Det här med hästens form...

Anser du att de ska låta bli att lägga ut någon film alls tills hästen förmår att arbeta i en perfekt form enligt TR i varje ögonblick? Istället för att visa kontinuerligt de framsteg som görs på vägen tills det blir riktigt bra?
Man får lägga ut vad man vill, jag ifrågasätter metoden som visas, inte nödvändigtvis att det måste vara perfekt enligt TR.
 
Inte riktit till dig för jag vet vad du tycker och står.
Men det blev en så bra mening så jag spinner på lite.

Jag säger som så att de hästar som går kontinuerligt i TR`s önskade form blir för strama och styva, korta i överlinjen och spända i nacken. Det går an för de som puttrar runt enbart i LC, möjligtvis ngt i LB att "tro" att det alltid går att rida så men när kraven blir högre så kommer det bli för mkt fel i sådan statisk ridning.

Det ser man ofta på tävling, ryttare som har nacken högst men inte kan göra något åt det, de kan inte variera sig där.
Det är hela vägen upp till GP det är bara att hoppas att att denna fanstastiska längning av formen som finns gör inträde i alla dressyrprogram och att dressyrdomarutbildarna blir utbildade i att ge riktlinjer att spändhet ( eller oföljsamhet) där ska sänka betyget lite extra än ex andra mer skitmissar. Så viktigt är den förmåga till variation där.

Jag fattar inte hur det finns de som fortfarande efter år här fortfarande hyllar denna nackenhögstapunktridning, när den liksom bara är en uppvisningsform, som förvisso ska tränas på, men det är så många andra lägen som ska till för att TR formen ska bli bra.

Dock utgår jag från nacken högst o sänker man hästens nacke o behåller vinkeln så blir nos lite bakom, inte fel att rida fram nosen där i kontakten men det är ju en annan hjälpgivning o syfte , där jag personligen anser båda är bra men kanske ska nyttjas mer åt ett eller annat håll beroende på individ o svagheter.
Att det finns dom som inte kan "få till det" trots nacken högst är ju inte synonymt med att den huvudpositionen är problemet, lika lite som att du anser motsvarande med nosen bakom lod. Huvudets position är ett kvitto, men självklart måste alla andra byggstenar finnas. Harmoni, kommunikation, samspel, balans. Saknas något av dessa så kommer det falera, oavsett huvudposition. Gäller även nosen bakom lod.

Nosen bakom lod har dock blivit ett symptom som dressyrvärlden inte vill kännas vid, för man har hittat en bra teknik som maskerar dessa brister. Med nacken högst så SYNS spänningar och obalans och hästen har mer möjlighet att påverka (visa) sina problem i momenten där, med nosen bakom lod och nacken ner, så får ryttaren "övertaget", mentalt och fysiskt, och hästen resignerar, mer eller mindre. Nu pratar jag inte om tillfälliga dippar, utan om ett konsekvent utövande av detta som vi ser om och om igen.

Om hästen sänker huvudet (nacken) och du behåller tygellängden, då hamnar nosen bakom lod. Prova med att länga tygeln, för om du har en fungerande grund då händer ingenting annat än att nosen INTE hamnar bakom. ALLT annat fungerar precis lika bra som innan, bara att hästen får avlasta vikten bak en stund.

Därför kan man undra VARFÖR nosen bakom lod? Om grunden är på plats?

För om grunderna är på plats då behövs det inte...och om grunden inte är på plats...varför fokuserar man då inte på dessa grunder....istället för att rida med nosen bakom lod.
 
Såg inte sista filmen, men den andra visar en metod med fokus på huvudpositionen, dvs mycket manipulation med tyglarna, det är inte DÄR problemet ligger, det handlar om balans och harmoni, balans som man återfår med "balansövningar" för HELA kroppen, och harmoni som kommer utav att hästen ÄR i balans och känner sig väl till mods, eller åtminstone förbättrar sin balans. Om hästen efter såna pass (som filmen visade) till slut sänker huvudet (och därmed länger halsen), är inte synonymt med att hästen är i balans och harmoni, hästen kanske bara är trött eller känner sig "besegrad". DET är inte vad jag skulle kalla för "avspänd" häst.

Du har helt fel gällande metoden, den går inte ens ut på vad hästen har sitt huvud och bara för att huvudet åker ner så längs inte halsen ut. Hade du verkligen vetat metoden hon jobbar med så hade du sett det!
 
Att det finns dom som inte kan "få till det" trots nacken högst är ju inte synonymt med att den huvudpositionen är problemet, lika lite som att du anser motsvarande med nosen bakom lod.

Du fattar inte, för att kunna rida i en bra TR form på tävling så måste formen kunna varieras på träning OCH om nacken är högsta punkt på träning införstått med nos i lod så det inte blir en för tajt ganaschvinkel, och om man i det varierar formläget men behåller ganaschvinkeln intakt så blir det ingen fulvinkel där även om hästen blir låg o nos dippar lite bakom.
Det blir såklart helt fel om nacken är högst och nosen för mkt bakom lod så vinkeln är för snäv, då finns ju risken att det behålls när hästen läggs ner och det blir lika illa o fel i det läget.
Som sagt rider man lite i LC o kanske LB då har man inte kommit till insikt vad gäller detta.

Och jag upprepar: citera vad jag anser, det jag har skrivit, inte "hitta på " egna meningar, tack.
 
Nosen bakom lod har dock blivit ett symptom som dressyrvärlden inte vill kännas vid, för man har hittat en bra teknik som maskerar dessa brister.

Men du är ju inte inne i dressyrvärden.
Hur kan du då skriva att dressyrvärden inte vill kännas vid detta?
Går du till förbundet så läggs det mkt krut på detta, det kanske går lite långsamt, man kanske hade önskat ännu tydligare uttryck om detta, men det är på G stort o redan etablerat i dressyrdomarutbildarsvängen sedan länge.
Det hade du vetat om du varit inne i dressyrvärden.

Att det finns fulformer i dressyren och fulridning det tror jag ingen förnekar men det finns det ju i alla sporter, kolla hoppning ex så ser du massor som rids /joggas med nos nära bringa, eller din WE sport som inte är ett dugg bättre.
 
Du har helt fel gällande metoden, den går inte ens ut på vad hästen har sitt huvud och bara för att huvudet åker ner så längs inte halsen ut. Hade du verkligen vetat metoden hon jobbar med så hade du sett det!
Huvudet "åker" inte bara ner, tyglarna bestämmer det. DET såg man tydligt. Det är STOR skillnad på att mixtra med tyglarna och att rida hästen i övningar där hästen själv placerar sitt huvud. Det räcker med 20s för att konstatera vilken metod som används. Har svårt att tro att man lägger ut frekvenser som INTE visar hur man egentligen rider.
 
Huvudet "åker" inte bara ner, tyglarna bestämmer det. DET såg man tydligt. Det är STOR skillnad på att mixtra med tyglarna och att rida hästen i övningar där hästen själv placerar sitt huvud. Det räcker med 20s för att konstatera vilken metod som används. Har svårt att tro att man lägger ut frekvenser som INTE visar hur man egentligen rider.

Nej du har inte förstått ett jota av vad hon faktiskt gör...
 
Du fattar inte, för att kunna rida i en bra TR form på tävling så måste formen kunna varieras på träning OCH om nacken är högsta punkt på träning införstått med nos i lod så det inte blir en för tajt ganaschvinkel, och om man i det varierar formläget men behåller ganaschvinkeln intakt så blir det ingen fulvinkel där även om hästen blir låg o nos dippar lite bakom.
Det blir såklart helt fel om nacken är högst och nosen för mkt bakom lod så vinkeln är för snäv, då finns ju risken att det behålls när hästen läggs ner och det blir lika illa o fel i det läget.
Som sagt rider man lite i LC o kanske LB då har man inte kommit till insikt vad gäller detta.

Och jag upprepar: citera vad jag anser, det jag har skrivit, inte "hitta på " egna meningar, tack.
Vilken form behöver varieras? Nospositionen?

Jag menar att det är ANDRA former som behöver varieras. Huvudet hamnar då inte bakom lod per automatik om grunden sitter och tygellängden anpassas. Huvudets placering varieras då bara i höjdled.
 
Jag begriper inte hur ni orkar diskutera med någon som har de där filmerna från början av nittonhundratalet som sitt ideal. När idealet som framförs är hästar med låsta stela nackar, låsta rörelser, låst hängande rygg, låsta sidor så bakkärran sladdar åt alla håll och kanter så finns det liksom inga gemensamma utgångspunkter att prata utifrån. Jag lider med de hästar som blir utsatta för den typen av ridning men personen har ju genom åren visat att det finns noll intresse av att se svagheterna i det uppsatta idealet.
 
Jag begriper inte hur ni orkar diskutera med någon som har de där filmerna från början av nittonhundratalet som sitt ideal. När idealet som framförs är hästar med låsta stela nackar, låsta rörelser, låst hängande rygg, låsta sidor så bakkärran sladdar åt alla håll och kanter så finns det liksom inga gemensamma utgångspunkter att prata utifrån. Jag lider med de hästar som blir utsatta för den typen av ridning men personen har ju genom åren visat att det finns noll intresse av att se svagheterna i det uppsatta idealet.

fattar inte heller 😅 Och ingen annan orkar så tråden blir ju helt död, förrutom då x få som fortsätter 😎 Dock inte riktat till den du lär avse i sak utan att tagga . Tycker det är rätt fult att inte tagga.
 
Jag begriper inte hur ni orkar diskutera med någon som har de där filmerna från början av nittonhundratalet som sitt ideal. När idealet som framförs är hästar med låsta stela nackar, låsta rörelser, låst hängande rygg, låsta sidor så bakkärran sladdar åt alla håll och kanter så finns det liksom inga gemensamma utgångspunkter att prata utifrån. Jag lider med de hästar som blir utsatta för den typen av ridning men personen har ju genom åren visat att det finns noll intresse av att se svagheterna i det uppsatta idealet.
För att inte tala om att hästarna på den tiden var struttiga, stelbenta kusar på väg att ramla omkull och de urusla ryttarna (guld, silver och brons i OS) som inte ens skulle klara att rida godkänt i lätt klass med dagens krav.

Annat är det idag.
 
För att inte tala om att hästarna på den tiden var struttiga, stelbenta kusar på väg att ramla omkull och de urusla ryttarna (guld, silver och brons i OS) som inte ens skulle klara att rida godkänt i lätt klass med dagens krav.

Annat är det idag.

Fast det är ju sjukt stor skillnad på ryttare och hästar idag! Det är bara trångsynta människor som inte förstår att utvecklingen går framåt i allt!
 
För att inte tala om att hästarna på den tiden var struttiga, stelbenta kusar på väg att ramla omkull och de urusla ryttarna (guld, silver och brons i OS) som inte ens skulle klara att rida godkänt i lätt klass med dagens krav.

Annat är det idag.

Jamen ser du verkligen inte skillnad på guld , silver o brons i os idag ( eller vm för den delen) och din beskrivna grupp?
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 509
Senast: Palermo
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 001
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp