Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

jagfunderar

Trådstartare
Tillfälligt nick eftersom jag inte vill utelämna den person jag funderar över, hoppas ni förstår!

Jag kommer från ett ganska långt förhållande med barn vilket tog slut på exets initiativ för ett drygt år sedan. Det tog ett tag för mig att hitta mig själv igen och gå vidare men sen ett par månader tillbaka har jag hittat en man som jag verkligen trivs med och våra barn verkar också fungera bra ihop. Det är lite nytt och trevande ännu så länge, det är lätt att misstolka vad som sägs och görs men det är ju också en del av spänningen :)

Men, vi har tydligen helt olika sätt att se på det här med renlighet och att hålla det hyfsat undanplockat. Varje gång jag är hos honom kryper det i mig, jag vill skura, plocka i ordning, dammsuga och torka. Jag har inte det minsta bakteriefobi måste jag tillägga, är inte det minsta rädd för att bli dålig, störs inte direkt av röra och lite damm i hörnen hör till vardagen här på landet när man har djur, men det är verkligen riktigt smutsigt och ofräscht hemma hos den nya. Badrummet och toaletten är riktigt obehagliga t.ex. För att inte tala om hans sängkläder... Jag tog med egen kudde och täcke rätt fort.

Hans dotter försöker fixa ibland, men hon kommer sällan längre än till sitt eget rum och jag tycker inte heller att man lägger sånt på barn i hennes ålder, absolut inte! De har bott ensamma i över tio år nu, bara de två och de har säkert vant sig vid hur det är, man blir ju så lätt hemmablind.

Det jag funderar över är vad jag kan säga, vad är okej att göra honom medveten om? (vill säga påpeka, men det låter så hårt)
Jag vill på inget vis ge honom dåligt samvete men jag vill hjälpa till att röja upp och snygga till!

Han erbjöd sig i dag att komma hem till mig och fixa några dörrhandtag som måste specialborras - kanske jag kunde ta tillfället i akt och fråga om jag fick fixa lite hemma hos honom samtidigt? "Ordnar du handtagen så går jag över till dig och fixar lite där så ses vi där sen?" Ungefär.

Usch, det är så otroligt svårt när det kommer till hygien. Man vill inte gå över gränsen samtidigt som man inte klarar av att det är för illa...

Jag får tillägga - skulle jag säga det rent ut att "fy vad smutsigt du har det hemma, du måste städa" så skulle han göra det för min skull, men jag vill inte trycka ner honom genom att säga att det han gjort hittills inte duger! Det är liksom hela poängen med min trådstart här, han är den snällaste, mest ödmjuka man jag någonsin träffat och jag vill inte på något vis göra honom ledsen.

Är det bättre att ta tag i såna här funderingar och riskera att bli för påflugen eller har jag som ny flickvän inte med det att göra egentligen tycker ni?
Kanske dum fråga, men jag har trots mina 40+ år inte hamnat i den här sitsen förut.
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Jag hade skojat om det. Inte tagit upp det till diskussion i en allvarlig eller anklagande ton, utan försökt skoja om det och ta diskussionen beroende på hur han besvarar mitt skämt.

Det handlar väl om att det saknas en städrutin helt enkelt. Du kan väl helt enkelt ifrågasätta det i en lättsam ton. "Du, när kör ni städdag? Tänkte att jag är ju här så mycket nu så jag skitar ju också ner, givetvis måste jag hjälpa till och städa också."
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Bra tips, precis i den banan tänker jag också men just det där med att jag kunde använda min egen närvaro hade jag inte ord på.
Jag sitter ju mest i tevesoffan, vi träffas mest på kvällarna, dricker kaffe och tittar på något på teven. Men självklart kan jag åberopa det. Självklart stökar jag ju ner lite åtminstone... :D
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

En stor del av min fundering handlar om hans dotter, det måste jag erkänna. Hon har ju blivit van vid hur de har det och jag gissar att det är ungefär likadant hemma hos mamma (men det vet jag absolut inget om, annat än att soc har fått in ett antal orosanmälningar under åren men det handlar inte om hygienen).

Nu när jag lärt känna både far och dotter och verkligen tycker jättemycket om dem båda vill jag ju hjälpa dem men samtidigt är jag rädd att tränga mig på också... Bara för att jag har en viss syn på hygien betyder det ju inte att det är viktigt för dem.
(Fast när det möglar i duschen och jag inte för mitt liv kan förstå hur de kan dammsuga golven med allt som ligger där...)
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Var bara medveten om att du kan gå på minerad mark, dottern han har har man nån tidigare? Och där kan vara nåt i garderoben som gör att det blir jobbigt att komma igång med städningen.

Samtidigt så är det viktigt att ni ändå får en bra samsyn när ni nu ska kampera ihop, mer och mer förhoppningsvis.

Det är lätt gjort att röja av, men en väldigt lätt handling att köra över nån med.

Sen detta att ta med en mer sak åt rätt håll än åt fel håll, det tankesättet kan med smitta om en börjar. Så blir det inte så stor sak av röjningen före städningen med lite tur.

Hoppas du förstår hur jag menar, buss på men försiktigt. Och inte är inget alternativ som jag tolkar det ni ska ju trivas där båda!

Ptr
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Jag är inne på samma spår som ramona, håll det lättsamt och försök få fram det på ett schysst sätt. Att föreslå at ni ska hjälpas åt att städa tycker jag var en jättebra idé! Och sedan, som du redan verkar vara lite inne på, att kanske mötas halvvägs. Det ska ju inte vara "äckligt", men det kanske kan få vara "smutsigare än hos dig". (Har han varit hemma hos dig? Har ahn märkt/reagrerat på skillnaden? Det kan ju vara en öppning till en lättsammare diskussion!)

Men sedan är jag lite hård också. Ska man vara i en relation behöver man vara kompatibla (anser jag). Det handlar, för mig, om mer än att man ska ha kul tillsammans och ha bra sex. Det handlar också om att man ska passa ihop på många plan. Planerar man att spendera resten av livet, eller i alla fall en längre tid tillsammans måste man passa ihop. Jag säger absolut inte att du ska dumpa. Men om han efter att du har påpekat, skämtat och kanske till och med satt dig ner och pratat med honom fortfarande inte verkar vilja förbättra sig (som du säger "god hygien" är verkligen inget som är skrivet i sten) skulle JAG dra mig ur. Helt enkelt för att jag vill inte störa mig på, bråka om och tröttna på en sån enkel grej som städning. Hoppas du förstår vad jag menar. :)
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Vi har inget uttalat om att få något gemensamt framöver, det är jag inte orolig för, men precis som du säger är det minerad mark.

Jag vill på inget vis få honom att känna sig som att han inte duger som förälder eller som husägare, för han är verkligen jättehändig och duktig - det är bara lite... smutsigt... hemma hos dem. Inte i köket, kylskåpet är fint och spis och disk sköter de jättebra, men på andra områden i huset.

Annars är han en suverän pappa och person, har full koll på allt och hittills vet jag inget han inte fixar. Sen är han förstås en jättefin person, annars hade jag inte tyckt så mycket om honom som jag gör, bättre finns inte!

Precis som du säger "Det är lätt gjort att röja av, men en väldigt lätt handling att köra över nån med. " Det är det jag är så rädd för!

Usch, jag får redan dåligt samvete för att jag har åsikter, men jag vill ju bara hjälpa...
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Håller med dig helt och fullt där, men vi har inte kommit så långt ännu. Det är nog det där att jag är så mesig, borde prata med honom om vad jag tycker.

Som jag sa innan, han är inte omöjlig. Skulle jag säga -"fy vad smutsigt det är" skulle han lägga en helg på att städa. Jag vill bara inte vara den där flickvännen/styvmamman som kommer in och ändrar på allt (eller jo, just i det här fallet kanske, men inte synbart). Usch vad hemsk jag är!! :o
Jag har kanske mer problem med hur de ser på mig än hygienen, jag vet inte.

Annars är de ju underbara, de är bara inte vana vid rena golv och en toalett som är mer vit än brun om jag får vara så uttalad
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Jag vill på inget vis få honom att känna sig som att han inte duger som förälder eller som husägare

Annars är han en suverän pappa och person

men jag vill ju bara hjälpa...

Jag förstår inte dina motiv i den här frågan.

Å ena sidan skriver du att du "bara vill hjälpa". Dvs hjälpa en vuxen människa med något som du tycker att han behöver hjälp med, men som han inte har bett om hjälp med.

Å andra sidan skriver du att han "annars är en suverän pappa och person". För mig låter det som att städningen blir en väldigt stor grej här. Om han städade mer enligt dina idéer, skulle han faktiskt vara en suverän pappa och person, inte bara "annars" vara en sådan. Om du förstår hur jag menar?

Menar du att personliga kvaliteter och föräldraförmåga hänger i så hög grad ihop med städning? Och hans husägarkvaliteter?
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Jag sa rakt ut att det såg för jävligt ut. Det hjälpte, han städade och så ordnade vi med nya tapeter i alla rum + lite målning av skåpsluckor och så. Nu är det stökigare än jag är van vid, så det har blivit lite av en kompromiss. Jag varken kan eller vill begära att vi ska ha samma syn på vad som är rent och prydligt. Men han får i alla fall hålla sig till min lägstanivå.
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Jag förstår hur du menar och kanske uttrycker jag mig inte riktigt rätt för det är en rätt komplicerad fråga för mig, men om du såg hur det såg ut hemma hos dem skulle du nog förstå.
Man kan vara en bra förälder och en bra person och ändå inte fixa att hålla det nog rent hemma.
Han är en jättebra person och pappa, oavsett ordningen hemma. Engagerad, håller koll, känner hennes vänner - allt sånt.

Men - jag personligen tycker att det är jobbigt att det är så smutsigt, jag tycker att det är fel att dottern ska växa upp så och kanske ev lära sig att det är så det ska vara. Kanske hinner hon lära nya mönster framöver, men just nu är det så här hon är van att det är. Det är min åsikt och ingen annans. Jag önskar bättre för henne och för honom också faktiskt. Kanske är jag jättefånig, jag vet inte...
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Jag sa rakt ut att det såg för jävligt ut. Det hjälpte, han städade och så ordnade vi med nya tapeter i alla rum + lite målning av skåpsluckor och så. Nu är det stökigare än jag är van vid, så det har blivit lite av en kompromiss. Jag varken kan eller vill begära att vi ska ha samma syn på vad som är rent och prydligt. Men han får i alla fall hålla sig till min lägstanivå.

Vad svarade han då? När du sa det först?

Min lägstanivå är jättelåg, jag har inga stora krav alls, bara en aning mer än 10 års smutslager överallt ;)
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Där är med så många grader i det hela, det kan vara äcklig skit och bara skit fast det nästan ser lika äckligt ut.

Ptr
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Det kan mycket väl stämma att jag skulle hålla med om att det behövde städas - om målet vore att jag ska trivas i hemmet som om det var mitt eget hem. Jag är mer osäker på om jag skulle förstå dina motiv av att se hur det ser ut. Varför är det viktigt, helt enkelt? Är det för att du ska trivas, egentligen?

Varför är det fel om dottern lär sig att det är så det ska vara? På vilket sätt är smutsighet så fel att det inte bör föras över till nästa generation? Gäller det för andra heminredningsvanor? Är det synd om barn som lär sig att man bör dammsuga och torka golven dagligen, är det synd om barn som växer upp utan gardiner, är det synd om barn som bor i hem som går helt i furu och rosa?

Jag tror inte att du är jättefånig, men jag får en känsla av att ett städat hem handlar om väldigt mycket mer än ett städat hem för dig. Och det tycker jag är rätt spännande!
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Hm, jag tror att jag uttrycker mig på ett sätt som får dig att missförstå mig...

Om vi säger så här: jag är rätt rejält trött på att städa själv hemma, gör bara det mest nödvändiga. Men, jag har en tonårig son som behöver lära sig att tvätta, städa och att hålla ordning inför den dag han flyttar hemifrån. Han har rätt bra koll på det där, stökar inte ner nämnvärt och trivs oavsett hur det ser ut omkring honom. Ev kanske han klagar om osten i kylen möglat eller något sånt. ;)

Nu tillbringar jag rätt mycket tid hemma hos min nya, speciellt när sonen är hos sin far på annan ort hela lovet och då blir det lite väl tydligt hur smutsigt det är där. Min nya har inga invändningar mot om jag säger att något behöver fixas, han kastar sig över det, men jag vill inte att han ska känna att jag tar över - det är hans och hans dotters hem och mina åsikter är inget han borde behöva väga så tungt just nu - i mina ögon.

Jag har inget behov av att man ska dammsuga eller torka golv dagligen, själv gör jag det kanske max en gång i veckan, men är det inte gjort på en månad eller längre syns det.
Just på toaletten är det nog inte rengjort på ett halvår eller längre, det är riktigt obehagligt. Just nu hjälper nog bara någon slags syra eller att byta toalettstol, man ser knappt det vita porslinet längre.
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Just nu hjälper nog bara någon slags syra eller att byta toalettstol, man ser knappt det vita porslinet längre.
Fast är det verkligen smuts då? Det är inte så att de har egen brunn och mycket järn i vattnet eller liknande som missfärgar toalettstolen?

Är det en sanitär olägenhet tycker jag att du säger som det är. Lite väl smutsigt går att skratta bort på ett helt annat sätt än när det är riktigt äckligt. Och mögel i duschen?? Det måste ju fixas innan det är riktiga fuktskador som kostar multum att fixa. Mögel kommer ju inte från smuts, det kommer ju från fukt.
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Jo, det är delvis järn, vi bor nästan grannar och får vatten från samma järnrika källa så jag vet hur det är. Men - det är skillnad på en toalett som missfärgats av järn och en som delvis missfärgats men också aldrig någonsin gjorts ren.
Jag skurar ur min egen toalett med jämna mellanrum, rött vatten sätter sina spår.

Mögel är inte så där jättebra, det kan man hitta både lite här och där och tyvärr också hemma hos honom i badrummet. Det känns på lukten, jag är känslig för sånt. Kanske därför jag klagar också...

Egentligen vill jag inte hitta anledningar att klaga, bara sätt att ta upp det på rätt vis så att han inte upplever det som om jag tar över för det är inte så jag menar.
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Mögellukten kan ju vara en ingång.

För är det skitigt och man ska värdera ev fuktskada för försäkringsbolaget så är det nog svårt.

Likaså kan det vara ett sätt att se om det är mögel i byggnaden eller om möglet fått näring i skiten som sitter där. Städa och behandla ytan och därefter hålla rent. Är han den händige och praktiske i övrigt så är det kanske en väg att börja. Städningen blir då inte städning utan ett sätt att ställa diagnos på huset och badrummet, det vill säga ett praktiskt problem att förhålla sig till. Bara en ingångsvinkel.

Och luktar det mögel så är det ett problem oavsett var möglet sitter, inte nyttigt alls. Men kanske inget man tänker på om det har ökat sakta under lång tid.

Ptr
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

Låt honom vara. Han är en stor pojke (antar att han är i din egen ålder?) och är kanske nöjd? Så länge inget föreligger som för att han inte kan (tex. sjukdom/handikapp) så kanske han inte är intresserad? Fråga om han inte funderat på att köpa städhjälp?

Om ni fortskrider med relationen kommer det garanterat inte bli bättre från hans sida. Så då får du nog räkna med att städa själv om du vill ha det på ett visst vis. :d



Sånt där är alltid så intressant ty det är BARAR kvinnor som ställer såna här frågor och "tar upp" det här med städning när det kommer till förhållanden. jag har aldrig hört en man klaga...
 
Sv: Det här med renlighet och städning i nytt förhållande

...

Egentligen vill jag inte hitta anledningar att klaga, bara sätt att ta upp det på rätt vis så att han inte upplever det som om jag tar över för det är inte så jag menar.

Ska du testa med rak och ärlig. "du jag har funderat på här... är det ok om jag röjer lite?"- om ni ska gå vidare med relationen så kommer ni säkert stå inför fler och andra betydligt tyngre diskussioner genom åren. Se det som ett sätt att undersöka var ni har varann?
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 632
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 136
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 873
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 005
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp