slutar med gluten. För några år sedan tog jag ett uppehåll från gluten men märkte ingen som helst skillnad. Jag höll upp i närmare 6 månader.

Läkare kan ibland bli på gränsen till fanatiska i sin tro. Det jag vill med inlägget är att höra mig för vad ni tror, vet och upplever.

Jag är alltså inte glutenintolerant. Nej, jag har inte testat mig men känner ingen skillnad på leder, svullenhet eller mage. Inte heller har jag IBS och har aldrig haft. Regelbunden mage med besök på toan minst en gång per dag för att bajsa. Ingen skillnad efter glutenförbud.

Det enda, som jag ser det, är att det skulle påverka sköldkörteln positivt då jag har haschimotos. Kost kan ju påverka sådant.
Nu ville min läkare påstå att alla ska sluta äta gluten och att det inte alltid märks i kroppen och det märker man bara när man dött för tidigt av att man då ätit gluten hela sitt liv.

Det var dessutom så att det var 100% sluta, eller jag kan lika gärna låta bli.

Är det så att kroppen känner skillnad men inte jag? Är det verkligen farligt med gluten om man inte märker skillnad? Fler frågor kommer garanterat efter att ni svarat.....om ni orkar.
 
Gluten och laktos verkar vara nya trenden ... Inte minst verkar LCHF:arna besatta av gluten just nu.

Jag åt glutenfritt rätt länge (inte för att göra just det, det var en bieffekt av en diet) - och märkte inte någon som helst skillnad på något alls. Jag skulle inte göra det igen bara för att en läkare tjatade om det. Hen har ju inte ens testat dig?
 
Gluten och laktos verkar vara nya trenden ... Inte minst verkar LCHF:arna besatta av gluten just nu.

Jag åt glutenfritt rätt länge (inte för att göra just det, det var en bieffekt av en diet) - och märkte inte någon som helst skillnad på något alls. Jag skulle inte göra det igen bara för att en läkare tjatade om det. Hen har ju inte ens testat dig?

Nä nä, inte testat mig alls angående gluten. För mig låter det fanatiskt och inte vetenskapligt grundat.

Testar ett tag till. Läkaren i fråga påstår att det kan ta flera år innan man märker något. Jag undrar jag. De som är glutenintoleranta märker ju ofta inom några dagar.
 
Det enda jag kan tänka mig är att det eventuellt kan ha med viktnedgång att göra.
 
Trams. Du har ju inte ens blivit testad!

Det där har jag hört från vissa matfanatiker men aldrig läkare. Jag har blivit testad med negativt resultat, ändå tycker glutenmotståndare att man inte ska äta gluten.

Jag provade i några månader för att se. Om möjligt blev jag ännu sämre. :grin:

Byt läkare...
 
Läkare har väl förespråka behandlingar som har vetenskaplig grund, eller på beprövad erfarenhet med bevisad effekt?
Kolla vad hen skrivit i din journal? Hade definitivt bytt läkare.
Jag reagerar också på det.

att det inte alltid märks i kroppen och det märker man bara när man dött för tidigt av att man då ätit gluten hela sitt liv

Det där är ju foliehatt snarare än läkare.
 
Nja, byta läkare kommer jag inte och det beror på att just denna läkare är den enda som hjälpt mig med min sköldkörtel och lyssnat på den delen av mina problem. Med en stor förändring på mitt liv till det extremt mycket bättre.

Jag har aldrig mött en enda läkare hittills som INTE haft en fanatisk bild på ett eller annat sätt. Den ena ville inte ens testa för sköldkörtel utan sa att min trötthet skull ge med sig med motion och viktnedgång.
Att jag haft så här sedan tonåren och då inte vägde något alls och motionerade mängder, var inte intressant.

En annan har "gett mig ett år" efter att ha föhört mig angående min övervikt och min vägran att göra gastric bypass, trots att alla mina värden (de man tar genom företagshälsan) sett bra ut i 45 år samt en liten viktnedgång på 12 kg.

Ska man skratta eller gråta?
 
Jag tror iofs att det kan vara nyttigt att inte äta mycket gluten men att jag, som är tolerant, borde inte behöva ha stenkoll på såsredning, rostad lök och andra petitesser.
 
Jag reagerar också på det.

att det inte alltid märks i kroppen och det märker man bara när man dött för tidigt av att man då ätit gluten hela sitt liv

Det där är ju foliehatt snarare än läkare.

Men ärligt, är inte alla läkare mer eller mindre sådär? Jag får ständigt konstiga råd om kost, motion och jag vet inte vad. Den ena går på den andra läkaren och säger att "den ska du inte lita på. Den är ju allmänläkare" medan den själv är detsamma.

Min syrra har fått tjata sig till laktosprov efter många år med dålig mage. Det var onödigt sas det.
Det visade sig att hon var laktosintolerant.

Jag kan göra listan lång på både läkare och fanatiska idéer som jag hört genom åren.
 
Men ärligt, är inte alla läkare mer eller mindre sådär? Jag får ständigt konstiga råd om kost, motion och jag vet inte vad. Den ena går på den andra läkaren och säger att "den ska du inte lita på. Den är ju allmänläkare" medan den själv är detsamma.

Min syrra har fått tjata sig till laktosprov efter många år med dålig mage. Det var onödigt sas det.
Det visade sig att hon var laktosintolerant.

Jag kan göra listan lång på både läkare och fanatiska idéer som jag hört genom åren.
Jag har faktiskt aldrig någonsin själv varit hos en läkare där jag tänkt foliehatt eller fanatiker. Åtminstone kan jag inte komma på någon nu.

Tvärtom, jag får ofta svar som "studier visar att" eller "det finns inga belägg i studier för det". De håller sig hårt till vetenskap.
 
Jag har faktiskt aldrig någonsin själv varit hos en läkare där jag tänkt foliehatt eller fanatiker. Åtminstone kan jag inte komma på någon nu.

Tvärtom, jag får ofta svar som "studier visar att" eller "det finns inga belägg i studier för det". De håller sig hårt till vetenskap.

Fast det kan de ju slänga sig med ändå. Oavsett om det är sant eller inte iofs. Det är ju sällan man kan sitta hos läkaren och kolla upp om de talar sanning. Vissa studier talar ju dessutom för båda sidor.

Just detta med sköldkörteln är ju en talande sådan grej. Har du inom gränsvärdet säger vissa läkare att det inte ska behandlas efterom det inte finns vetenskaplig grund till att man annars har något fel, medan andra läkare säger tvärtom och behandlar. TACK OCH LOV!

Sedan KAN det ju faktiskt vara så att saker är bra för kroppen trots att det inte ÄN finns grund eller studie för det.

Det var därför jag skrev tråden....ville bl.a höra om erfarenheter där gluten uteslutits även om man inte är intolerant.
 
Fast det kan de ju slänga sig med ändå. Oavsett om det är sant eller inte iofs. Det är ju sällan man kan sitta hos läkaren och kolla upp om de talar sanning. Vissa studier talar ju dessutom för båda sidor.

Just detta med sköldkörteln är ju en talande sådan grej. Har du inom gränsvärdet säger vissa läkare att det inte ska behandlas efterom det inte finns vetenskaplig grund till att man annars har något fel, medan andra läkare säger tvärtom och behandlar. TACK OCH LOV!

Sedan KAN det ju faktiskt vara så att saker är bra för kroppen trots att det inte ÄN finns grund eller studie för det.

Det var därför jag skrev tråden....ville bl.a höra om erfarenheter där gluten uteslutits även om man inte är intolerant.
Ja, att det finns studier för allt och mot allt håller jag verkligen med om. Men när mina läkare pratar om studier så utgår jag från att de är experter nog att förlita sig på rätt sida, så att säga. Själv kollar jag aldrig upp dem, det vore ju skrutt om de inte var bättre på att tolka medicinsk forskning än jag. (Däremot frågar jag ofta om jag stött på något som skrivits om studier).

Sköldkörtelträsket vågar jag inte ge mig ner i, jag har förstått att det är jävligt besvärligt och att erfarenheterna av behandling verkar säga något annat än att gränsvärdena funkar toppen.
 
Jag vill höra vad ni säger om detta.

Jag träffade min läkare häromdagen som ville att jag slutar med gluten. För några år sedan tog jag ett uppehåll från gluten men märkte ingen som helst skillnad. Jag höll upp i närmare 6 månader.

Läkare kan ibland bli på gränsen till fanatiska i sin tro. Det jag vill med inlägget är att höra mig för vad ni tror, vet och upplever.

Jag är alltså inte glutenintolerant. Nej, jag har inte testat mig men känner ingen skillnad på leder, svullenhet eller mage. Inte heller har jag IBS och har aldrig haft. Regelbunden mage med besök på toan minst en gång per dag för att bajsa. Ingen skillnad efter glutenförbud.

Det enda, som jag ser det, är att det skulle påverka sköldkörteln positivt då jag har haschimotos. Kost kan ju påverka sådant.
Nu ville min läkare påstå att alla ska sluta äta gluten och att det inte alltid märks i kroppen och det märker man bara när man dött för tidigt av att man då ätit gluten hela sitt liv.

Det var dessutom så att det var 100% sluta, eller jag kan lika gärna låta bli.

Är det så att kroppen känner skillnad men inte jag? Är det verkligen farligt med gluten om man inte märker skillnad? Fler frågor kommer garanterat efter att ni svarat.....om ni orkar.

Hej!

Jag tycker att det verkar konstigt som du beskriver situationen.

Jag må vara tråkig men jag anser ju att man först bör diagnosticera glutenintolerans om man ska rekommendera människor att göra så stora ingrepp i sin kost som det innebär att inte äta gluten. Och det gör man vanligen genom att först kontrollera blodprover, och om man får napp sedan göra en gastroskopi för att ta vävnadsprov för analys.

Man undrar vad det är för sorts läkare som kommer med sådana icke underbyggda rekommendationer (men nej, jag vill egentligen inte ha svar).

Kryddis, leg läk spec allm med
 
Läkare har väl förespråka behandlingar som har vetenskaplig grund, eller på beprövad erfarenhet med bevisad effekt?
Kolla vad hen skrivit i din journal? Hade definitivt bytt läkare.

Ja och så som TS besrkiver situationen verkar läkaren varken följa det ena eller det andra utan vara ute och cykla.
 
Men ärligt, är inte alla läkare mer eller mindre sådär? Jag får ständigt konstiga råd om kost, motion och jag vet inte vad. Den ena går på den andra läkaren och säger att "den ska du inte lita på. Den är ju allmänläkare" medan den själv är detsamma.

Min syrra har fått tjata sig till laktosprov efter många år med dålig mage. Det var onödigt sas det.
Det visade sig att hon var laktosintolerant.

Jag kan göra listan lång på både läkare och fanatiska idéer som jag hört genom åren.

Hehe, jag är antagligen fanatisk.
I att jag tycker att det jag gör ska grundas på vetenskap och inte allmänt tyckande.

Vad gäller laktosprovet kan jag hålla med om att det är onödigt, men just vad gäller provet. Provet är nämligen en liten del av verkligheten medan man får betydligt tydligare svar genom att först utesluta laktosinnehållande produkter ur maten i två veckor och sedan göra en provokation genom att dricka ett glas mjölk.
Mår man bra efter det mjölkglaset så är man inte i verkligheten laktosintolerant.
Reagerar man kraftigt - ja då är man med väldigt stor sannolikhet laktosintolerant.
Och ett blodprov är inte lika bra/tydligt.
 
Fast det kan de ju slänga sig med ändå. Oavsett om det är sant eller inte iofs. Det är ju sällan man kan sitta hos läkaren och kolla upp om de talar sanning. Vissa studier talar ju dessutom för båda sidor.

Just detta med sköldkörteln är ju en talande sådan grej. Har du inom gränsvärdet säger vissa läkare att det inte ska behandlas efterom det inte finns vetenskaplig grund till att man annars har något fel, medan andra läkare säger tvärtom och behandlar. TACK OCH LOV!

Sedan KAN det ju faktiskt vara så att saker är bra för kroppen trots att det inte ÄN finns grund eller studie för det.

Det var därför jag skrev tråden....ville bl.a höra om erfarenheter där gluten uteslutits även om man inte är intolerant.
Just det där med sköldkörtelvärden och behandla inte behandla beror mycket på (tyvärr) hur pass påläst läkaren är med de senaste rönen. Det har hänt väldigt mycket i "sköldkörtelvärlden" bara de senaste åren.

Som läkare gäller det att vara påläst och om man då är allmänläkare så kan det vara svårt (omöjligt?) att vara uppdaterad på allt. Då gäller det att man som läkare faktiskt lyssnar på sin patient. Och om man inte vet tar reda på det.
 
Hehe, jag är antagligen fanatisk.
I att jag tycker att det jag gör ska grundas på vetenskap och inte allmänt tyckande.

Vad gäller laktosprovet kan jag hålla med om att det är onödigt, men just vad gäller provet. Provet är nämligen en liten del av verkligheten medan man får betydligt tydligare svar genom att först utesluta laktosinnehållande produkter ur maten i två veckor och sedan göra en provokation genom att dricka ett glas mjölk.
Mår man bra efter det mjölkglaset så är man inte i verkligheten laktosintolerant.
Reagerar man kraftigt - ja då är man med väldigt stor sannolikhet laktosintolerant.
Och ett blodprov är inte lika bra/tydligt.
Laktos är lurigt överlag tycker jag. Jag kan tex inte dricka ren mjölk men bara den är processad/uppblandad på minsta sätt så är det inga problem alls.

Tex går det utmärkt att dricka mjölk och sprit ihop men om jag dricker ren mjölk så rasar magen helt.
 
Jag förstår inte varför du inte kan byta läkare om du är diagnosticerad med Hashimoto? Det är ju
en autoimmun sjukdom och något man måste få hjälp med. Menar du att andra läkare vill att du ska minska dosen levaxin? Att jag har hashimoto upptäcktes 1999 och då var jag så dålig att jag fick läggas in. Kroppen höll på att stanna. Sedan dess har jag träffat mängder av allmänläkare som talat om för mig vilka värden jag ska ligga på. Jag brukar nicka och sen göra som jag vill. Jag har lärt mig hur värdena ska ligga för att jag ska må bra.

Glutenintolerans är ju en annan autoimmun sjukdom som inte är ovanlig tillsammans med Hashimoto. Man ska så vitt jag vet aldrig experimentera med glutenfri kost utan att veta om man är intolerant eller ej.
Jag tycker nog att du ska fråga din läkare varför och om hen framhärdar utan att förklara så att du förstår ändå byta läkare . Det är inte seriöst att experimentera med kost på det viset. Är det en endokrinolog?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 684
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 439
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 167
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp