Det här med ledighet

Piek

Trådstartare
En av mina anställda hörde av sig under min semester och ville ha en ledig vecka i september. Jag sa att jag skulle kolla på det och om hon inte hade tid att vänta skulle hon kolla med chefen över mig.

Nu när jag kom tillbaka berättar hon att hon bokat resan utan att prata med den andre chefen. När jag kollar på det inser jag att det är en vecka som passar otroligt dåligt att ge ledighet på.

Jag försöker nu hitta någon sida där det tydligt står vilka rättigheter man har till ledighet för resa som fast anställd men hittar inte det jag söker. Kan någon hjälpa mig?
Det är alltså obetald ledighet, semesterdagar har hon tagit slut på...

Anledningen till att jag vill läsa på om det är att jag vill vara 100% säker på det jag säger henne och det enda svaret jag får från min chef är att jag ska neka ledigheten med motiveringen att hon behövs på jobbet...

Vi kör med handels kollektivavtal om det påverkar
 
Jag tolkar det som att hon ansökt om tjänstledighet? Kräv skriftlig ledighetsansökan.

---
Tjänstledighet som obetald semester
En arbetsgivare har ingen skyldighet att bevilja dig tjänstledighet för exempelvis extra ledighet. Om din arbetsgivare ändå beviljar sådan ledighet, har du inte rätt att avbryta en sådan ledighet i förtid.
---
Unionen.se
 
Riktigt dåligt att hon hörde av sig under din semester! Tycker jag är ett bevis på dåligt omdöme och bristande respekt. Vad har hon för anställning? Kan tänka mig att det kan vara lite mer klurigt om hon bara är timanställd utan "fast schema" om hon däremot har en anställning så är det ju bara att neka om det inte passar antar jag?
 
Jag tolkar det som att hon ansökt om tjänstledighet? Kräv skriftlig ledighetsansökan.

---
Tjänstledighet som obetald semester
En arbetsgivare har ingen skyldighet att bevilja dig tjänstledighet för exempelvis extra ledighet. Om din arbetsgivare ändå beviljar sådan ledighet, har du inte rätt att avbryta en sådan ledighet i förtid.
---
Unionen.se
Tack! Det räknas alltså som tjänstledighet fast det bara är en vecka det gäller?

Riktigt dåligt att hon hörde av sig under din semester! Tycker jag är ett bevis på dåligt omdöme och bristande respekt. Vad har hon för anställning? Kan tänka mig att det kan vara lite mer klurigt om hon bara är timanställd utan "fast schema" om hon däremot har en anställning så är det ju bara att neka om det inte passar antar jag?
Hon är fast anställd, 100%. Septemberschemat ska ut nu i dagarna, ska försöka få ihop det så hon får åka men som det ser ut blir det svårt utan att vi ska bli underbemannade
 
Tack! Det räknas alltså som tjänstledighet fast det bara är en vecka det gäller?


Hon är fast anställd, 100%. Septemberschemat ska ut nu i dagarna, ska försöka få ihop det så hon får åka men som det ser ut blir det svårt utan att vi ska bli underbemannade

Ok! Hon kan inte begära att få ledigt helt enkelt. Att hon bokat resan är inte ditt ansvar utan en risk hon själv har tagit.
 
Det är tjänstledighet om semesterdagar inte finns /nyttjas och tjänstledighet måste givetvis godkännas med varsel från arbetsgivaren och är inte självklar alls att den godkänns . Ring ditt fack om du är osäker på detaljerna runt just tjänstledighet så får du torrt på fötterna .

Även semester måste godkännas i förväg ;) även om lagen om rätt till semester under juni-juli-augusti finns enligt svensk lag i sak ;)
 
Tjänstledighet utan lön. Går fint att neka, om det inte är för studier men till och med då kan AG skjuta upp ledigheten.
Jag hade nekat om det inte funkar, men förberett mig på att personen kanske blir "sjuk" under den perioden.
 
En av mina anställda hörde av sig under min semester och ville ha en ledig vecka i september. Jag sa att jag skulle kolla på det och om hon inte hade tid att vänta skulle hon kolla med chefen över mig.

Nu när jag kom tillbaka berättar hon att hon bokat resan utan att prata med den andre chefen. När jag kollar på det inser jag att det är en vecka som passar otroligt dåligt att ge ledighet på.

Jag försöker nu hitta någon sida där det tydligt står vilka rättigheter man har till ledighet för resa som fast anställd men hittar inte det jag söker. Kan någon hjälpa mig?
Det är alltså obetald ledighet, semesterdagar har hon tagit slut på...

Anledningen till att jag vill läsa på om det är att jag vill vara 100% säker på det jag säger henne och det enda svaret jag får från min chef är att jag ska neka ledigheten med motiveringen att hon behövs på jobbet...

Vi kör med handels kollektivavtal om det påverkar
Handels avtal brukar jag kunna på mina fem fingrar . Men nu har vi just fått ett nytt. Jag har ett svagt minne om att det införts rätt till fem tjänstledighetsdagar/år. Men jag är inte säker på hur det är formulerat eller så. Det är bara att leta upp ett färsk kollektivavtal och kolla.
Jag är på semester och har inget hemma.
 
Tack för alla era svar! Känns skönt att veta att jag tänker åt rätt håll även om jag känner mig väldigt elak om jag nekar... Men som ni skriver, det är inte mitt ansvar om hon bokar resa utan beviljad ledighet
 
Tack för alla era svar! Känns skönt att veta att jag tänker åt rätt håll även om jag känner mig väldigt elak om jag nekar... Men som ni skriver, det är inte mitt ansvar om hon bokar resa utan beviljad ledighet
Det är ju väldigt konstigt agerande. Men som sagt så kolla i kollektivavtalet först hur det ser ut. Eller ring Handels direkt. De hjälper gärna arbetsgivare också.
 
En av mina anställda hörde av sig under min semester och ville ha en ledig vecka i september. Jag sa att jag skulle kolla på det och om hon inte hade tid att vänta skulle hon kolla med chefen över mig.

Nu när jag kom tillbaka berättar hon att hon bokat resan utan att prata med den andre chefen. När jag kollar på det inser jag att det är en vecka som passar otroligt dåligt att ge ledighet på.

Jag försöker nu hitta någon sida där det tydligt står vilka rättigheter man har till ledighet för resa som fast anställd men hittar inte det jag söker. Kan någon hjälpa mig?
Det är alltså obetald ledighet, semesterdagar har hon tagit slut på...

Anledningen till att jag vill läsa på om det är att jag vill vara 100% säker på det jag säger henne och det enda svaret jag får från min chef är att jag ska neka ledigheten med motiveringen att hon behövs på jobbet...

Vi kör med handels kollektivavtal om det påverkar

Varför kollade du inte upp det på en gång?
Finns det inga kollegor som kan gå in och täcka upp?
Jag ser det som självklart att man försöker lösa det, även om det var våghalsigt att boka utan ett klart ok till ledighet.
 
Riktigt dåligt att hon hörde av sig under din semester! Tycker jag är ett bevis på dåligt omdöme och bristande respekt. Vad har hon för anställning? Kan tänka mig att det kan vara lite mer klurigt om hon bara är timanställd utan "fast schema" om hon däremot har en anställning så är det ju bara att neka om det inte passar antar jag?

Jag tänker att tillgänglighet ingår i att vara chef. En vanlig ledig dag får jag säkert tre-fyra arbetsrelaterade samtal. Skulle jag strunta i att svara skulle det ofta drabba våra kunder och i slutändan mig själv till följd av sjunkade lönsamhet.
 
Jag tänker att tillgänglighet ingår i att vara chef. En vanlig ledig dag får jag säkert tre-fyra arbetsrelaterade samtal. Skulle jag strunta i att svara skulle det ofta drabba våra kunder och i slutändan mig själv till följd av sjunkade lönsamhet.
Men nu fanns det ju en chef ovanför ts. Det finns väl ingen anledning till att ts ska behöva kolla det då? Man kan ju förstå egenföretagare kanske men inte så som ts verkar jobba.
 
Tjänstledighet utan lön. Går fint att neka, om det inte är för studier men till och med då kan AG skjuta upp ledigheten.
Jag hade nekat om det inte funkar, men förberett mig på att personen kanske blir "sjuk" under den perioden.

Jag har varit med om att en person blev "sjuk" i samband med att jag nekat ledighet. Relationen till den medarbetaren blev aldrig densamma igen. Förtroendet var brustet.
 
Nu jobbar jag med ett annat avtal, men semesterlagen är densamma för oss alla.

Arbetsgivaren är skyldig att bereda en anställd 4 veckor sammanhängande semester under sommarmånaderna (juni-augusti). Det är egentligen den enda rättighet enligt lag en AT har. Sen är det upp till arbetsgivaren när dessa 4 veckor placeras. Resterande dagar (som inte kan sparas), kan arbetsgivaren också placera ut när det passar bäst i verksamheten.
 
Nu jobbar jag med ett annat avtal, men semesterlagen är densamma för oss alla.

Arbetsgivaren är skyldig att bereda en anställd 4 veckor sammanhängande semester under sommarmånaderna (juni-augusti). Det är egentligen den enda rättighet enligt lag en AT har. Sen är det upp till arbetsgivaren när dessa 4 veckor placeras. Resterande dagar (som inte kan sparas), kan arbetsgivaren också placera ut när det passar bäst i verksamheten.
Fast det är ju inte semester hon söker, utan ledighet. Semesterdagarna är ju slut.

Det låter lite som om rutinerna behöver styras upp så att medarbetarna vet vem de ska gå till under närmaste chefs semester.
 
Till att börja med tycker jag TS företag bör styra upp så all ledighetsansökan sker skriftligen, gärna via mail. Jag har inga problem att titta igenom mina mail under min semester, även om det inte är så regelbundet som under den tid jag är i tjänst.

Sedan kan jag ju känna att man kanske bör vara ut i lite bättre tid om man vill boka resa och därför ta ut ledighet. Om jag inte minns fel ska tjänstledighet ansökas om minst tre månader i förväg.
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 955
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 519
Senast: Paddington
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp