Bukefalos 28 år!

Det här med klättring - vad är klättring för er?

Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

På den andra bilden så är nog kanten upp mot skogen för brant, om inte annat så har man ner för mycket grus i diket. Men skogen ovanför går det nog att köra i.

Den branten skulle jag lugnt kunna rida uppför men inte köra;). Dock är det fårstängsel högst upp så det är inte aktuellt just där.
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Nödvändigt behöver det inte vara, det beror på vad hästen ska tränas till.
Men som allt annat så tycker jag att man ska variera även lågintensiv och högintensiv träning för att hästen ska få så bra kondition som möjligt.

Självklart för mig också är att vissa dagar att man anstränger hästen lite mer/så att det blir jobbigt. Ingen bygger vare sig kondition eller styrka av att ligga kvar på exakt samma nivå hela tiden utan den ska sakta förflytta sig framåt men då måste man också träna hårdare då och då.

En del tycker det är jättehemskt när hästen är helsvettig, men vadå? Åker man på gymmet eller drar ut på en springtur utan att ha svettats kan man inte ha tränat...

Hästens kropp är gjord för timtals av arbete/rörelse varje dag men vi nyttjar faktiskt bara en bråkdel av det.
Om man bara tänker på hur stora lungor och hjärta i förhållande till kroppen de har förstår man kapaciteten.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

Jag ser det där som "uppförs"/"nerförs"...
Vi har en nära stallet som vi galopperar i, ungefär som på första bilden men den svänger inte. Och så en annan som är lång, men med en lite lätt dryg lutning som vi skrittar i (asfalt). Det är vanliga ridturer. Men vi har ett par få riktiga klätterbackar i skogen med stubbar och stenar som vi rider upp och nerför ett par gånger. Då måste vi hålla i manen, hästarna tar i. Jag får ta kortare pauser ibland för min häst saknar den kondition och styrka som behövs. En slinga i skogen har både raka spår, upp och nerför kortare bitar :) Det finns även en rak vanlig grusväg men väldigt brant som vi travar/galopperar i. Den är lång, min häst känns lite trött i slutet :)

Jag rider dock i backarna för det är kul, rider ju hellre där än på banan :)
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

backar upp och ner har vi överallt i skogen här med. kallar inte det för klättring då utan vanlig skogstur!

men även riktiga "klätterbackar". det som är bra med våra klätterbackar är att det finns en väg ner med mindre lutning. för den lutningen som är uppförs vågar jag INTE ta nerförs...

vet inte om man ser men här är toppen på backen taget neråt.

2012-07-30_174254_5016c59de087c3298400000f.jpg

Det är här är klättring för mig med, branta backar som man nästan måste skritta uppför eftersom hästen inte orkar trava/galoppera mer än nått steg innan mjölksyran kommer.


Vi har många sånna här backar där jag står med, och 1 dag i veckan har vi klättring på schemat då klättrar vi upp och ner och har superroligt i backarna=)
 
Sv: Det här med klättring - vad är klättring för er?

De bilder ts lagt ut är inte klättring i min värld utan mer motlut vilket i sig inte är att förakta när det gäller att träna häst. Här har jag rejäla backar/branter som inte är lämpade för körning men rida går bra och de är långa branter. Det är så pass brant att man känner dragningskraften, helt klart. Känslan av att nästan tippa baklänges...Jag är van men så fort det kommer gäster som vill rida dras det efter andan och jag får ofta höra att: "Trodde inte man kunde rida så här"...

Det jag måste tillägga är att jag har tränat hästarna för detta. Dom måste bära sig korrekt och aldrig "flamsa" fram och tappa balans. Inför en nedstigning i en brant samlas hästen och den får inte gå framåt förrän den satt under sig och är koncentrerad/fokuserad på branten. Aldrig fläng uppför heller utan i balans och bärighet. Det är kuperat i terrängen här så vi har väl inte så mycket val ;) ...För att komma till en mer plan terräng måste vi genom en ravin först t.ex....men det funkar. Hästarna är starka och tåliga efter många års träning.
101001View2.jpg
[/URL][/IMG]
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 137
Senast: yamyam
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Mezcal
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 994
D
Träning Min häst har inte blivit riden så jättemkt på några månader. Mest skrittad lite trav under sommaren lite sporadiskt. Byggde upp han och...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp