Det här med hästens form...

Jag frågade som sagt vad DU - själv, har för tankar och konkreta sådana . Inte vad dina ideal enligt andra profiler är utan konkret hur du själv skulle rida en häst som den du kritiserar - och varför du skulle göra på x/y sätt osv.
Jag hade gjort exakt så!
 
föredrar ”över tygeln” i ”fri form” framför låg,bakom lod och lång och låg. Då flyttas vikten bakåt. Lång och låg (aldrig lägre än öronen vid manken) enbart korta stunder som stretch
Skulle vilja se en sätta sig på den hästen och släppa fram näsan, gissar på att det skulle gå i 180 och tillslut släpper greppet på en kortsida.

Men grattis till dej som rider till det på mindre än en månad på het häst.
 
Skulle vilja se en sätta sig på den hästen och släppa fram näsan, gissar på att det skulle gå i 180 och tillslut släpper greppet på en kortsida.

Men grattis till dej som rider till det på mindre än en månad på het häst.
En het häst behöver först lugna ner sig, INNAN den rids rakt fram. Det är DET som är problemet idag, folk börjar i fel ände. Börjar man i RÄTT ände, så behövs inga dragkamper. Hästen kommer att vilja samarbete, vilja ARBETA, inte streta emot och/eller försöka rusa bort från ryttaren.

Det skulle jag klara på mindre än en månad om hästen inte har några trauman som den först behöver bli av med.
 
En het häst behöver först lugna ner sig, INNAN den rids rakt fram. Det är DET som är problemet idag, folk börjar i fel ände. Börjar man i RÄTT ände, så behövs inga dragkamper. Hästen kommer att vilja samarbete, vilja ARBETA, inte streta emot och/eller försöka rusa bort från ryttaren.

Det skulle jag klara på mindre än en månad om hästen inte har några trauman som den först behöver bli av med.
Grattis, åk och visa det för ryttaren. Själv skulle jag nog flyga av innan jag kom upp i sadeln på en häst likt denna.
 
@Vitavi vet du, jag tycker du börjar i fel ände. Om hästen inte söker kontakten framme kan en inte dra den till det. Men en måste ändå erbjuda en kontakt. Sen ska kontakten komma bakifrån, för att hästen har ett påskjut och är framme för skänkeln. Det löser en inte genom att släppa fram den. Tro mig, jag har provat.
 
Grattis, åk och visa det för ryttaren. Själv skulle jag nog flyga av innan jag kom upp i sadeln på en häst likt denna.

Fast det där har jag setts göras på heta hästar. Av ryttare ljusår duktigare än vad jag någonsin kommer att bli. MEN det kräver balans, hästkänsla och sadelfasthet. Särskilt om det praktiseras på hinder.
 
föredrar ”över tygeln” i ”fri form” framför låg,bakom lod och lång och låg. Då flyttas vikten bakåt. Lång och låg (aldrig lägre än öronen vid manken) enbart korta stunder som stretch
Men om hästen vägrar att gå där då? Min har aldrig dragits ihop utan han är bekväm med att krulla och det är hans sätt att lösa sina problem, när han inte löser dem genom att ställa sig på bakbenen och jag föredrar lågt krullande framför tvåbent alla dagar i veckan.
Angående att lång och låg flyttar vikten bakåt så har vi lite olika åsikt om det. Lång och låg kan aldrig ge en vikt bakåt det är fysiskt omöjligt. Lång och låg kan bygga för att flytta vikt bakåt, inget annat.
Om man ser på film två av ryttaren ovan så jobbas det ju på att få till lång och låg istället för kort och krull även om man inte är framme där än. Om metoden som används är den bästa vill jag dock låta vara osagt men att på en sådan häst klanka på att den krullar utan att ge förslag på hur man löser det (och inte bara vad man ska uppnå) är för mig bara läktarrytteri.
 
Men om hästen vägrar att gå där då? Min har aldrig dragits ihop utan han är bekväm med att krulla och det är hans sätt att lösa sina problem, när han inte löser dem genom att ställa sig på bakbenen och jag föredrar lågt krullande framför tvåbent alla dagar i veckan.
Angående att lång och låg flyttar vikten bakåt så har vi lite olika åsikt om det. Lång och låg kan aldrig ge en vikt bakåt det är fysiskt omöjligt. Lång och låg kan bygga för att flytta vikt bakåt, inget annat.
Om man ser på film två av ryttaren ovan så jobbas det ju på att få till lång och låg istället för kort och krull även om man inte är framme där än. Om metoden som används är den bästa vill jag dock låta vara osagt men att på en sådan häst klanka på att den krullar utan att ge förslag på hur man löser det (och inte bara vad man ska uppnå) är för mig bara läktarrytteri.

Sidofundering. Jag har aldrig uppfattat lång och låg som en samlande rörelse (=mer vikt på bakbenen). Lång och låg är för mig en lydnadsgrej, att jag ska kunna forma hästen med min sits så jag kan visa den vilken form den ska gå i vid varje moment. Liksom den måste förstå samling, måste den också förstå när jag vill ha längning.
 
@Vitavi vet du, jag tycker du börjar i fel ände. Om hästen inte söker kontakten framme kan en inte dra den till det. Men en måste ändå erbjuda en kontakt. Sen ska kontakten komma bakifrån, för att hästen har ett påskjut och är framme för skänkeln. Det löser en inte genom att släppa fram den. Tro mig, jag har provat.
Så bra förklarat. När min kille krullar ihop sig och försvinner så tror säkert vissa att jag drar i honom men jag har en sytrådskontakt (på sidepull) för att ha någon som helst kommunikation med honom men givetvis ser det ut som om jag dragit honom till att ha hästen långt bakom lod för att bita sig i bringan. (Hästen kan numera länga ut halsen vid den mycket lätta kontakten)
 
Sidofundering. Jag har aldrig uppfattat lång och låg som en samlande rörelse (=mer vikt på bakbenen). Lång och låg är för mig en lydnadsgrej, att jag ska kunna forma hästen med min sits så jag kan visa den vilken form den ska gå i vid varje moment. Liksom den måste förstå samling, måste den också förstå när jag vill ha längning.
Så tolkar jag det också samt att man genom lång och låg automatiskt får upp länden och ofta ut halsen vilket stärker hästen så man sedan kan korta upp den. Ibland ser jag folk forma upp hästarna innan de är stadiga i lång och låg och då upplever jag att de gärna tappar länden och får ett tydligt lansmärke.
 
Men om hästen vägrar att gå där då? Min har aldrig dragits ihop utan han är bekväm med att krulla och det är hans sätt att lösa sina problem, när han inte löser dem genom att ställa sig på bakbenen och jag föredrar lågt krullande framför tvåbent alla dagar i veckan.
Angående att lång och låg flyttar vikten bakåt så har vi lite olika åsikt om det. Lång och låg kan aldrig ge en vikt bakåt det är fysiskt omöjligt. Lång och låg kan bygga för att flytta vikt bakåt, inget annat.
Om man ser på film två av ryttaren ovan så jobbas det ju på att få till lång och låg istället för kort och krull även om man inte är framme där än. Om metoden som används är den bästa vill jag dock låta vara osagt men att på en sådan häst klanka på att den krullar utan att ge förslag på hur man löser det (och inte bara vad man ska uppnå) är för mig bara läktarrytteri.

Fast alltså även ditt exempel med din häst där det är problem blir ju inte så illustrativt i sammanhanget iof. . Men:

Jag tycker mest det är konstigt med de idoga läktarryttarna som inte själva vill delge hur de skulle rida som senaste sidorna förkunnat hur det på pappret ska se ut enligt dem och hur fel det är hur andra rider .
 
Sidofundering. Jag har aldrig uppfattat lång och låg som en samlande rörelse (=mer vikt på bakbenen). Lång och låg är för mig en lydnadsgrej, att jag ska kunna forma hästen med min sits så jag kan visa den vilken form den ska gå i vid varje moment. Liksom den måste förstå samling, måste den också förstå när jag vill ha längning.

lång och låg är ett avslappningsmoment - det är inte en arbetsform. Men avslappningsmoment är ju ett vilkor för hållbarhet och även arbetsglädje att hela tiden ha med i träningen så utifrån det är det essentiellt 👍😄
 
Fast alltså även ditt exempel med din häst där det är problem blir ju inte så illustrativt i sammanhanget iof. .
Nej det är inte så illustrativt om hur jag löst det vilket kanske mest beror på att jag inte vet hur jag löste det utan gick på känsla i stunden och fick resultat. Mitt exempel är bara för att belysa att man utan att dra i den en enda sekund kan få en häst som går enligt filmen :)
 
Sidofundering. Jag har aldrig uppfattat lång och låg som en samlande rörelse (=mer vikt på bakbenen). Lång och låg är för mig en lydnadsgrej, att jag ska kunna forma hästen med min sits så jag kan visa den vilken form den ska gå i vid varje moment. Liksom den måste förstå samling, måste den också förstå när jag vill ha längning.
För mig är lång och låg ett tecken på att hästen är lösgjord. Den är i balans, i kontakt, men inte samlad. Den är avslappnad fysiskt och psykiskt och stretchar över manken och bär bålen med magmusklerna. Först takt, sen lösgjordhet och kontakt. Som utbildningsskalan. Lång och låg ska också vara i kontakt, det är inte bara att släppa ut, för då sänker hästen ofta manken. Man kan lätta om hästen är självbärig i balans (en överstrykning t.ex) men i normalfallet är stretchning bra med kontakt.
 
För mig är lång och låg ett tecken på att hästen är lösgjord. Den är i balans, i kontakt, men inte samlad. Den är avslappnad fysiskt och psykiskt och stretchar över manken och bär bålen med magmusklerna. Först takt, sen lösgjordhet och kontakt. Som utbildningsskalan. Lång och låg ska också vara i kontakt, det är inte bara att släppa ut, för då sänker hästen ofta manken. Man kan lätta om hästen är självbärig i balans (en överstrykning t.ex) men i normalfallet är stretchning bra med kontakt.

fast nja - Det är inte ett kvitto på lösgjordhet i sak allmänt tyvärr även om tanken är att det optimalt bör vara så. ”Lång och låg” är ju f.ö en väldigt diffus grej där allt mellan himmel och jord finns . Jag stöter tex på massor med folk som tror /tycker att lång och låg är en arbetsform.

Samtidigt som samma folk inte riktigt förstår balans, bärighet och hur komplext och hela tiden aldrig konstant, arbetet med bärighet och lösgjordhet hos häst /ekipage är.
 
Senast ändrad:
Grattis, åk och visa det för ryttaren. Själv skulle jag nog flyga av innan jag kom upp i sadeln på en häst likt denna.
Det är för att du tror att du måste övermanna/bemästra hästen, när det egentligen handlar om samspel och harmoni. DÅ börjar man inte med att sitta upp och utsätta sig själv för en dåligt förberedd häst. Man börjar i andra änden. Visar hästen att man lyssnar på den, att den kan göra sig hörd och att den kan lära sig förstå vad man vill och att det man vill är att hjälpa den till bättre balans. DÅ kommer den att börja lyssna och vänta och försöka, utan att rusa eller vara "het". Man tar det stegvis.
 
@Vitavi vet du, jag tycker du börjar i fel ände. Om hästen inte söker kontakten framme kan en inte dra den till det. Men en måste ändå erbjuda en kontakt. Sen ska kontakten komma bakifrån, för att hästen har ett påskjut och är framme för skänkeln. Det löser en inte genom att släppa fram den. Tro mig, jag har provat.
Jag tror det är helt fel ände att börja med kontakt om man har en häst som drar iväg och "trycker på" och det slutar med dragkamp. Man måste börja i andra änden, få hästen MED sig INNAN man börjar med denna kontakt. Har man en dragkamp i utgångsläget så kan man trycka på och hålla emot hur mycket som helst, den dragkampen förlorar båda på i längden och hästen lär sig dra in nosen istället för att komma till arbete. Dubbel förlust helt enkelt.
 
Nej det är inte så illustrativt om hur jag löst det vilket kanske mest beror på att jag inte vet hur jag löste det utan gick på känsla i stunden och fick resultat. Mitt exempel är bara för att belysa att man utan att dra i den en enda sekund kan få en häst som går enligt filmen :)
Skillnaden i sånt fall är att man ser på filmen att det är en dragkamp i grunden. Men det finns så klart känsliga hästar som kräver extra mycket känsla från ryttaren för att inte känna sig begränsade även om där inte finns någon dragkamp. Sen kan man ju inte vara säker på att det aldrig någonsin använts för hårdhänta metoder, för en känslig häst kan det räcka med någon/några enstaka såna erfarenheter, sen kommer den ha mycket svårt att våga tro på att det inte ska upprepas. Såna hästar är svåra, men inte omöjliga. Det är bara att gratulera till att du lyckats, men antar att du inte kommit dit genom att "trycka på" och "hålla emot" heller.
 
Men om hästen vägrar att gå där då? Min har aldrig dragits ihop utan han är bekväm med att krulla och det är hans sätt att lösa sina problem, när han inte löser dem genom att ställa sig på bakbenen och jag föredrar lågt krullande framför tvåbent alla dagar i veckan.
Angående att lång och låg flyttar vikten bakåt så har vi lite olika åsikt om det. Lång och låg kan aldrig ge en vikt bakåt det är fysiskt omöjligt. Lång och låg kan bygga för att flytta vikt bakåt, inget annat.
Om man ser på film två av ryttaren ovan så jobbas det ju på att få till lång och låg istället för kort och krull även om man inte är framme där än. Om metoden som används är den bästa vill jag dock låta vara osagt men att på en sådan häst klanka på att den krullar utan att ge förslag på hur man löser det (och inte bara vad man ska uppnå) är för mig bara läktarrytteri.
Alla hästar är olika, en del protesterar genom att bli heta och dra iväg och blir hårda och "trycker på", en del blir heta och krullar ihop sig och drar sig undan, andra blir sega om tröga ovilliga till arbete, ytterligare andra verkar inte alls bekommas av något utan bara "lullar på" oavsett hantering eller grundförutsättning.

Oavsett hästtyp krävs vissa grunder:

* Harmoni
* Samspel och kommunikation
* Balans

När dessa grunder finns blir den heta som trycker på, mjuk och harmonisk, den som krullar ihop sig slappnar av och "sträcker på sig" med energi och arbetslust, den sega och tröga får mer energi och arbetslust och den som bara nöjt "lullar på" kommer till bättre arbete och börjar utvecklas.

Det är omöjligt att i detalj ge förslag på hur man löser ett problem om man inte vet vad som orsakar problemet, då kan man bara komma med generella råd.

MEN oftast saknas dessa grunder, eller någon av dom, vilket leder till problem som ryttaren försöker lösa genom efterkonstruktioner som tex "tryck på" och "håll emot" och nöter runt så i hopp om att vinna dragkampen. Tyvärr så inser inte alla vikten av en god grund. Först när en god grund finns kan det verkliga arbetet börja och först då kan man också förvänta sig att kontakt med tyglarna kommer fungera optimalt. Börjar man i fel ände får man problem, problem som man sen får jobba med under lååång lååång tid om man inte ändrar taktik.

Jag vet inte vem som påstår att lång och låg flyttar vikten bakåt, men stretching har inget med flytta vikt att göra, det handlar bara om en stunds vila från arbetet och tom lite avlastning från vikten bak.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 470
Senast: Palermo
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 817
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 027
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp