Bukefalos 28 år!

Det här med klättring - vad är klättring för er?

Luna10

Trådstartare
Det har diskuterats klättring enkel och dess vara eller inte vara i träning av unga /otränade hästar. Tänker att vad man definierar som klättring kanske skiljer sig lite?
Vi bor i väldigt kuperat område och på en normal runda på 3-4 km så har vi minst mellan 2-4 hyfsat branta och långa backar, både uppåt och neråt. Det är inte många meter jag rider på plan mark om jag inte rider runt på en åker eller ridbana.

En av de brantare backarna, är detta klättring?


Något mindre brant.


Vy, här går det nerför.

Shettisen jag kör på bilderna fick jag hem vid nyår, han är körd i dessa backarna från början (eftersom jag inte kommer mer än 300 m hemifrån utan att stöta på en :crazy:) men i början klev jag av vagnen då det var som brantast. Samma sak med numera 5-åringen, han har gått dessa rundorna som handhäst sen han var 2,5 år och numera rids han i dem. Man får ju anpassa tempo och rundans längd i början men aldrig har jag reflekterat över att det kan vara skadligt? Tvärtom tycker jag att hästarna blir jämnt och fint musklade. Visst får de ta i ibland men så länge de är pigga och glada och bjuder fram så ser jag inget fel i det?
De flesta backar jag rider/kör i är grusväg eller asfalt, någon enstaka är i skogen i obanad terräng.
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Det där är UPPFÖR, för mig. Grusvägen (för jag galopperar inte på asfalt :p) är en lite lagom galoppbacke tycker jag! :)

Klättring är alltså KLÄTTRING i riktiga branter så att hästarna verkligen får ta i och jag får hålla mig i manen och verkligen trampa till i stigbygeln och luta mig framåt för att hålla mig i balans och inte störa (eller åka bakåt :o;))

Samma sak när man rider nerför i typ grustag osv, finns en bra bild på Jens Fredriksson (? :o:D:love:) i Ridsport där han pratar om klättring.
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

En nyfiken följdfråga då: vad är det för sorts träning du får med din definition av klättring som inte fås med upp- och nedförsbackar? Jag har samma typ av "terräng" runt mig som TS. Därav all min tömkörning...
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Jag får nog hålla med om att klättring för mig liknar det Jens visar.
Rider gärna unghästar och galopphästar i slalom runt träd i uppförs och nedförslut i skogen. Gör dem smidigare och starkare, ger dem bättre balans och lär dem lyfta på ben och hovar.

En ren grusvägsbacke ger nog fysisk träning men inte samma allroundträning så som jag känner klättring handlar om. Vet att många börjat träna både trav och galopphästar i grus och sandtag för att göra dem starkare, mjukare och smidigare.

Jag klättrar i alla gångarter helt beroende påterräng och häst som jag rider...
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

En nyfiken följdfråga då: vad är det för sorts träning du får med din definition av klättring som inte fås med upp- och nedförsbackar? Jag har samma typ av "terräng" runt mig som TS. Därav all min tömkörning...


Det där är allroundträning för mig, alltså helt vanlig rida ut träning! SJÄLVKLART stärker dom sig av det också, jag älskar att jogga på milslånga grusvägar som mer än gärna får gå upp & ner som på bilderna, fantastiskt bra!

Men generell klättring ser jag mer som att man lägger in ett pass med ren styrketräning och inte vardagsmotionerar på det sättet. Att man medvetet rider till en väldigt kuperad terräng och lägger in övningar där.
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Jag tycker de backar du visar är optimala i det att de är långa men inte galet branta .
Sen svarar du själv på din fråga delvis ang intensitet för precis som med underlag och träning allmänt handlar skillnaden mellan att belasta sin häst effektivt och att överbelasta den så det sliter , om tillvänjning.

Jag kan förstå kritiken du verkar ha uppfattat mot klättring /intensitet om vi inte har ovan variabler att utgå från .

Ibland beskrivs klätter arbete som ngn mirakel muskelbyggar grej och tar "fel" personer upp tipset och har "fel" förutsättningar på sin häst så blir det galet . Jag tycker jag ser jättemycket tips om att " klättra klättra klättra så bygger du muskler rekord snabbt " och råd som tex " backa hästen i uppförsbackar" . Tyvärr verkar alltför många köpa såna råd utan att egentligen ha förutsättningar att korrekt arbeta sin häst . Då blir slitaget enormt och hästarna går sönder på olika sätt i kombo med det övriga arbetet .

Tycker många inte riktigt verkar ha en stadig kunskap om vad som är ergonomisk stärkande träning , och kan inse/känna/bedöma skillnaden när det inte är det .

Att klättra deluxe i branta backar med en häst som inte är tillvand i styrka/ kondition är galet . Klättra gör man dessutom , både uppför och nedför genom att ha hästen helt rak så den belastar rakt och inte tex kasar snett med bakbenen nedför = enorm sned belastning som bara bryter ner under ryttare . Om fler visste detta dvs vikten av en häst som spårar och arbetas i balans i klätterarbete (precis som allt övrigt arbete) så skulle hästarna må bättre och bättre resultat och Ffa mindre skador existera .

Klättrar man i balans och rakställt underlag känner man dessutom oerhört tydligt huruvida hästen är i balans och hur den responderar korrekt på övningen , dvs kan arbeta i korrekt form och balans för övningen . Det är under de förhållanden träningen stärker , istället för att bryta ner.

Klättrar man en häst i branta backar ska man ha koll och hästen vara i kondition och stärkt för den uppgiften . När man börjar med tuffare klättring efter att de pusselbitarna finns på plats måste man fortfarande ha kunskap om Fys träning , lägga in många pauser osv så hästen inte får mjölksyra och mkt korta sekvenser över lag .
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Visst, det håller jag med om. Så tänkte jag på den tiden jag hade häst på ganska platt mark, då lade jag in back-träning på olika sätt i min vecko-planering, en del regelrätt klättring och en del backe. Nu när jag bor på en bergssida och i princip inte kan rida plant alls, är min utmaning snarare att undvika backträning för att hästen ska få återhämtning. Mängdträningen upp- och nedför borde ge mig samma träning som regelrätt klättring gör, tänker jag. I så brant klättring som jag egentligen fortfarande kallar klättring, dvs i princip sandtag, skulle jag aldrig rida slalom runt träd, det är för brant för det. Min fundering är då fortfarande vilken träningseffekt jag isåfall missar genom att inte regelrätt klättra, när jag bor som jag gör och har flera hundra meter segbacke upp- eller nedför oavsett vilket håll jag rider åt? Nu var ju inte det egentligen TS fråga, utan där uppfattade jag det kopplat till unga hästar, och det är jag också intresserad av. Kan det bli för mycket av det goda, trots att det kanske inte räknas som klättring?
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Jag har såna där riktigt branta "hålla i manen backar" också, men det jag tycker är svårt med att göra en renodlat klättringspass är hur man lägger upp det? Vill helst inte rida upp och sen direkt ner igen, rider hellre brant uppför och sen ner där det är lite mindre lutning, men då blir det oftast inte totalt så mycket klättring. Det är alltså backar där jag inte VÅGAR rida nerför :o. Oftast blir det så att jag rider en runda in i skogen uppför en riktigt brant backe och sen fortsätter på mina vanliga ridvägar.
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Jag rider inte heller kringelikrok när jag klättrar på riktigt, då rider jag uppåt & neråt och ser till att hästen verkligen tar i och inte bara slarvar snabbt.
Vill att hästen går lugnt och jobbar korrekt genom kroppen både uppför och nerför så att det verkligen ger resultat och blir tungt på rätt sätt.

Att rida runt träd osv brukar jag göra ändå, tillsammans med grusvägar och kanske nått hopp över dike osv, men det kallar jag mer uteritt än klättring/styrka! :)
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Jag har såna där riktigt branta "hålla i manen backar" också, men det jag tycker är svårt med att göra en renodlat klättringspass är hur man lägger upp det? Vill helst inte rida upp och sen direkt ner igen, rider hellre brant uppför och sen ner där det är lite mindre lutning, men då blir det oftast inte totalt så mycket klättring. Det är alltså backar där jag inte VÅGAR rida nerför :o. Oftast blir det så att jag rider en runda in i skogen uppför en riktigt brant backe och sen fortsätter på mina vanliga ridvägar.

Jag brukar göra ungefär som du, att jag klättrar uppför och sen fortsättter en bit, sen vänder jag och rider tillbaka nerför och så gör jag så ett par ggr kanske, oftast hittar man ju en rutt som ser till att det blir både kraftigt nerför och kraftigt uppför naturligt.

Har också haft lyckan att ha ett kalhygge med liknande terräng ala Jens och då gick det att rida uppför och sen rida platt och sen svänga neråt utan att svänga i en backe utan på plan mark.
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

[Kan det bli för mycket av det goda, trots att det kanske inte räknas som klättring?/QUOTE]
Det undrar jag också... För jag rider ju nästan aldrig plant.
21-åringen har ju iofs gått i denna terrängen i 10 år och håller ihop fortfarande, men 5-åringen som reds in i ridhus under vintern som 3,5 åring tyckte det var ganska jobbigt i början, TROTS att han gått här som handhäst förut. Men han blir starkare och starkare så jag är egentligen inte orolig.
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Har också haft lyckan att ha ett kalhygge med liknande terräng ala Jens och då gick det att rida uppför och sen rida platt och sen svänga neråt utan att svänga i en backe utan på plan mark.

Red uppför ett kalhygge i våras med 21-åringen. Ett parti var skitbrant, typ lodrätt och jag blev lite fundersam om vi skulle ta oss upp. Men jag kände hur hästen laddade och liksom sa "håll i dig du bara så fixar jag det här". Och det gjorde han, vi tog oss upp med diverse skutt och kravlande :D. Men där red jag INTE nerför, var bara att hitta en annan väg därifrån.
Helt underbar häst, han skulle försöka ta sig uppför en lodrät bergssida om man bad honom :love::love::love:
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Grusvägen (för jag galopperar inte på asfalt ) är en lite lagom galoppbacke tycker jag!

Brukar också galoppera uppför den men nerför är den brant, i alla fall för en ung obalanserad häst....
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Klättra är för mig backar som är såpass branta att man får ha hästen samlad när man går ner igen.

Det du visar på dina bilder är en slak uppförsbacke i mina ögon... :p

I mitt hörn av världen är landskapet vilt och kuperat, går upp och ner hela tiden. Enda som är plant här är ridbanan.

Anser inte att vi "klättrar" på en vanlig uteritt trots att det går antigen uppför eller nerför det mesta av vägen.Tycker inte man bör tänka på att undvika backar för att hästen är ung, men man behöver inte (som vissa gör) springa upp och ned samma backe 10 ggr...
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

KL

Klättring är för mig när man känner hur hela hästen får ta i ordentligt och breddar baken rejält för att få påskjut samtidigt som det känns som att de sänker kroppen. Grymtningar är inte ovanligt att höra :p
Det ska slutta starkt uppåt så det i det närmsta verkligen känns som att den klättar för att ta sig upp. Nerför måste den bromsa och ta väldigt korta samlade steg och där sätter den sig väldigt mot rumpan och koncentrerar sin vikt där.

Allt annat för mig är bara uppförsbacke, eller backträning där jag vill ha en svagare men längre lutning.

När vi klättar far vi till närliggande sandtag som har kraftiga lutningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

KL

Klättring är för mig när man känner hur hela hästen får ta i ordentligt och breddar baken rejält för att få påskjut samtidigt som det känns som att de sänker kroppen. Grymtningar är inte ovanligt att höra :p
Det ska slutta starkt uppåt så det i det närmsta verkligen känns som att den klättar för att ta sig upp. Nerför måste den bromsa och ta väldigt korta samlade steg och där sätter den sig väldigt mot rumpan och koncentrerar sin vikt där.

Allt annat för mig är bara uppförsbacke.

När vi klättar far vi till närliggande sandtag som har kraftig lutning.

Precis! :)
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Klättring för mig är uppför ganska branta backar, men framför allt i skog och mark. En uppförsbacke för mig är möjligen backträning men inte klättring.
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

backar upp och ner har vi överallt i skogen här med. kallar inte det för klättring då utan vanlig skogstur!

men även riktiga "klätterbackar". det som är bra med våra klätterbackar är att det finns en väg ner med mindre lutning. för den lutningen som är uppförs vågar jag INTE ta nerförs...

vet inte om man ser men här är toppen på backen taget neråt.

2012-07-30_174254_5016c59de087c3298400000f.jpg
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

På den andra bilden så är nog kanten upp mot skogen för brant, om inte annat så har man ner för mycket grus i diket. Men skogen ovanför går det nog att köra i.

Är sällan hästarna som verken bangar eller inte fixar det här, husse fegar ur långt innan! (Men skyll inte på mig om du välter hästen sen)

Ptr
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Svarar alla; då har jag ungefär klart vad de flesta anser vara klättring. Den sortens klättring gör jag med ibland, men inte renodlade pass med enbart klättra upp och ner. Men ridvägarna är som sagt backiga, så den träningen får de ju alltid.

Men jag känner flertalet hästar som ALDRIG kommer ens nära en klätterbacke, ägarna till dem är huvudsakligen 2 kategorier:
1. Såna som är jätterädda för att överanstränga sin häst, deras hästar blir mycket sällan svettiga eller andfådda då de rider och att låta hästen ta i så den grymtar kommer inte på fråga :eek:
2. Tränande & tävlande ryttare som så gott som aldrig rider ut och om de gör det är det skritt på plan grusväg/preparerad ridväg. Vissa hästar rids aldrig ut för de blir "tokiga" och trivs enligt ryttarna bäst på banan.

Så hur nödvändigt är det med klättring/ offroadridning? Jag gör det väldigt gärna, mycket oftare än jag rider på bana. Men har det egentligen någon betydelse för hästens välmående och välbefinnande? För det verkar ju gå att hålla hästar i bra form utan det.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 145
Senast: yamyam
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 180
Senast: Mezcal
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 996
D
Träning Min häst har inte blivit riden så jättemkt på några månader. Mest skrittad lite trav under sommaren lite sporadiskt. Byggde upp han och...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp