Det här med sömn

åh vilken utopi att kunna sova n


Att de inte rekommenderar det när man har sömnproblem är för att oftast ska du ju sköta ett arbete och har tider att passa, alltså kan man inte sova när man vill.
Men ibland blir jag lite less faktiskt när läkaren säger att man ska hålla sig vaken på dagen och sova på natten, efter ett par nätter med enbart 1-2 timmars sömn så går det inte.
Så är det ju såklart. Har du ett jobb och sover bara 1-2 timmar?
gulan
 
Jag jobbar inte längre så jag kan sova när jag vill. Men de bästa programmen på TV är ju på kvällen/natten så vid 03-04 somnar jag och sover till 09-10 dvs bara 7 timmar. Ibland 8 men det håller jag mig pigg på. Sover aldrig dagtid på em. MEN får jag nåt problem som min hjärna envisas med att lösa just nattetid så blir det kanske 4 tim.
Det här är ju spännande! Men betraktar du dygnet som "dag" och "natt" och sover du till långt fram på förmiddagen? Eller kan det bli så att du någon gång under denna fria sovliv som du lever känner att du vill gå och sova kl 8 på kvällen?
gulan
 
Det här är ju spännande! Men betraktar du dygnet som "dag" och "natt" och sover du till långt fram på förmiddagen? Eller kan det bli så att du någon gång under denna fria sovliv som du lever känner att du vill gå och sova kl 8 på kvällen?
gulan
Oftast sover jag mellan 04.00 och 10.00. Kl 20.00 är jag som piggast men skulle jag somna då vete katten när jag skulle somna . 05.00 kanske.
 
Oftast sover jag mellan 04.00 och 10.00. Kl 20.00 är jag som piggast men skulle jag somna då vete katten när jag skulle somna . 05.00 kanske.
Du menar att om du somnar kl 20 så vaknar du vid 05? Det gör jag. Du sover mellan 04-10. Det blir 6 timmar. Och du klarar dig bra på det? Jag menar under dagen och så?
gulan
 
Så är det ju såklart. Har du ett jobb och sover bara 1-2 timmar?
gulan
Är sjukskriven just nu men mina sömnproblem har funnits sedan tonåren så jag har jobbat trots ingen sömn.
Är ju nu utbildad lärare och har jobbat med det och det är inte hållbart när man inte sover.
När jag jobbade inom vården fick jag ibland lov att säga att jag inte var arbetsför. Om man är så groggy så man sluddrar ska man inte dela medicin.
 
Är sjukskriven just nu men mina sömnproblem har funnits sedan tonåren så jag har jobbat trots ingen sömn.
Är ju nu utbildad lärare och har jobbat med det och det är inte hållbart när man inte sover.
När jag jobbade inom vården fick jag ibland lov att säga att jag inte var arbetsför. Om man är så groggy så man sluddrar ska man inte dela medicin.
Är du nu sjukskriven varför inte prova att sova när du vill och kan?
gulan
 
Sover inte helt när jag vill men nästan. Har relativt fri flex på jobbet så är jag TRÖTT behöver jag ytterst sällan gå upp.

Sover gott egentligen oavsett tid på dygnet :)
 
Har sedan jag blev sjuk börjat lyssna mer på min kropp. Okej att jag inte kan sova på jobbet, men där går det oftast okej. Men hemma har jag börjat tillåta mig att sova när jag är trött. Visst, några timmar av dygnet försvinner men å andra sidan orkar jag göra nåt efter min tupplur då istället för att vara seg resten av dagen. Det mår jag psykiskt bättre av.
 
Att få gå och lägga sig är höjdpunkten på dagen! Få upplevelser slår känslan av välbehag när jag ätit, plockat undan, tagit en dusch, borstat tänderna och krypa ner i sängen kl ..........19.45. Fippla på datorn en stund, släcka och sova som en stock vid 20.15.
Som sagt jag är ingen nattsuddare......längre -ska jag säga. Så vaknar jag väldigt tidigt på mornarna. Det är ju skönt när jag ska till jobbet. På helgerna, blir det städning, pyssel med tvätt och strykning. Har inte hjärta att dra fram damsugaren för mina tonåringar som gick och la sig när jag gick upp -typ.
Min mamma ojjar sig väldigt mycket över sin sömn. Jag undrar varför? Som pensionär är det ju bara att sova när man är trött och vara uppe när man är pigg.
Undrar hur ens liv skulle bli om jag tex. är dödens tröttvid 16 på eftermiddagen, somnar och vaknar vid 20. Är uppe och gör vardagliga sysslor, och går och lägger sig igen när tröttheten blir påtaglig och sover tills man vaknar. Om ens liv skulle kunna anpassas efter ens trötthet och sömnbehov istället för att absolut hålla sig vaken så inte nattsömnen blir störd, tror Ni sömnproblem skulle finnas i den utsträckning som det faktiskt gör om det fanns möjlighet att göra så.
När man läser om sömnproblem så ges aldrig rådet att sov när du är trött och gå upp när du sovit klart. Det förstår jag inte? Är nyfiken på hur det dagliga livet skulle vara som man gjorde så här.
gulan

Jag som är svårt sjuk har faktiskt efter många dåliga råd fått rådet att gör som du gör, sov när du kan och var vaken när du kan. Jag lever mitt liv med vakenpass på ca 4 timmar. Ibland något längre och ibland något kortare men ungefär. Emellan sover jag mellan 40 minuter och 1 timme och 20 minuter. En handfull gånger de senaste 13 åren har jag fått sova 4 timmar i streck. Det händer någon gång om året kanske att jag får sova i 3 timmar men det är också en ovanlighet. Skulle jag följt råden om att enbart sova på natten och aldrig efter kl 12 så hade jag förmodligen inte levt nu. Man klarar sig inte hur länge som helst utan sömn. Idag t ex gick jag och la mig kl 9 på morgonen. Sov till 10,20. Var vaken till 12 och sov till 13. Sedan kommer hemtjänsten kl 14 varje vardag och då måste jag hålla mig uppe till kl 17. Sedan brukar jag äta lite och framåt 18-19 brukar jag vara dödstrött. Idag la jag mig 19,30 och sov till strax före 22. La mig igen kl 01,20 och vaknade 02,50. Nu har jag alltså varit uppe i en timme och jag vet att jag kommer behöva vara vaken iallafall en timme till innan jag kan lägga mig igen eftersom jag duschade igårkväll och då är smärtorna alltid värre efteråt. Förhoppningsvis hinner jag med ett sovpass till innan sambons väckarklocka väcker mig kl 6. Sen lägger jag mig igen så snart jag kan för att hinna få ihop så många timmars sömn så möjligt innan 13 när jag måste gå upp för att hinna äta innan hemtjänsten kommer men normalt sett blir det inte före 8. Detta dygnet har jag alltså hunnit med ca 5 timmars sömn och det är helt normalt för mig att få 5-6 timmars sömn uppdelat över dygnet men självklart är jag trött jämt. Både för att jag inte får sova och för att jag har ont vilket tar enormt mycket energi. Smärtorna hindrar mig ifrån att sova längre stunder och trots specialmadrass så kan jag helt enkelt inte sova mer eftersom jag vaknar när jag rör på mig utav smärtan och sedan måste jag vara uppe en stund för att kroppen ska lugna ner sig. Hur länge beror på dagsformen. Jag kan heller inte ligga still när jag har vaknat för att försöka somna om eftersom tryckpunkterna då gör så ont att jag måste upp genast. Kroppen skriker av smärta och då är det svårt att somna om.

Jag tror att många hade mått bättre om de hade följt sin inre klocka istället för att springa i ekorrhjulet.
 
Och nu ska jag gå och lägga mig :) igår sommnade jag inte förän vid 08 och då blir hela dagen förstörd.
 
Så är det ju såklart. Har du ett jobb och sover bara 1-2 timmar?
gulan

Det gör jag ganska ofta, jobbar heltid och lite till och det får jag med jämna mellanrum lov att göra på ett par timmar per natt, ibland i upp till en vecka. Det går men det är ju inte så roligt på tredje dagen sisådär...
 
Är du nu sjukskriven varför inte prova att sova när du vill och kan?
gulan
Jag har en hund som behöver ut och så dottern i tvåveckors intervaller.
Då är jag mer tidbunden
men faktiskt har jag sovit när jag velat och kunnat tidigare och just nu har jag en rätt normal dygnsrytm.
Börjar trassla lite igen men jaja.
Värst är att jag är galet trött vid 18-19 och att lägga sig då blir galet när jag har dottern
 
Jag som är svårt sjuk har faktiskt efter många dåliga råd fått rådet att gör som du gör, sov när du kan och var vaken när du kan. Jag lever mitt liv med vakenpass på ca 4 timmar. Ibland något längre och ibland något kortare men ungefär. Emellan sover jag mellan 40 minuter och 1 timme och 20 minuter. En handfull gånger de senaste 13 åren har jag fått sova 4 timmar i streck. Det händer någon gång om året kanske att jag får sova i 3 timmar men det är också en ovanlighet. Skulle jag följt råden om att enbart sova på natten och aldrig efter kl 12 så hade jag förmodligen inte levt nu. Man klarar sig inte hur länge som helst utan sömn. Idag t ex gick jag och la mig kl 9 på morgonen. Sov till 10,20. Var vaken till 12 och sov till 13. Sedan kommer hemtjänsten kl 14 varje vardag och då måste jag hålla mig uppe till kl 17. Sedan brukar jag äta lite och framåt 18-19 brukar jag vara dödstrött. Idag la jag mig 19,30 och sov till strax före 22. La mig igen kl 01,20 och vaknade 02,50. Nu har jag alltså varit uppe i en timme och jag vet att jag kommer behöva vara vaken iallafall en timme till innan jag kan lägga mig igen eftersom jag duschade igårkväll och då är smärtorna alltid värre efteråt. Förhoppningsvis hinner jag med ett sovpass till innan sambons väckarklocka väcker mig kl 6. Sen lägger jag mig igen så snart jag kan för att hinna få ihop så många timmars sömn så möjligt innan 13 när jag måste gå upp för att hinna äta innan hemtjänsten kommer men normalt sett blir det inte före 8. Detta dygnet har jag alltså hunnit med ca 5 timmars sömn och det är helt normalt för mig att få 5-6 timmars sömn uppdelat över dygnet men självklart är jag trött jämt. Både för att jag inte får sova och för att jag har ont vilket tar enormt mycket energi. Smärtorna hindrar mig ifrån att sova längre stunder och trots specialmadrass så kan jag helt enkelt inte sova mer eftersom jag vaknar när jag rör på mig utav smärtan och sedan måste jag vara uppe en stund för att kroppen ska lugna ner sig. Hur länge beror på dagsformen. Jag kan heller inte ligga still när jag har vaknat för att försöka somna om eftersom tryckpunkterna då gör så ont att jag måste upp genast. Kroppen skriker av smärta och då är det svårt att somna om.

Jag tror att många hade mått bättre om de hade följt sin inre klocka istället för att springa i ekorrhjulet.
Känner med dig lever med så mycket smärta. Måste tära vansinnigt och jag tänker att du alltid är trött för att smärtan tar oerhört mycket kraft. Tänk om man kunde smärtstilla hela dig?
gulan
 
Jag har en hund som behöver ut och så dottern i tvåveckors intervaller.
Då är jag mer tidbunden
men faktiskt har jag sovit när jag velat och kunnat tidigare och just nu har jag en rätt normal dygnsrytm.
Börjar trassla lite igen men jaja.
Värst är att jag är galet trött vid 18-19 och att lägga sig då blir galet när jag har dottern
Fast din hund gör väl inte skillnad på natt och dag? Jag förstår det där med ditt barn. Men är ditt barn runt 12 borde du kunna leva lite "ditt" liv ändå. Goda förklaringar varför du måste prioritera sömn och jag är övertygad om att barnet vill hjälpa dig.
Precis som du säger....du är galet trött vid 18-19. Om du gjorde natt då, dvs klädde av dig, borstade tänderna och gick och sov då? Kan tänka mig att du vaknar antingen vid 21 och är lite små seg, eller sover kanske 7-8 timmar. Då är det ju dags att gå upp och göra frukost och gå en rejäl runda med din hund tex.......mitt i natten.
Jag vill gärna använda alla Er som är med i denna tråd som tankeexpriment. Ni har redan varit så snälla och delat med Er. Men det jag spånar om är: Om man kunde (inget jobb eller familj att ta hänsyn till) sova när man behöver och går ifrån tänket att det är på natten man ska sova och på dagen man ska vara vaken. Skulle sömnproblem ändå vara vanliga?
Korven verka ta det här med dygnsrytm med ro.
gulan
 
Känner med dig lever med så mycket smärta. Måste tära vansinnigt och jag tänker att du alltid är trött för att smärtan tar oerhört mycket kraft. Tänk om man kunde smärtstilla hela dig?
gulan

Tack. Jo hade man kunnat smärtstilla bort allt så hade det varit super men det är tyvärr en utopi. Jag tar stora mängder morfin varje dygn ändå och skulle jag ta ännu större doser så hade jag förmodligen blivit så borta att det liv jag ändå har skulle försvinna helt. Men jag är vid gott mod. Jag ger mig aldrig! En dag ska jag bli frisk och då ska jag sova hela nätterna och vara pigg hela dagarna :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste en artikel i DN för ett tag sedan (ser nu att den är gammal, men den fanns på förstasidan här om veckan :confused:). Den...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 700
Övr. Katt har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt. *långt* Hoppas någon orkar läsa! Lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 320
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp