Det här med jakt

Jag är ute mycket i skogarna och under det är året så har det varit ganskas mycket trafik speciellt under svampplockning.

Jag har 3 olika jaktlag i mitt närområde. De som jagar precis runt husknuten brukar informera oss om vilka dagar de har storjakt på. Då alla är ute. Då rider jag på ridbanan och när ag går med hundarna håller vi oss på grusvägarna.

Har stött på både otrevliga/sura jägare samt väldigt trevliga.

Stöter jag på en jägare som står på pass brukar jag bara höja handen till ett hej. Jag vill inte störa. Däremot är de på väg till bilar eller går så hälsar jag högt och frågar vart de är på väg vart de står mm.

Ingen jaktolycka med personskador i vårt område på 60 år.
 
Intressant det du skriver om att jag kanske har fördomar mot jägare. Det har jag inte ens tänkt på.
Det är möjligt att du har rätt. Men jag tycker mer det känns som ett allmänt obehag=stor respekt=rädsla? att befinna sig mitt i skottgluggen på nåns gevär när man går i skogen och bara försöker koppla av.

Men du har en poäng. Nästa gång jag möter en jägare ska jag försöka nå fram, och ställa frågor om var de jagar etc.
År det vapnet som är problemet?
En jägare son rör sig i skogen har knappast vapnet laddat och osäkrat under förflyttning.

Känner du samma obehag=stor respekt=rädsla när du möter en polis? De är också beväpnade.
 
Ok. Då får man ringa och fråga kommunen? Om vem som äger marken då.... eller vem.har koll på alla jaktlag ? jägarförbundet?

Någonstans får ju jaktlagen sin kvot från liksom. Då borde det vara lätt att få jaktledares nr från samma instans om det inte är kommunen.

Min erfarenhet är att jägare är som mest jaktglada första veckan samt följande några helger tillsde fyllt sin kvot... 🤷‍♀️
Om det finns ett viltvårdsområde för älg kan man få kontaktuppgifter från länsstyrelsen.
I vart fall där jag bor är "alla" med på älgjakten och den som håller i det vet vilka som sysslar med annan jakt och kan hänvisa vidare om det t.ex. rör småvilt på något visst ställe. För mig har det fungerat som en bra ingång oavsett ärende och alla jag ringt har varit trevliga och intresserade av att berätta och hjälpa till när man frågar.
 
Jag kan iofs ha förståelse för att personer som aldrig varit i sammanhang där vapen finns kan känna en viss olust över att träffa personer med vapen. Vare sig det är en jägare eller en polis, men i det sistnämnda fallet kanske det känns mer "normalt" eftersom det just är en polis.

Ärligt talat är detta än mer ett ansvar för jägare. Man måste förstå att går man runt med skjutvapen så ska man också föra sig på ett visst sätt när man pratar med folk. Det spelar ingen roll hur osäkrat och oladdat vapnet är, det tillhör ansvar och hyfs att bete sig extra väl då. Vilket tyvärr saknas här och där bland jägare som är så vana vid situationen att de inte tänker på detta, och dessutom ofta känner en för stark "förtur" till skogen under jakten.
 
Är ju inte direkt så att vi dräller runt med skarpladdade osäkrade vapen och vevar hur som helst. Laddade och osäkrade är dom först när vi ska skjuta på ett vilt på en plats med bra/fri sikt och kulfång.
Det är en bra regel liksom att alltid göra patron ur om man uppmärksammar att någon kommer. Tyvärr är det många jägare som inte följer det och har vapnet laddat innan de kommer ut till passet.
 
Jag kan iofs ha förståelse för att personer som aldrig varit i sammanhang där vapen finns kan känna en viss olust över att träffa personer med vapen. Vare sig det är en jägare eller en polis, men i det sistnämnda fallet kanske det känns mer "normalt" eftersom det just är en polis.

Ärligt talat är detta än mer ett ansvar för jägare. Man måste förstå att går man runt med skjutvapen så ska man också föra sig på ett visst sätt när man pratar med folk. Det spelar ingen roll hur osäkrat och oladdat vapnet är, det tillhör ansvar och hyfs att bete sig extra väl då. Vilket tyvärr saknas här och där bland jägare som är så vana vid situationen att de inte tänker på detta, och dessutom ofta känner en för stark "förtur" till skogen under jakten.
Lägger man sen till att en del jägare numera bär heltäckande camomask för ansiktet så är det inte svårt att förstå att de kan upplevas obehagliga att möta.
 
Eftersom jag inte själv jagar, har jag absolut ingen koll på ens vilka som befinner sig i skogen, eller vilket jaktlag det är, som tänker befinna sig var, och vid vilken tidpunkt, öht.
Vill du vara på den säkra sidan kan du köpa en begagnad jaktradio för en billig peng. De är väldigt enkla att hantera, fungerar som en walkie-talkie, och du hör på en gång ifall en kanal används eller inte när du går igenom de i listan. Normalt sett finns det bara 10 st kanaler, så det brukar ta typ 20 sekunder att höra efter vilken kanal de håller sig på. De flesta jaktradios är på 155 mhz, så köp en sådan, men bor ni i mycket kuperad terräng kanske jaktlaget har 31 mhz.

Jag kan sätta på min jaktradio bara för att jag är nyfiken ibland också, höra vad de skjuter och vem som sköt vad. Men jag känner ju alla i det jaktlaget som jagar vid mig. Själv är jag med i ett tjejjaktlag med mark en mil bort.
 
Det är en bra regel liksom att alltid göra patron ur om man uppmärksammar att någon kommer. Tyvärr är det många jägare som inte följer det och har vapnet laddat innan de kommer ut till passet.
ALLA jag känner sätter i patronerna först när de sitter på passet. Och när man går ifrån passet tar man ur skotten innan man går vidare. Om de mot förmodan har patroner i vapnet så har de brutet vapen. Vad jagar du med för hillbillies??
 
ALLA jag känner sätter i patronerna först när de sitter på passet. Och när man går ifrån passet tar man ur skotten innan man går vidare. Om de mot förmodan har patroner i vapnet så har de brutet vapen. Vad jagar du med för hillbillies??

Jag är med särbon och jagar i Norrland och nog är det lite hillbilly-stil där... :D men aldrig i helvete att någon går ut på pass med laddat vapen! När särbon sköt en älg i år precis innan vi hunnit till passet så hann han ju ladda när vi hörde upptaget och att det var på väg mot oss (givetvis hade han koll på kulfång etc).
 
Men jag tycker mer det känns som ett allmänt obehag=stor respekt=rädsla? att befinna sig mitt i skottgluggen på nåns gevär när man går i skogen och bara försöker koppla av.

Jag stack ut o joggade en morgon för nga år sedan innan det var ljust och kom till skogen och min favvostig, 2 km uppförsbacke, precis när det blev ledljus. Där stod en grupp jägare och sa stopp de skulle jaga.
Jag frågade när de skulle börja och det var om 30 min.
Då är jag långt härifrån sa jag och svepte iväg upp på stigen.:laugh:

Det var bara det att när jag kom upp på bergsplatåns raksträcka så satt där en jägare längre bort( som givetvis fått info att jag kom) på en stol med bössan över knäet och pipan låg åt mitt håll. Sedan följde pipan med mig hela tiden när jag sprang, mao han bytte sida på bössan när jag sprang förbi.

På tal om obehag. Själv tyckte jag bara han va körk .

( upprepning jag har skrivit det förut men TS vet nog inte)
 
Jag stack ut o joggade en morgon för nga år sedan innan det var ljust och kom till skogen och min favvostig, 2 km uppförsbacke, precis när det blev ledljus. Där stod en grupp jägare och sa stopp de skulle jaga.
Jag frågade när de skulle börja och det var om 30 min.
Då är jag långt härifrån sa jag och svepte iväg upp på stigen.:laugh:

Det var bara det att när jag kom upp på bergsplatåns raksträcka så satt där en jägare längre bort( som givetvis fått info att jag kom) på en stol med bössan över knäet och pipan låg åt mitt håll. Sedan följde pipan med mig hela tiden när jag sprang, mao han bytte sida på bössan när jag sprang förbi.

På tal om obehag. Själv tyckte jag bara han va körk .

( upprepning jag har skrivit det förut men TS vet nog inte)

Lite av sånt här jag också menade tidigare. Visst finns det otroligt många trevliga, seriösa och bra jägare. De allra allra flesta, säkert. Men det finns också alltför många såna här idioter som tror de ska ha ensamrätt på skogen.
 
ALLA jag känner sätter i patronerna först när de sitter på passet. Och när man går ifrån passet tar man ur skotten innan man går vidare. Om de mot förmodan har patroner i vapnet så har de brutet vapen. Vad jagar du med för hillbillies??

Fast alla hundförare jag känner går i regel med magasinet fullt, även om man inte har någon kula i loppet. Likaså jag själv.
Man hinner inte börja pilla med skott när upptaget kommer.
Skulle aldrig gå i en plantering full med vildsvin utan skott i bössan :laugh:
 
Många jägare laddar redan innan de kommer fram till sitt pass av olika skäl. Sen är den kollektiva älgjakten där man jagar tillsammans med andra och sitter på ett tilldelat pass långt ifrån den enda jakten, det är nog få som smygjagar utan att ha laddat för att ta ett exempel.

Det är en bra regel att ladda först på passet och det är något som kommer upp då och då när jakt diskuteras. Men de som blint tror att alla jägare följer regeln kan läsa den här tråden t.ex.

https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=53155
 
Senast ändrad av en moderator:
För övrigt vill jag tillägga att om en jägare har vapnet riktat mot någon passerande bör det polisanmälas, jag ser det som ett allvarligt brott och jag är ganska säker på att polisen gör det också.
 
ALLA jag känner sätter i patronerna först när de sitter på passet. Och när man går ifrån passet tar man ur skotten innan man går vidare. Om de mot förmodan har patroner i vapnet så har de brutet vapen. Vad jagar du med för hillbillies??
När man läser ett sådant här inlägg och sen dessutom ser hur många som trycker på gilla så undrar man vad det är för fel på folk.

Alla som kan det minsta om jakt vet att man i många situationer går med laddat vapen, ofta helt befogat och det kan ibland även gälla på väg till ett pass. Så en jägare man möter i skogen kan mycket väl ha geväret laddat. Att som ovan påstå något annat visar att man har mycket liten kunskap om hur jakt går till.

Att sen toppa med att vara grovt oförskämd och det gillas av inte mindre än tolv personer.

Det är bara för mycket.
 
När man läser ett sådant här inlägg och sen dessutom ser hur många som trycker på gilla så undrar man vad det är för fel på folk.

Alla som kan det minsta om jakt vet att man i många situationer går med laddat vapen, ofta helt befogat och det kan ibland även gälla på väg till ett pass. Så en jägare man möter i skogen kan mycket väl ha geväret laddat. Att som ovan påstå något annat visar att man har mycket liten kunskap om hur jakt går till.

Att sen toppa med att vara grovt oförskämd och det gillas av inte mindre än tolv personer.

Det är bara för mycket.

Visst, i magasinet i vissa fall, men knappast i loppet och absolut inte osäkrat. Det skulle ju vara livsfarligt och inte okej någonstans. Man kan ju inte svara för ALLA, finns ju rötägg överallt. Tror knappast det är så vanligt att man inte skulle vara ute och gå i skogen för att risken att bli skjuten är för stor. Finns mycket annat jag skulle oroa mig för innan det, typ terrorattack 😅
Är det någon som är grovt oförskämd så tycker jag absolut att det är du.
 
Bara som ett förtydligande med att magasinet kan vara laddad men ingen kula i loppet som nämnts några gånger.
Det innebär att även om bössan skulle vara osäkrad och du skulle komma åt avtryckaren så kommer inget skott. Du måste ladda om för att få en kula i loppet och det är inget du bara kan råka komma åt på en vanlig studsare.
Toppfågeljakt är ju en jakt magasinet är laddat medan du rör dig, samma sak för hundförarna på älgjakten. De börjar inte ladda magasinet när det börjar hetta till, tillfället kan komma lite för snabbt för det.

Förtydligande för er som inte redan vet detta alltså.😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 903
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 316
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 068
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp