Det här med hästens form...

Det kan ju vara så att man inte genomfört forskning som undersökt betydelsen av hållningen.

Jo det finns, däremot har resultatet visat få skillnader i hur hästen gått och inte alltid det som man trott har varit bäst.

Däremot tror jag det är skillnad på en häst som rids en timme på ett dygn och vilar 23 timmar än att man som människa står eller går omkring hela dagen i en felaktig ställning.
 
Jo det finns, däremot har resultatet visat få skillnader i hur hästen gått och inte alltid det som man trott har varit bäst.

Däremot tror jag det är skillnad på en häst som rids en timme på ett dygn och vilar 23 timmar än att man som människa står eller går omkring hela dagen i en felaktig ställning.

Jag tror att en timmes felaktig hållning med vikt på ryggen kan vara riktigt skadlig, det visar väl ridhästars skadestatiskt ganska tydligt?
 
Att hästen har den formen i just det ögonblicket kan det finnas tusen olika skäl till som vi inte kan bedöma bara utifrån bilden. Skillnad vore om hästen gapade och/eller såg stressad/pressad ut, men den ser mest fokuserad och koncentrerad ut vad jag kan se.

Så du tycker att hästen ser mest fokuserad och koncentrerad ut ?:( Jag tycker hästen ser olustig och spänd ut, det ser inte harmoniskt ut gentemot ryttaren....Och ja ja ... oavsett hur det ser ut och hur det rids så är allt annat än den moderna dressyren bra enligt dig, jag tycker det ser skit ut och ursäkten är att de visste inte bättre då.....det blir ju rent av löjligt från din sida att "hylla" detta i stort och år efter år klaga på nos lite bakom lod när detta är 100 reser värre.
 
Nej, hållningen finns det ju forskning på. Att hästar rids i obalans är det som ger mest skador, förutom hagrelaterade skador.
Fast hållning och balans är ju inte två olika saker, det hänger ihop. Dålig balans = dålig hållning. Dålig hållning = dålig balans. Frågan är i sånt fall, vad kom först?

Hästar som rids i obalans, rids med dålig hållning kan man då dra slutsatsen av. Sen om det är den dåliga hållningen som skapar obalansen eller om det är obalansen som skapar den dåliga hållningen, det är frågan. Oavsett, så om man då fokuserar på hållningen och förbättrar den, så kommer obalansen att försvinna.

Hållning är det vi har för att motverka tyngdkraften, det som "håller oss uppe" från marken. Hela vår konstruktion, (människor OCH hästar och alla levande varelser som vandrar på jorden) är uppbyggda utifrån denna tyngdkraft så att vi med minsta möjliga kraft ska kunna förhålla oss till den, alltså HÅLLA OSS UPPE och röra oss i denna kraft. När vi "missförhåller" oss till den, då får vi problem med balansen med därpå följande skador och krämpor. Det hänger ihop, det kommer vi inte ifrån, inte så länge vi vandrar här på jorden.
 
Nej, hållningen finns det ju forskning på. Att hästar rids i obalans är det som ger mest skador, förutom hagrelaterade skador.

Precis, man har ju en hel del teorier ang ridskolehästar tex, och faktumet att de är väldigt hållbara trots att de i majoritet går under ryttare som inte förmår rida dem optimalt i ”form” osv. De går där i sin öppna form utan att ryttaren egentligen stör så mycket, och har då en balans i den formen som gör att de inte störs och/eller slits på särskilt mycket.
 
Kom att tänka på den här tråden

Jag följer en tjej på instagram som rider sin häst i halsring, ibland utan ens det. Det ser trevligt och bra ut. Hästen är lydig, avspänd, tjejen rider fint och följsamt. Verkligen inget nämnvärt att klaga på. Häst och ryttare är harmoniska, Hästen en 'vanlig hobbyhäst/ponny skulle man nog kunna benämna det. Den går i en trevlig form.

Men,
Hästen hamnar ibland bakom lod..
Inte alltid och inte mycket men det händer.
Det gör den både när den arbetar lös eller med ryttare. Barbacka med eller utan halsring.
Den väljer helt själv sin huvudplacering.
Trots då att den jobbar fint, kroppen hänger med sas. Den ser absolut inte svag ut, och den verkar välskolad.

Det är en sån där sak i diskussionen om bakom lod som gör att det Kanske inte ÄR helt okomplicerat?
En häst som väljer (något) bakom lod utan en ryttare som 'dragit/ridit den dit'?
Är det här en engångshäst som gör så?
Är det fel även när hästen väljer själv?
Är det alltid svartvitt?

Ja, jag är nyfiken av mej 😅
 
Kom att tänka på den här tråden

Jag följer en tjej på instagram som rider sin häst i halsring, ibland utan ens det. Det ser trevligt och bra ut. Hästen är lydig, avspänd, tjejen rider fint och följsamt. Verkligen inget nämnvärt att klaga på. Häst och ryttare är harmoniska, Hästen en 'vanlig hobbyhäst/ponny skulle man nog kunna benämna det. Den går i en trevlig form.

Men,
Hästen hamnar ibland bakom lod..
Inte alltid och inte mycket men det händer.
Det gör den både när den arbetar lös eller med ryttare. Barbacka med eller utan halsring.
Den väljer helt själv sin huvudplacering.
Trots då att den jobbar fint, kroppen hänger med sas. Den ser absolut inte svag ut, och den verkar välskolad.

Det är en sån där sak i diskussionen om bakom lod som gör att det Kanske inte ÄR helt okomplicerat?
En häst som väljer (något) bakom lod utan en ryttare som 'dragit/ridit den dit'?
Är det här en engångshäst som gör så?
Är det fel även när hästen väljer själv?
Är det alltid svartvitt?

Ja, jag är nyfiken av mej 😅

Jag leker ju lite utan huvudlag ibland. Och ibland kan hästen hamna bakom lod avsuttet som uppsuttet.
Min häst är väl bäst att ta som exempel. Han är dock skolad med huvudlag och då alltså påverkad i det.
Han är rätt välutbildad och gör piaff, piruetter etc. Så det är inte pga outbildad han kan dyka bakom.
Det har han gjort sen han var föl i hagen tills idag ibland som lös.

Det är lättare att påverka hals, nacke, huvuds placering med huvudlag. Även att få fram och ut halsen. Man kan/ska ju tom lära hästen att söka sig till handen. Då kan jag placera hästen där jag vill ha den. Och är jag kunnig nog kan jag matcha det på bakdelen så att säga och få en optimalt funktionell form genom hela kroppen.
Det är enklare att få till kvalitet med huvudlag vad gäller formgivning öht.

Det behöver inte vara fel det hästen väljer. Men få hästar väljer "rätt" utan skolning. Det tar emot muskulärt att arbeta korrekt. Det är bra mycket skönare att hänga i skelettet. Men att hänga i skelettet ger på sikt förslitningsskador. Att ta i muskulärt är jobbigt och inget hästen fattar varför den skulle välja det alternativet för när det är jobbigt. Flyktdjur ska ju spara energi till flykt.
Sen brukar väl de flesta välja över tygeln om de får dra runt fritt utan skolning. Man får ju oftast lära dem sänka huvud etc..
 
Kom att tänka på den här tråden

Jag följer en tjej på instagram som rider sin häst i halsring, ibland utan ens det. Det ser trevligt och bra ut. Hästen är lydig, avspänd, tjejen rider fint och följsamt. Verkligen inget nämnvärt att klaga på. Häst och ryttare är harmoniska, Hästen en 'vanlig hobbyhäst/ponny skulle man nog kunna benämna det. Den går i en trevlig form.

Men,
Hästen hamnar ibland bakom lod..
Inte alltid och inte mycket men det händer.
Det gör den både när den arbetar lös eller med ryttare. Barbacka med eller utan halsring.
Den väljer helt själv sin huvudplacering.
Trots då att den jobbar fint, kroppen hänger med sas. Den ser absolut inte svag ut, och den verkar välskolad.

Det är en sån där sak i diskussionen om bakom lod som gör att det Kanske inte ÄR helt okomplicerat?
En häst som väljer (något) bakom lod utan en ryttare som 'dragit/ridit den dit'?
Är det här en engångshäst som gör så?
Är det fel även när hästen väljer själv?
Är det alltid svartvitt?

Ja, jag är nyfiken av mej 😅
Diskussionen som jag uppfattar den, handlar inte om att hästen aldrig får hamna bakom lod, med eller utan ryttare, med eller utan huvudlag. Diskussionen handlar främst om bakom-lod ridning som norm, som en specifik form som vissa menar hästen har antingen för att den inte "orkar" annat, eller för att man anser det finnas fördelar (medvetet) med denna form som ett träningsupplägg.

En häst som rids utan tyglar är troligen också riden med tyglar, och har då lärt in en massa tekniker som den anammar även utan tyglar.

MEN att tillfälligt här och där hamna bakom lod är inget jätteproblem, med eller utan tyglar, det är bara fel form, fel hållning, som ger sämre balans. Felaktiga former och hållningar rider vi med till och från hela tiden, det är en del av processen, poängen är bara att identifiera dessa former som just felaktiga och därför motverka dom, inte hävda att dom är OK och/eller att hästen har god balans och form ändå.

Så frågan är, hästen du hänvisar till, hur rids den med tyglar? Hur långa stunder och i vilka situationer har den huvudet bakom lod utan tyglar?

Även min häst hamnar bakom lod ibland, inget jag gör stort väsen av, men jag identifierar det som ett fel och försöker hitta tekniker (även vad gäller min egen inverkan) som förändrar hästens behov av att dra in nosen. Just för att jag vet att det påverkar hans förmåga till balans och korrekt hållning i övrigt. Samma gäller ju alla andra felaktiga former som uppstår.

Det jag kan tänka mig med hästen du refererar till är att när den backar (ryggar) och/eller bromsar/stannar/stoppar då drar den in nosen? Men förmodligen händer det inte i rörelse framåt?

Det kan bero på flera saker, tex så när den lärts in att backa/stanna/bromsa så har någon dragit i tyglar/rep, eller viftat med händer/spö framför nosen/huvudet på hästen, så att hästen förknippar den rörelsen/momentet med just att dra in nosen.

Eller, vilket kanske är mest troligt, när den backar/stannar/bromsar så genom att sänka huvudet och dra in nosen så hamnar vikten på framdelen och hästen undviker att "sätta sig" och vinkla om bak. Ett vanligt fel och som inte är korrekt utförd ryggning/bromsning/avsaktning. Men för ett otränat öga kan det se väldigt harmoniskt ut, i synnerhet när det inte finns några tyglar.

Därför använder jag tyglar när jag lär in såna saker, för att hjälpa hästen till korrekt hållning och form från början, hellre utföra det korrekt, än upprepat felaktigt, bara för att det ändå verkar funka (= hästen ryggar/stannar/bromsar tex).

Så nej, bakom lod är inte komplicerat. Liksom över lod inte är det heller. Det är väldigt enkelt. Genom att identifiera det för vad det är så ökar möjligheterna för oss att hjälpa hästen till mer korrekt arbete under bättre förutsättningar.
 
Okej, läste artikeln nu. Sex år och lite efter i sin utbildning, det kan jag köpa. Men vi har ju de här inne som menar på att en häst aldrig ska gå bakom lod, ens som grön. Isåfall framför. Men det är ju en diskussion för sug 😁
Det man kan fråga sig är ju om en sexåring, riden och tränad i flera år, och fortfarande inte är tillräckligt "stark", om den då någonsin kommer att bli det?

Korrekt grund ger korrekt form. I synnerhet efter flera års träning bör formen vara/bli korrekt. Korrekt utifrån nivån den rids på. Det är förmågan att bibehålla den korrekta hållningen (formen) i svårare och svårare övningar som visar om hästen är korrekt utbildad för den nivå den visas upp. En häst som inte kan upprätthålla den är inte korrekt utbildad/riden. Då syftar jag inte på tillfälliga missar, utan genomgående felaktig form, tex huvudet bakom lod mest hela tiden.
 
Diskussionen som jag uppfattar den, handlar inte om att hästen aldrig får hamna bakom lod, med eller utan ryttare, med eller utan huvudlag. Diskussionen handlar främst om bakom-lod ridning som norm, som en specifik form som vissa menar hästen har antingen för att den inte "orkar" annat, eller för att man anser det finnas fördelar (medvetet) med denna form som ett träningsupplägg.

En häst som rids utan tyglar är troligen också riden med tyglar, och har då lärt in en massa tekniker som den anammar även utan tyglar.

MEN att tillfälligt här och där hamna bakom lod är inget jätteproblem, med eller utan tyglar, det är bara fel form, fel hållning, som ger sämre balans. Felaktiga former och hållningar rider vi med till och från hela tiden, det är en del av processen, poängen är bara att identifiera dessa former som just felaktiga och därför motverka dom, inte hävda att dom är OK och/eller att hästen har god balans och form ändå.

Så frågan är, hästen du hänvisar till, hur rids den med tyglar? Hur långa stunder och i vilka situationer har den huvudet bakom lod utan tyglar?

Även min häst hamnar bakom lod ibland, inget jag gör stort väsen av, men jag identifierar det som ett fel och försöker hitta tekniker (även vad gäller min egen inverkan) som förändrar hästens behov av att dra in nosen. Just för att jag vet att det påverkar hans förmåga till balans och korrekt hållning i övrigt. Samma gäller ju alla andra felaktiga former som uppstår.

Det jag kan tänka mig med hästen du refererar till är att när den backar (ryggar) och/eller bromsar/stannar/stoppar då drar den in nosen? Men förmodligen händer det inte i rörelse framåt?

Det kan bero på flera saker, tex så när den lärts in att backa/stanna/bromsa så har någon dragit i tyglar/rep, eller viftat med händer/spö framför nosen/huvudet på hästen, så att hästen förknippar den rörelsen/momentet med just att dra in nosen.

Eller, vilket kanske är mest troligt, när den backar/stannar/bromsar så genom att sänka huvudet och dra in nosen så hamnar vikten på framdelen och hästen undviker att "sätta sig" och vinkla om bak. Ett vanligt fel och som inte är korrekt utförd ryggning/bromsning/avsaktning. Men för ett otränat öga kan det se väldigt harmoniskt ut, i synnerhet när det inte finns några tyglar.

Därför använder jag tyglar när jag lär in såna saker, för att hjälpa hästen till korrekt hållning och form från början, hellre utföra det korrekt, än upprepat felaktigt, bara för att det ändå verkar funka (= hästen ryggar/stannar/bromsar tex).

Så nej, bakom lod är inte komplicerat. Liksom över lod inte är det heller. Det är väldigt enkelt. Genom att identifiera det för vad det är så ökar möjligheterna för oss att hjälpa hästen till mer korrekt arbete under bättre förutsättningar.
Hästen ifråga rids/tränas inte med tyglar/huvudlag.
2016 finns enstaka bilder med träns men efter det (och före) används bara halsrem , om nåt.

Den varken bromsar eller stannar när nosen hamnar bakom. Den går bra framåt, den är inte bromsig.
Men den kanske tycker det är bekvämast så bara.

I några övergångar neråt ser man hur den istället tar fram nosen något och balanserar upp sej i övergången.

Hur som helst är det roligt och motiverande att följa, för det är en häst som jobbar fint och det är mycket harmoni.
 
Okej, läste artikeln nu. Sex år och lite efter i sin utbildning, det kan jag köpa. Men vi har ju de här inne som menar på att en häst aldrig ska gå bakom lod, ens som grön. Isåfall framför. Men det är ju en diskussion för sug 😁

Det är väl inte tillåtet att diskutera folk på forumet.
Men generella frågan om form på grön häst så tycker jag det är att föredra en lägre form i början av utbildnigen. Och blir det ngt bakom lod en period - so be it liksom.
Det är ju också svårare med balans på de hästar som har mkt mekanik. Man har mkt mindre utrymme för misstag. Och med det kommer då att hästen vill balansera sig genom att höja halsen eller komma in för långt.
 
Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå.

När jag red på ridskola fick jag lära mig att en häst som går i form jobbar med bakbenen och trampar dem under sig, lyfter ryggen och som ett resultat av det så får nacken automatiskt en liten böj. För att få hästen i form så ska man rida ihop den mellan hand och skänkel. Man ska absolut inte börja framifrån med att såga, plocka med händerna och liknande, för då får man en häst som böjer på nacken men går med sänkt rygg och inte jobbar med bakbenen.

Denna lilla krök på nacken som kommer som en bonus av att hästen jobbar bakifrån, ska vara just det, en liten krök på nacken, med nosryggen strax FRAMFÖR lodplanet och med nacken som högsta punkt, inte den tredje nackkotan. Jag fick till och med lära mig från en ridlärare att en häst som går bakom hand, omöjligt KAN gå i form. När nosen är infälld på det sättet så kan inte ryggen höjas och bakbenen jobba rätt, det är fysiskt omöjligt.

Spola fram en 15 år och nu när jag är tillbaka i hästvärlden efter några års uppehåll och vad är det som händer? Så gott som varenda häst på hög nivå i dressyr går bakom hand och knappast en enda har nacken som högsta punkt. Och domarna ger höga betyg. Rollkur drömmer jag mardrömmar om.

Går man ner på en lägre nivå så lär sig folk som börjar rida dressyr att börja med att plocka med händerna tills hästen böjer på nacken (och innan det rider man gärna med gummisnodd eller graman typ), och sen när hästarna går med avknäppta nackar och man sitter med händerna på låren för att få hästen dit, så kaaanske man börjar prata om att rygg och bakben ska med också. Eller så säger man direkt att någon som kan plocka ner en eftergift i nacken kan rida en häst i form.

Vad är det som händer här egentligen? Har jag fått allt om bakfoten? Har någon annan några tankar om detta?

Lyssnade på ett avsnitt av ridpodden där en grand prix-domare var med. Hon fick frågan om vad hon tycker om att hästarna förr gick i en "öppnare" form och att nacken verkligen var högsta punkten, medan de nu inte gör det riktigt, så sa hon att det inte alls stämde...

Sen tänker jag på den här studien också som Hippson tog upp om att domarna på högre nivå i dressyr inte dömer ner ekipage där hästen går bakom hand, medan på lättare nivå får man lägre poäng för det...

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/hastar-som-gick-bakom-lod-domdes.htm

har läst hela tråden men inte skrivit något.
det jag inte förstår är varför man inte rider med näsan längre fram istället. Nacken kan va högsta punkt även i en låg form. Det är när nosen dras in bakom lod som (vanligen 3) nackkotan hamnar högst. Hästen kan inte jobba rätt när den är överbjöd dvd kraftigt bakom lod. Har man läst minsta lilla om biomekanik så förstår man varför
 
fast det är väl ingen ursäkt till att rida så kraftigt bakom lod. Släpp ut näsan istället i en lägre form
Nu är jag långt ifrån dressyrryttare men det jag ser, framförallt i traven är en häst som använder det utrymme den får till att krulla sig neråt. Jag hade det problemet med min idag 6-åring. Vad man än gjorde så krullade han ihop sig och bara försvann. Skitläskigt att rida i det läget.
Jag jobbade dock på annat sätt bla enbart i skritt
 
Nej. Blir lika mkt om inte mer i framvikt, ser inte fördelen med det
Ja det blir framvikt, det är liksom naturligt. Att rida i framvikt under en period då man bygger upp hästens styrka gör att man senare kan plocka bort den från framvikten. Jag har aldrig sett en häst som inte behövt ridas i framvikt i början eftersom den helt enkelt inte är stark nog att bära med bakkärrran. De hamnar liksom i den där framvikten oavsett varåt näbben pekar, det är ren fysik.
När hästen fått upp sin länd, fått ut sin hals ur manken och byggt styrka för det då kan man lyfta upp den. En häst som går med halsen lång och låg kan inte vara annat än på frambenen.
 
nej det gjorde jag inte i sammanhanget . Jag frågade DIG om konkreta förklaringar hur du själv föreslog att det skulle ridas .
Så som jag tycker man ska rida en knäckt häst så Citerar jag dadde
”Att reparera en knäckt häst är däremot svårt. Jag kan bara en väg ur eländet och det är att rida hästen i en sits , som av många kallas för "Daddesitsen" Jag har själv uppfunnit den och säger att den är "penicillin för sjuk häst".
Idéen för denna sits är följande: Den knäckta hästen måste förmås lära sig att själv använda sina dorsala (på ovansidan liggande ) halsmuskler och nackmuskler för att hålla huvud och halsens främre del i rätt ställnning. Ryttaren måste då sitta på hästen med stadigt säte, rak rygg , händerna tillsammans och omedelbart framför sitt bröstben och med mycket lätt förbindelse med hästens mun. Hästen ska förmås att själv bära sitt huvud och halsens främre del på ett sätt, som tvingar hästen att tydligt (kraftigt) använda sina dorsala halsmuskler och nackmuskler - därav den långa tygeln och den relativt höga handen. Alla förhållningar och eftergifter sker med ryggen (överlivet) och inte med armarna. Detta är orsaken till, att händerna ska vara omedelbart framför ryttarens bröstben. Varje häst kräver sin speciella höjd av nosen, vilket resulterar i, att varje ryttares längd bestämmer var på bröstbenet händerna ska vara (från halsens nedre del till solar plexus). Ofta är höjden mellan bröstvårtorna (vid födseln) en lämplig höjd. Ryttaren håller hästen framför sig i knän och vader (underskänkelns övre del). Drivning sker med rygg och smackning; kan förstärkas med spöhjälp.
Medicinen verkar snabbast på hästen om arbetet sker i galopp. Det kräver en välbalanserad ryttare, varför arbetet till en början lämpligen genomföres i trav. Den i särklass bästa effekten uppnås om ryttaren är kapabel att genomföra det under hoppning.
Jag måste med skärpa påminna om att denna ridning är en extrem form av korrekt ridning, där vissa detaljer är överdrivna för att förtydliga; det är en medicin, som ska användas vid sjukdom. Det bästa är att utbilda och rida hästen så, att ingen sjukdom uppstår”
http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del2.htm
 
Ja det blir framvikt, det är liksom naturligt. Att rida i framvikt under en period då man bygger upp hästens styrka gör att man senare kan plocka bort den från framvikten. Jag har aldrig sett en häst som inte behövt ridas i framvikt i början eftersom den helt enkelt inte är stark nog att bära med bakkärrran. De hamnar liksom i den där framvikten oavsett varåt näbben pekar, det är ren fysik.
När hästen fått upp sin länd, fått ut sin hals ur manken och byggt styrka för det då kan man lyfta upp den. En häst som går med halsen lång och låg kan inte vara annat än på frambenen.

föredrar ”över tygeln” i ”fri form” framför låg,bakom lod och lång och låg. Då flyttas vikten bakåt. Lång och låg (aldrig lägre än öronen vid manken) enbart korta stunder som stretch
 
Så som jag tycker man ska rida en knäckt häst så Citerar jag dadde
”Att reparera en knäckt häst är däremot svårt. Jag kan bara en väg ur eländet och det är att rida hästen i en sits , som av många kallas för "Daddesitsen" Jag har själv uppfunnit den och säger att den är "penicillin för sjuk häst".
Idéen för denna sits är följande: Den knäckta hästen måste förmås lära sig att själv använda sina dorsala (på ovansidan liggande ) halsmuskler och nackmuskler för att hålla huvud och halsens främre del i rätt ställnning. Ryttaren måste då sitta på hästen med stadigt säte, rak rygg , händerna tillsammans och omedelbart framför sitt bröstben och med mycket lätt förbindelse med hästens mun. Hästen ska förmås att själv bära sitt huvud och halsens främre del på ett sätt, som tvingar hästen att tydligt (kraftigt) använda sina dorsala halsmuskler och nackmuskler - därav den långa tygeln och den relativt höga handen. Alla förhållningar och eftergifter sker med ryggen (överlivet) och inte med armarna. Detta är orsaken till, att händerna ska vara omedelbart framför ryttarens bröstben. Varje häst kräver sin speciella höjd av nosen, vilket resulterar i, att varje ryttares längd bestämmer var på bröstbenet händerna ska vara (från halsens nedre del till solar plexus). Ofta är höjden mellan bröstvårtorna (vid födseln) en lämplig höjd. Ryttaren håller hästen framför sig i knän och vader (underskänkelns övre del). Drivning sker med rygg och smackning; kan förstärkas med spöhjälp.
Medicinen verkar snabbast på hästen om arbetet sker i galopp. Det kräver en välbalanserad ryttare, varför arbetet till en början lämpligen genomföres i trav. Den i särklass bästa effekten uppnås om ryttaren är kapabel att genomföra det under hoppning.
Jag måste med skärpa påminna om att denna ridning är en extrem form av korrekt ridning, där vissa detaljer är överdrivna för att förtydliga; det är en medicin, som ska användas vid sjukdom. Det bästa är att utbilda och rida hästen så, att ingen sjukdom uppstår”
http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del2.htm

Jag frågade som sagt vad DU - själv, har för tankar och konkreta sådana . Inte vad dina ideal enligt andra profiler är utan konkret hur du själv skulle rida en häst som den du kritiserar - och varför du skulle göra på x/y sätt osv. För mig är det givet att man illustrerar det konkret/ger tankar och tips utifrån det när man ser något man inte gillar samtidigt som man har starka åsikter om att det är fel.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 463
Senast: Palermo
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
972
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 787
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 003
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp