Bukefalos 28 år!

Det här med ridkänsla

Sv: Det här med ridkänsla

Men.. När jag rider ett pass som går riktigt bra, när Jag rider riktigt bra så har jag en bra känsla. Det är ju inte bara för att jag hittar känslan som det går bra, utan när jag rider bra får jag en bra känsla. Sen har några ryttarkänslan naturligt så som att vara musikalisk medans vi andra får träna för att hitta det. Men med dessa ridpass som går bra och när man har den bra känslan och verkligen känner vart hästen sätter sina ben och vad vi som ryttare behöver göra just i rätt sekund så tror jag vi är ett steg närmare att närma oss den naturliga ryttarkänslan.
 
Sv: Det här med ridkänsla

Det jag menar då är att, visst, hästen arbetade på bra efter förutsättningarna men att jag som ryttare inte hade någon känsla. Varken bu eller bä. Lite robotvarning kanske. Svårt att förklara.

Jag är först och främst ute efter en känsla, oavsett vilken. Känner jag vad som känns dåligt kan jag vända den dåliga känslan till en bra känsla. Då känner jag vad som är fel och kan påverka i rätt stund. Tillslut blir ofta den dåliga känslan en bra känsla när allting flyter på. Det behöver inte vara enkelt, men det ska kännas att jag och hästen är ett och att vi tillsammans kan utföra rörelser när jag vill och vart jag vill.

Ok, så ATT du känner är det viktiga? I kombination med att känslan stämmer bra nog för att känna av vad som behöver ändras?
Hur gör du om du rider en häst som inte förstår, inte kan svara på det du vill eller inte är lydig (än iallafall)?
Eller om man uttrycker det lite annorlunda; om det konstruktiva jobbet inte kommer leda till en känsla av att vara "ett" med hästen eller att det "flyter på" så du kan göra rörelser när och var du vill?
(För att man är för långt borta.) Känns ridpassen alltid misslyckade då?
 
Sv: Det här med ridkänsla

Skulle vilja svara på detta fast det inte var till mig. Lite för att du och jag diskuterat det där med känsla innan:laugh:
Om jag inte får någon alls bra känsla under ett ridpass så känns det misslyckat! den känslan handlar ju om att man är i sync med hästen och den kan man ha första gången man siter på en två och halvt åring som inte fattar nåt... En dålig känsla som inte vänder till nåt bra under passet... Då känner jag mig misslyckat och rätt värdelös... Och försöker snabbt göra något som får mig på bra humör igen:o
 
Sv: Det här med ridkänsla

Nej nej, känsla kan jag ha även om det är unghäst eller travhäst jag rider. Väldigt svårt att förklara känslor.. När jag inte lyckas hitta känslan tror jag mest det handlar om min inställning till ridningen för dagen.
 
Sv: Det här med ridkänsla

Skulle vilja svara på detta fast det inte var till mig. Lite för att du och jag diskuterat det där med känsla innan:laugh:
Om jag inte får någon alls bra känsla under ett ridpass så känns det misslyckat! den känslan handlar ju om att man är i sync med hästen och den kan man ha första gången man siter på en två och halvt åring som inte fattar nåt... En dålig känsla som inte vänder till nåt bra under passet... Då känner jag mig misslyckat och rätt värdelös... Och försöker snabbt göra något som får mig på bra humör igen:o

Det var dom orden jag ville få fram ;)
 
Sv: Det här med ridkänsla

Skulle vilja svara på detta fast det inte var till mig. Lite för att du och jag diskuterat det där med känsla innan:laugh:
Om jag inte får någon alls bra känsla under ett ridpass så känns det misslyckat! den känslan handlar ju om att man är i sync med hästen och den kan man ha första gången man siter på en två och halvt åring som inte fattar nåt... En dålig känsla som inte vänder till nåt bra under passet... Då känner jag mig misslyckat och rätt värdelös... Och försöker snabbt göra något som får mig på bra humör igen:o

Du verkar ha hittat dina knep för att ta dig ur det (?) men rent generellt brukar det vara upplagt för humörsvängningar som kan ställa till med onda cirklar eller att man "fastnar" i ridningen när man lägger sån vikt vid känslan.
Vissa känslor ger adrenalinkick, så det är väl inte konstigt om man blir beroende! :D
 
Sv: Det här med ridkänsla

Nej nej, känsla kan jag ha även om det är unghäst eller travhäst jag rider. Väldigt svårt att förklara känslor.. När jag inte lyckas hitta känslan tror jag mest det handlar om min inställning till ridningen för dagen.

Sånt kan man träna upp! :)
 
Sv: Det här med ridkänsla

Hade en superbra tränare när jag gick ridgymnasium som verkligen fick mig att känna och utvecklas mycket med inställning, motivation och ryttarkänsla. Men nu något år senare tappar jag det mer och mer. Som att jag för varje dag som går glömmer bort mer och mer av vad hon lärt mig.
 
Sv: Det här med ridkänsla

Du verkar ha hittat dina knep för att ta dig ur det (?) men rent generellt brukar det vara upplagt för humörsvängningar som kan ställa till med onda cirklar eller att man "fastnar" i ridningen när man lägger sån vikt vid känslan.
Vissa känslor ger adrenalinkick, så det är väl inte konstigt om man blir beroende! :D

Javisst! Du har helt rätt!!
 
Sv: Det här med ridkänsla

Hade en superbra tränare när jag gick ridgymnasium som verkligen fick mig att känna och utvecklas mycket med inställning, motivation och ryttarkänsla. Men nu något år senare tappar jag det mer och mer. Som att jag för varje dag som går glömmer bort mer och mer av vad hon lärt mig.

All träning är färskvara, ju längre tid som går desto mer försvinner. Till själva ridningen är tränare ovärderligt, men man kan ju träna sig själv som ryttare på andra vis än bara genom ridningen, t ex träna sig fysiskt, träna mental träning. :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 650
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 625
Senast: verser
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 364
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag bär med mig en nattsvart världssyn vartän jag går. Försöker skärma av mig från världen genom att “gömma” mig långt borta från allt...
Svar
2
· Visningar
563
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp