Det här med hästens form...

Nej, jag utgår ifrån att hästar/ekipage som har problem, tex höjer upp huvudet och rusar i 180 om dom INTE rids bakom lod, är felridna i grunden. Det är viss skillnad.

Hästar som är mer känsliga och lättare drar sig undan och som kanske inte ens alltid rusar måste man vara ÄN MER försiktig med i hantering av hjälperna, framför allt tyglarna, men även övriga hjälper. Så att den "vågar" ta och känna kontakt med ryttaren. Men det är ett helt annat problem än det vi diskuterar, för vi diskuterar en häst som "drar upp huvudet och rusar i 180" när den känner sig obekväm.

Då skulle du ha svarat en annan användare, för jag har aldrig pratat om att dra omkring i 180 blås. Jag pratade om mina erfarenheter av att det blir "tomt" framför sadeln respektive het häst som i sin stora arbetsiver/lycka vill ta egna initiativ. När det gäller den heta hästen pratade jag överhuvudtaget inte om någon placering av nosen.

Du får nog läsa lite bättre ;)
 
OK, då missförstod jag dig.;)

Jag diskuterar inte filmen eller någon specifik ryttare och jag har inte satt mig in i den problematik som ligger bakom.

Jag diskuterar fenomenet "höja upp huvudet och rusa i 180" generellt och hur det kan bli när man försöker lösa det med tygelkontroll. Filmen var ett bra exempel på det, oavsett vem som var orsak till den form som uppvisades. För det var liksom inte poängen, vem den skyldige personen var, utan poängen är att jaa så ser det ut när någon försökt mixtra med huvudpositionen med hjälp av tyglarna för att få kontroll. Nosen åker in.

Jag skulle visserligen inte anamma det sätt som visades på filmen heller, för mycket tygelmixtrande där också, men har hon lyckats åtgärda problemet (båda då) så får vi väl hoppas det håller i sig. Jag kunde inte se det på filmen i alla fall, men det kanske finns på någon annan film.

Varför skulle det inte hålla i sig?
Det är ju inte nuvarande ryttare som skapat problemet som var.
 
Daddes medicin handlade ju om hästar som har det motsatta problemet, som drillats till för låg huvudposition och som drar in nosen bakom lod. Det var ju också vad vi såg i filmen, att sen orsaken till denna ridning beror på att hästen annars drar upp huvudet för högt, vilket är ett vanligt skäl, betyder ju inte att ett fortsatt arbete på samma bana kommer att avhjälpa problemet heller. Då kanske man måste bryta mönstret och börja om, så uppfattade jag Daddes medicin. Det var tänkt som en tillfällig kur.

Nu skulle jag inte heller göra så som Dadde beskriver, böjning i sidled och sidoförflyttning (typ shoulder in på böjt spår) är annars ett mycket effektivt sätt att få en "het" häst med tendenser att höja upp huvudet för högt att komma till arbete. Man hjälper den hitta balansen först, så kommer det andra sen.

Att börja med tygelkontakt och rakt fram ridning och "formning" på en häst som inte kommit till ro och som inte förstår och som inte har balans, är dömt att misslyckas redan från början. I synnerhet när man börjar med hög fart på för rak häst och sen mekaniskt försöker "bestämma" huvudpositionen.

Det verkar ju funkat alldeles ypperligt. De har fått till vad det ville: en häst som kan gå lång och låg i lugn takt. På en månad. Det får man väl känna är helt ok tid ändå.
 
Vem fick ner och ut vad?

Om du syftar på filmen (eller diskussionen med @Solis) så var ju anledningen till metoden att hästen "höjde upp huvudet och rusade", troligen med nosen ut/fram. Ner fick hon helt klart huvudet och "in" nosen, men hur? Och vem har skapat problemet att få "ut den" sen? (om det nu fanns ett sånt problem)

Tvärtom - hästen har blivit het, hög och kort i nacken och näsan. Nu på månaden hon haft den har de kommit till att halsen sänks och går att länga, men nosen har inte hittat fram än.
Jag håller med @Solis i beskrivningen av en häst som blir het och där det blir "tomt". Det är skitsvårt att komma tillrätta med och sker inte på ett pass.
 
Jag diskuterar utifrån detta uttalande.



Missförstånd uppstår lätt när man tar saker ur sitt sammanhang. En het häst som som när man släpper fram nosen kommer att rusa i 180.

Och jaa, hon löste "det" problemet, men skapade ett nytt. Som hon då tydligen också lyckats lösa? men frågan är hur uppstod "det" (nya) problemet till att börja med.
Skrev inte om heta hästar i allmenhet utan om just den heta hästen som visades klipp på. som för övrigt inte gick på raka spår utan böjda.

Sedan lägger ju olika ryttare ribban vad som anses som het, min ena tycker vissa är het medan jag tycker han är pigg och kan ibland bli stark.
 
Tvärtom - hästen har blivit het, hög och kort i nacken och näsan. Nu på månaden hon haft den har de kommit till att halsen sänks och går att länga, men nosen har inte hittat fram än.
Jag håller med @Solis i beskrivningen av en häst som blir het och där det blir "tomt". Det är skitsvårt att komma tillrätta med och sker inte på ett pass.
Samma här, tycker hon har gjort ett riktigt bra jobb på den tiden.
 
Då skulle du ha svarat en annan användare, för jag har aldrig pratat om att dra omkring i 180 blås. Jag pratade om mina erfarenheter av att det blir "tomt" framför sadeln respektive het häst som i sin stora arbetsiver/lycka vill ta egna initiativ. När det gäller den heta hästen pratade jag överhuvudtaget inte om någon placering av nosen.

Du får nog läsa lite bättre ;)
Jag svarade på det du skrev i inlägget, om din erfarenhet av het häst som "ligger på". Och att du beundrade dom som klarade detta på kort tid. Alltså refererade du till mitt svar till @nullo-modo som refereade till filmen och bakom lod ridningen där.

Jag har inte påstått att du skulle ha pratat om nosens placering i det inlägget, men diskussionen handlar om det. ;)
 
Skrev inte om heta hästar i allmenhet utan om just den heta hästen som visades klipp på. som för övrigt inte gick på raka spår utan böjda.

Sedan lägger ju olika ryttare ribban vad som anses som het, min ena tycker vissa är het medan jag tycker han är pigg och kan ibland bli stark.
Böjda spår och böjd häst är inte synonymt. Man kan rida på böjt spår och ändå inte lyckas böja hästen pga dens dåliga balans.

Heta hästar i allmänhet eller heta hästen på filmen, vad spelar det för roll? Oavsett så är det ju grundproblemet man behöver komma åt, inte bara symptomen. Grundproblemet som då är balansen, och symptomen som är heta hästen som rusar.
 
Varför skulle det inte hålla i sig?
Det är ju inte nuvarande ryttare som skapat problemet som var.
Så som det såg ut på filmen så verkade ryttaren fortfarande försöka symptombehandla, dvs hög fart och "hålla emot". Att hästen till slut sänker huvudet och "länger sig", är ju inte synonymt med att grundproblemet är löst. Den kanske bara helt enkelt är trött.
 
Tvärtom - hästen har blivit het, hög och kort i nacken och näsan. Nu på månaden hon haft den har de kommit till att halsen sänks och går att länga, men nosen har inte hittat fram än.
Jag håller med @Solis i beskrivningen av en häst som blir het och där det blir "tomt". Det är skitsvårt att komma tillrätta med och sker inte på ett pass.
Nej, framför allt inte om man rider på rakt framåt i fart, utan böjning och sidoförflyttning och/eller andra gymnastiska övningar som bygger upp balansen, och försöker manipulera huvudet i tron att det är där problemet sitter. Huvudpositionen är i såna här fall ett symptom, inte en orsak i sig.
 
Så som det såg ut på filmen så verkade ryttaren fortfarande försöka symptombehandla, dvs hög fart och "hålla emot". Att hästen till slut sänker huvudet och "länger sig", är ju inte synonymt med att grundproblemet är löst. Den kanske bara helt enkelt är trött.
På sista filmen ser man att hästen på hjälp sänker sig och däremellan kan ryttaren vara i eftergift.
Nej, balansen är inte 100 än. Men en avspänd häst är ju mottaglig för information. Då kan de börja pillra i att sätta det perfekt framöver nu när hästen är mottaglig.
 
Nej, framför allt inte om man rider på rakt framåt i fart, utan böjning och sidoförflyttning och/eller andra gymnastiska övningar som bygger upp balansen, och försöker manipulera huvudet i tron att det är där problemet sitter. Huvudpositionen är i såna här fall ett symptom, inte en orsak i sig.

Det är ju ett klipp från insta. Det innebär ju inte att man bara rider så hela passet.
 
Jag svarade på det du skrev i inlägget, om din erfarenhet av het häst som "ligger på". Och att du beundrade dom som klarade detta på kort tid. Alltså refererade du till mitt svar till @nullo-modo som refereade till filmen och bakom lod ridningen där.

Jag har inte påstått att du skulle ha pratat om nosens placering i det inlägget, men diskussionen handlar om det. ;)

Om du hade läst så hade du sett att mitt inlägg var utifrån ett inlägg från Amanda angående vikten av kontakt för att kunna kommunicera och svårigheten att släppa fram nosen på hästar som krullar ihop sig.
Mitt inlägg hade inget alls att göra med att rusa iväg i 180. Du har missförstått och svarat fel användare.
 
Nej, framför allt inte om man rider på rakt framåt i fart, utan böjning och sidoförflyttning och/eller andra gymnastiska övningar som bygger upp balansen, och försöker manipulera huvudet i tron att det är där problemet sitter. Huvudpositionen är i såna här fall ett symptom, inte en orsak i sig.

Anser du att de ska låta bli att lägga ut någon film alls tills hästen förmår att arbeta i en perfekt form enligt TR i varje ögonblick? Istället för att visa kontinuerligt de framsteg som görs på vägen tills det blir riktigt bra?
 
Anser du att de ska låta bli att lägga ut någon film alls tills hästen förmår att arbeta i en perfekt form enligt TR i varje ögonblick?

Inte riktit till dig för jag vet vad du tycker och står.
Men det blev en så bra mening så jag spinner på lite.

Jag säger som så att de hästar som går kontinuerligt i TR`s önskade form blir för strama och styva, korta i överlinjen och spända i nacken. Det går an för de som puttrar runt enbart i LC, möjligtvis ngt i LB att "tro" att det alltid går att rida så men när kraven blir högre så kommer det bli för mkt fel i sådan statisk ridning.

Det ser man ofta på tävling, ryttare som har nacken högst men inte kan göra något åt det, de kan inte variera sig där.
Det är hela vägen upp till GP det är bara att hoppas att att denna fanstastiska längning av formen som finns gör inträde i alla dressyrprogram och att dressyrdomarutbildarna blir utbildade i att ge riktlinjer att spändhet ( eller oföljsamhet) där ska sänka betyget lite extra än ex andra mer skitmissar. Så viktigt är den förmåga till variation där.

Jag fattar inte hur det finns de som fortfarande efter år här fortfarande hyllar denna nackenhögstapunktridning, när den liksom bara är en uppvisningsform, som förvisso ska tränas på, men det är så många andra lägen som ska till för att TR formen ska bli bra.

Dock utgår jag från nacken högst o sänker man hästens nacke o behåller vinkeln så blir nos lite bakom, inte fel att rida fram nosen där i kontakten men det är ju en annan hjälpgivning o syfte , där jag personligen anser båda är bra men kanske ska nyttjas mer åt ett eller annat håll beroende på individ o svagheter.
 
På sista filmen ser man att hästen på hjälp sänker sig och däremellan kan ryttaren vara i eftergift.
Nej, balansen är inte 100 än. Men en avspänd häst är ju mottaglig för information. Då kan de börja pillra i att sätta det perfekt framöver nu när hästen är mottaglig.
Såg inte sista filmen, men den andra visar en metod med fokus på huvudpositionen, dvs mycket manipulation med tyglarna, det är inte DÄR problemet ligger, det handlar om balans och harmoni, balans som man återfår med "balansövningar" för HELA kroppen, och harmoni som kommer utav att hästen ÄR i balans och känner sig väl till mods, eller åtminstone förbättrar sin balans. Om hästen efter såna pass (som filmen visade) till slut sänker huvudet (och därmed länger halsen), är inte synonymt med att hästen är i balans och harmoni, hästen kanske bara är trött eller känner sig "besegrad". DET är inte vad jag skulle kalla för "avspänd" häst.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 475
Senast: Palermo
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 831
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp