Bukefalos 28 år!

Det här med importer - törs man?

Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma sig de 20 så är det inte helt enkelt att hitta någon vettig. Jag söker inget med oceaner av kapacitet och niomässiga gångarter, utan jag söker en bussig allroundhäst med trevlig ridbarhet och bra temperament som kan kravla sig runt i lätta klasser hopp/dressyr. Tonvikten ligger på bussig och snäll. Ja och så frisk då givetvis. Det här med att läsa annonser och kolla på filmer och provrida håller på att ge mig en smärre depression. Jag har sett så mycket halta och knackiga hästar på film, jag har insett att ord som "stabilt i form" och "grundutbildad" är extremt subjektiva och kan betyda lite vad som helst.

Fastnade för en, som var allt jag sökte och lite till men som tyvärr inte gick igenom besiktningen, till allas förvåning.

Jag har innan sagt tvärnej till allt som är importerat, dels för att det är "ett svart hål" historikmässigt, och dels för att det är försäkringstekniskt besvärligt. Står man där om två år med en pålagring eller en lös benbit så kan man stå där med noll försäkringsskydd. Om man röntgar och det finns små skavanker som anses sakna betydelse kan man likväl få reservationer och så där med en ganska klen försäkring den dag det händer något.

Men jag har fått inse dels att jäklar vad importerna har ökat, dels att det faktiskt tycks vara bland importerna man kan hitta vad jag söker. Har talat en del med en person som importerar danska hästar och ponnyer, från ett och samma ställe i DK. Oklart (kan fråga såklart) om den danska personen i sin tur köper upp. Försäljaren säger att det varit otroligt sällsynt det varit några problem, hen försäkrar även hästarna direkt de kommer till Sverige, veterinärbesiktning i Sverige ingår i priset inför köp men hen hade absolut inga problem med att man gjorde en egen klinikbesiktning på valfritt ställe (på egen bekostnad). Varken om den ersatte den besiktning som ingår eller om man först tog besiktningen som ingår och sen även om den gick igenom gjorde en egen andra besiktning. Personen känns helt enkelt seriös och ärlig. Men det betyder ju inget, och jag lever med lite "skräck" för importer. Samtidigt så jag har sett så mycket "skräp" på film från privatpersoner med, så jag vetesjutton. Droppen kom lite när jag såg en film på en tydligt oren häst - som var klinikbesiktigad u.a. (här i Sverige, svensk häst). Det känns som rysk roulette alldeles oavsett...

Men hur stor ÄR risken egentligen, ni andra som köpt en "bussig allroundkompis" via förmedlare/som är importerad, hur har det gått och så vidare? Om det blivit något med hästen, hur har det funkat med försäkringsbolaget? Har ni röntgat, vad har ni då hittat? Osv.

OBS!! Jag vill inte ha tips på varken hästar, förmedlare eller importörer i tråden (då ryker den), utan bara erfarenheter generellt angående importer av "hobbyallroundhäst"-klass.


Jag har haft 2 importer hemma, inte ägt någon av dom men satt igång från vila för att dom ska säljas.
Båda uppväxta på samma ställe, lösdrift på stoora ytor, enligt förmedlare inte inridna när dom såldes, dock båda 2 konstigt vana vid både sadel, träns & ryttare, kan va en slump men jag tycker det verkar som dom blivit ridna innan. 5 år vid importen både 2.
Snälla men ganska nerviga & osäkra, o ingen av dom gick genom besiktning när dom skulle säljas. Trots väldigt försiktig & noga igångsättning.
 
Känner till några ytterst få "lyckade importer", dessa kan jag räkna på min ena hand och är privathästar. Resten är bara ren skit, som jag skrivit i flera inlägg här i tråden. Men du har absolut en poäng med hästskojare. För det är ju där alla ridskolor osv. köper sina hästar. Verkar allmänt som att ridskolor idag har så dålig ekonomi att de måste vända sig till dessa skojare och köpa sina hästar därifrån, och sen går det som det går också... Men öht verkar det som att det är bluff med typ 95% av alla importer, iaf i prisklassen 25-60 000 kr.

Imponerande.
Du är 19 år gammal och har ridit 150 olika importerade hästar. De flesta ridskolehästar.
Och du anser att nästan alla importerade hästar är skräp.
Imponerande.

Min granne importerade en KWPN-häst från Holland. Hästen var ganska stressad när hon kom hit - men det var rätt stor skillnad på hästhållningen här och där. Hästen har varit i grannens ägo i fem år ungefär, och helt skadefri. Rids och tävlas LA dressyr nu, var outbildad när den kom hit.

Prisklass ca 40.000kr om jag inte minns fel, verkar ju vara ett bra köp.

Jag tror att man kan få bättre häst för pengarna om man importerar, men är osäker på hur mycket man vinner, förutom det större urvalet, när man räknar in importkostnaden.

Självklart finns det också en (hel) del importerade hästar som inte är så bra, och då oftast de där billigare. Men där saknas det ju en del tanke mässigt hos köparna också många gånger: man tror att man gör ett fynd, och så blev det inte så bra som man önskat.

Personligen skulle jag nog inte köpa inridet från exempelvis Polen, men oinriden unghäst kunde jag tänka mig.
 
Jag har sett det också. Ex. en skolponny en gång som en tjej provred (och hennes kompis filmade, där jag såg filmen). Jättelugn, trevlig och allting då. Sen kom den några dagar senare och var fullkomligt skogstokig, stegrade både i hanteringen och i ridningen, bet och höll på. Detta från dag 1, sekund 1. Något skumt måste det ju varit.

Ja.
Det var säkert något fusk med affären.
för det kan ju inte alls handla om hantering och liknande, eller stressymtom.

Jag har sett det motsatta: hittade i somras en islandshäst som var aggressiv. Han gick till angrepp, stegrande, viftande med framhovar och huggande. Hade betett sig så mot sin ägare också, var hotfull i hagen så de andra personerna som hade häst i samma hage var väldigt osäkra på att hämta sina hästar i hagen.
Det tog fem minuter att få hästen att sänka huvudet och slicka sig om munnen. Han har inte visat något liknande i hantering sedan dess (jag hämtade honom en vecka senare).

I söndags fick jag en ny häst. Den attackerade sin ägare i både hage och stall, har träffat med sparkar flera gånger och måste hanteras med spö, av säkerhetsskäl.
Här är han jättesnäll (men ja, jag är extra uppmärksam på hur han beter sig) och behöver inte mer än grimma och grimskaft.

Så skillnaden mellan farlig häst och snäll häst kan vara "rang" hos hanteraren. Och osäkerhet från hanterarens sida.
Blir människan rädd kan hästen lätt bli "tokig" och aggressiv.
 
Det kan ju också vara sådana saker som hur man gör. Inget behöver vara fel men hästen reagerar på annorlunda. Hade förr ett sto (svenskt ;)) som en fyraåring kunde leda utan problem. När vi stod i inackstall blev det problem. Jag fick klagomål att hon var brötig, gick över folk och inte lyssnade. Fattade ingenting.

Visade sig bero på en så enkel sak som om man höll i slakt grimskaft eller grimman. Slakt grimskaft = hästen gick som en ängel. I grimman = hästen brötade, gick på, drog osv.

Så små små skillnader i hantering där inget sätt är fel, kan ju göra jättestor skillnad. Men är det en import tex så lätt hänföra det till annan anledning än hantering.
 
För några år sedan var det en tråd här om en tjej som köpt en varmblodig ridhäst (tysk stam) från Polen. Hon hade sett film osv och den var både prisvärd och fin. Men när den kom hit var den "vild och svår". Någon berättade då att när hästen är såld sätts den i en box, rids inte, får inte komma ut förrän den ska gå på transporten. Detta för att den inte ska få tillfälle att skada sig innan affären är klar. Så det är inte konstigt att hästen reagerar när den väl är framme.
Tror att det gick bra för häst och ryttare sen.
 
Jag har faktiskt nästan bara bra erfarenheter av importer, tyska importer iallafall, inte många som jag känt men dom jag har känt har varit trevliga och sunda hästar till ett vettigt pris. Min häst var ju tysk import, frisk och sund häst. Skarp men det har ju mera med stammen att göra.
 
Imponerande.
Du är 19 år gammal och har ridit 150 olika importerade hästar. De flesta ridskolehästar.
Och du anser att nästan alla importerade hästar är skräp.
Imponerande.
Med tanke på vad för andra fantastiska och osannolika "sanningar" hon ofta postar ska man nog ta de där 150 hästarna med en stor nypa salt.

Jag har ridit i över 20 år och varit mycket involverad på en ridskola utan att lyckats träffa 150 importer. Jag har nog träffat (inte ridit alla då en del var ponnyer) kanske 20 under de åren. Alla funkade utmärkt som ridskolehästar. De privathästar jag haft att göra med var allt från hobbyhästar till tävlingshästar i MSV klass. Ingen som urskiljde sig mer än de svenska.
 
Jag vill bara varna för två saker om ska köpa importhäst av en förmedlare eller hästhandlare i Sverige. Dels dessa som lovar bytesrätt, det kan ofta ställa till det juridiskt om hästen man köpt av någon anledning behöver bytas. Inte helt sällan finns inte någon i samma prisklass inne utan man får lägga till för att byta och det brukar vara näst intill omöjligt att bara lämna tillbaka en häst med fel på utan att byta.
Dels att om det är en förmedlare kan det också bli problem med vad som gäller rent juridiskt t ex är det lagstiftningen i det land hästen kommer ifrån eller är det svensk lagstiftning som gäller. Detta kan bli ett stort problem när olika länder är inblandade.
Huruvida en import sedan håller eller inte beror ju på så väldigt mycket att säga om det blir en bra affär eller inte går inte innan man har gjort den.
 
Fast det måste ju bli skitdyrt för ridskolan att köpa en import för säg 30 - 40', och så funkar den inte, utan måste bytas ut/köpas nu.

Om man byter prislappen från 30' - 40' till 15'-20' så okej kanske, men då måste ju vem som helst börja fundera varför hästen är så billig.


En seriös ridskola kan inte ha skytteltrafik på sina lektionshästar... Det tar tid att skola in dem, och en bra lektionshäst som funkar på flera nivåer är värd mycket pengar och arbete för klubben. Att flera ridskolor i samma område skulle sätta i system att köpa in billigt, köra slut på hästarna, och sedan skicka tillbaka dem för att få nya och göra samma sak med dessa, har jag ytterst svårt att tro.

Att det däremot kan bli fel vid ett köp är en annan sak. Alla hästar funkar inte på ridskola även om de är avslappnade och lydiga med "sin" människa.
 
Jag har osett köpt 3 från Tyskland och en från Danmark och är mycket nöjd.
2 ridna via en svensk kille som jobbade som beridare, en 1-åring via förmedlare/handelsstall och den danska är köpt av uppfödaren.

Jag har inte betalat så mycket för någon av hästarna och hittade inga motsvarande till salu då i Sverige.
 
@Alexandra_W import eller inte så i min värld är det mest den väldigt låga prisklassen du letar i, i kombo med kraven du har, som gör att jag reagerar. En import dessutom som sen ligger så lågt i pris, så undrar jag vad man egentligen köper. Det är ju liksom inte de bästa hästar man väljer att exportera för att sen sälja för 30 + papp .
 
Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma sig de 20 så är det inte helt enkelt att hitta någon vettig. Jag söker inget med oceaner av kapacitet och niomässiga gångarter, utan jag söker en bussig allroundhäst med trevlig ridbarhet och bra temperament som kan kravla sig runt i lätta klasser hopp/dressyr. Tonvikten ligger på bussig och snäll. Ja och så frisk då givetvis. Det här med att läsa annonser och kolla på filmer och provrida håller på att ge mig en smärre depression. Jag har sett så mycket halta och knackiga hästar på film, jag har insett att ord som "stabilt i form" och "grundutbildad" är extremt subjektiva och kan betyda lite vad som helst.

Fastnade för en, som var allt jag sökte och lite till men som tyvärr inte gick igenom besiktningen, till allas förvåning.

Jag har innan sagt tvärnej till allt som är importerat, dels för att det är "ett svart hål" historikmässigt, och dels för att det är försäkringstekniskt besvärligt. Står man där om två år med en pålagring eller en lös benbit så kan man stå där med noll försäkringsskydd. Om man röntgar och det finns små skavanker som anses sakna betydelse kan man likväl få reservationer och så där med en ganska klen försäkring den dag det händer något.

Men jag har fått inse dels att jäklar vad importerna har ökat, dels att det faktiskt tycks vara bland importerna man kan hitta vad jag söker. Har talat en del med en person som importerar danska hästar och ponnyer, från ett och samma ställe i DK. Oklart (kan fråga såklart) om den danska personen i sin tur köper upp. Försäljaren säger att det varit otroligt sällsynt det varit några problem, hen försäkrar även hästarna direkt de kommer till Sverige, veterinärbesiktning i Sverige ingår i priset inför köp men hen hade absolut inga problem med att man gjorde en egen klinikbesiktning på valfritt ställe (på egen bekostnad). Varken om den ersatte den besiktning som ingår eller om man först tog besiktningen som ingår och sen även om den gick igenom gjorde en egen andra besiktning. Personen känns helt enkelt seriös och ärlig. Men det betyder ju inget, och jag lever med lite "skräck" för importer. Samtidigt så jag har sett så mycket "skräp" på film från privatpersoner med, så jag vetesjutton. Droppen kom lite när jag såg en film på en tydligt oren häst - som var klinikbesiktigad u.a. (här i Sverige, svensk häst). Det känns som rysk roulette alldeles oavsett...

Men hur stor ÄR risken egentligen, ni andra som köpt en "bussig allroundkompis" via förmedlare/som är importerad, hur har det gått och så vidare? Om det blivit något med hästen, hur har det funkat med försäkringsbolaget? Har ni röntgat, vad har ni då hittat? Osv.

OBS!! Jag vill inte ha tips på varken hästar, förmedlare eller importörer i tråden (då ryker den), utan bara erfarenheter generellt angående importer av "hobbyallroundhäst"-klass.
Problemet är nog att det är många som vill ha den typen av häst och att de är inte helt billiga. Lade ut en just islänning på 15 för 35 000 - jag blev fullständigt nerringd. Ingen kapacitet att tala om, men bara stabil. Minst 35 personer har hört av sig och i alla fall 25 verkar vettiga.
 
Imponerande.
Du är 19 år gammal och har ridit 150 olika importerade hästar. De flesta ridskolehästar.
Och du anser att nästan alla importerade hästar är skräp.
Imponerande.

Min granne importerade en KWPN-häst från Holland. Hästen var ganska stressad när hon kom hit - men det var rätt stor skillnad på hästhållningen här och där. Hästen har varit i grannens ägo i fem år ungefär, och helt skadefri. Rids och tävlas LA dressyr nu, var outbildad när den kom hit.

Prisklass ca 40.000kr om jag inte minns fel, verkar ju vara ett bra köp.

Jag tror att man kan få bättre häst för pengarna om man importerar, men är osäker på hur mycket man vinner, förutom det större urvalet, när man räknar in importkostnaden.

Självklart finns det också en (hel) del importerade hästar som inte är så bra, och då oftast de där billigare. Men där saknas det ju en del tanke mässigt hos köparna också många gånger: man tror att man gör ett fynd, och så blev det inte så bra som man önskat.

Personligen skulle jag nog inte köpa inridet från exempelvis Polen, men oinriden unghäst kunde jag tänka mig.

Har väl ridit kanske 90 av dem, men sett resterande 60 på så nära håll under så lång tid att jag anser mig kunna uttala mig. Men ja, det är ganska skrämmande. Att kanske 30-40% var skräp hade inte förvånat mig, men nu när jag ser det i retroperspektiv, och inser att liksom 95% är skit, känns det faktiskt ganska olustigt...
 
I min närhet finns en ridskola som köper in billiga, unga importer som fort slussas ut i verksamheten. De är outbildade och kan i många fall knappt galoppera. Dessa rids sedan av många orutinerade ryttare, och kanske bara några stycken i veckan som är duktiga nog att arbeta dem på ett bra sätt. De duktigare ryttarna vill oftast rida de mer välutbildade hästarna, medan de mindre rutinerade inte har något emot att huvudet är i vädret och galoppen går i hundraåttio sålänge hästen annars är bussig. De här hästarna kommer inte vidare i utbildningen, och många av dem blir snart halta.

Betyder detta att det är dåliga hästar? Nej. De är unga, de är outbildade och de rids på fel sätt. Det är inte konstigt att de går sönder eller inte kommer vidare i utbildningen. För många som rider på den här ridskolan kan det nog verka som att "importer är skit", men i verkligheten får de ingen chans.

Innan man säger att en häst är dålig måste man tänka på vilka förutsättningar hästen har haft.
 
Min erfarenhet av importer är att det är inte så stor grej längre, och det är som med svenska hästar: antingen blir det bra, eller så blir det skit. Och är priset suspekt lågt för vad du erbjuds så är det något lurt. Jag tänker att man får ju göra samma som med vilken häst som helst, ordentliga besiktningar och prova den själv. Och du hade inte tänkt importera själv va?

Ridskolan hemma hade nån import ibland, en tysk som blev väldigt trevlig att rida efter att ha ridits till en period av privatryttare (bl.a jag). Gick på ridskolan en period men togs bort pga skada senare.
En irländare som hade eksem, men var en urgullig ponny som var jättepopulär. Snäll och hoppade som en liten kanonkula.

Min familj köpte för länge sedan en belgisk import via en hästhandlare (vår 2:a häst), den var inte riktigt vad den utgetts för att vara; visade sig vara yngre än vad som uppgetts, gick inte att lasta, rida ensam osv. Dessa bekymmer hade ju dock inte med att göra att det var en import -utan en oseriös säljare.

Min sista tävlingsponny var dansk import, fd godkänd hingst (kastrerades när han kom till Sverige). Tävlades högt i dressyr av tidigare ägare och jag red honom till elitallsvenskan. Samma som med föregående, de bekymmer som dök upp handlade mer om oärliga säljare än något annat, de valde att inte informera om väldigt väsentliga (och VÄL kända) egenskaper hos hästen.

Nuvarande häst är tysk import, köpt av svensk säljare. Inga konstigheter. Som att köpa en svensk häst.

I stallet jag står nu var det en familj som importerade 2 irländska ponnyer förra vintern, de skulle ha en men fick ett bra paketpris... Fick inte riktigt vad det var tänkt dock. De skulle ha en barnponny men ponnyn de fick hem var en suuuperkänslig och stressad häst, dock hoppar den som jag vet inte vad. Jag har seriöst aldrig sett en ponny som är så sjukt snabb i fötterna. Dock verkligen ingen lämplig förstaponny för en 10-åring... Den de fick "på köpet" var dock en guldponny, inget extra talangmässigt som den andra -men stabil och en riktig klippa.
 
Jag var faktiskt dit idag. Provade två. En dansk import, okänd stam, ca 160 cm i mankhöjd och en stadig bit. Tänk welsh cob-stadig. Hade sett den på video och gillade vad jag såg, när jag sen såg den så att säga irl kände jag mest "shit". Framgår inte på film vilken rejäl bit den är, och det är sas ingen vacker häst sådär att titta på när den står rakt upp och ner. Men så fort den började röra sig var den där trevliga från filmen där. Mycket motor, otroligt bussig, skulle jobba tills den stupade, ingen supergång men mjuka, rena gångarter, plus för galoppen och en mycket trevlig arbetsmoral. Är inte helt korrekt i sitt benställ, är inåttåad, och hade lite överben (gamla tillsynes) här och där. I övrigt väldigt okomplicerad att ha att göra med. Känslig i ridningen men inte på ett negativt sätt. Ganska precis som den beskrivits, förutom då att det inte framgår på film och kort hur grov den är i modellen.

Sen en annan, holländsk import, reg som KWPN men utan stam, maxad D-ponny. Ganska väl utbildad, men har lärt sig komma undan om orutinerade barn rider. Otroligt fin och nätt modell, korrekt exteriört och såg riktigt trevlig ut när säljaren red. Jag tyckte dock inte om den alls, och den gick inte bra för mig heller. Den var väldigt lydig rent generellt, men den gjorde samtidigt inte ett dugg mer än absolut minsta nödvändiga. Jag tycker om hästar med motor, som vill vill vill. Den här var inte en sån. (Däremot blev mitt sällskap störtkära i den och började fundera på ännu en ponny)
 
Jag köpte en dansk import för drygt 8 år sedan. För snart 3 år sedan köpte jag en till. Det talar väl för sig självt ;) Jag har inget emot importer alls och har inte haft några problem med att få ut på försäkringen de två gånger mina har haft skador. Jag har träffat lika många trevliga individer som varit importer som jag har träffat svenskuppfödda. På den ridskolan jag jobbade på hade vi ungefär 50/50 importer och svenskfödda. Det var ingen skillnad på dem alls varken skademässigt eller i övrigt. En import var lite bakskygg när hon kom men det försvann när hon hade landat. Ingen av importerna var det några problem med i verksamheten heller. De sattes in omgående och fungerade bra. Enda skillnaden jag kan komma på är att importer oftast verkar vara hårdare uppfostrade än svenskuppfödda men det är ju olika det också såklart.
 
Har väl ridit kanske 90 av dem, men sett resterande 60 på så nära håll under så lång tid att jag anser mig kunna uttala mig. Men ja, det är ganska skrämmande. Att kanske 30-40% var skräp hade inte förvånat mig, men nu när jag ser det i retroperspektiv, och inser att liksom 95% är skit, känns det faktiskt ganska olustigt...

Off topic, men hur ofta rider du?
Det måste vara väldigt ofta och väldigt mycket för att vara uppe i att ha ridit 90 olika hästar redan vid din ålder!
Eller så är det ganska "dåliga" ridskolor som har dig att valsa runt på så många hästar. Och jag antar att du ridit svenskfödda hästar också?

Jag har ridit i ca 40 års tid, om man räknar det där åkande på hästrygg som jag gjorde som 2-åring som att rida, fick första ponnyn när jag var 5 år gammal vilket vid det här laget är 38 år sedan. Visserligen hade jag fem års riduppehåll när jag studerade och under första jobbet, men vi är då uppe i kontinuerligt hästägande i drygt 30 års tid.
Jag har inte ridit 90 olika hästar.
Men visst, räknar man dem så är jag väl uppe i 40-talet, och jag har ridit in 20-25 stycken. Jag anser mig vara ganska erfaren som ryttare och tycker nog att jag ridit många hästar.
Men är alltså trots alla mina år, inte i närheten av det du beskriver.
Men det är klart, jag har inte gått på ridskola så det "drar ner" antalet.

Men jag måste erkänna att jag blir väldigt tveksam till om dina uttalanden stämmer - att ha hunnit rida så enormt många hästar som du beskriver och ändå vara så ung och till synes oerfaren (jag tänker på andra trådar du skrivit i) gör mig väldigt frågande.
 
Nu har jag inte varit i kontakt med så jätte många importer i den kategori du söker men kan nämna dom ändå :)

Jag köpte min egna import för ruskigt låga 5000kr, oinriden irish cob korsning på 2,5år. Priset blev billigt pga att han var kalpphingst. Finaste hästen jag någonsin ägt, var aldrig ett problem med honom :)

Foderhästen jag hade var ett polskt halvblod som hade massvis med problem med hovar, hull, humör osv osv. Blev väldigt trevlig men man märkte av hennes tidigare liv från polen väldigt tydligt :/

Den tredje var en impoterad Irish cob jag red en hel sommar, hon hade en fantastisk galopp men var väääääldigt spooky just i skogen, annars även hon helt fantastisk :)

Har dock jobbat i ett stall där de hämtade importer själva red till och sålde sedan, de som inte gick igenom besiktning såldes väldigt billigt med reservationer och som skogsmulle/sällskap. Ponnysarna där hade jag aldrig vågat köpa dock, hästarna var det inget lurt med iaf :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 460
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 982
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 626
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp