Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Bra tips, precis i den banan tänker jag också men just det där med att jag kunde använda min egen närvaro hade jag inte ord på.
Jag sitter ju mest i tevesoffan, vi träffas mest på kvällarna, dricker kaffe och tittar på något på teven. Men självklart kan jag åberopa det. Självklart stökar jag ju ner lite åtminstone... :D

Oups. Vad klumpigt att tappa kaffekoppen :o
Var har du skurmoppen? Måste torka av efter mig innan det blir fläckar!
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Sånt där är alltid så intressant ty det är BARAR kvinnor som ställer såna här frågor och "tar upp" det här med städning när det kommer till förhållanden. jag har aldrig hört en man klaga...

Jag har då råkat ut för två karlar som klagat på mitt sätt att städa.
Jag har rent hemma, men det ligger ju böcker och grejor lite överallt pga för lite förvaring.
De däremot har haft noll saker framme men 20cm damm överallt vilket jag tycker är värre.
Har haft hjälp av grannarna att röja och storstäda min lägenhet och jag är ingen organisatör så jag blev själaglad.
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Jag vet men de har retat sig på röran och jag på deras smuts. Eftersom jag är astmatiker så märker jag ju av smutsen.
Smutsiga toaletter o h kök klarar jag inte av alls Hua..
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Jag tycker inte att frågan är hur du ska ta upp att det är skitigt hos honom utan frågan är, kan du tänka dig att leva så? Är det okej för dig att det är så skitigt hemma hos dig? För även om han gladeligen hade städat om du sa något nu så kan jag lova dig att han inte skulle göra det utan att du tjatade en hel del om ens då om två år när ni bor ihop och frågan är ju då om det är okej för dig att det blir ditt ansvar att det hålls någorlunda rent hemma hos er för att han varken bryr sig eller ser hur skitigt det är? Vissa saker gör man ju bara och till det hör att städa toaletten så att den är fräsch och dammsuga och torka golven innan man bjuder hem en presumtiv ny partner till sitt hem.

Jag hade faktiskt inte fortsatt ett förhållande med någon där jag hade funderat på när han skurade toan senast. Jag vill ha det rent och fräscht omkring mig och jag behöver att min partner har ungefär samma syn på renlighet som jag själv har. Jag hade aldrig tagit med eget täcke och kudde för att hans var så skitigt att jag inte ville använda det utan jag hade låtit bli att sova över.

För att man ska trivas i ett förhållande så behöver vissa saker flyta av sig självt och just städning är en sådan sak för mig. För dig kanske det är något helt annat? Jag kan inte leva med en människa som tycker att det är okej att det är så skitigt som du beskriver. Jag hade aldrig kunnat nära några känslor för någon som inte ens sköter om sitt hem om han är i fysiskt och psykiskt skicka att klara av det, dvs att han är frisk. Är man inte frisk eller av andra orsaker okapabel att städa sitt hem så får man betala någon annan för att göra det men någon lägsta nivå måste ju finnas.

Du får nog välja. Antingen tar du det som det är och accepterar honom som han är eller så gör du det inte. Vissa saker kan man inte ändra på. Tanken är ju inte att du ska göra om honom som en degklump utan han är ju som han är. Om han inte ens i början av ert förhållande inser att han bör hålla någorlunda rent så lär han knappast göra det sedan heller. Det handlar inte om att man blir hemmablind för isåfall så skulle ju alla ha skitiga hem för alla blir ju hemmablinda. Att vara hemmablind handlar om att man inte ser att det ser slarvigt ut med tidningshögen på bänken eller att man glömmer att ställa undan sina skor men att ens gäster funderar på när man städade toaletten senast handlar inte om att vara hemmablind utan då är man en skitgris helt enkelt.

Hur är hans personliga hygien? Sköter han den? En person vars hem inte är fräscht luktar ju inte fräscht heller oavsett hur mycket han duschar eftersom kläderna tar lukt av hemmet och det kan jag verkligen inte tända på.

Jag tycker att du ska sluta fundera i termer om hur du ska göra om honom. Jag tror inte att någon uppskattar att någon vill göra om en. Hur skulle du känna inför att han vill göra om något hos dig? Jag tycker helt enkelt inte att det är schysst att vilja göra om en annan människa. Förmodligen så trivs han ju med hur han lever för annars skulle han ju inte leva på det viset. Visst finns det en minimal chans att han om du erbjuder dig att städa utbrister att han inte inser att det är skitigt men den chansen är som sagt minimal.
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

vi har tydligen helt olika sätt att se på det här med renlighet och att hålla det hyfsat undanplockat... Jag vill på inget vis ge honom dåligt samvete men jag vill hjälpa till att röja upp och snygga till!
Säg det då; precis så. Det viktigaste i en relation är att man kan prata med varann. Tänk på att det inte handlar om "rätt och fel" utan om olika syn. Det är hans hem och hans regler eftersom ni inte bor ihop; men ju mer tid du spenderar där desto mer får ni ju lov att synka ihop er för att ni ska trivas tillsammans. Det handlar om att mötas.
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Jag tycker inte att frågan är hur du ska ta upp att det är skitigt hos honom utan frågan är, kan du tänka dig att leva så? Är det okej för dig att det är så skitigt hemma hos dig? För även om han gladeligen hade städat om du sa något nu så kan jag lova dig att han inte skulle göra det utan att du tjatade en hel del om ens då om två år när ni bor ihop och frågan är ju då om det är okej för dig att det blir ditt ansvar att det hålls någorlunda rent hemma hos er för att han varken bryr sig eller ser hur skitigt det är? Vissa saker gör man ju bara och till det hör att städa toaletten så att den är fräsch och dammsuga och torka golven innan man bjuder hem en presumtiv ny partner till sitt hem.

Jag hade faktiskt inte fortsatt ett förhållande med någon där jag hade funderat på när han skurade toan senast. Jag vill ha det rent och fräscht omkring mig och jag behöver att min partner har ungefär samma syn på renlighet som jag själv har. Jag hade aldrig tagit med eget täcke och kudde för att hans var så skitigt att jag inte ville använda det utan jag hade låtit bli att sova över.

För att man ska trivas i ett förhållande så behöver vissa saker flyta av sig självt och just städning är en sådan sak för mig. För dig kanske det är något helt annat? Jag kan inte leva med en människa som tycker att det är okej att det är så skitigt som du beskriver. Jag hade aldrig kunnat nära några känslor för någon som inte ens sköter om sitt hem om han är i fysiskt och psykiskt skicka att klara av det, dvs att han är frisk. Är man inte frisk eller av andra orsaker okapabel att städa sitt hem så får man betala någon annan för att göra det men någon lägsta nivå måste ju finnas.

Du får nog välja. Antingen tar du det som det är och accepterar honom som han är eller så gör du det inte. Vissa saker kan man inte ändra på. Tanken är ju inte att du ska göra om honom som en degklump utan han är ju som han är. Om han inte ens i början av ert förhållande inser att han bör hålla någorlunda rent så lär han knappast göra det sedan heller. Det handlar inte om att man blir hemmablind för isåfall så skulle ju alla ha skitiga hem för alla blir ju hemmablinda. Att vara hemmablind handlar om att man inte ser att det ser slarvigt ut med tidningshögen på bänken eller att man glömmer att ställa undan sina skor men att ens gäster funderar på när man städade toaletten senast handlar inte om att vara hemmablind utan då är man en skitgris helt enkelt.

Hur är hans personliga hygien? Sköter han den? En person vars hem inte är fräscht luktar ju inte fräscht heller oavsett hur mycket han duschar eftersom kläderna tar lukt av hemmet och det kan jag verkligen inte tända på.

Jag tycker att du ska sluta fundera i termer om hur du ska göra om honom. Jag tror inte att någon uppskattar att någon vill göra om en. Hur skulle du känna inför att han vill göra om något hos dig? Jag tycker helt enkelt inte att det är schysst att vilja göra om en annan människa. Förmodligen så trivs han ju med hur han lever för annars skulle han ju inte leva på det viset. Visst finns det en minimal chans att han om du erbjuder dig att städa utbrister att han inte inser att det är skitigt men den chansen är som sagt minimal.

Jag håller inte med. Visst, det är svårare med en äldre man, men nog kan man förändra en hel del hos en annan människa utan att det är att köra över någon. Min pojkvän har förändrat mig en del och jag har förändrat honom en del.

Min pojkvän hade det ganska skitigt hemma hos sig innan jag kom in i bilden. Ja, han dammsög/skurade ibland och röjde väl av det värsta, men det var ganska långt från min lägstanivå. Det hade mycket att göra med uppfostran, dels var hans föräldrar inte jättenoga med städningen och dels behövde han aldrig hjälpa till med hemarbete hemma, så han lärde sig aldrig riktigt hur man skulle göra.

Jag städade ibland när jag var ensam där, tog lite i taget. Han blev bara glad. Jag körde väl lite på "jag är här så ofta ändå så jag skitar väl också ner"-grejen. Köpte starkt avkalkningsmedel och rengjorde toaletten som blivit nedkalkad sedan länge. Sen var ju det jobbiga att lära om hans städrutiner, inte att röja själv. Han kanske tog lite illa upp av min städning, men mest blev han glad att det blev finare.

Det jobbiga var liksom att få honom att förstå att saker måste göras noga för att de ska bli riktigt riktigt rena. Man måste lyfta och flytta undan möbler, lyfta alla grejer på diskbänken ibland när man torkar av, borsta toastolen riktigt ordentligt och torka av HELA toastolen ibland.

Nu har han blivit bättre på att städa för att jag har lärt honom hur man gör och ställt krav. Han mår ju också bättre när det är rent och fint.

Så mitt tips till trådstartaren - röj undan lite i taget, typ en del av ett rum. Få honom att inse det sköna i ett rent hem, för det är inte alla som haft det rent och fräscht hemma. Sen börjar jobbet med era gemensamma städrutiner, men det är en senare fråga. Kanske tycker han att det är kul när han får lära sig hur man gör? Kanske behöver han bara en liten spark i baken för att underhålla städningen?
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Jag hade sagt till honom rakt ut att ni inte har samma syn på städning och at du tycker att det är lite jobbigt. Ni är båda vuxna och du beskriver honom som en bra människa. Man måste kunna prata med varandra om allt i ett förhållande och städning är inget farligt att diskutera. Antingen förstår han dig och tycker det är ok med lite mer städning eller så gör han det inte och då får du stå ut. Om du vill.

Att skoja fram något eller vara finkänslig känns bara löjligt. Själv avskyr jag när folk antyder något och förväntar sig att jag ska fatta vad de menar för det gör jag ändå inte. Säg rakt ut istället.
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Sånt där är alltid så intressant ty det är BARAR kvinnor som ställer såna här frågor och "tar upp" det här med städning när det kommer till förhållanden. jag har aldrig hört en man klaga...

Det där är INTE sant. Jag har levt i en lång relation med en man som har extremt mycket högre krav på städning än mig. Jag kallar mig nog ganska normal (möjligen rörig) medan han är närmast pedant.

Det är hemskt jobbigt att ha olika nivåer på renhet så jag förstår dig verkligen TS. Jag tror faktiskt att det är något av det svåraste man kan synka om man inte är kompatibla från början.

Tror Ramonas idéer är bra. Var försiktig med att trampa på, samtidigt som det säkert är omöjligt att gå vidare på lång sikt om ni (du) inte tar tag i det v
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Låt honom vara. Han är en stor pojke (antar att han är i din egen ålder?) och är kanske nöjd? Så länge inget föreligger som för att han inte kan (tex. sjukdom/handikapp) så kanske han inte är intresserad? Fråga om han inte funderat på att köpa städhjälp?

Om ni fortskrider med relationen kommer det garanterat inte bli bättre från hans sida. Så då får du nog räkna med att städa själv om du vill ha det på ett visst vis. :d



Sånt där är alltid så intressant ty det är BARAR kvinnor som ställer såna här frågor och "tar upp" det här med städning när det kommer till förhållanden. jag har aldrig hört en man klaga...


Hört o hört , men min toyboy gjorde megastorstädning hos mig ...nu har jag inte så skitigt men damm bakom soffan o sängen o sånt där gammalt skit ...han tyckte eftersom han tog upp min dyrbara tid :d ..så kunde han lika gärna hjälpa till med sånt jag inte gjorde när han var här , eller när jag jobba natten eller när jag sov typ ..

Dock var han inte lika noga hemma hos sig själv :p
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Om jag vore dig skulle jag nog inte fundera på att flytta ihop....alltför olika syn på vad som är städat, vad som är rent och snyggt...och framför allt vad som är hygieniskt kommer garranterat i längden att bli gräl och missnöje över.
När man tycker att sängkläder och toa känns snuskiga hos någon ...ja då vetefan om det inte är bättre att säga att det är bättre att bo hemma hos dig då sonen är hos sin pappa.
gulan
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Om jag vore dig skulle jag nog inte fundera på att flytta ihop....alltför olika syn på vad som är städat, vad som är rent och snyggt...och framför allt vad som är hygieniskt kommer garranterat i längden att bli gräl och missnöje över.
När man tycker att sängkläder och toa känns snuskiga hos någon ...ja då vetefan om det inte är bättre att säga att det är bättre att bo hemma hos dig då sonen är hos sin pappa.
gulan

Jag kan delvis hålla med. Men samtidigt så vekar det vara viss del av städningen som ts tycker är värst och det är just det du tar upp.

Och finns ju inget som säger att just den delen kan hon ta om de skulle flytta ihop och mannen kan göra annat han är bra på :)
Här hemma är det nästan alltid jag som städar toa och byter lakan. Men min man gör så mycket annat som jag tycker är urtråkigt, så nån konflikt om städning har vi aldrig.
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

kl

Att flytta ihop finns inte på kartan ännu, det är så nytt och jag trivs rätt bra med eget hus. Däremot finns väl tanken att det ev kan bli så framöver och det är jag inte orolig över, tror inte alls att han skulle protestera mot städdagar eller varsina ansvarsområden eller liknande. Han är inte lat på något vis, jag tror bara inte att han tänker på hur det ser ut.

Det jag funderar mest över just nu är hur okej det är att ta upp det där med städningen nu i dagsläget, som jag skrev innan vill jag inte trampa honom på tårna - det är ju faktiskt hans hem och inte mitt!
Skulle så gärna vilja ta lite krafttag här och där, men skulle någon göra det hemma hos mig skulle jag nog faktiskt ta illa upp :o Fy vad mesig jag är!

Det där med eget täcke och kudde, han har inte smutsiga sängkläder för tvättar gör han nog oftare än vad jag gör men däremot är själva kuddarna och täckena under ofräscha och riktigt, riktigt gamla och just när man sover vill jag verkligen inte ha det så. Tror inte han funderat över det heller, han är ju van.

Tack för all input, jag hinner inte svara på varje inlägg för jag ska iväg men det finns mycket bra tankar där och jag har läst och funderat över alla vinklar ni tagit upp. Vad som blir i framtiden lär visa sig, jag tar det som det kommer. Bortsett från det här kan jag nog inte hitta en finare man med underbarare dotter så det känns dumt om man skulle bryta för en sån sak.
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Hur är hans personliga hygien? Sköter han den? En person vars hem inte är fräscht luktar ju inte fräscht heller oavsett hur mycket han duschar eftersom kläderna tar lukt av hemmet och det kan jag verkligen inte tända på.

Duschar och tvättar kläder gör han nästan maniskt så ren är han alltid. Håller med, hade det inte varit för det hade inte jag heller fixat det! Där går definitivt en gräns...
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Ge förslag någon dag då ni inte har något att göra eller är tråkigt väder ute, att typ " kan vi inte ta och städa lite, då har vi ju något att göra"
Vill han inte så kan ju du städ
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Sånt där är alltid så intressant ty det är BARAR kvinnor som ställer såna här frågor och "tar upp" det här med städning när det kommer till förhållanden. jag har aldrig hört en man klaga...

Stämmer inte, jag är jättestökig av mig och min sambo klagar dagligen :P. Det intressanta är att jag trodde att han var helt obrydd eftersom det var så fult hemma hos honom, men för han så är det viktigare att det är RENT, för mig är viktigare att det är SNYGGT :P.

Till TS:
Att ta upp det är annars ett bra sätt att pejla hur eran framtid ser ut. Klarar han av att du har en åsikt om stökighet, eller kommer han att bli sur? Jag tycker att det är lika bra att ta upp det nu, istället för att det blir ett stort problem senare om ni flyttar ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Jag har för mycket omkring mig och är dålig på att städa från början. Finns inget som gör mig så glad och tacksam som när svärmor hälsar på och hjälper till med ett röjande.

Ibland behöver man faktiskt hjälp, för det kommer en gräns när man inte orkar ta tag i det själv och därför bara blundar. Om man då får hjälp att komma tillbaka till utgångsläget (rent hus) så man vill börja försöka hålla det fint igen.

Så jag tycker ni kan prata om det utan att det behöver göra honom ledsen. Bara fråga om han har nåt emot om du hjälper till att städa på toaletten tex. Han kanske bara blir glad istället för obekväm.
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Städningen skulle jag inte göra någon stor grej av, bara erbjuda mig att hjälpa till eftersom man ändå är där en del.

Däremot mögel. Om du misstänker att det finns mögel i huset måste du säga det för mögel är ju hälsovådligt och dessutom något man bör åtgärda så fort man bara kan. Det är väl bara att säga rakt ut: "Du jag tycker att det luktar mögel i badrummet, är det något du också har känt?"
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Sånt där är alltid så intressant ty det är BARAR kvinnor som ställer såna här frågor och "tar upp" det här med städning när det kommer till förhållanden. jag har aldrig hört en man klaga...

Mina pojkvänner har då oberoende av varandra klagat på mitt stök. Dock inte smuts och skit, utan snarare på att jag har saker liggande lite här och var. Så vitt jag vet var/är de män.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 632
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 138
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 884
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp