Det här med jakt

Vi har mött jakthund i skogen. Den försökte få leka med min lilla papillon :)

Jag förstår inte riktig varför du tror att det skulle bli otrevlig om din hund skulle skälla på en jakthund? :confused:
Får för mig att min hund stör jakthunden i dennes arbete i såfall....Om jag vore jägare skulle jag inte tycka det var kul att en annan hund stör min hund när den ska jaga.
 
Ta på varselkläder och gå ändå.
Jag mötte jägare som gav mig en utskällning för att jag gick i skogen när det var jakt (som de skyltar om vid byn vid Ica, inte åker jag in dit innan jag går ut). Nu var jag ute med hunden i skog som JAG själv äger till och med, jägaren fick en liten utskällning tillbak :angel:, herregud liksom de kan ju inte säga att jag inte ska få gå och inspektera mina egna skiften 🤣
Vad gött det måste ha känts att skälla tillbaka:laugh:.
Å,vad jag önskar jag ägde skogen jag går i....
 
Folk har ibland en sån jäkla taskig inställning till andra. På landet pratas det om dryga stockholmare och stadsbor som inte har hyfs, men jag är faktiskt själv riktigt less på att vi inte verkar vilja prata om hur jävla illa det är "på landet" ofta också.

Jägare har ingen ensamrätt till skogen, nånsin. Det säger jag som själv är påväg att börja jaga, och verkligen inte har NÅNTING emot jakt eller jägare som sådant. Men det finns en jäkla massa smuts i jaktvärlden också, och en HEL del avsaknad av hyfs och hänsyn.
 
Ta på varselkläder och gå ändå.
Jag mötte jägare som gav mig en utskällning för att jag gick i skogen när det var jakt (som de skyltar om vid byn vid Ica, inte åker jag in dit innan jag går ut). Nu var jag ute med hunden i skog som JAG själv äger till och med, jägaren fick en liten utskällning tillbak :angel:, herregud liksom de kan ju inte säga att jag inte ska få gå och inspektera mina egna skiften 🤣

Dags att omförhandla jakträttigheterna kanske? :angel: Jag utgår ifrån att hen hade jakträtten på din mark, annars begick hen ett jaktbrott :sneaky:
 
Får för mig att min hund stör jakthunden i dennes arbete i såfall....Om jag vore jägare skulle jag inte tycka det var kul att en annan hund stör min hund när den ska jaga.
Varför tror du att jakthunden "blir störd"i sitt jobb av din hund?

En jakthund stöter på massor av saker ute i skogen. Annat vilt, svampplockare, fordon, skogsarbetare.
Varför skulle just din hund vara nåt problem?

Såvida den inte ger sig på jakthunden och vill slåss och blodvite uppstår?

Nu får du sluta se dig som en inkräktare i skogen. Vi har allemansrätt och din rätt att vara i skogen är oinskränkt.
 
Folk har ibland en sån jäkla taskig inställning till andra. På landet pratas det om dryga stockholmare och stadsbor som inte har hyfs, men jag är faktiskt själv riktigt less på att vi inte verkar vilja prata om hur jävla illa det är "på landet" ofta också.

Jägare har ingen ensamrätt till skogen, nånsin. Det säger jag som själv är påväg att börja jaga, och verkligen inte har NÅNTING emot jakt eller jägare som sådant. Men det finns en jäkla massa smuts i jaktvärlden också, och en HEL del avsaknad av hyfs och hänsyn.
Jag håller med dig totalt här. Folk vill inte prata om att det är precis "lika jävla illa på landet". Det är för känsligt. Vi i denna by ska "hålla ihop", hur mycket skitsnack bakom ryggen det än är.
 
Varför tror du att jakthunden "blir störd"i sitt jobb av din hund?

En jakthund stöter på massor av saker ute i skogen. Annat vilt, svampplockare, fordon, skogsarbetare.
Varför skulle just din hund vara nåt problem?

Såvida den inte ger sig på jakthunden och vill slåss och blodvite uppstår?

Nu får du sluta se dig som en inkräktare i skogen. Vi har allemansrätt och din rätt att vara i skogen är oinskränkt.
Jag ger mig, du har rätt;)
 
Sitter inte jakt pågår skyltarna vid vägen för att man ska vara beredd på att det kan komma ut vilt eller hundar på vägen? Det har jag alltid tänkt... inte för att få folk att hålla sig borta 🤔
"Jakt pågår"-skyltarna behöver inte nödvändigtvis befinna sig intill en väg där det kör bilar.
När jag bodde i Småland för många herrans år sedan, satte jägarna upp skyltar även en bit in i skogen, strax innan en skogsväg, där körde inga bilar.
 
"Jakt pågår"-skyltarna behöver inte nödvändigtvis befinna sig intill en väg där det kör bilar.
När jag bodde i Småland för många herrans år sedan, satte jägarna upp skyltar även en bit in i skogen, strax innan en skogsväg, där körde inga bilar.
Det var inte så att de hade något uppgjort med exempelvis ryttare eller liknande? Det har vi haft när jag hade häst på lite olika ställen, jägarna ställde ut skylten när de gick ut och tog med sig den när de åkte hem och vi kunde välja andra vägar att rida på. Väldigt smidigt system eftersom vi var många i stallet så var det svårt för jaktledaren att kontakta rätt person. Det här var dock innan smidiga lösningar som messenger och grupper på facebook. :)
 
Om jag ser en "jakt pågår" skylt så stannar jag inte precis där och går med hunden. Likadant hade jag nog åkt nån annanstans om jag upplevde att det verkade va väldigt mycket på gång (ibland hör man ju hundar skälla på ett sätt som får mig att tänka att det kanske är jakt) men i övrigt så går jag som vanligt, bor i det som kallas "Sveriges sydligaste vildmark" så det är ganska mycket jägare häromkring men har hitils aldrig upplevt dom som otrevliga. Jag tänker att om man nu gör något som är störande för jakt så är det upp till jägarna att kommunicera det till folk på ett vettigt sätt
 
Det var inte så att de hade något uppgjort med exempelvis ryttare eller liknande? Det har vi haft när jag hade häst på lite olika ställen, jägarna ställde ut skylten när de gick ut och tog med sig den när de åkte hem och vi kunde välja andra vägar att rida på. Väldigt smidigt system eftersom vi var många i stallet så var det svårt för jaktledaren att kontakta rätt person. Det här var dock innan smidiga lösningar som messenger och grupper på facebook. :)
Det har jag ingen aning om. Just vid det tillfället hade jag tagit bilen till en skog jag sällan gick i, och vände såklart direkt när jag såg Jakt pågår-skyltarna.

Se där, hur smidigt allting blir när man samarbetar. När man kommunicerar med varann. Önskar att det var sådan bra kommunikation där jag bor, gällande jakten i skogarna jag bor i.
 
Det har jag ingen aning om. Just vid det tillfället hade jag tagit bilen till en skog jag sällan gick i, och vände såklart direkt när jag såg Jakt pågår-skyltarna.

Se där, hur smidigt allting blir när man samarbetar. När man kommunicerar med varann. Önskar att det var sådan bra kommunikation där jag bor, gällande jakten i skogarna jag bor i.
Prova att sträcka ut handen du till jägarna, fråga runt trakten vem som har jakträtten och var den som börjar kommunicera.
 
Annars kan man fråga jägaren vart de är och jagar och om de ska jaga på något annat ställe i skogen, så man kan gå på ett annat ställe. Det är inte fel att ha lite kontakt med jaktlagen som jagar i den skogen man besöker, om man besöker den ofta. Då kan man planera sina promenader till där de inte är.
De flesta jägare jag stött på är bara glada att man frågar, för då kan både jag och dom slippa se varandra i skogen och inte störa varandra så att säga. :)

Jag bor i Småland och har bara sett "jakt pågår" skyltar längs med trafikerade större vägar och enbart i sammband med älgjakt, aldrig annars.
 
Har bara träffat på trevliga jägare när jag varit ute och ridit. Jag brukar stanna till lite och fråga vad de jagar och om det är ok att jag rider, alltid bemötts vänligt.
Jaktansvarig brukar lägga ut i områdets fb-grupp när och vad de jagar ihop med en karta där de markerat området de rör sig i. Jättesmidigt då jag kan välja annat område att röra mig i.
Jag håller mig alltid ur skogen iaf de första två veckorna på älgjakten och sen på helgerna ytterligare ett par veckor.

Jag säger som andra, var den som startar kommunikationen och fråga intresserat.
 
Prova att sträcka ut handen du till jägarna, fråga runt trakten vem som har jakträtten och var den som börjar kommunicera.
Varje gång jag mött en jägare i skogen, har jag tyvärr inte haft upplevelsen av att de är särskilt sugna på att stanna och prata, utan jag har mest haft känslan att jag är i vägen ,som någon annan skrev förut, och vill bara snabbt komma därifrån, det blir ju en väldig spänd stämning när man möter folk i skogen med gevär hängande över axeln...framför allt när man läst om att jägare ser fel på vad som är en älg, en häst, hund, och till och med människa, och börjar skjuta på fel föremål.

Jag känner mig inte vidare stöddig i de lägena kan jag erkänna, framför allt när jag går i skogen ensam också. Därav är jag noga med att ha min reflexväst på mig när jag går i skogen. Så att jägarna tydligt ska se att där är det en människa som kommer gåendes.

Eftersom jag inte själv jagar, har jag absolut ingen koll på ens vilka som befinner sig i skogen, eller vilket jaktlag det är, som tänker befinna sig var, och vid vilken tidpunkt, öht.

I det fallet blir det svårt att ta kontakt via FB eller annat sätt.
 
Varje gång jag mött en jägare i skogen, har jag tyvärr inte haft upplevelsen av att de är särskilt sugna på att stanna och prata, utan jag har mest haft känslan att jag är i vägen ,som någon annan skrev förut, och vill bara snabbt komma därifrån, det blir ju en väldig spänd stämning när man möter folk i skogen med gevär hängande över axeln...framför allt när man läst om att jägare ser fel på vad som är en älg, en häst, hund, och till och med människa, och börjar skjuta på fel föremål.

Jag känner mig inte vidare stöddig i de lägena kan jag erkänna, framför allt när jag går i skogen ensam också. Därav är jag noga med att ha min reflexväst på mig när jag går i skogen. Så att jägarna tydligt ska se att där är det en människa som kommer gåendes.

Eftersom jag inte själv jagar, har jag absolut ingen koll på ens vilka som befinner sig i skogen, eller vilket jaktlag det är, som tänker befinna sig var, och vid vilken tidpunkt, öht.

I det fallet blir det svårt att ta kontakt via FB eller annat sätt.
Jag kan inte uttala mig om de jägare du har träffat, men vad grundar du din känsla på? När jag är ute och jagar så har jag ett mål absolut, och det kan var så att jag har hunden på väg tillbaka, på väg mot en väg eller någon säger något i radion som jag försöker lyssna på. Så jag hejar på den som kommer men ja mitt fokus är på jakten, det betyder inte att jag vill någon annan något illa, tycker att de är i vägen osv utan bara att mitt fokus är någon annanstans. Det känns som om du har väldigt mycket fördomar mot jägare, du kanske ska börja fundera över om det kanske är du som utstrålar ovilja och därmed gör jägaren rädd att du ska skälla ut hen? Det är betydligt lättare för dig att ta reda på vem som har jakträtten på en mark än att en jägare spontant ska komma på att "Hm ja hon solvarma jordgubbar hon kanske tänker gå i samma skog som vi ska ut och jaga i, jag tar och ringer henne och talar om det." utan att veta om vem du är, var du bor eller var du har tänkt att gå.

Prata med grannarna, de kan säkert tala om vem som jagar på marken eller hänvisa dig till någon som vet.
 
Jag tänker så här att när jag är väldigt fokuserad så har jag dels mitt resting bitch face, dels så är jag väldigt fåordig.
Så tror kanske att det inte handlar om dig utan att de har fokus på något helt annat, och så hade jag kunnat tänka mig att de, inte vill stanna och snacka för de ska ha kolla på saker och ting, vilket gör att man fattar sig kort för att inte inbjuda till en pratstund. :)
 
Jag kan inte uttala mig om de jägare du har träffat, men vad grundar du din känsla på? När jag är ute och jagar så har jag ett mål absolut, och det kan var så att jag har hunden på väg tillbaka, på väg mot en väg eller någon säger något i radion som jag försöker lyssna på. Så jag hejar på den som kommer men ja mitt fokus är på jakten, det betyder inte att jag vill någon annan något illa, tycker att de är i vägen osv utan bara att mitt fokus är någon annanstans. Det känns som om du har väldigt mycket fördomar mot jägare, du kanske ska börja fundera över om det kanske är du som utstrålar ovilja och därmed gör jägaren rädd att du ska skälla ut hen? Det är betydligt lättare för dig att ta reda på vem som har jakträtten på en mark än att en jägare spontant ska komma på att "Hm ja hon solvarma jordgubbar hon kanske tänker gå i samma skog som vi ska ut och jaga i, jag tar och ringer henne och talar om det." utan att veta om vem du är, var du bor eller var du har tänkt att gå.

Prata med grannarna, de kan säkert tala om vem som jagar på marken eller hänvisa dig till någon som vet.
Intressant det du skriver om att jag kanske har fördomar mot jägare. Det har jag inte ens tänkt på.
Det är möjligt att du har rätt. Men jag tycker mer det känns som ett allmänt obehag=stor respekt=rädsla? att befinna sig mitt i skottgluggen på nåns gevär när man går i skogen och bara försöker koppla av.

Men du har en poäng. Nästa gång jag möter en jägare ska jag försöka nå fram, och ställa frågor om var de jagar etc.
 
Intressant det du skriver om att jag kanske har fördomar mot jägare. Det har jag inte ens tänkt på.
Det är möjligt att du har rätt. Men jag tycker mer det känns som ett allmänt obehag=stor respekt=rädsla? att befinna sig mitt i skottgluggen på nåns gevär när man går i skogen och bara försöker koppla av.

Men du har en poäng. Nästa gång jag möter en jägare ska jag försöka nå fram, och ställa frågor om var de jagar etc.
Grejen är att du i extremt få fall faktiskt är i skottgluggen, det är lite som att gå och blänga på alla bilförare utifall att någon av dem skulle med flit köra på dig även om de inte sitter i bilen. Har de bössan hängade på axeln är det väldigt lugnt, pipan är riktad uppåt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 498
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 278
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 067
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp