Det här med hästens form...

KS, sägs inte det vara en kombo? Född med täta utskott men med viss ridning kommer de emot varandra och orsakar smärta? (vilken vet jag inte)
 
  • Gilla
Reactions: fio
Det är inte samma sak som att säga att KS BILDAS pga att hästen går i en viss form.
Nej, som jag skrev. (med flit inte som svar på någon av er)

Eller det beror väl på om man menar att ks är fenomenet att utskotten ligger nära, eller fenomenet att platsen är ond och inflammerad?

(Sedan vilken form skrev jag inget om.)
 
Som sagt, att förändra en hästs beteende behöver inte ta lång tid med ryttare/tränare som inte har dom problemen. Det som tar tid är att förändra ryttaren. En häst och ryttare som tillsammans har problem, tar ofta längre tid att förändra om dessa två ska klara det tillsammans.

För problemet är att det är inte hästen som har problem, utan ryttaren/tränaren och det svåraste är oftast att förändra ryttaren.

Jag har haft många sån hästar i träning där ryttaren gett upp och hästen blivit nästan farlig, som oftast inte har några större problem när det kommer till kritan. Får dom rätt grund, så försvinner problemet. Ofta tar det bara några dagar så har man redan stora förändringar. För problemet sitter inte i hästen, utan i metoden/tekniken som ryttare använder. Sätter du sen tillbaks ryttaren (med problemet) så återkommer hästen problem väldigt snabbt om inte ryttaren förändras, vilket just är det svåraste momentet.

Så jaa, en månad (där jag själv gör jobbet och ingen annan rider/tränar hästen under tiden) skulle alla gånger räcka för att kunna rida hästen med upprest nacke, nosen fram, utan att hålla tillbaks och utan att hästen rusar eller trycker på i tyglarna.

Jag skulle ta det stegvis, och inte ställa större krav än hästen förmår med bibehållen harmoni och samspel. DET är skillnaden, för ryttare har ofta alldeles för bråttom att börja mixtra med formen och dressyrövningarna och ställer för stora krav på precision, formgivning och "gång" sammansatt, när focus bör ligga på samspel och kommunikation, ett steg i taget, ett moment i taget och enkla övningar för balansen i början. Det är grunden, det andra kommer sen.

Grattis till dig som är så skicklig!

Dock har vi helt olika erfarenhet. En het häst som vill göra allt på en gång beter sig så till sin natur. Sedan är det ryttarens sak att hjälpa hästen att kanalisera sin energi ått rätt håll.
Den hästen som har lätt att krypa ihop kan också ha detta i sin natur, och inte pga att ryttaren per automatik gör fel. Ofta är det yngre hästar som beter sig så och som ännu inte är riktigt har förstått skänkelns inverkan. Även här är det ryttarens sak att lära hästen att förstå skänkelns betydelse samt att erbjuda en mjuk kontakt där häst och ryttare kan börja kommunicera.

Du verkar utgå från att alla hästar som inte har nosen i eller lite framför lodplanet i alla lägen är per automatik är felridna av klantiga ryttare.
 
Nej den måste givetvis redan vara tät om det ska ske!

Då fattar jag, jag trodde du menade att KS kan bildas om hästen rids med sänkt rygg. (dvs att pålagringar skapas och börjar växa osv) Det har jag aldrig hört är dokumenterat, bara att det finns vissa teorier att det möjligtvis skulle kunna spela roll, men inget vedertaget.
 
Nej, som jag skrev. (med flit inte som svar på någon av er)

Eller det beror väl på om man menar att ks är fenomenet att utskotten ligger nära, eller fenomenet att platsen är ond och inflammerad?

(Sedan vilken form skrev jag inget om.)

Jag skulle inte kalla täta tornutskott för KS, inte förrän dom gått ihop. Sen kanske det finns en grad däremellan täta och när dom går ihop som skulle kallas KS
 
Då fattar jag, jag trodde du menade att KS kan bildas om hästen rids med sänkt rygg. (dvs att pålagringar skapas och börjar växa osv) Det har jag aldrig hört är dokumenterat, bara att det finns vissa teorier att det möjligtvis skulle kunna spela roll, men inget vedertaget.

Ja nej 😂
 
Grattis till dig som är så skicklig!

Dock har vi helt olika erfarenhet. En het häst som vill göra allt på en gång beter sig så till sin natur. Sedan är det ryttarens sak att hjälpa hästen att kanalisera sin energi ått rätt håll.
Den hästen som har lätt att krypa ihop kan också ha detta i sin natur, och inte pga att ryttaren per automatik gör fel. Ofta är det yngre hästar som beter sig så och som ännu inte är riktigt har förstått skänkelns inverkan. Även här är det ryttarens sak att lära hästen att förstå skänkelns betydelse samt att erbjuda en mjuk kontakt där häst och ryttare kan börja kommunicera.

Du verkar utgå från att alla hästar som inte har nosen i eller lite framför lodplanet i alla lägen är per automatik är felridna av klantiga ryttare.
Nej, jag utgår ifrån att hästar/ekipage som har problem, tex höjer upp huvudet och rusar i 180 om dom INTE rids bakom lod, är felridna i grunden. Det är viss skillnad.

Yngre hästar som inte förstår ska inte ridas med förväntningen att dom förstår heller, man anpassar sin ridteknik utifrån hästens utbildningsnivå helt enkelt. En häst måste först FÖRSTÅ, sen måste den känna sig BEKVÄM med vad den förväntas göra och den behöver också känna att den blir FÖRSTÅDD, dvs att den får visa sitt problem, tex höja upp huvudet (eller gapa utan nosgrimma) om den behöver det. DET är inte ett problem, problemet är när ryttare/tränare försöker hindra hästen från detta symptomuppvisande, med tex mekaniska tekniker, framför allt med tyglar och inspänningar och nosgrimmor.

Därför, och jag tjatar och tjatar om detta men det är så himla enkelt, så rider man inte en sån häst rakt fram (eller på en volt med "rak" häst) i hög fart och försöker mixtra med dens "form" och huvudposition, då är det dömt att misslyckas. I SYNNERHET om man har en känslig häst som lätt drar sig undan om den känner sig pressad. Man måste förstå orsak och verkan.

För, varför krullar hästen ihop sig? Jo, för att ryttaren (på en het häst med tendens att höja upp huvud och börja rusa vilket det ju är vi diskuterar här) "drar i tyglarna" för att kontrollera dens framfart.

Hästar som är mer känsliga och lättare drar sig undan och som kanske inte ens alltid rusar måste man vara ÄN MER försiktig med i hantering av hjälperna, framför allt tyglarna, men även övriga hjälper. Så att den "vågar" ta och känna kontakt med ryttaren. Men det är ett helt annat problem än det vi diskuterar, för vi diskuterar en häst som "drar upp huvudet och rusar i 180" när den känner sig obekväm.
 
Antagligen för att man inte förstått skillnaden på bakom lod och bakom hand. Nästan alla lodplanstalibaner jag diskuterat med tror att det är samma sak 🙄
Nej, som jag skrev till @Solis, vi diskuterar just nu ett fenomen med ett specifikt problem. Hästar som går bakom lod av andra skäl än detta beror troligen på helt andra saker. Tex att hästen inte vill bära vikt på bakdelen. Och jaa, i viss bemärkelse beror det ju också på brister hos ryttaren, men brister det har alla ryttare mer eller mindre och det dyker upp massor med andra problem som också beror på brister hos ryttaren, problemet är när man som ryttare inte vill se (erkänna) det.
 
@Fiador du kan ju inte säga att ryttaren har misslyckats när hon faktiskt fick ner och ut den.
Vem fick ner och ut vad?

Om du syftar på filmen (eller diskussionen med @Solis) så var ju anledningen till metoden att hästen "höjde upp huvudet och rusade", troligen med nosen ut/fram. Ner fick hon helt klart huvudet och "in" nosen, men hur? Och vem har skapat problemet att få "ut den" sen? (om det nu fanns ett sånt problem)

Grejen är att det sällan är ett grundproblem att få upp och fram (ut) nosen, grundproblemet är att bibehålla det i svårare övningar och i högre fart. Då skapas ofta ett nytt problem, nämligen att nosen "dras in och bak", som man sen då måste försöka få ut. Frågan man bör ställa sig är, hur kom man dit? (till problemet att få ut nosen alltså).

Den frågan man också behöver ställa sig är, finns det en annan väg som inte skapar nya problem? Och om den finns, varför lyssnar man inte? Okunskap? Ovilja? Oförmåga?
 
Vem fick ner och ut vad?

Om du syftar på filmen (eller diskussionen med @Solis) så var ju anledningen till metoden att hästen "höjde upp huvudet och rusade", troligen med nosen ut/fram. Ner fick hon helt klart huvudet och "in" nosen, men hur? Och vem har skapat problemet att få "ut den" sen? (om det nu fanns ett sånt problem)

Grejen är att det sällan är ett grundproblem att få upp och fram (ut) nosen, grundproblemet är att bibehålla det i svårare övningar och i högre fart. Då skapas ofta ett nytt problem, nämligen att nosen "dras in och bak", som man sen då måste försöka få ut. Frågan man bör ställa sig är, hur kom man dit? (till problemet att få ut nosen alltså).

Den frågan man också behöver ställa sig är, finns det en annan väg som inte skapar nya problem? Och om den finns, varför lyssnar man inte? Okunskap? Ovilja? Oförmåga?

Men du såg ju filmerna själv? Jag vet inte vad du inte förstått av dom? Metoden hon använder har ju inte skapat det problemet hästen hade när hon fick den för en månad sedan, tvärtom så har hon ju löst det!
 
Men du såg ju filmerna själv? Jag vet inte vad du inte förstått av dom? Metoden hon använder har ju inte skapat det problemet hästen hade när hon fick den för en månad sedan, tvärtom så har hon ju löst det!
Jag diskuterar utifrån detta uttalande.

Skulle vilja se en sätta sig på den hästen och släppa fram näsan, gissar på att det skulle gå i 180 och tillslut släpper greppet på en kortsida.

Men grattis till dej som rider till det på mindre än en månad på het häst.

Missförstånd uppstår lätt när man tar saker ur sitt sammanhang. En het häst som som när man släpper fram nosen kommer att rusa i 180.

Och jaa, hon löste "det" problemet, men skapade ett nytt. Som hon då tydligen också lyckats lösa? men frågan är hur uppstod "det" (nya) problemet till att börja med.
 
Jag diskuterar utifrån detta uttalande.



Missförstånd uppstår lätt när man tar saker ur sitt sammanhang. En het häst som som när man släpper fram nosen kommer att rusa i 180.

Och jaa, hon löste "det" problemet, men skapade ett nytt. Som hon då tydligen också lyckats lösa? men frågan är hur uppstod "det" problemet till att börja med.

Vilket nytt problem har hon skapat menar du?
 
Hon fick ner och ut halsen.
OK, då missförstod jag dig.;)

Jag diskuterar inte filmen eller någon specifik ryttare och jag har inte satt mig in i den problematik som ligger bakom.

Jag diskuterar fenomenet "höja upp huvudet och rusa i 180" generellt och hur det kan bli när man försöker lösa det med tygelkontroll. Filmen var ett bra exempel på det, oavsett vem som var orsak till den form som uppvisades. För det var liksom inte poängen, vem den skyldige personen var, utan poängen är att jaa så ser det ut när någon försökt mixtra med huvudpositionen med hjälp av tyglarna för att få kontroll. Nosen åker in.

Jag skulle visserligen inte anamma det sätt som visades på filmen heller, för mycket tygelmixtrande där också, men har hon lyckats åtgärda problemet (båda då) så får vi väl hoppas det håller i sig. Jag kunde inte se det på filmen i alla fall, men det kanske finns på någon annan film.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: Palermo
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 822
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp