Bukefalos 28 år!

Det här med semester..

I våran verksamhet så får vi ta ut semestern från midsommar och framåt Har möjlighet att planera så vi kan börja vid midsommar eller börja någon av dem 3-4 veckor efter och vi stänger veksamheten under semestern och det är svårt att ta någon dag då och då då vi är för lite med folk så det är i princip magsjuka eller eget dödsfall som ger ledighet och älgjakten då förstås!
 
Jaha, man får inte ha blandade känslor samtidigt, det var mer än jag visste...
Jag tycker bara det är så sorgligt.
Du har skrivit många inlägg på Buke om att du känner dig tom, ensam, att du inte kan älska, att du blir missförstådd, du känner dig osynlig etc.
Du känns så ledsen. Och du behöver inte ha det så.
Det är jättebra att du gillar jobbet. Men.. du ska inte behöva känna att det är så jobbigt på din fritid.

Jag är inte ute efter att trycka ner dig. Men jag blir orolig när jag ser en person som ofta skriver på Buke om hur jobbigt allt är.
Och det känns sorgligt att du inte vill söka hjälp eller ens fundera på varför du tycker det är så jobbigt.
 
Ang arbetsgivare lagar och semester så har jag aldrig under mitt yrkesverksamma liv (30 år) haft sommarsemester. Jag ber alltid om att få mina 3 veckor (resten tar jag ut lite här och där) i september eller oktober och hittills har det alltid varit mycket uppskattat hos alla arbetsgivare. Jag tycker jag får så mycket extra ledig tid på sommaren ändå då det är ljust ute och behöver en längre ledighet på hösten för att må bra.

Sen är jag också lätt en sådan som inte gör någonting om jag inte planerar in det. Behöver liksom nått eller någon som sparkar mig lite i baken och får fart på mig. Men å andra sidan är jag rätt nöjd med att ibland inte göra någonting också trots att jag är en lätt rastlös person. Men ibland är det skönt att bara vara även om det innebär att jag mest hänger framför datorn. Men då ser jag till att jag har en del inplanerat om jag har semester.

För mig är det dessutom bra att ha ett jobb med ett sånt schema jag har nu. 12 dagar jobb, 2 dagar ledigt och så börjar det om. Får liksom lite fart på mig och man uppskattar sina lediga dagar otroligt mycket.
 
Jag tog aldrig mitt i sommaren eftersom jag inte gillar att sola så vår och höst var ok. Då var det nästan alltid jättefint väder. Sen hade jag minst 4 perioder utspritt.
 
Har också utspridd semester. I år hade jag 3,5 veckor över jul och nyår, en vecka i mars, en i slutet av april, ska ha en i juli, en i september och så tre veckor över jul och nyår igen. Juliveckan är ett undantag, jag brukar inte ha något alls då. Utöver semester tar jag ut komp då och då så att det blir en långhelg.

Hos såväl min nuvarande som förra arbetsgivare var det populärt att jag inte ville ha sommarsemester. Jag själv vill helst åka utomlands på semestern och på sommaren vill jag vara i Sverige. Så det hela passar båda parter.

(För den som undrar hur det här går ihop - jag har sju veckors semester.)
 
Jag tycker bara det är så sorgligt.
Du har skrivit många inlägg på Buke om att du känner dig tom, ensam, att du inte kan älska, att du blir missförstådd, du känner dig osynlig etc.
Du känns så ledsen. Och du behöver inte ha det så.
Det är jättebra att du gillar jobbet. Men.. du ska inte behöva känna att det är så jobbigt på din fritid.

Jag är inte ute efter att trycka ner dig. Men jag blir orolig när jag ser en person som ofta skriver på Buke om hur jobbigt allt är.
Och det känns sorgligt att du inte vill söka hjälp eller ens fundera på varför du tycker det är så jobbigt.
Tja, jag kan inte hjälpa att ena dagen så mår/känner jag på ett visst sätt för att nästa dag känna precis tvärtemot. Det varierar kraftigt, kan även variera under en dag också men det är sällsynt.
Som idag så insåg jag att det kommer bli skönt med lite semester, så min kropp får vila och återhämta sig. Spelar ingen roll om hjärnan inte vill ha semester, man får lyssna på kroppen också.
 
Ang arbetsgivare lagar och semester så har jag aldrig under mitt yrkesverksamma liv (30 år) haft sommarsemester. Jag ber alltid om att få mina 3 veckor (resten tar jag ut lite här och där) i september eller oktober och hittills har det alltid varit mycket uppskattat hos alla arbetsgivare. Jag tycker jag får så mycket extra ledig tid på sommaren ändå då det är ljust ute och behöver en längre ledighet på hösten för att må bra.

Sen är jag också lätt en sådan som inte gör någonting om jag inte planerar in det. Behöver liksom nått eller någon som sparkar mig lite i baken och får fart på mig. Men å andra sidan är jag rätt nöjd med att ibland inte göra någonting också trots att jag är en lätt rastlös person. Men ibland är det skönt att bara vara även om det innebär att jag mest hänger framför datorn. Men då ser jag till att jag har en del inplanerat om jag har semester.

För mig är det dessutom bra att ha ett jobb med ett sånt schema jag har nu. 12 dagar jobb, 2 dagar ledigt och så börjar det om. Får liksom lite fart på mig och man uppskattar sina lediga dagar otroligt mycket.
Det där lät ju smart, på sommarhalvåret så kommer man ofta hem så man hinner med att pyssla med sådant man knappt har tid till när det är vinterhalvår. Smart att ta ledig under vinterhalvåret och då få tid till dom där sakerna ändå. :up:

Själv jobbar jag 5 dagar, två lediga (lördag, söndag) sen jobba 3 dagar, ledig (torsdag), jobba fredag och ledig helgen, sen börjar det om igen. Så varannan vecka har jag en ledig dag mitt i veckan. Jobbar i nuläget 9-timmars, men har funderat att be om att få gå upp till 10-timmars, så jag är ledig en dag extra varje vecka. Jobbar redan som det är ca 10-timmars, förvisso blir det övertid, men till hösten tar jag hellre en ledig dag varje vecka än övertidspengarna. :)
 
Det där lät ju smart, på sommarhalvåret så kommer man ofta hem så man hinner med att pyssla med sådant man knappt har tid till när det är vinterhalvår. Smart att ta ledig under vinterhalvåret och då få tid till dom där sakerna ändå. :up:

Själv jobbar jag 5 dagar, två lediga (lördag, söndag) sen jobba 3 dagar, ledig (torsdag), jobba fredag och ledig helgen, sen börjar det om igen. Så varannan vecka har jag en ledig dag mitt i veckan. Jobbar i nuläget 9-timmars, men har funderat att be om att få gå upp till 10-timmars, så jag är ledig en dag extra varje vecka. Jobbar redan som det är ca 10-timmars, förvisso blir det övertid, men till hösten tar jag hellre en ledig dag varje vecka än övertidspengarna. :)


Var rädd om krångelmarginalerna! Jävlas kan det alltid, även för den mest rutinerade.

Är väl få branscher där det är kutym med så långa dagar och så långt till rasten som detta yrke.

Jag tycker det är tråkigt när man hör sådan kommentarer som att en bra chaufför bara behöver två ombyten, uniform och pyjamas.

Låt kroppen få sin omväxling, och huvudet med.
 
Nej? Men uppebarligen gör du det, så du får väl upplysa mig som inte vet då. :meh:

Tror det här har varit uppe i andra trådar, om jag inte minns fel - det är ju inte andra människors skyldighet att förklara saker för dig. Jag tror överlag att du skulle kunna vinna en del på att vara lite mer nyfiken, ta reda på saker själv - som t ex det här med semestern och hur man kan lägga upp den tidsmässigt. Vänta inte alltid på att andra ska förklara, var lite mer nyfiken och fundera själv på varför saker är som de är eller hur de kan fungera, istället för att förvänta dig att omgivningen kommer förklara allt du nånsin skulle ha nytta av att veta, som det ibland kan framstå åtminstone här på buke.
 
Tror det här har varit uppe i andra trådar, om jag inte minns fel - det är ju inte andra människors skyldighet att förklara saker för dig. Jag tror överlag att du skulle kunna vinna en del på att vara lite mer nyfiken, ta reda på saker själv - som t ex det här med semestern och hur man kan lägga upp den tidsmässigt. Vänta inte alltid på att andra ska förklara, var lite mer nyfiken och fundera själv på varför saker är som de är eller hur de kan fungera, istället för att förvänta dig att omgivningen kommer förklara allt du nånsin skulle ha nytta av att veta, som det ibland kan framstå åtminstone här på buke.
Vara lite mer nyfiken? Jag märker att ni inte känner mig, jag är vetgirig och nyfiken men jag kan inte googla upp tankar och åsikter folk har om mig, det finns varken i någon tryckt bok eller på nätet. Då är enda sättet att få ett svar då är att fråga.
Jag förväntar mig ingenting av omgivningen förresten, som vanligt så tolkas text fel. ;)
 
Men du, det här är något du skriver rätt ofta när det kommer till trådar runt dina känslor. Har du funderat på hur det kan komma sig, att du så ofta upplever att du tolkas fel. Ligger det hos avsändaren eller mottagaren?
Det är bådas fel, det är aldrig en's fel att två träter. Varför måste felet ligga bara hos den ena?
 
Nu handlar det inte om att träta. Det handlar om varför ett missförstånd uppstår, och det kan visst vara ensidigt. Och framförallt är det oftast i den ena sidans intresse att missförstånd inte uppstår.

Jag kan bara gå till mig själv, det tar rätt lång tankeräcka innan jag har kommit fram till hur jag misslyckades när någon missförstått mig. För att det är mitt misslyckande, det står bortom allt tvivel. Det är ju jag som har intresse i att ingen missförstår mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 175
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 896
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 393
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp