Det här med sömn

gulan

Trådstartare
Att få gå och lägga sig är höjdpunkten på dagen! Få upplevelser slår känslan av välbehag när jag ätit, plockat undan, tagit en dusch, borstat tänderna och krypa ner i sängen kl ..........19.45. Fippla på datorn en stund, släcka och sova som en stock vid 20.15.
Som sagt jag är ingen nattsuddare......längre -ska jag säga. Så vaknar jag väldigt tidigt på mornarna. Det är ju skönt när jag ska till jobbet. På helgerna, blir det städning, pyssel med tvätt och strykning. Har inte hjärta att dra fram damsugaren för mina tonåringar som gick och la sig när jag gick upp -typ.
Min mamma ojjar sig väldigt mycket över sin sömn. Jag undrar varför? Som pensionär är det ju bara att sova när man är trött och vara uppe när man är pigg.
Undrar hur ens liv skulle bli om jag tex. är dödens tröttvid 16 på eftermiddagen, somnar och vaknar vid 20. Är uppe och gör vardagliga sysslor, och går och lägger sig igen när tröttheten blir påtaglig och sover tills man vaknar. Om ens liv skulle kunna anpassas efter ens trötthet och sömnbehov istället för att absolut hålla sig vaken så inte nattsömnen blir störd, tror Ni sömnproblem skulle finnas i den utsträckning som det faktiskt gör om det fanns möjlighet att göra så.
När man läser om sömnproblem så ges aldrig rådet att sov när du är trött och gå upp när du sovit klart. Det förstår jag inte? Är nyfiken på hur det dagliga livet skulle vara som man gjorde så här.
gulan
 
Jag jobbar natt och gör ungefär så. Slutar jobbet, åker till stallet, äter något, duschar och går och lägger mig. Sover tills jag vaknar (brukar vara allt mellan 5-9 timmar) går upp, äter, tränar och går till jobbet igen. Är jag inte trött när jag kommer hem på morgonen, ja då pysslar jag med något annat ett tag tills jag blir trött. Tar sällan mer än fem minuter för mig att somna från att jag lagt mig i sängen (men så är det även när jag sover som normala människor dvs på nätterna). Tycker jag har blivit mycket piggare sen jag började sova så mycket som jag behöver och inte behöver ställa väckarklockan. Fast å andra sidan så läser man överallt hur farligt det är i längden att jobba natt så jag kanske får igen för det sen.
 
Att få gå och lägga sig är höjdpunkten på dagen! Få upplevelser slår känslan av välbehag när jag ätit, plockat undan, tagit en dusch, borstat tänderna och krypa ner i sängen kl ..........19.45. Fippla på datorn en stund, släcka och sova som en stock vid 20.15.
Som sagt jag är ingen nattsuddare......längre -ska jag säga. Så vaknar jag väldigt tidigt på mornarna. Det är ju skönt när jag ska till jobbet. På helgerna, blir det städning, pyssel med tvätt och strykning. Har inte hjärta att dra fram damsugaren för mina tonåringar som gick och la sig när jag gick upp -typ.
Min mamma ojjar sig väldigt mycket över sin sömn. Jag undrar varför? Som pensionär är det ju bara att sova när man är trött och vara uppe när man är pigg.
Undrar hur ens liv skulle bli om jag tex. är dödens tröttvid 16 på eftermiddagen, somnar och vaknar vid 20. Är uppe och gör vardagliga sysslor, och går och lägger sig igen när tröttheten blir påtaglig och sover tills man vaknar. Om ens liv skulle kunna anpassas efter ens trötthet och sömnbehov istället för att absolut hålla sig vaken så inte nattsömnen blir störd, tror Ni sömnproblem skulle finnas i den utsträckning som det faktiskt gör om det fanns möjlighet att göra så.
När man läser om sömnproblem så ges aldrig rådet att sov när du är trött och gå upp när du sovit klart. Det förstår jag inte? Är nyfiken på hur det dagliga livet skulle vara som man gjorde så här.
gulan
Jag är 25 år och är lite som dig, igår somnade jag ca 20,20! Va snortrött och såg ingen anledning att lägga mig senare. Dock vaknade jag nu vid 05, det kan bli kämpigt ikväll när jag ska på julfest! Men får väl ta en tupplur mitt på dagen:)
 
Ah sömn åt de sömniga! Vilken utopi!

Med en skitunge som har sovit typ 10 hela nätterna sen han föddes för snart 2 år sedan så tycker jag din idé låter underbar!
 
När jag var under behandling för cancern gjorde jag så. La mig direkt när jag var tröt. Vården sa att jag skulle tänka som en katt. Trött=sov. Pigg=var vaken.

Jag har behållit lite av detta tänk även nu. Är jag trött lägger jag mig en stund även om klockan råkar vara 14 på lördagseftermiddagen.
Det funkar. För mig.

Den tid det inte funkar, är när jag har svårt att sova. Då störs sömnen om jag sover på dagen.
(Fast nu har jag slutat med kolesterolmedicinen och då sover jag bra jag igen ;) )
 
Jag kommer nog köra på delad sömn när vi byter schema om en vecka.

Jobbar 3.30-11 och ska jag träff sambon behöver jag sova ett par timmar innan han kommer hem och sen några till med honom.
 
Ah sömn åt de sömniga! Vilken utopi!

Med en skitunge som har sovit typ 10 hela nätterna sen han föddes för snart 2 år sedan så tycker jag din idé låter underbar!
Barnåren får vara exkluderat när man diskuterar sömn. En tröst är din tid kommer åter till dig, om några år.
gulan
 
När jag var under behandling för cancern gjorde jag så. La mig direkt när jag var tröt. Vården sa att jag skulle tänka som en katt. Trött=sov. Pigg=var vaken.

Jag har behållit lite av detta tänk även nu. Är jag trött lägger jag mig en stund även om klockan råkar vara 14 på lördagseftermiddagen.
Det funkar. För mig.

Den tid det inte funkar, är när jag har svårt att sova. Då störs sömnen om jag sover på dagen.
(Fast nu har jag slutat med kolesterolmedicinen och då sover jag bra jag igen ;) )
Men vad skulle hända med din sömn om du fortsatte att göra som när du var sjuk. Du kan inte sova på natten, men någongång somnar du väl? Eller är du som en dimma dvs skittrött men kan inte sova.
Jag spånar om man helt slapp det här med sovtider utan sov när det passar. Som bebisar gör.
gulan
 

Jag är nattuggla men jag behöver inte gå upp heller på morgonen så jag sover när jag är trött
och vaknar när jag är pigg. Sover väl runt 8 timmar från det att jag kryper ner i sängen, halv 7 tycker Nisse att vi ska ha mat så då får han det medans jag går tebax till sängen :p
 
Men vad skulle hända med din sömn om du fortsatte att göra som när du var sjuk. Du kan inte sova på natten, men någongång somnar du väl? Eller är du som en dimma dvs skittrött men kan inte sova.
Jag spånar om man helt slapp det här med sovtider utan sov när det passar. Som bebisar gör.
gulan
Om min sömn funkar så jag somnar när jag lägger mig (vilket jag gör för att jag är trött) - då påverkas inte nattsömnen av att jag lägger mig att sova nån timme under andra tider på dygnet.

Dålig nattsömn har jag mest när mina mediciner inte fungerar.
 
Hörde dessutom på P1 för något år sedan att detta med att sova en hel natt i ett streck är ett skapligt nutida fenomen.

förr värmdes man av eld (utan accumulatortankar :) ) och falnade den behövde man elda mer för att inte frysa. Det innebar att nätterna delades upp i kortare sovstunder. Stenåldersmänniskor, vikingar och medeltida personer sov inte hela nätterna om de hade ansvar för elden.
 
Att sova är ett nödvändigt ont. Skulle helst hoppa över det om jag kunde.
Jag sover som en katt, fast inte lika många timmar per dygn då. Jag menar förstås att jag inte håller fasta tider.
Jag är vaken när jag orkar och sover när jag inte längre kan hålla mig vaken hur mycket jag än försöker. Har generellt sett alltid insomningsvårigheter, sover dåligt, vaknar lätt, är ofta trött (men inte sömnig) när jag är vaken.
 
Jag har fått lära mig att det är viktigt för kroppen att sova på natten och att få solljus. Alltså inte bara att sova hur som o tro att det är det bästa. Men det finns väl för o nackdelar.
 
Undrar hur ens liv skulle bli om jag tex. är dödens tröttvid 16 på eftermiddagen, somnar och vaknar vid 20. Är uppe och gör vardagliga sysslor, och går och lägger sig igen när tröttheten blir påtaglig och sover tills man vaknar. Om ens liv skulle kunna anpassas efter ens trötthet och sömnbehov istället för att absolut hålla sig vaken så inte nattsömnen blir störd, tror Ni sömnproblem skulle finnas i den utsträckning som det faktiskt gör om det fanns möjlighet att göra så.
När man läser om sömnproblem så ges aldrig rådet att sov när du är trött och gå upp när du sovit klart. Det förstår jag inte? Är nyfiken på hur det dagliga livet skulle vara som man gjorde så här.
gulan
Åhhhh, det var en bra idé :up:. Den ska jag anamma när jag blir pensionär :D.
 
åh vilken utopi att kunna sova n
Att få gå och lägga sig är höjdpunkten på dagen! Få upplevelser slår känslan av välbehag när jag ätit, plockat undan, tagit en dusch, borstat tänderna och krypa ner i sängen kl ..........19.45. Fippla på datorn en stund, släcka och sova som en stock vid 20.15.
Som sagt jag är ingen nattsuddare......längre -ska jag säga. Så vaknar jag väldigt tidigt på mornarna. Det är ju skönt när jag ska till jobbet. På helgerna, blir det städning, pyssel med tvätt och strykning. Har inte hjärta att dra fram damsugaren för mina tonåringar som gick och la sig när jag gick upp -typ.
Min mamma ojjar sig väldigt mycket över sin sömn. Jag undrar varför? Som pensionär är det ju bara att sova när man är trött och vara uppe när man är pigg.
Undrar hur ens liv skulle bli om jag tex. är dödens tröttvid 16 på eftermiddagen, somnar och vaknar vid 20. Är uppe och gör vardagliga sysslor, och går och lägger sig igen när tröttheten blir påtaglig och sover tills man vaknar. Om ens liv skulle kunna anpassas efter ens trötthet och sömnbehov istället för att absolut hålla sig vaken så inte nattsömnen blir störd, tror Ni sömnproblem skulle finnas i den utsträckning som det faktiskt gör om det fanns möjlighet att göra så.
När man läser om sömnproblem så ges aldrig rådet att sov när du är trött och gå upp när du sovit klart. Det förstår jag inte? Är nyfiken på hur det dagliga livet skulle vara som man gjorde så här.
gulan

Att de inte rekommenderar det när man har sömnproblem är för att oftast ska du ju sköta ett arbete och har tider att passa, alltså kan man inte sova när man vill.
Men ibland blir jag lite less faktiskt när läkaren säger att man ska hålla sig vaken på dagen och sova på natten, efter ett par nätter med enbart 1-2 timmars sömn så går det inte.
 
Det hade ju varit det bästa att få sova precis när man vill men dom allra flesta har nog ett arbete och tider att passa som gör det omöjligt att helt anpassa dygnsrytmen efter kroppen kan jag tänka mig.
Jag jobbar natt och det är väldigt skönt att få sova precis så mycket som jag vill. Förr ställde jag ofta väckarklocka och försökte vända tillbaka dygnet på mina lediga dagar vilket gjorde att jag vart jättetrött. Nu ställer jag i princip aldrig väckarklocka (ibland har jag väl nån tid att passa men det är inte så ofta). Nu somnar jag när jag känner för det även på lediga dagar och sover tills jag är utvilad (ibland kan det vara 5 timmar ibland 12 timmar :P) Det är verkligen jätteskönt!
Nackdelen är väl det där med solljuset och det sociala livet :P Sen fungerar det nog bara så länge man inte har barn eller så..
 
Jag jobbar inte längre så jag kan sova när jag vill. Men de bästa programmen på TV är ju på kvällen/natten så vid 03-04 somnar jag och sover till 09-10 dvs bara 7 timmar. Ibland 8 men det håller jag mig pigg på. Sover aldrig dagtid på em. MEN får jag nåt problem som min hjärna envisas med att lösa just nattetid så blir det kanske 4 tim.
 
Åhhhh, det var en bra idé :up:. Den ska jag anamma när jag blir pensionär :D.
Men precis!! Det ska jag också göra. Tror bara det är viktigt att inte tänka på att nu är det sovtid för 99,99% av alla människor. Utan göra något meningsfullt om nu råkar känna sig pigg på natten.
gulan
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste en artikel i DN för ett tag sedan (ser nu att den är gammal, men den fanns på förstasidan här om veckan :confused:). Den...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 700
Övr. Katt har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt. *långt* Hoppas någon orkar läsa! Lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 320
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp