Det här med hästens form...

Tack för alla svar hittills, uppskattar era tankar och kunskaper enormt!

Jag var helt övertygad om att bakom hand och bakom lod var samma sak, så det kanske blev lite förvirrande :D men jag menade alltså bakom lod, men det verkade ni förstå tror jag.

Att strunta i om hästen går lite bakom lod under början av dens utbildning låter för mig som att man lär den fel redan från början, men efter vad jag läst nu så kanske det inte är så dumt ändå, så länge hästen söker kontakt med bettet?

Och det där med att hästen omöjligt kan jobba med bakben och rygg när den går bakom LOD är alltså fel, men bakom HAND kanske stämmer då, har jag förstått rätt då?

En annan sak jag tänkt på är just när man ska rida hästen lång och låg, där vill jag ju se en häst med näsan väl framme. Men de flesta jag ser rida sin häst lång och låg typ när de travar av hästen, får en häst med lång hals och sänkt huvud, men nosen ganska rejält bakom lod, ofta mycket mer än när de rider hästen i "normal" form. Är det då helt ok eller har man där en häst som inte orkar bära sig ordentligt?

Grejen är att man måste se utbildningen som en flerstegsraket.

Nej, bakkärran kan inte arbeta a la samling om hästen går låg och rund. Det kan den heller inte på en häst som är så att säga välvd åt fel håll/huvud upp, hals åt fel håll och ryggen sänkt.

Där får man kolla på vad kommer leda vidare och skapa mindre problem på sikt. Man kan alltid se hur många problem som helst att jobba med. Man måste då vara rutinerad nog när man väljer vilket problem som är näst på listan att lösa. Och för att välja rätt måste man veta hur det påverkar på sikt.

För mig handlar första steget i utbildningen om att hitta avspänning, börja runda sig och aktivera bålen till att bära oss. Om näbben då hamnar bakom lod en period så gör det inget iom att så länge hästen själv inte backat av och släppt kontakten så går det lätt att gradvis tänja på gränserna.

Om vi ska göra situps själva tex så börjar vi ju inte som otränade soffpotatisar att göra situps med armarna sträckta över huvudet. Det orkar vi inte iom att det blir för tungt och vi blir för öppna i buk/bål och orkar inte dra ihop magmusklerna nog för att orka göra situpen.
En häst ska bära oss med bålen/buken. Då måste vi ge dem möjlighet till det. Om de får vara lite runda och låga blir det mindre styrkekrävande att aktivera buken. Gör man det dessutom i böjning så kan de aktivera en sida i taget. Och lära sig korta en sida i taget.

Då har man en grund att bygga på. I det här läget då man har en aktiv buk och en avspänd överlinje kan man börja jobba med att länga och höja formen samt iom det kunna belasta mer bak, jobba mot samling.
Får man spänningar i överlinjen så kommer hästen tappa buken och då inte komma till samling/bärighet.

Sen är det inte så att hästen automatiskt slappnar av för att man har den låg. Det finns ju tyvärr en hel del hästar som inte skolats till att avspänt och i eftergift vara låg eller låg och rund. De kampar och spänner överlinjen när de går emot handen för att de inte riktigt skolats till att förstå och förmå sin uppgift.

Så när folk travar av låg med rund kan det vara så att de antingen inte vet bättre, hästen inte är skolad än att gå så pass låg etc.
Ska man kolla på hur lång och låg en häst kan vara utan att tappa bärighet så är det ju så att en Gran Prix-häst ska orka gå längre än en outbildad. Men då får man se till mer än bara var näbben är. Man måste se till vad som händer bak/genom bålen etc.
Och med vad som sker bak menar jag inte hur långt den trampar in under sig etc. Det verkar folk fastna kring utan att se hur mycket den vinklar bäckenet och faktiskt bär. Det är det som är det viktiga.
 
Mmm då läste du väl originalartikeln också som de länkade till? Den ger inga klara svar heller eller jag har inte läst nog statistik för att kunna förstå helt hur de gjorde. Men de verkar helt enkelt ha gjort en jämförande statistisk analys. Det går kanske att maila och fråga dem. Eller så är det någon här som är bra på statistik och kan berätta mer.



https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0103140
Bild https://journals.plos.org/plosone/article/figure?id=10.1371/journal.pone.0103140.g001

Absolut intressant, tack för länken☺

Men fortfarande inget som visar hur de kommit från till att ritter inte bestraffas när hästen varit bakom lod.
 
Absolut intressant, tack för länken☺

Men fortfarande inget som visar hur de kommit från till att ritter inte bestraffas när hästen varit bakom lod.
Nej jag gissar utifrån texten att de helt enkelt aldrig pratat med domarna utan kört ren statistisk analys och jämfört mellan klasserna. Dvs om populationen bakom hand tenderar få generellt sett lite högre eller lite lägre poäng än den andra populationen. Det låter rimligt att det går att räkna på sannolikheter där. Men vi kan hoppas någon statistiker sticker in nosen (jag har bara läst 20 poäng och sedan glömt dem).
 
Då var det nog göra min tid för jag har aldrig sett något om att det skulle anses ok med "bakom hand".
Det var någonting om att det var bra att träna unga hästar bakom lod, eftersom de inte orkade gå i lod, och därefter ta fram dem till lod bakifrån el dyl. (där jag från min gamla skola kanske snarare skulle tänkt att man lät dem gå väldigt öppet tills de orkade.)

Men som sagt det var hetsiga diskussioner för 5 år sedan, eller var det sju? Så vad vet jag (jag lurkade mest).

Dock vet jag iofs att en ung ridlärare sa någonting liknande på en teorilektion i ungefär samma tid så det var nog kanske en grej. Jag utforskade inte närmare för hon var ganska irriterad när man frågade. Ungefär samtidigt hade vi en weekend kurs för en dressyrtränare på hennes hästar och de körde snodd åtdragen till maxat (heter väl halsförlängare men det var halsförkortare).

Skulle säga att det lite är på väg bort? igen.
 
Senast ändrad:
Håller också med. En tråkig utveckling. Det har blivit en trend. Ett sätt att manipulera hästen mentalt så den håller sig lugn så man kan utöva diverse övningar utan att hästen ballar ur.

Man kallar det för LDR (Lång Djup Rund), en "träningsform" som sen leder till bakomlod ridning även i "färdig" form på tävling sen, det man övar på blir man ju bra på, en naturlig konsekvens. Och domarna blundar, eller så rider dom så själva och/eller om dom också är eller har varit tränare, så förespråkar dom denna träningsform till sina elever. Då kan man ju inte döma ner det på tävling sen.

Man hävdar att hästen inte "orkar" gå i korrekt form. Därav att huvudet "hamnar" bakom lod. Som om det händer av sig självt utom ryttarens kontroll eller inverkan.

Man hävdar också att vissa hästar (särskilt halvblod) genom aveln har blivit så känsliga och "rörliga" att dom inte kan arbetas på annat sätt med mindre än att dom blir spända och tappar form och balans.

Men jag ser trenden hos alla typer av hästar och inriktningar, Quatrar, ponnysar, tinkers, nordsvenskar, ridtravare, mm mm, alla har blivit så känsliga nu så dom kan inte prestera utan att gå i denna form.

Jag vill påstå att det beror främst på ryttarnas tillkortakommande, man tar genvägar och uppfinner bra förklaringsmodeller för att sanktionera denna form så man kan fortsätta utöva den utan konsekvenser i bedömningen sen.

Och jaa, domarna är ju också ryttare som är påverkade av denna trend.

Tråkigt, men tyvärr sant.
Just att en häst som inte orkar kan hamna bakom lodplan har jag upplevt flera gånger. Med sådana hästar måste man ha stilla hand och rida fram (bakifrån) till ett stöd. Succesivt får man ett bättre stöd
 
Det var någonting om att det var bra att träna unga hästar bakom lod, eftersom de inte orkade gå i lod, och därefter ta fram dem till lod bakifrån el dyl. (där jag från min gamla skola kanske snarare skulle tänkt att man lät dem gå väldigt öppet tills de orkade.)

Men som sagt det var hetsiga diskussioner för 5 år sedan, eller var det sju? Så vad vet jag.

Dock vet jag iofs att en ung ridlärare sa någonting liknande på en teorilektion i ungefär samma tid så det var nog kanske en grej. Jag utforskade inte närmare för hon var ganska irriterad när man frågade. Ungefär samtidigt hade vi en weekend kurs för en hyggligt välkänd dressyrtränare på hennes hästar och de körde snodd åtdragen till maxat (heter väl halsförlängare men det var mer halsförkortare).

Skulle säga att det lite är på väg bort? igen.

Jag tycker också att det känns mer rimligt att rida hästen mer öppen tills den orkar gå i/framför lod. Känns mer hälsosamt och vad jag vet kan hästen också se bättre då, en häst som går bakom lod inte kan se vart den går speciellt bra vad jag vet. Och så ögonvitan som kommer fram när de går väldigt bakom lod, det ser inte alls kul ut :(
 
Då var det nog göra min tid för jag har aldrig sett något om att det skulle anses ok med "bakom hand".

Jag tror @Badger har läst någon av alla de trådar där det fanns användare som påstod att andra här, som du:D tyckte det var ok med bakom hand, det kvittade hur mkt och ofta man skrev att det inte var ok så gick det inte in.( jamen du minns det fanns diskussioner där några inte förstod att bakom lod inte nödvändigtvis skulle ge en nolla i betyget.)
 
Jag tror @Badger har läst någon av alla de trådar där det fanns användare som påstod att andra här, som du:D tyckte det var ok med bakom hand, det kvittade hur mkt och ofta man skrev att det inte var ok så gick det inte in.( jamen du minns det fanns diskussioner där några inte förstod att bakom lod inte nödvändigtvis skulle ge en nolla i betyget.)
Jag tänker dock att jag försökte plocka upp det jag uppfattade att olika personer skrev i inlägg. Inte någonting någon annan påstod det skrevs i inlägg.

Sedan lade jag till andra liknande källor till en grej som verkade vara lite mer aktuell då än den är nu.
 
Jag tror att ska man diskutera den här(viktiga!) frågan får man först och främst se till att man vet vad begreppen innebär. Det blir jättekonstigt annars.

Bakom lod är inte detsamma som bakom hand. Det är en otrolig skillnad.
Bakom lod är när hästen inte har huvudet i lod. Men i det läget kan du ha kontakt och "prata" med hästen.
Om den går bakom hand har den släppt kontakten. Det är att likställa med om du pratar i telefonen med någon och den lägger på. Det går då inte att prata med varann.
Och man måste ju kunna prata med hästen man rider iom att de ju inte läst ridhandboken och inte själva kan ansvara för att saker görs som de ska.

Att rida bakom lod är inte något som gör att hästen sen inte kan gå med nacke högst och vara i lod.

Jag utbildar alltid unga hästar i en lägre form då deras dressyrskolning ska inledas. Och då kan vissa hamna ngt bakom lod iom att jag då fokuserar på att få till framåt nedåt i första hand. Och att underhalsen ska sugas upp.
För att det ska kunna ske måste hästen kunna slappna av och för att kunna slappna av måste de vara i balans.
I det läget skiter jag i om de blir lite bakom lod. Det är inget som satt käppar i hjulen för någon häst i vidare utbildning.

Sen tycker jag personligen inte att det ska vara annat än nacken högst i Grand Prix. Och att hästen ska bli kortare bakom sadeln med komma ut med halsen ur manken och bli längre fram. Och då menar jag inte lång som i slapp och platt, utan att välvningen blir korrekt så att halsen kommer ur manken. Det saknar jag tyvärr ofta i ekipage. Så bland annat pga det blir det mindre samling också.
Och samling/bärighet är i min värld extremt viktigt för att behålla friska hästar.

Ska man nörda lite så kan ju inte bakdelen komma till korrekt jobb om inte fronten också gör rätt. Det går att lära in system där man kan påverka hals, huvud etc till att vara i den form man vill ha för att kunna kanalisera bakkärrans kraft genom fram till handen.
Tyvärr är det inget vanligt system och det är så lätt att göra fel om man inte vet vad man gör. Det kan då resultera i en häst som backar av handen. Och då kan man ju som jag sa tidigare inte kommunicera.
Ska man kika på det biomekaniska så om en kiropraktor ska behandla tex så börjar många av dem fram på de flesta hästar. Just för att om inte halsen/nacken släpper igenom kommer man få sämre prestanda bak. I ridningen så kommer då inte bakdelen till arbete korrekt och i behandlingen kan det visa sig i form av att det man först ser som ev snedhet kan se ut att byta sida/flytta sig när man lossat på hals/nacke och ev bogar och upp och mellan bogarna.
Jag håller inte med alls.
 
Vad är det du inte håller med om och vad gör du istället och varför? Blir ju roligare diskussioner om man delger sånt. Annars blir det inte så mycket diskussion öht. :)
Det håller jag med om :) Jag bara kände att jag inte ville ge mig in i den här diskussionen ytterligare en gång, det var inte mycket mening med inlägget.
 
Jag tror @Badger har läst någon av alla de trådar där det fanns användare som påstod att andra här, som du:D tyckte det var ok med bakom hand, det kvittade hur mkt och ofta man skrev att det inte var ok så gick det inte in.( jamen du minns det fanns diskussioner där några inte förstod att bakom lod inte nödvändigtvis skulle ge en nolla i betyget.)

Aha, jo de diskussionerna minns jag:up:. Och det är ju återigen begreppsförvirringen mellan bakom hand och bakom lod.
 
Det jag reflekterar över i sammanhanget är kanske känslan av när hästen söker bettet. Att om hästen söker bettet och ligger bakom lod med nosen så ger man mer hand och hästen söker bettet längre fram, framför lod. Men om man ger mer hand och tyglarna då slaknar och hästen går kvar bakom så har man den inte riktigt sökande bettet?

(Även om jag såklart känner skillnaden mellan att ha en tom häst som krullat sig och en häst som har kontakt men är bakom lod -haken då när jag länger tygeln och den slaknar istället för suger fram i bettet och kontakten släpps.)

Dock pratar jag nog om ridning på kortare tygel medan du pratar om en häst som stretchar efter ett pass eller innan eller unghäst, låg form med kontakt på nästan hellång tygel. Där känner jag igen det du pratar om. Så jag tror vi pratar om ungefär samma sak.

Som hästen i bilden längst till höger, där får man verkligen känslan av att hästen söker bettet. Men i dom två andra, njae...där är känslan att detta sökande kommit av sig och nej det betyder ju inte att hästen nödvändigtvis släppt bettet/tygeln, men sökandet framåt har kommit av sig. DET fick i alla fall jag lära mig för sisådär 30 år sen var en viktigt grund, att hästen söker bettet framåt neråt, inte neråt bakåt.

Delvis KL
Svårigheten är ju sen att behålla denna "sökning framåt" i en högre upprest form, i synnerhet om man övat på att låta hästen söka bakåt i grundridningen. Då fallerar många ryttare som anammar LDR tillbaks i den där "falska" sökningskontakten och nosen hamnar bakom lod även där. Det man tränar på blir man bra på. ;)

Annex-XIII-DIAGRAMS.jpg
 
Tack för alla svar hittills, uppskattar era tankar och kunskaper enormt!

Jag var helt övertygad om att bakom hand och bakom lod var samma sak, så det kanske blev lite förvirrande :D men jag menade alltså bakom lod, men det verkade ni förstå tror jag.

Att strunta i om hästen går lite bakom lod under början av dens utbildning låter för mig som att man lär den fel redan från början, men efter vad jag läst nu så kanske det inte är så dumt ändå, så länge hästen söker kontakt med bettet?

Och det där med att hästen omöjligt kan jobba med bakben och rygg när den går bakom LOD är alltså fel, men bakom HAND kanske stämmer då, har jag förstått rätt då?

En annan sak jag tänkt på är just när man ska rida hästen lång och låg, där vill jag ju se en häst med näsan väl framme. Men de flesta jag ser rida sin häst lång och låg typ när de travar av hästen, får en häst med lång hals och sänkt huvud, men nosen ganska rejält bakom lod, ofta mycket mer än när de rider hästen i "normal" form. Är det då helt ok eller har man där en häst som inte orkar bära sig ordentligt?
Jag tycker du ska fortsätta ifrågasätta detta, inte minst för din egen skull. Ge inte efter för alla "förståsigpåare" här och ute i verkligheten.

Det mest logiska och enklaste är oftast det rätta. Att öva sig på något man inte vill ha egentligen är bara att göra det svårare för sig själv och hästen i längden. Det man kanske vinner på kort sikt, det förlorar man på lång sikt. Att göra rätt från början är oftast den bästa strategin, det tar mycket längre tid och är mycket svårare att "lära om" än att "lära rätt" från början.

Bakom lod är INTE en korrekt form enligt TR (reglerna), då borde man inte förespråka det som träningsform heller. Och om bakom lod vore en bra och accepterad form så borde reglerna ha ändrats med tanke på hur mycket rabalder det varit (och är) i detta ämne. Så du är helt rätt ute som ifrågasätter detta.:)
 
Jag tycker också att det känns mer rimligt att rida hästen mer öppen tills den orkar gå i/framför lod. Känns mer hälsosamt och vad jag vet kan hästen också se bättre då, en häst som går bakom lod inte kan se vart den går speciellt bra vad jag vet. Och så ögonvitan som kommer fram när de går väldigt bakom lod, det ser inte alls kul ut :(

Blir kanske lite lösryckt svar i den stora diskussionen, men jag vill inte att någon häst på något steg i utbildningstrappan går bakom lod. Det är ett besvärligt fel i mina ögon, och innebär att den inte följer min hand (alternativt att jag är för hård i handen och hästen undandrar sig min inverkan, men det är ju en helt annan diskussion). Om hästen knölar in sig bakom lod trots min intention att ha den i eller framför lodplan, då har jag ett väldigt stort ridmässigt problem. Alltså vill jag alltid ha hästen väl framför lod när jag rider, oavsett utbildningsgrad. Jag, i den ridning jag utövade, kan inte komma åt bakbenen om hästen inte följer min hand, och kommer jag inte åt bakbenen så känns det hela rätt meningslöst för min del.

I min erfarenhet är en häst bakom lodplan låst, och det befrämjar inte det jag vill åstadkomma med min ridning. Personlig reflektion.
 
Ang utbildning av ungäst så ser jag en väldigt stor kontrast hur de tenderar utbildas idag jämfört med för 20-25 år sedan.

Då reds hästarna in ute och i mångt och mycket enligt Flyingemodellen. Remontsits på dem och mycket ute i terrängen för att balansera upp och stärka dem. ”Remontform” innebar även att unghästen reds i en väldigt öppen form, inkl ”över tygeln” och successivt i hand med balans och bärighet sökte sig i form.

Det är många unghästar numera som inte rids i mycket annat än ridhus/på ridbana. Man börjar även väldigt tidigt med dressyrsadel på dem. Jag tycker ridningen har ändrats väldigt mycket som sagt .
 
Jag tycker du ska fortsätta ifrågasätta detta, inte minst för din egen skull. Ge inte efter för alla "förståsigpåare" här och ute i verkligheten.

Det mest logiska och enklaste är oftast det rätta. Att öva sig på något man inte vill ha egentligen är bara att göra det svårare för sig själv och hästen i längden. Det man kanske vinner på kort sikt, det förlorar man på lång sikt. Att göra rätt från början är oftast den bästa strategin, det tar mycket längre tid och är mycket svårare att "lära om" än att "lära rätt" från början.

Bakom lod är INTE en korrekt form enligt TR (reglerna), då borde man inte förespråka det som träningsform heller. Och om bakom lod vore en bra och accepterad form så borde reglerna ha ändrats med tanke på hur mycket rabalder det varit (och är) i detta ämne. Så du är helt rätt ute som ifrågasätter detta.:)

Tack!!! Jag står fast vid min åsikt att bakom lod inte är ok/bra/eftersträvansvärt.

Dock så ville jag höra mig för då jag nyligen återvänt till hästvärlden efter några års uppehåll och blev nästintill chockad när jag började kolla på dressyr på hög nivå och bara hur folk rider i allmänhet (okej absolut inte alla, men känner att infällda huvuden är vanligare än någonsin nu, mer regel än undantag)

Jag kan absolut köpa att vissa människor tycker att det är helt ok med bakom lod till en början i alla fall, men att det slutgiltiga målet alltid ska vara nacken som högsta punkt och nosen strax framför lodplanet. De som tycker att även på tävling på hög nivå är det okej med en häst bakom lod, de kommer jag aldrig att hålla med.
 
När jag jobbar med en ung häst, eller vilken orutinerad/outbildad häst som helst, så är mitt fokus att hästen har korrekt hållning och balans. Fokus ligger då på hur den placerar sina hovar främst.

Inga "uppsugna underhalsar" i världen kan påverka detta. Balans är balans och sitter inte i halsen. Den sitter i vart hästen placerar sina hovar. En uppsugen underhalsen är för övrigt en spänd underhals, dvs underhalsens muskler är "ihopdragna" och kortade. Inte som många tror, att dom är avslappnade. Inte nödvändigtvis ett problem om det är i relation till överlinjens muskler.

Huvudet å andra sidan, har stor påverkan på balansen och därmed hållningen. Så OM hästen drar in nosen, så beror det på, eller skapar, just obalans och dålig hållning. Ett fel, som är ett fel som alltid måste justeras för att återfå balans och hållning. Balans och hållning som främst återfås via korrekt hovplacering.

Hästar är otroligt anpassningsbara och gör bara det ryttaren ber om. Ramen som ryttaren sätter med tygeln blir hästens utrymmer för halsen. En skicklig ryttare, ja tom en mindre skicklig, kan lära sig att anpassa tygellängden och justera fram och tillbaks hela tiden så hästen slipper dra in nosen för att få plats.

Det är egentligen en mycket enkel ekvation som inte blir svårare för att man gör det mer komplicerat med komplicerade förklaringsmodeller som får det att verka så väldigt genomtänkt.
 
Senast ändrad:
@jennykaos fast det finns ingen som inte har det som mål - förutsatt att vi pratar om medvetna kunniga ryttare ?

Däremot så är ju ingen häst en fixerad manick/maskin så det blir svårt för att inte säga orimligt, att tro att inte ens den mest välskolade, välridna häst kan hamna med nosen tekniskt sett lite bakom lod någon gång under ett program/övning/rörelse.

F.ö ang dippandet av nosen så är det snarare nacken som avses - den vill man vill ha högst - den är navet för var nosen är i sammanhanget. Det är dock inte heller en allsanning till korrekt form. Det finns många variabler med i komplexiteten som påverkar . Inkl manken och ganaschen. Olika skolor lägger lite olika fokus trots att målet är detsamma för alla.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 465
Senast: Palermo
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
972
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 794
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 009
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp