Bukefalos 28 år!

Dela upp sömnen?

Katti

Trådstartare
Jag läste en artikel i DN för ett tag sedan (ser nu att den är gammal, men den fanns på förstasidan här om veckan :confused:). Den handlar om sömn och sömnbehov. Fastnade för en grej som en stressforskare säger i artikeln:

"Det genomsnittliga sömnbehovet per dag för en vuxen person i Sverige är 6,5 timmar på sommaren och 7 på vintern. Om sömnen delas upp i två omgångar behöver man nödvändigtvis inte sova så länge.

– Innan elektriciteten kom lade man sig när det blev mörkt och steg upp när det blev ljust. Mitt i natten var man då ofta uppe någon timme eller två och ägnade sig åt något annat. Man talade faktiskt om ”de två sömnerna” förr i tiden. Vi ser att den effektiva djupsömnen sker under de fyra första timmarna och resten är lågkvalitativ vilket skulle tala för att två omgångar är bättre, säger Torbjörn Åkerstedt."

Det lockar mig jättemycket att testa, men kan inte hitta så mycket mer om det när jag googlar och så.. Och bara för att man är stressforskare behöver man ju inte ha rätt. Hehe. Jag har inga egentliga sömnproblem, även om jag ofta är trött när klockan ringer (trots typ 7 h sömn) och trots att det brukar ta typ 30 min innan jag somnar.. Men sömnproblem eller ej; jag skulle älska att t.ex. sova 4+3 h eller 3+3 h och eventuellt känna mig piggare trots lite mindre sömn i antal timmar..

Någon som testat?

Jag kommer nog prova. Men det får bli någon dag när det är riskfritt att vara en zombie dagen efter. Ingen sådan här jobbdag med andra ord.
 
Jag delar oftast upp min sömn. Men det beror på att jag jobbar ständig natt (7 nätter/vecka).
Sover 3-4 timmar på morgonen när jag kommit hem och sedan samma mängd innan jobbet. Stiger upp 23.30.
Men har oftast inga problem att hoppa över sovpasset på förmiddagen om det är något jag ska göra, men tar då gärna en powernap på 10-15 minuter när tillfälle ges (mellan föreläsningarna i skolan tex)
När jag är ledig från jobbet somnar jag vid 21-tiden och sover 8-9 timmar rakt av
 
Jag vet inte om jag skulle gå på vad en stressforskare säger om sömn.. Men personen kanske är insatt, men hade litat mer på en sömnforskare ;)

Tycker antal timmar låter kort. Har hört snarare 7-8 timmar i flera sammanhang. Och att sammanhängande sömn är viktigt. Men har inga källor att hänvisa till eller kolla upp så det blir svårt att veta..
 
Det mest optimala för mig när jag jobbar är att sova 22-03:30 (5,5 h) och sen 11-14 (3 h) på dagen. Då mår jag som bäst.

Hörde på radion (minns ej ordagrant) att de hade gjort försök där de delade upp sömnen i 30 mins etapper över dygnet. Totalt 7 h sömn (tror jag det var) och personerna kände sig ej trötta och hade inte uppvisat stress. Men som sagt, minns inte exakt mer än att det hade fungerat.
 
Det har vid senare undersökningar visat sig att rekommendationen ca 7 tim sömn/dygn är för män. Kvinnor behöver i regel ca 1 timme mer.

Sen är det naturligtvis högst individuellt.

Har inte heller några större problem med uppdelad sömn, så länge jag själv har valt att vakna då. De nätter då min depression spökar och väcker mig 'för tidigt' och jag lyckas somna om har jag inte alls samma 'vakenhet' dagen efter.
 
Jag har svåra sömnstörningar och vaknar många gånger per natt.
För mig är det bäst att försöka sova de h jag kan sova antingen i sträck utan uppvak, givetvis.
Men IOM att jag vaknar så bryts ju sömnen. Det är dock bäst att direkt försöka sova vidare och inte dela det, för min del.
Delar jag upp sömnen sover jag sämre och är tröttare än om jag försöker somna om hyfsat fort efter uppvak.
 
Nej jag tror inte på att uppdelad sömn på något vis är bättre. I 15 år sov jag max 1 timme och 20 minuter åt gången med minst två timmars vakentid emellan varje sovpass. Oftast fick jag då ihop sju timmar totalt per dygn. Då var jag alltid fullkomligt slut och hade fullt sjå med att bara sitta upp i tre timmar. Nu när jag äntligen kan sova mer sammanhängande märker jag en enorm skillnad på om jag får sova 4+3 timmar eller sju timmar i sträck. Sju timmar är för lite för att jag ska orka en hel dag men skillnaden på vakenhetsgraden mellan 3+4 och 7 timmar den tiden jag orkar är enorm. Bäst mår jag med 9+2 timmars sömn. Då orkar jag hur mycket som helst.
 
När jag hade praktik när jag gick i skolan sov jag ungefär 21.30-03.30, sen praktik i 8 timmar för att sova 2 timmar efter lunch och sedan åka till mitt extrajobb. Funkade utmärkt under de två månaderna jag gjorde det. Sen när jag jobbade 04-12 och inte hade mitt extrajobb, gick det inte alls att sova dagtid på det sättet och jag var trött hela tiden. Nu har jag iofs lidit av sömnproblem till och från de senaste typ 15 åren så det kan ha varit en sån period eller så funkade det inte när jag inte hade samma rutin. Som det är nu mår jag bäst av att sova hela nätter i ett streck.
 
Tack för alla svar. Kul att höra era erfarenheter! Det kanske inte är så vanligt att medvetet välja att dela upp sömnen.. Men det verkar ju onekligen funka för alla er som jobbar natt och så. Jag ska nog våga testa nästa vecka. Får se om det ger något. Hehe.
 
Jag vet inte om jag skulle gå på vad en stressforskare säger om sömn.. Men personen kanske är insatt, men hade litat mer på en sömnforskare ;)

Tycker antal timmar låter kort. Har hört snarare 7-8 timmar i flera sammanhang. Och att sammanhängande sömn är viktigt. Men har inga källor att hänvisa till eller kolla upp så det blir svårt att veta..
Ja, det är mycket möjligt att t.ex. en läkare har bättre koll på sömn och sömnbehov. Men en professor i psykologi som forskar om stress, sömn och trötthet borde ju ha någon koll i alla fall. Och det låter ju så rimligt att det är bra att få 2 pass med djupsömn istället för 1 pass med djupsömn och sedan lågkvalitativ sömn, så det verkar ju inte taget ur luften tycker jag. Men jag vet inte! :)

Vad jag har läst i diverse populärvetenskapliga tidningar så är det typ en myt att vi måste ha 8 h sömn och att vi måste sova 8 h i streck. Men jag vet inte heller..! Skulle gärna veta! ;)
 
Det mest optimala för mig när jag jobbar är att sova 22-03:30 (5,5 h) och sen 11-14 (3 h) på dagen. Då mår jag som bäst.

Hörde på radion (minns ej ordagrant) att de hade gjort försök där de delade upp sömnen i 30 mins etapper över dygnet. Totalt 7 h sömn (tror jag det var) och personerna kände sig ej trötta och hade inte uppvisat stress. Men som sagt, minns inte exakt mer än att det hade fungerat.
Oj, det låter kort att bara sova 30 min i taget. Jag har hört att det tar 3-5 h att hamna i djupsömn.
Men vad vet jag..!
 
Det har vid senare undersökningar visat sig att rekommendationen ca 7 tim sömn/dygn är för män. Kvinnor behöver i regel ca 1 timme mer.

Sen är det naturligtvis högst individuellt.

Har inte heller några större problem med uppdelad sömn, så länge jag själv har valt att vakna då. De nätter då min depression spökar och väcker mig 'för tidigt' och jag lyckas somna om har jag inte alls samma 'vakenhet' dagen efter.
Har du någon länk eller något till den sömnbehovsundersökningen. Vore intressant att läsa! Jag har försökt googla, men har inte hittat så jättemycket.
 
Nej jag tror inte på att uppdelad sömn på något vis är bättre. I 15 år sov jag max 1 timme och 20 minuter åt gången med minst två timmars vakentid emellan varje sovpass. Oftast fick jag då ihop sju timmar totalt per dygn. Då var jag alltid fullkomligt slut och hade fullt sjå med att bara sitta upp i tre timmar. Nu när jag äntligen kan sova mer sammanhängande märker jag en enorm skillnad på om jag får sova 4+3 timmar eller sju timmar i sträck. Sju timmar är för lite för att jag ska orka en hel dag men skillnaden på vakenhetsgraden mellan 3+4 och 7 timmar den tiden jag orkar är enorm. Bäst mår jag med 9+2 timmars sömn. Då orkar jag hur mycket som helst.
Nej, oj, det låter jättehemskt att sova så korta pass i taget. Jag har förstått det som att det tar 3-5 h att hamna i djupsömn och hela vitsen med att dela upp sömnen i två pass är, vad jag förstår, att man ska få 2 pass med djupsömn istället för 1 pass med djupsömn och sedan flera timmars lågkvalitativ sömn. Det var i alla fall så jag uppfattade det. Jag är ingen läkare direkt. Men sådär spontant känns det som att 1 h 20 min är alldeles för kort och inte ger den djupsömn man behöver..? Jag hade absolut inte tänkt testa så korta sovpass i alla fall. I ett första steg tänkte jag testa 4+3 och vara vaken kanske 1 h emellan. Om det skulle funka bra tänkte jag testa 3+3. Det verkar ju inte funka alls för dig, men.. Får se vad jag tycker.. :/
 
Tack för alla svar. Kul att höra era erfarenheter! Det kanske inte är så vanligt att medvetet välja att dela upp sömnen.. Men det verkar ju onekligen funka för alla er som jobbar natt och så. Jag ska nog våga testa nästa vecka. Får se om det ger något. Hehe.
Jag har jobbat natt i väldigt många år ca 21:00 till 07:15 aldrig delat upp sömnen, sovit ca 11-12 till ca 17-18.
Skiljer mellan olika kulturer, typ siesta vid Medelhavet.
 
Jag har jobbat natt i väldigt många år ca 21:00 till 07:15 aldrig delat upp sömnen, sovit ca 11-12 till ca 17-18.
Skiljer mellan olika kulturer, typ siesta vid Medelhavet.
Jo, du har rätt i att det är kulturellt. Tydligen var det rätt vanligt att vara uppe en sväng på natten "förr i tiden". Så vi har tydligen haft det även i vår kultur.
 
Har du någon länk eller något till den sömnbehovsundersökningen. Vore intressant att läsa! Jag har försökt googla, men har inte hittat så jättemycket.

https://www.psychologytoday.com/blog/sleep-newzzz/201202/men-and-women-different-when-it-comes-sleep

Här var en artikel som tog upp ett par olika sömnstudier med fokus på skillnaderna mellan män och kvinnor. Kvinnor behöver mer sömn än män, men klarar samtidigt sig bättre om man får sova för lite.
 
Jo, du har rätt i att det är kulturellt. Tydligen var det rätt vanligt att vara uppe en sväng på natten "förr i tiden". Så vi har tydligen haft det även i vår kultur.

När var detta "förr i tiden"? Om vi säger att folk gick och la sig när det blev mörkt, det innebär vid 16-tiden på vintern där jag befinner mig. Ljust börjar det bli vid 8-tiden på morgonen. Det är alltså sexton timmars mörker. Självklart kan man då gå upp mitt i natten och sedan sova igen men hur många gör så idag? Jag tror inte en sekund på dessa förespråkare för mindre sömn. Jag tror att det är än viktigare idag med alla intryck och den ständiga stress de flesta lever med att vi verkligen ser till att stänga ute omvärlden och sova den tid vi själva behöver och det oavsett om det är 6 eller 10 timmar. Jag tror att man mår bäst när kroppen får sina behov tillgodosedda och jag rekommenderar inte någon att börja laborera med sömnen. Sömnens cykel är känslig och rubbas den så har man problem som kan ta evigheter, om ens någonsin, att komma tillrätta med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 167
Senast: Hajfisk
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 559
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 304
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Har fått Propavan utskrivet för att jag sover oroligt och vaknar ofta. Har oftast inga problem att somna men sover endast bra de första...
2 3
Svar
42
· Visningar
12 708
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp